PDA

View Full Version : Korg Kaoss Pad 2



up-guitarman
6 januari 2007, 02:02
Iemand dit ding al een getest op gitaar? Ik heb er nl. eentje op het oog. Technisch gezien met die microfooningang e.d. moet dat perfect mogelijk zijn lijkt me ...
Het lijkt me een supergaaf ding, een riff samplen en die dan realtime bewerken met dat touch screen.

Heeft Mathew Bellamy dat ding niet in zijn gitaar ingebouwd zitten?

Bl44t44p
6 januari 2007, 14:41
Heeft Mathew Bellamy dat ding niet in zijn gitaar ingebouwd zitten?

Nouja, de KP ligt op zijn pedalboard en de XYZ controller (of hoe dat ding ook heet) zit in zijn gitaar ja. Goed voorbeeld van het gebruik hiervan is te horen in de solo van Supermassive Black Hole live :)

Tristan
6 januari 2007, 14:54
Ik dacht dat Matt Bellamy zo'n Zvex Fuzzprobe in een van zijn gitaren had zitten?
Wat betreft zijn gebruik van de Kaoss Pad kan ik niet veel zeggen, ik weet in ieder geval wel dat de gitarist van Radiohead dat ding gebruikt (is dat niet Johnny Greenwood of zoiets?)...
Lijkt mij wel een vet ding, alleen het nadeel is dat je niet tegelijk kan spelen en over de xy pad bewegen...
Een ander cool, goedkoper ding is de Alesis Air FX, die heeft een soort beamcontroller waarmee je de effecten kan controleren...
Een dude die dit soort dingen ook veel gebruikt is Eivind Aarset, speelt bij Nils Petter Molvaer, ik vind dat wel vette muziek, maar je moet er wel van houden...
Wat hij doet is dat hij gaat zitten bij een optreden, zo kan hij met beide benen tegelijk werken en omdat hij sommige van zijn effecten op een tafeltje heeft staan kan hij er makkelijker bij met zijn handen, wel een beetje nerdy om te zien, maar aan de andere kant ook wel weer heel cool... :D
Ook veel gedaan wordt een Digitich Whammy op de kwint stand, zodat hij een kwint toevoegt en dan met een Ebow ofzo kan je hele mooie texturen maken, eventueel kan je die dan ook loopen als je een looper zoals de Line 6 DL4 hebt...

up-guitarman
6 januari 2007, 15:33
Matt Bellamy heeft in een andere gitaar idd een fuzz probe zitten. die met de Kaoss pad erin is nog wat recenter.

Johnny Greenwood gebruik idd een kaoss pad maar vooral om Thom Yorke zijn stem te vervormen (bvb. bij de intro van "everything in it's right place")

Verkoper vraag 130€ wat me wel een goeie prijs lijkt aangezien de nieuwprijs rond de 300€ is. Ik wil em ook voor meer dan enkel gitaar gebruiken, maar ook om samples, vocals etc. te bewerken.

Tristan
6 januari 2007, 15:51
Oh vet, dat is wel een hele mooie prijs, is dat dan wel de Kaoss Pad 2 en niet de Kaoss Pad 1?
Ik dacht dat de tweede vetter was...
Ken je dat nummer Subterranian Homesick Alien en dan dat soundje wat in het begin zit, een soort thematje/melodietje met een hele vreemde slide sound?
Die is heel vet en ik heb het idee dat dat op de een of andere manier met een Koass Pad gedaan is, vraag me niet waarom, ik heb echt geen idee, maar dat denk ik gewoon, heel vet soundje! :D

up-guitarman
6 januari 2007, 16:43
Ja, dat nr. ken ik. Zou kunnen maar radiohead gebruikt wel meer speciale synths en theremin achtige dingen. Valt wel op te googlen ;)

Ik ben even de naam kwijt maar ze gebruiken ook een theremin achtige waarbij je een ring over snaren moiet bewegen of zoiets ... Zou'k nog eens moeten opzoeken.

Tristan
6 januari 2007, 17:00
Oh cool!
Dat is echt een vette sound, ook een van mijn favoriete nummers van OK computer...

