PDA

View Full Version : helpt tegen ontstemmen



tom123
5 januari 2007, 18:36
Hallo

bij een strat kan je de stem-knoppen aandraaien zodat zo stroever gaan en mider snel ontstemmen.
Ik heb me nu een epiphone les paul gekocht en daar zijn de knoppen van plastic. en daar zit die schroef niet zoals bij een strat.

weet iemand misschien hoe ik die kan aandraaien?
want die knoppen zitten echt los, telken als ik hem in en uit mijn gitaar tas die is de gitaar meteen ontstemd.

Gearjunkie
5 januari 2007, 18:44
Hallo

bij een strat kan je de stem-knoppen aandraaien zodat zo stroever gaan en mider snel ontstemmen.
Ik heb me nu een epiphone les paul gekocht en daar zijn de knoppen van plastic. en daar zit die schroef niet zoals bij een strat.

weet iemand misschien hoe ik die kan aandraaien?
want die knoppen zitten echt los, telken als ik hem in en uit mijn gitaar tas die is de gitaar meteen ontstemd.
voor 25 euro een nieuwe set kopen???

omni
5 januari 2007, 19:42
Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat een gitaar niet kan onstemmen via de stem koppen. hij had een heel verhaal over de krachten die daar voor nodig zijn etc maar het klonk toch wel geloofwaardig. Is het niet gewoon een geval van warm en koud of gewoon een knop die langs je tas strijkt, zo iets? Heb je ze wel voldoende gerekt? zowiezo hebben Set necks volgens mij eerder last van ontstemmen dan bolt ons (correct me if I'm wrong) gewoon door de constructie.

Gearjunkie
5 januari 2007, 19:54
of gewoon een knop die langs je tas strijkt, zo iets?
Precies, je geeft het antwoord zelf.
;)

EDIT: Bij bijv. Tonefactory kosten die dingen 24 euro nog wat... het is echt de allerbeste verbetering aan dit soort gitaren.

Azrael
5 januari 2007, 19:58
zowiezo hebben Set necks volgens mij eerder last van ontstemmen dan bolt ons (correct me if I'm wrong) gewoon door de constructie.


Die is nieuw.........nooit van gehoord. Had die aap weer een flinke hap genomen van dat broodje?

Gearjunkie
5 januari 2007, 20:01
Die is nieuw.........nooit van gehoord. Had die aap weer een flinke hap genomen van dat broodje?
Hoe is dan het verband tussen ontstemmen en de sustain van de...... :)

Outrage
5 januari 2007, 21:12
Wat ook een beetje kan helpen tegen het onstemmen, is wat grafiet (bv van een potlood) aanbrengen op de topkam onder je snaren.

omni
5 januari 2007, 21:27
Die is nieuw.........nooit van gehoord. Had die aap weer een flinke hap genomen van dat broodje?
ik zeg ook niet dat het dé waarheid is. Maar een object dat uit 1 stuk is gemaakt heeft meer last van warm/koud invloeden dan een een object uit meerdere delen. Er is gewoon meer ruimte om te bewegen. Andersom heeft niemand er moeite mee als je zegt dat een set neck gitaar meer resoneert dan een bolt-on om diezelfde reden. Dat kan het verschil tussen zijn strat en LP verklaren.

hassent
5 januari 2007, 21:51
Wat ook een beetje kan helpen tegen het onstemmen, is wat grafiet (bv van een potlood) aanbrengen op de topkam onder je snaren.

Je kan ook gewoon een graphtec topkammetje kopen voor euro 5,-... Is overigens niet van grafiet, maar dat terzijde.

Punt
5 januari 2007, 22:47
Ontstemmen ligt meestal aan de topkam.

