PDA

View Full Version : Nieuwe set pickups Epi LP?



Lennert
5 januari 2007, 22:30
Hey mensen!

Ik heb een Epi LP custom waar ik eigenlijk alleen maar metal mee speel (vooral shred). De huidige pickups zijn niet slecht maar ik ben toch op zoek naar een wat heftigere/betere set. Voor de brug wil eigenlijk gewoon compromisloze gain en voor de nek een pickup voor de wat langzamere sleep solo's (bij beide goede harmonics gewenst).

Zelf zat ik te denken aan:

Brug: Dimarzio Superdistortion of Evo

Hals: Dimarzio Air norton of Paf pro

Wat zijn jullie suggesties?

Soulpower
6 januari 2007, 01:45
Hallo,

Ik had in mijn Epi LP standard ook de elementen van vervangen.. ook voor metal doeleinden.. IK had in de brug en hals SH-6 van Seymour erin gezet.. dat scheurde als een beest.. maar ik vond het geluid te dun.. maar het is zeker een goede investering.. ik zal voor de Paf Pro gaan denk ik voor de hals.. omdat ie wat milder is..en in de brug zou ik gewoon superhard scheuren

glacius
6 januari 2007, 10:42
de sh6 is een goede optie, of mischien gewoon een stapje verder zoals een SH8 invader ?

application: Ultra high output humbucker built for aggressive playing styles. Recommended for punk, garage, thrash, metal and other heavy rock styles.

description: Designed for the heaviest tones a passive pickup can produce. The combination of three ceramic magnets, over-wound coils and twelve black oxide cap screws make the Invader an electrifying force of energy. The wide magnetic field pumps power into your amp with a totally heavy sound. Comes with four-conductor hookup cable.

een seymour duncan sh8 in combinatie met een dimarzio super distortion neck zal je goed bevallen, ik had eens een superdistortion neck in mijn epiphone les paul, en had helemaal dat slepende zingende geluid ..

een dimarzio from hell is helemaal geweldig voor neck pickup, die klinkt ook nog eens lekker transparant !

Lennert
6 januari 2007, 10:49
Jah ik heb ook wel aan SD's gedacht en heb laatst bij musik produktiv ook een aantal gitaren met SD's uitgeprobeert, maar om de een of andere manier kunnen die me nog niet echt overtuigen.

Het probleem is dat ik niet weet hoe een superdistortion of evo in een LP gaan klinken, ik ben bang dat ik misschien teveel bas ga hebben icm met de zware mahonie body(aangezien die pickups meestal in lichtere body's worden toegepast). Ik heb wel een superdistortion in een strat uitgeprobeert, en dat klonk super! maarja dat is een heel andere gitaar.
Wat de paf pro en air norton betreft ga ik eigenlijk alleen maar af op wat ik ervan gehoord/gelezen heb, geen van beide heb ik ooit zelf gebruikt.

Lennert
6 januari 2007, 10:58
de sh6 is een goede optie, of mischien gewoon een stapje verder zoals een SH8 invader ?

application: Ultra high output humbucker built for aggressive playing styles. Recommended for punk, garage, thrash, metal and other heavy rock styles.

description: Designed for the heaviest tones a passive pickup can produce. The combination of three ceramic magnets, over-wound coils and twelve black oxide cap screws make the Invader an electrifying force of energy. The wide magnetic field pumps power into your amp with a totally heavy sound. Comes with four-conductor hookup cable.

een seymour duncan sh8 in combinatie met een dimarzio super distortion neck zal je goed bevallen, ik had eens een superdistortion neck in mijn epiphone les paul, en had helemaal dat slepende zingende geluid ..

een dimarzio from hell is helemaal geweldig voor neck pickup, die klinkt ook nog eens lekker transparant !