Chris Winsemius
6 januari 2007, 17:01
Ik ben even de naam kwijt maar ze gebruiken ook een theremin achtige waarbij je een ring over snaren moiet bewegen of zoiets ... Zou'k nog eens moeten opzoeken.

E-bow?

(tien tekens)

Tristan
6 januari 2007, 17:03
Nee, dat is iets anders hoor, die heb ik zelf ook, maar die zorgt er gewoon voor dat je snaar blijft trillen, geeft een beetje een viool of fluitachtig geluid...
dat soundje van Subterranian Homesick Alien heeft een hele aparte attack, het lijken wel boventonen die ineens zakken in toonhoogte...

up-guitarman
6 januari 2007, 17:09
E-bow?

Nee dat is het zeker niet. Open onderstaande link en scroll naar beneden:
http://adamrobertsmusic.com/GearSubpages/rhjonny.html


EDIT:
@ Tristan: Hier nog een linkje naar een groot deel van de radiohead gear !!!
http://www.sigur-ros.it/franz/RHG/index.html

Tristan
6 januari 2007, 17:39
Hee up-guitarman!

Bedankt voor die links man, erg interessant!
Tsja, als het je een ding leert dan is het wel om veel te experimenteren en je eigen sounds proberen te maken, erg leuk om te doen ook, maar het is ook interessant om te kijken wat anderen doen... :D
Ik hoop dat je die Kaoss Pad nog te pakken kan krijgen, 130 euro lijkt me een nette prijs...

up-guitarman
6 januari 2007, 19:11
Heel leuk om zelf te doen. Zou me graag wat op de synths en vocoders e.d. gaan toespitsen. Een pedalboard voor gitaar heb ik al en daar krijg ik best wazige soundscapes uit.

En idd, artiesten zoals radiohead is veel van te leren.
http://www.youtube.com/watch?v=dQTTt6G8v_s

Ik heb de verkoper een mailtje gestuurd, hoop op snel antwoord... De aankoop van pickups voor mijn squier en yamaha zal wel ff uitgesteld worden als ik die kaoss pad te pakken krijg maar dat is toch al 20 keer ofzo uitgesteld wegens andere aankopen zodus boeieuh ...

a darker shade of grey
7 januari 2007, 17:43
volgens mij is het redelijk overbodig om dat controlpad in een gitaar in te bouwen...gewoon op een standaardje zetten, maar wat is nou het concrete verschil tussen de KP2 en 3? behalve de prijs....die scheelt 200 euro!

Tristan
8 januari 2007, 03:45
De KP3 kan fragmenten samplen en weer afspelen enzo, volgens mij is dat het grootste verschil...
Als het goed is kan de KP1 dat ook, dus als je die functie per se wil hebben dan zou je volgens mij dus ook voor een tweedehandse KP1 kunnen kijken...

Azrael
8 januari 2007, 04:01
Ik zou zeggen doen zo'n KoassPad. Kan je leuk mee klooien als dat je ding is. Overgens is wat Radiohead doet ermee echt niet speciaal. Gewoon een beetje rondkloten ermee. Beetje DJ doet meer met dat soort spul. Stelt allemaal geen ruk voor. Blijft wel een gaaf nummer en een gave band!

a darker shade of grey
8 januari 2007, 13:18
De KP3 kan fragmenten samplen en weer afspelen enzo, volgens mij is dat het grootste verschil...
Als het goed is kan de KP1 dat ook, dus als je die functie per se wil hebben dan zou je volgens mij dus ook voor een tweedehandse KP1 kunnen kijken...

volgens mij kan een KP2 ook samplen....vandaar de vraag..

up-guitarman
8 januari 2007, 13:23
Ja, enkele kleine sampletjes kan je real time recorde en afspelen maar ik denk niet opslagen. Daarvoor kan je dan wel weer een loop station of sampler of zo gebruiken...

