PDA

View Full Version : Gitaaradvies



BenB
5 januari 2007, 01:17
Ik sta op het punt een elektrische gitaar te kopen na enkele maanden gekloot te hebben met een goedkope "beginners-akoestische" :)
Ben eens naar de gitaarboer gestapt en met verschillende modellen gespeeld, de Fender gitaren spreken mij het meeste aan! Die klank, hoe ze aanvoelen... Ik werd meteen verliefd :satisfie:

Maar goed, onze vriend verkoper haalde me al vrijwel meteen met beide voeten naar de grond toen ik hoorde hoeveel soorten Fenders er wel niet zijn, dus ik heb een Stratocaster Highway 1 bespeeld, een Telecaster en nog enkele goedkope spin-offs. Maar de vuilap had mij eerst die USA Strat (Highway) in handen geduwd, en alles wat ik daarna vast kreeg was dan wel goedkoper, maar voelde veel minder degelijk aan... Ik kwam ook vrij snel terug van mijn idee een Variax 300 te kopen, dat ding speelt bijna even stroef als mijn el cheapo SX akoestische die nu naast me staat..

Maar goed, een Strat Highway 1 kost daar rond de 700. Ik kan m iets goedkoper krijgen (iets boven 600) maar nu wou ik wel eens weten of dit een degelijke aankoop zou zijn? Want hij had ook Fenders van meer dan 1000, maar vreemd genoeg voelde de Highway 1 veel fijner aan.. :)

piezo
5 januari 2007, 14:57
Hoi, Ben.
Er zijn mensen die de voorkeur geven aan een Highway boven duurdere Fender modellen, omdat ze door de dunnere lak wat beter zouden resoneren. (En sommigen omdat die dunne lak sneller slijt, zodat de gitaar er eerder oud uitziet. :) )

- Koop de gitaar, waar jij je goed bij voelt. Op den duur zal je smaak misschien veranderen waardoor je iets anders wilt, maar dat weet je tòch nog niet.

- Iedere gitaar, ook van hetzelfde model, dezelfde prijs en zelfde productiedatum is anders, voelt anders, klinkt anders. Dat kan te maken hebben met hout, afstelling, àlles.
- Als je beginner bent, is het altijd verstandig om een ervaren iemand mee te nemen, die kan beoordelen wat jij nog niet ziet, bijvoorbeeld de deskundigheid van het personeel, die andere afstelling, het fretwerk, montagefoutjes (komen bij de highway wat vaker voor, schijnt het). Je moet die ervaren persoon niet vóór jou laten beslissen, want het is tenslotte jouw gevoel, maar hem wèl zijn mening laten geven.
- Als je niet zo iemand kent, vraag dan eens een ervaren iemand van het forum die bij jou of bij de winkel in de buurt woont

Succes

Gitaristje 18
5 januari 2007, 15:02
Het is zelf, vind ik, ook best moeilijk om te bepalen of ik een gitaar lekker vind spelen. De ene gitaar gaat iets stroefer, dan ben je wat zekerder van je spel, de andere gitaar speelt veel lichter, de frets voelen veel kleiner, misschien zijn ze dat ook. Het speelt soepeler maar volgens mij heb je ook sneller dat je met je klauw eraf glijdt bij het snelle spelen.

MizZoo
5 januari 2007, 17:38
Ik sta op het punt een elektrische gitaar te kopen na enkele maanden gekloot te hebben met een goedkope "beginners-akoestische" :)
Ben eens naar de gitaarboer gestapt en met verschillende modellen gespeeld, de Fender gitaren spreken mij het meeste aan! Die klank, hoe ze aanvoelen... Ik werd meteen verliefd :satisfie:

Maar goed, onze vriend verkoper haalde me al vrijwel meteen met beide voeten naar de grond toen ik hoorde hoeveel soorten Fenders er wel niet zijn, dus ik heb een Stratocaster Highway 1 bespeeld, een Telecaster en nog enkele goedkope spin-offs. Maar de vuilap had mij eerst die USA Strat (Highway) in handen geduwd, en alles wat ik daarna vast kreeg was dan wel goedkoper, maar voelde veel minder degelijk aan... Ik kwam ook vrij snel terug van mijn idee een Variax 300 te kopen, dat ding speelt bijna even stroef als mijn el cheapo SX akoestische die nu naast me staat..

Maar goed, een Strat Highway 1 kost daar rond de 700. Ik kan m iets goedkoper krijgen (iets boven 600) maar nu wou ik wel eens weten of dit een degelijke aankoop zou zijn? Want hij had ook Fenders van meer dan 1000, maar vreemd genoeg voelde de Highway 1 veel fijner aan.. :)

Als die highway voor jouw fijner aanvoelde en mooier klonk dan een gewone usa strat, moet je die natuurlijk gewoon kopen. Ikzelf heb een 2e hands USA stratocaster gekocht via marktplaats, nog zo goed als nieuw (verkoper was bassist, en had die gitaar voor 'erbij') voor €675, incl. koffer en alles. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Dus voor het zelfde geld dat je een nieuwe highway koopt kun je ook een USA Strat hebben. Met een beetje geluk natuurlijk ;-).

Denk er 's over na zou ik zeggen, ík kan het je iig aanraden

BenB
5 januari 2007, 18:24
Als die highway voor jouw fijner aanvoelde en mooier klonk dan een gewone usa strat, moet je die natuurlijk gewoon kopen. Ikzelf heb een 2e hands USA stratocaster gekocht via marktplaats, nog zo goed als nieuw (verkoper was bassist, en had die gitaar voor 'erbij') voor €675, incl. koffer en alles. Ik heb er geen moment spijt van gehad. Dus voor het zelfde geld dat je een nieuwe highway koopt kun je ook een USA Strat hebben. Met een beetje geluk natuurlijk ;-).

Denk er 's over na zou ik zeggen, ík kan het je iig aanraden

Ik ga ze allebei nog eens bespelen volgende maand, als ik weer enkel nieuwe rifjes kan spelen hehehe. Bedankt voor je tip!
Ohja: Ik was van plan 'm in een podxt live te pluggen en dan mn soundkaart in... Podxt was volgens hem bijzonder sterk aan te raden, zoiets ontgroei je niet snel zegt ie. Ding klonk ook echt wel 'echt', dat behringer apparaatje klonk wat saaier maar kostte ook veel minder (niets tegen behringer, ze hebben ook juweeltjes :) )

omni
5 januari 2007, 19:34
Laat je ook niet misleiden door een slechte setup. Soms spelen gitaren alleen maar minder omdat ze slecht zijn afgesteld. Als het kan neem dan iemand mee die er verstand van heeft.

Punt
5 januari 2007, 22:49
Een highway lijkt me een geweldige beginnersgitaar!