Johannes
6 januari 2007, 00:34
Hallo

bij een strat kan je de stem-knoppen aandraaien zodat zo stroever gaan en mider snel ontstemmen.
Ik heb me nu een epiphone les paul gekocht en daar zijn de knoppen van plastic. en daar zit die schroef niet zoals bij een strat.

weet iemand misschien hoe ik die kan aandraaien?
want die knoppen zitten echt los, telken als ik hem in en uit mijn gitaar tas die is de gitaar meteen ontstemd.

wat ik begrijp, is het probleem dat de stemknoppen te soepel draaien. Als ik de juiste voor ogen heb, kun je ze ook niet bijstellen. In en uit de tas halen is dan inderdaad voldoende om ze een slinger te geven. Nieuwe stemknoppen (met zo'n schroefje erop) kun je, zoals je zelf al aangeeft, strakker draaien waardoor ze in je tas minder snel verlopen. Het verhaal van grafietpoeder en Graphtech kammetjes is hier naar mijn idee niet van toepassing.

Toch zul je met instelbare stemknoppen (ik noem het maar even zo) ook moeten stemmen als je gitaar in en uit de tas gaat. Het verschil tussen een klein beetje ontstemde gitaar en een erg ontstemde gitaar vraagt namelijk om dezelfde oplossing. Stemmen.

Noid
6 januari 2007, 01:38
wat ik begrijp, is het probleem dat de stemknoppen te soepel draaien. Als ik de juiste voor ogen heb, kun je ze ook niet bijstellen. In en uit de tas halen is dan inderdaad voldoende om ze een slinger te geven. Nieuwe stemknoppen (met zo'n schroefje erop) kun je, zoals je zelf al aangeeft, strakker draaien waardoor ze in je tas minder snel verlopen. Het verhaal van grafietpoeder en Graphtech kammetjes is hier naar mijn idee niet van toepassing.

Toch zul je met instelbare stemknoppen (ik noem het maar even zo) ook moeten stemmen als je gitaar in en uit de tas gaat. Het verschil tussen een klein beetje ontstemde gitaar en een erg ontstemde gitaar vraagt namelijk om dezelfde oplossing. Stemmen.

Helemaal mee eens!

Mr.Bluesbreaker
6 januari 2007, 11:14
De truc is om je gitaar tijdens het spelen niet of nauwelijks te hoeven bijstemmen. Uit de tas een keer op stemming brengen is vaak 10 seconden werk met een beetje accuraat stemkastje.

Het begint met de snaren goed bevestigen. Dit klinkt misschien raar maar ik zie echt heel veel mensen die daar nogal rare manieren voor hebben. Afhankelijk van wat voor soort tuners je hebt natuurlijk. Ik geef de voorkeur aan die "slotted" tuners die je veel op (RI) Fenders ziet. Snaar er van bovenaf indoen, goed afknippen en klaar is kees.

Kijk ook of je snaren niet tussen je topkam heen en weer schieten. Soms hoor je een tikje als je een snaar naar de goede spanning brengt, hij loopt er dan niet lekker door. Kijk kritisch naar je topkam of dit het geval is.

FruscianteFan
6 januari 2007, 11:37
Ik ben er vrij huiverig voor om de topkam van mijn gitaren te vervangen: zelf ga ik daar niet aan beginnen, dus zou het betekenen dat ik een gitaar weer eens een paar dagen kwijt ben. Dat doe ik alleen als het strikt noodzakelijk is, ik word daar namelijk in het gunstigste geval chagrijnig van. Zoniet, dan word ik gek.

Meestal als mijn Strat of Les Paul ontstemd is, is het genoeg om de betreffende snaar even te rekken. Echt ontstemmen doen ze trouwens ook niet, hoe hard ik ook speel.

Punt
6 januari 2007, 13:05
Ik ben er vrij huiverig voor om de topkam van mijn gitaren te vervangen

Je hoeft je topkam niet te vervangen, alleen bij laten vijlen, kun je op wachten.

glacius
6 januari 2007, 13:09
die strandaard tuners van een epiphone les paul is echt troep ! gewoon beetje goeie stemmers kopen..

sperzel locking tuners zijn echt goed

FruscianteFan
6 januari 2007, 13:41
die strandaard tuners van een epiphone les paul is echt troep ! gewoon beetje goeie stemmers kopen..

sperzel locking tuners zijn echt goedDe standaard Grovers op mijn Epi doen het anders erg goed.