Verkoper heeft trouwens een hoger bod gekregen dat niet binnen mijn budget ligt :(
Mja, ze passeren regelmatig 2dehands en ben al ff aant uitkijken naar eentje dus die kaoss pad komt er nog wel ooit !!!

a darker shade of grey
8 januari 2007, 14:39
maar samples bewaren is ook niet mijn bedoeling.... ik wil wel bijvoorbeeld een guitarpart spelen omdat daarna te kunnen bewerken zeg maar. Want ik wil hem aan mn line 6 toneport hangen en zo opnemen...
Maar je kunt dus alleen record and playback doen? Dus niet record --> stoppen --> toneport inschakelen --> playback en dan met effecten?

edit: ik zit ff wat plaatjes van dat ding te bekijken, maar kun je die wel aansluiten met gewone gitaarkabels? Er zitten van die vagen contactjes in....een L en R line in en een L en R line out.....kunnen daar normale gitaarkabels in om hem op toneport of amp aan te sluiten???

edit 2 : shit....die kp2 kan maar 6 seconden samplen...de kp3 kan 24 bit samplen op sd card.....das beter en meer wat ik nodig heb.....maar die is zo godvergeten duur...

edit 3: volgens mij kan ie echt niet met normale gitaarkabels aan een versterker : |
ik zie op allemaal filmpjes op youtube dan ding hangen aan tulpstekers en dan aan boxjes....dat zijn welliswaar dj's en geen gitaristen, maar toch....kan het nou of niet???

Azrael
8 januari 2007, 15:08
maar samples bewaren is ook niet mijn bedoeling.... ik wil wel bijvoorbeeld een guitarpart spelen omdat daarna te kunnen bewerken zeg maar. Want ik wil hem aan mn line 6 toneport hangen en zo opnemen...
Maar je kunt dus alleen record and playback doen? Dus niet record --> stoppen --> toneport inschakelen --> playback en dan met effecten?

edit: ik zit ff wat plaatjes van dat ding te bekijken, maar kun je die wel aansluiten met gewone gitaarkabels? Er zitten van die vagen contactjes in....een L en R line in en een L en R line out.....kunnen daar normale gitaarkabels in om hem op toneport of amp aan te sluiten???

edit 2 : shit....die kp2 kan maar 6 seconden samplen...de kp3 kan 24 bit samplen op sd card.....das beter en meer wat ik nodig heb.....maar die is zo godvergeten duur...

edit 3: volgens mij kan ie echt niet met normale gitaarkabels aan een versterker : |
ik zie op allemaal filmpjes op youtube dan ding hangen aan tulpstekers en dan aan boxjes....dat zijn welliswaar dj's en geen gitaristen, maar toch....kan het nou of niet???

Het is gewoon een realtime effect controller en hij heeft een sample functie. Wat je daarmee wilt doen moet je zelf weten.
En het is geen gitaareffect dus zul je geen gitaarkabel input vinden. Zou wel maf zijn als dat erop zou zitten want daar is die in princiepe totaal niet voor bedoeld. Vooral bedoeld voor DJ's en synthesiser freaks. Hij werkt gewoon met line signalen en daar is niks raars aan. Dat zijn geen "rare inputs" dat is jou gitaarinput...die is raar.... Dus als je een gitaar erin wilt pluggen moet je die eerst versterker d.m.v een modeller of een D.I want anders zul je naar niks klinken.

Azrael
8 januari 2007, 15:13
Nog iets.....als je met je KaossPad naar je PC toneport wilt en dan loopen en rare dingen doen , kun je dan niet beter gewoon je PC als sampler gebruiken? Want ik snap echt niet wat je nu met die KaossPad wil. Volgens mij helemaal niet voor jou doel bestemd. Denk dat jij meer hebt ook een PC dan die looped en sampled. Zoiets als Ableton Live in de lite versie kan dat al en die heeft ook een X/Y controller erin.

up-guitarman
8 januari 2007, 15:49
En het is geen gitaareffect dus zul je geen gitaarkabel input vinden. Zou wel maf zijn als dat erop zou zitten want daar is die in princiepe totaal niet voor bedoeld.

Er is op de KP2 een microfoon ingang met een gewone jack. Daar staat een volumeknopje bij dus die ingang moet perfect te gebruiken zijn voor gitaar...