Ho, jou post had ik nog niet gezien :)

Jah ik heb gisteren al uitvoerig op de sites van seymour duncan en dimarzio rondgeneust, en die tekst bij de sh8 sprak mij ook wel aan. Ik vind het alleen erg jammer dat ie zo verschrikkelijk lelijk is :P En ik ben bang dat je met die pickup een dergelijk probleem krijgt als met de X2N van dimarzio, dat het geluid te modderig wordt.
Dat van die lelijkheid is natuurlijk niet de belangrijkste eigenschap van een PU maar als ik mijn geluid kan halen met een andere pickup die er wel normaal uitziet is dat altijd beter natuurlijk :)

Hmm dat van die superdistortion spreekt me erg aan! Misschien dan gewoon 2 superdistortions? Of is die superdistortion dan te mild voor de brug?

Lennert
6 januari 2007, 18:45
Nou zeg! waar blijven al die mensen met verstand van pickups! :) moet ik eerst over emg's beginnen voor de discussie uitbarst :P (emg's wil ik dus niet btw, want een emotieloze dingen zijn dat zeg)

Fumi SG
6 januari 2007, 20:14
De eerste die nu Bareknuckles zegt.... :angry:




:D

drap
6 januari 2007, 20:23
De eerste die nu Bareknuckles zegt.... :angry:




:D

Nee nee, ik wacht eerst ff op de reactie van Goldeneye :seriousf:

koennie
6 januari 2007, 21:25
De eerste die nu Bareknuckles zegt.... :angry:




:D

hebben we naar gekeken, maar er is een bepaald budget dacht ik zo. Die dingen beginnen toch ergens bij de 150 euri?

glacius
6 januari 2007, 22:54
Ik vind het alleen erg jammer dat ie zo verschrikkelijk lelijk is

Hmm dat van die superdistortion spreekt me erg aan! Misschien dan gewoon 2 superdistortions? Of is die superdistortion dan te mild voor de brug?

hij is ook erg lelijk !! haha

een super distortion is zeker niet te mild voor in de brug .. en die gaan zeker niet modderig klinken !! ik was er erg over te spreken .. helaas heb ik ze eruit gedaan voor lager output pickups ..

hansies
6 januari 2007, 23:08
Nou zeg! waar blijven al die mensen met verstand van pickups! :) moet ik eerst over emg's beginnen voor de discussie uitbarst :P (emg's wil ik dus niet btw, want een emotieloze dingen zijn dat zeg)

Niet op mijn Richwood Les Paul, deze kinkt véél beter met EMG'S , wat men ook moge beweren, het hangt van de gitaar af.
En emotieloos zijn ze verre van hoor.
greetz
Hansies

glacius
6 januari 2007, 23:18
Niet op mijn Richwood Les Paul, deze kinkt véél beter met EMG'S , wat men ook moge beweren, het hangt van de gitaar af.
En emotieloos zijn ze verre van hoor.
greetz
Hansies

een richwood les paul met emg's

ik zie dat als de meest levensloze setup ooit .. het spijt me maar dat vind ik ervan

hansies
6 januari 2007, 23:34
een richwood les paul met emg's

ik zie dat als de meest levensloze setup ooit .. het spijt me maar dat vind ik ervan


Dat hoeft je niet te spijten, maar ken je wel de betekenis van "levensloze setup", blijkbaar heb je nog nooit een Richwood met EMG'S gehoord en gezien...............dus wat je niet kent kan je onmogelijk een "levensloze setup" noemen.
beterschap gewenst
Greetz
hansies

Orpheo
7 januari 2007, 00:29
superdistortion in brug en hals? ACE FREHLEY!!!!!! zo eenvoudig. klinkt G E W E L D I G !!!

maarrrrr: mijn favoriet? de air norton in brug EN hals. iets warmer dan de SD, maar ook iets meer bite, meer felheid, betere pinches, allrounder, IETS mildere output (is nihil trouwens, ondanks dat t 100mv scheelt). de air norton is voor mij de meest veelzijdige pup aller tijden. in de hals perfect (en word ECHT niet modderig in de hals in een les paul!!) en in de brug lekker strak voor metal, maar los genoeg voor blues en soms zelfs een loopje jazz. en met een helder genoege amp kan je er zelfs wat funky meuk op spelen

air norton FTW!!!

