PDA

View Full Version : Gevaarlijke Schok?



rhcp_schipper
5 januari 2007, 22:55
Hallo,

Ik wil binnenkort een beetje aan mijn london city buizenversterker gaan sleutelen, maar nu zou ik graag aan jullie advies willen vragen over hoelang je de versterker uit moet laten om er geen "schok"meer van te kunnen krijgen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

MVG

rhcp_schipper

Fumi SG
5 januari 2007, 22:58
Doe eens wat research, dan kom je erachter dat je dat niet zomaar kunt zeggen. Daar komt nog bij.. als ik zeg een half uur en jij gaat er na een half uur aan prutsen...

Blijf er gewoon van af als je er niks van weet!

bert k
5 januari 2007, 23:08
Ik ken verhalen van enige dagen en nog schokken. Geen gein, het kan echt zo lang duren. Als je niet weet hoe je de voedingselco's moet ontladen zou ik er afblijven

rhcp_schipper
5 januari 2007, 23:10
Ik ken verhalen van enige dagen en nog schokken. Geen gein, het kan echt zo lang duren. Als je niet weet hoe je de voedingselco's moet ontladen zou ik er afblijven


Ik doe wel de opleiding electro techniek, maar heb verder (nog geen verstand) van elco's.

Is het moeilijk om de elco's te ontlanden?

sickpunk
5 januari 2007, 23:12
je doet een opleiding electro techniek...maar je hebt geen idee hoe elco's werken? dude... laat dit idee maar varen, die dingen kunnen echt gigantisch lang levens gevaarlijke schokken bewaren...

rhcp_schipper
5 januari 2007, 23:30
je doet een opleiding electro techniek...maar je hebt geen idee hoe elco's werken? dude... laat dit idee maar varen, die dingen kunnen echt gigantisch lang levens gevaarlijke schokken bewaren...


Nee dat meen ik serieus, doe dan ook nog maar het tweede jaar.

Vonk
5 januari 2007, 23:32
Electrolytic (and other type) filter capacitors can hold lethal charges - be sure to discharge them before working on an amplifier. This can be done by shorting the "+" side to the "-" side, or the "+" side to the chassis (unless the cap is in a negative voltage supply, like the bias supply, where you must short the "-" side to the chassis), using a wire or a screwdriver. This will make a big spark and a loud noise, which is sure to impress any onlookers. If you'd rather do it more discreetly, make a jumper cable consisting of alligator clips on the ends, with a resistor in series in the middle of the jumper. Use a value of somewhere between 10K and 100K, with a power rating of 5W or so (a high power rating is not really necessary for dissipation reasons, but mainly because the higher power resistors are physically more robust and won't tend to break). Be sure to adequately insulate the resistor with heat-shrink tubing so the wires aren't exposed, or you'll get shocked while trying to discharge the capacitors. The larger the value of the resistor, the longer it will take to discharge the caps, and the less of a spark you will see. If you use a large value resistor, be sure to leave it in place long enough for it to drain all the charge out of the capacitor (if in doubt, measure the voltage across the capacitor to make sure it is close to zero). Note that many amplifiers will incorporate "bleeder" resistors, which will drain the capacitor charge automatically in a few minutes after the amp is turned off. Don't depend on this resistor to do it's job!

Ik begrijp dat veel mensen hoge voltages link vinden, maar met wat gezond verstand kun je toch makkelijk veilig werken in een amp. Je hoeft echt geen rocketscientist te zijn.

Ik heb bovenstaand verhaal van http://www.aikenamps.com/
tech info > introductory > aiken's safety rules.

Ik ben benieuwd naar de mening van echte ampknutselaars over het gevaarlijke van amps, want volgens mij vinden de mensen die nooit ermee werken het altijd te gevaarlijk... :hippie:

Dirk_Hendrik
5 januari 2007, 23:37
Zet een weerstand van 220K over de aansluitingen van de elko's. Dan ontladen ze zig in enkele minuten. Anders is het idd zoals Bert terecht zegt dagen..... tot maanden (afhankelijk van het circuit)

een paar weerstanden is dubbeltjeswerk... je leven is andere koek. Met hoogspanning kun je niet voorzich genoeg zijn.

Fumi SG
6 januari 2007, 00:15
Als je weet waar je mee bezig bent hoeft het inderdaad helemaal niet gevaarlijk te zijn, zeker niet als je de truc van de zogenaamde bleederweerstanden toepast zoals Dirk_Hendrik beschrijft. Maar de insteek van m'n eerste post was ook meer van.. als je niet weet waar je mee bezig bent, blijf er dan van af! Het kán je je leven kosten.

glacius
6 januari 2007, 10:21
als ik dit zo lees wil ik niet eens meer aan mijn amp sleutelen, niet dat dit nodig is ..

if it aint broken, don't fix it

sickpunk
6 januari 2007, 11:45
Nee dat meen ik serieus, doe dan ook nog maar het tweede jaar.

apart... ik kreeg dit in het eerste jaar van systeem beheerder(ICT)...

sinneD
6 januari 2007, 13:23
best appart dat je dat binnen de IT opleidingen in je 1e jaar krijgt, wij hadden wel wat betere dingen te doen dan over elco's praten :p

Davidian
6 januari 2007, 15:19
best appart dat je dat binnen de IT opleidingen in je 1e jaar krijgt, wij hadden wel wat betere dingen te doen dan over elco's praten :p

Nah bij ons (ICT) zitten wij dagelijks in de pc's he daarom moet je wel wat over spanningen en zo afweten want een klein statische schokje kan al een moederbord verneuken.

En wij moeten het ook herkennen als het is gebeurd.

Rinze
6 januari 2007, 17:03
Wat ik ervan weet en gelezen en gezien heb zou ik er inderdaad niet aan beginnnen zonder een behoorlijk idee te hebben wat ik deed. Kijk eens hier:
http://www.ax84.com/dp.php?pg=voltage . Succes!

aad
6 januari 2007, 18:27
Hallo,

Ik wil binnenkort een beetje aan mijn london city buizenversterker gaan sleutelen, maar nu zou ik graag aan jullie advies willen vragen over hoelang je de versterker uit moet laten om er geen "schok"meer van te kunnen krijgen.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

MVG

rhcp_schipper

Zoals D-H al zei "bleederweerstanden" van 220K op alle plaatsen die je verdenkt kunnen je leven redden. In de hoogspanning circuits dus, bij de elco's.
Verder is een multi-metercheck (volts) natuurlijk van doorslaggevende betekenis.

Meten is weten en bezint eer ge begint enz.

De hulp die je hier krijgt benadrukt het gevaar van onwetendheid bij het werken in hoogspanningscircuits. Dat is goed dat je die krijgt.
Zelf heb ik te vaak het gevoel gehad van zo'n 400volt door m'n donder.
Dat is niet echt fijn. Ik mag echt van geluk spreken zeg maar.
Te moe en onder stress werken veroorzaakte die onachtzaamheid bij mij.

Dus let daar ook op!!! Zorg dat je uitgerust, geconcentreerd en ongestoord kunt werken.
De raad die je hier krijgt in de trend van: "Als je niet weet hoe het moet blijf er dan van af" (vrij vertaald) zou ik ook zeker ter harte nemen.
Lees je dus in voordat je eraan begint zodat je je zeker voelt bij wat je gaat doen.

Frits van Mourik
7 januari 2007, 00:03
Pfff... ouwe koek...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=68785