Verder wil ik het ding niet gebruiken om gitaar door te spelen en te gebruiken als "pedaal", maar om echt soundscapes te maken, o.a. met gitaar (in combi met mijn delay en modulatiepedalen), maar ook met vocalen, synths, etc.

a darker shade of grey
8 januari 2007, 15:54
Nog iets.....als je met je KaossPad naar je PC toneport wilt en dan loopen en rare dingen doen , kun je dan niet beter gewoon je PC als sampler gebruiken? Want ik snap echt niet wat je nu met die KaossPad wil. Volgens mij helemaal niet voor jou doel bestemd. Denk dat jij meer hebt ook een PC dan die looped en sampled. Zoiets als Ableton Live in de lite versie kan dat al en die heeft ook een X/Y controller erin.

het gaat niet om dat loopen en samplen het gaat juist om die vage effecten. Maar zoals ie nu voor gitaar wordt gebruikt door matt bellamy en johnny greenwood dan hou je een noot vast....dan doe je iets cools met die noot en speel je weer verder. Ik wil hele stukken bewerken, maar ik heb maar twee handen. Dus ik wil een stuk opnemen/samplen/laten horen zonder dat ik em speel en dat bewerken met die kaoss pad. Dus hij is wel iets voor mij.

Ik zou desnoods het stuk dat ik wil bewerken op cd kunnen branden en dat in een input stoppen en zo bewerken met de kaoss pad in het meest extreme geval. Maar ik kan dus mn gitaar er niet op aansluiten? Hoe werkt dat dan...
En kan ik het wel fatsoenlijk opnemen via de toneport....die toneport is immers de versterker dan.....nou snap ik het niet meer, het leek zo cool :S

Azrael
8 januari 2007, 16:02
Er is op de KP2 een microfoon ingang met een gewone jack. Daar staat een volumeknopje bij dus die ingang moet perfect te gebruiken zijn voor gitaar...

Verder wil ik het ding niet gebruiken om gitaar door te spelen en te gebruiken als "pedaal", maar om echt soundscapes te maken, o.a. met gitaar (in combi met mijn delay en modulatiepedalen), maar ook met vocalen, synths, etc.

Een gitaar in een microfoon ingang stoppen kan maar zal niet mooi klinken. Gebruik liever een D.I en dan in de line ingang. Ik had het overgens niet tegen jou met mijn posts maar tegen die Darkshade. Wist even niet meer wie de topic starter was dus er lopen er nu twee door elkaar omdat Darkshade je topic heeft gehijacked :D

Voor jou doel is die goed. Alleen of die mic ingang werkt dat betwijfel ik. Maar als je er puur effecten mee wilt doen valt het misschien nog wel te gebruiken met een simpel verloopplugje.

a darker shade of grey
8 januari 2007, 16:06
Wist even niet meer wie de topic starter was dus er lopen er nu twee door elkaar omdat Darkshade je topic heeft gehijacked :D

:D jah sorry.....ik was een nieuw topic begonnen, maar toen werd ik op deze gewezen.....en ik had andere vragen..vandaar...

Maar ik ben echt even de draad kwijt nu....er zijn echt gitaristen die hem gebruiken....wat ik kan doen is via mijn versterker en door de record out naar dde toneport....maar dan heb ik helehoop omplugkabeltjes (of hoe die krengen ook heten) nodig...van gitaarkabel naar tulpsteker en andersom....en hoe zit het dan met die left en right? misschien geef ik dit idee maar gewoon op...

edit: betere vraag: is er iets soortgelijks (net zo goed) dat wél speciaal voor gitaar is? Want je kunt er echt hele stoere dingen mee doen...

up-guitarman
8 januari 2007, 16:19
:D jah sorry.....ik was een nieuw topic begonnen, maar toen werd ik op deze gewezen.....en ik had andere vragen..vandaar...


Tis je vergeven. Het is trouwens een boeiende discussie dus keep on going !!!

a darker shade of grey
9 januari 2007, 15:46
Zou iemand mij misschien kunnen vertellen hoe je dan wel een gitaar aansluit op dat ding? En hoe je dat dan weer aansluit op versterker/toneport?

hey ik heb opeens een inval...
ik kan een dj-mengpaneel in bruikleen hebben van een vriend van mij....daar gaat ie dus wel in...dan met gitaar naar laptop en klaar is kees of niet?
En zou dat ook gaan met PA mixer, want die heb je ook heel goedkoop en dan hoef ik niet iets dat niet van mij is te gebruiken...