Lennert
8 januari 2007, 10:29
Allright nu heb je me stevig aan 't twijfelen :-P Misschien is het de naam, misschien omdat ik alleen met de superdistortion ervaring heb, maar ik heb moeite om die air norton als de ultieme metal pickup te zien ;) Ik trek nog steeds een beetje naar de super distortion.

Maar als ik jou verhaal (orpheo) zo lees, is de super distortion én minder warm, én heeft ie minder bite. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig, wat bedoel je er precies mee?

Opzich hou ik in de brug wel van een behoorlijke dosis bite om zo'n lekkere strakke scheur te krijgen, warm hoeft ie niet per se te zijn. Aan de andere kant heb ik al een redelijke schelle setup waar zat bite in zit.. (bandit 112 + metal muff).

Dilemma's!!

renier
8 januari 2007, 10:38
hij is ook erg lelijk !! haha

een super distortion is zeker niet te mild voor in de brug .. en die gaan zeker niet modderig klinken !! ik was er erg over te spreken .. helaas heb ik ze eruit gedaan voor lager output pickups ..

+1 voor de super distortions. fantastische pickup voor de brugpositie. in de halsplek zou ik dan iets anders doen, bijvoorbeeld een pafpro.

let erop dat de hals en brug pup niet te ver uit elkaar liggen qua output en sound, dat speelt niet prettig.

Lennert
8 januari 2007, 10:48
Hmm, waarom zou je voor iets anders gaan in de hals? Opzich beviel me de beschrijving wel die glacius gaf over de sd in de neckpositie.
En wat output betreft zit het dan wel goed ;)

Maar sta voor ieders suggestie open! en aangezien ik de paf pro ook in mijn voorkeuren lijstje had ben ik daar natuurlijk ook in geinteresseerd :)

glacius
8 januari 2007, 11:12
blijkbaar heb je nog nooit een Richwood met EMG'S gehoord en gezien


enof ik die setup heb gezien/gehoord bij een oude buurjongen van me, die had een richwood les paul met emg's en een aria pro met emg's

bijde levensloos

en de esp met duncans die hij ook had klonk geweldig ! dussssss

maar ik ga verder niet meer met je in discussie hierover, dit is namelijk gewoon een geval van verschillende smaak.. en daar valt niet over te twisten..

koennie
8 januari 2007, 14:17
Hmm, waarom zou je voor iets anders gaan in de hals? Opzich beviel me de beschrijving wel die glacius gaf over de sd in de neckpositie.
En wat output betreft zit het dan wel goed ;)

Maar sta voor ieders suggestie open! en aangezien ik de paf pro ook in mijn voorkeuren lijstje had ben ik daar natuurlijk ook in geinteresseerd :)

als ik jou was len, zou ik die ene superdist halen en die alvast bij je brug er in gooien. Je zou m eventueel nog kunnen proberen bij de hals om te horen wat voor resultaat het heeft. Daarna kun je altijd nog zien wat je doet. ik heb ook nog een humbucker from hell over, dus die kun je ook nog proberen. lama wete :)

Lennert
8 januari 2007, 15:04
Lijkt me een puik plan idd! Ik heb die kerel al een mail gestuurd ;)

Lennert
8 januari 2007, 20:50
Allright! 1 Superdistortion coming my way :)

Bedankt voor de replies allemaal! vanaf hier rest mij alleen nog het testen van de overgebleven opties ;) En dan zie k wel wat t wordt :)

Lennert
8 januari 2007, 21:54
BTW, nu k toch bezig ben... Ik heb een aantal keer gelezen dat epi's niet met al te beste electronica worden uitgerust, is deze: http://store.guitarfetish.com/colespaupelc.html set van guitarfetish icm met n stel sprague caps een nuttige upgrade?

glacius
9 januari 2007, 01:09
Allright! 1 Superdistortion coming my way :)

Bedankt voor de replies allemaal! vanaf hier rest mij alleen nog het testen van de overgebleven opties ;) En dan zie k wel wat t wordt :)

word die voor bridge ?

Lennert
9 januari 2007, 08:38
In principe wel, maar ik probeer hem ook uit in de neckpositie, als dat bevalt schaf ik er nog eentje aan ;) zoniet dan ga ik ws voor een paf pro bij de neck.

Iemand ervaring met die electronica upgrade van GFS?

Goldeneye
9 januari 2007, 09:26
Je kunt er vanalles ingooien....aangezien je geen 'actieve' elementen wilt, zul je er dus passieve in moeten doen.
Voor een epiphone lijken me 'Duncan Designed' humbuckers al een hele vooruitgang.... :rockon: Het blijft Epiphone!




:gitarist:

Lennert
9 januari 2007, 10:59
Haha, grapjas :^)

Maargoed, nogmaals, over die pickups zijn we t wel eens. Heeft het nut om meteen maar die elec. upgrade te doen?

jimihattricks
9 januari 2007, 11:48
lennert: ik heb zelf ook een epiphone lp en ook alweer dik 2 jaar inmiddels.. de elementen en de tuners, evenals de brug heb ik door de jaren heen vervangen.. de overige electronica is nog origineel

epiphone's hebben idd wel een naam als het gaat om pots en switches ja.. met name de switch wil t nog weleens begeven.. op de post-2004 modellen is dit echter al een stuk beter, en als je nu nog nergens last van hebt, zou ik t gewoon zo laten.. mocht er ooit iets stuk gaan, kun je nog altijd dan iets vervangen..

koennie
9 januari 2007, 14:08
lennert: ik heb zelf ook een epiphone lp en ook alweer dik 2 jaar inmiddels.. de elementen en de tuners, evenals de brug heb ik door de jaren heen vervangen.. de overige electronica is nog origineel

epiphone's hebben idd wel een naam als het gaat om pots en switches ja.. met name de switch wil t nog weleens begeven.. op de post-2004 modellen is dit echter al een stuk beter, en als je nu nog nergens last van hebt, zou ik t gewoon zo laten.. mocht er ooit iets stuk gaan, kun je nog altijd dan iets vervangen..

het gaat niet om het stuk gaan van het een of ander, maar om de kwaliteit van de pots. Goedkope pots geven de sound minder mooi weer dan duurdere. Ik heb net een setje pots besteld bij guitarfetish voor in men tele, dus ik zal je mijn bevindingen wel vertellen.

Lennert
9 januari 2007, 14:55
Ahja! das waar ook :) Dan wacht ik dat eerst wel ff af! Het is opzich ook het geld niet he.. En het zou zonde zijn als die brakke pots en caps het signaal vernachelen van m'n nieuwe pu's ;)
Ik ben benieuwd wat je tele gaat doen Koen!

Thnx voor de replies!

jimihattricks
9 januari 2007, 15:56
klopt allemaal natuurlijk..

mij stoort t iig niet omdat alles toch nog door een stuk of 6 pedalen gaat en dan mn amp in..

voor een tele >rechtstreeks in de> versterker combinatie zou er wsl wel meer voor te zeggen zijn ja..

ik ben wsl niet zo puristisch aangelegd :)

AART
9 januari 2007, 16:07
Misschien een super 3 in de brug van dimarzio?

Superdistortion maar dan nog hotter.

Orpheo
9 januari 2007, 16:28
Misschien een super 3 in de brug van dimarzio?

Superdistortion maar dan nog hotter.

nee niet waar. de super3 mist een helehoop mids (of juist teveel,ik weet t niet meer precies). ik vind in ieder geval de super3 niet lekker. en echt veel hotter is ie niet.

Lennert
13 januari 2007, 23:33
Hmmz.. klein probleempje :P De superdistortion zit erin, maar is niet echt een verbetering, helaas. Hoever moet het brugelement van de snaren zitten? heb m nu even ver als de oude ongeveer (op het oog)

Echt weird, ding lijkt veel minder output te hebben, klinkt lekker warm voor solo's enzo, maar in de brug moet ie gewoon scheuren als n gek, en dat deed die oude pickup een stuk beter.. deze heeft minder bite, minder brute power zeg maar ;)

Die oude pickup is trouwens een HOTHB8B, achterop staat:

HOTHB8B(OPEN)
LP:CLS: BRIDGE
BHK

Is dat de normale brugpup voor een epi LP?

Mjah, anyway, ik hoop dat het aan de afstand tot de snaren ligt, want nu heb ik het gevoel dat ik 2 neckpups heb :P

Lennert
14 januari 2007, 15:35
Hmm. Nu ik hem op vol volume en uitvoerig uitgeprobeerd heb valt het wel mee. Ik denk dat het komt omdat ik voorheen heel veel hoog wegdraaide omdat het anders te schel klonk, en ik nu dus juist weer wat hoog erbij moet draaien.

Als ik clean speel kan ik wel duidelijk horen dat deze pickup n stuk muzikaler klinkt, beter zingt zeg maar. Maar ben nu ook wel van mening dat dit een goede neckpup zou zijn. Dus tóch nog maar een aanschaffen :P

P.S. heb trouwens idd de pu nog wat dichter naar de snaren gedraaid, en dat was een verbetering.

koennie
14 januari 2007, 20:34
wel wazig dat je originele dan misschien wel beter is... die superdist zou juist de sterren van de spreekwoordelijke hemel moeten scheuren. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de klank, binnenkort maar weer es jammen?

misschien moet je toch maar ff naar seymour duncan kieke

Chroxy
14 januari 2007, 21:25
ik ken het: dat het niet lijkt dat het een verbetering is.

Het element wat je zegt is trouwens het originele element voor een (na 2004) Epi LP.

Ik heb er sinds okt 2005 een Seymour JB inzitten. Eerst vond i khem waardeloos, maar omdat ik nooit af ga op 1 test, wissel ik alles (alle elementen/speakers/buisen) meerder malen... uiteindelijk vond ik hem toch muzikalen/gedefinieerder klinken en in eigenlijk alle opzichten beter.

Al met al was ik afgelopen zomer weer nieuwsgierig en heb ik weer het oude element erin gezet (en nuw as ik gewend aan de Seymour Duncan)... boh! Wat een verschil opeens.. :)... ik denk uiteindelijk dati k het verschil toen nie prettig vond omdat ik gewoon de oude / rotte epihumbuker gewend was..

Lennert
15 januari 2007, 11:04
Noujah, dat is het niet zozeer. Ik heb de laatste tijd nogal veel gitaren uitgeprobeerd, en ik ben niet per se "gewend" aan het geluid van m'n epi. Heb onder andere laatst ook een gibson LP custom uitgeprobeerd, en zelfs als ik heel eerlijk ben vond ik die helemaal niet zoveel beter klinken als mijn epi, leek er ontzettend veel op. Iets beter clean, en mindere pinches, voorderest was het geluid angstwekkend vertrouwd.

Maar ik laat die superdist. wel zitten want krijg er toch wel een ontzettend mooie scheur uit, en denk dat het idd allround een betere pickup is. Misschien heb ik er teveel van verwacht ;) Ben zeer benieuwd wat mijn bevindingen zouden zijn als ik nu die gibson lp custom er nog eens naast zou houden..

Weet nu iig zeker dat een echte gibson er bij mij nooit inkomt..