PDA

View Full Version : Herstellen van een oude gitaar (1968), waar het beste laten doen?



treblemaster
5 januari 2007, 17:14
Ik heb een oude elektrische Crucianelli (Italiaans) die wat opgeknapt moet worden. De stemmechanieken zijn nogal verrot en de kam moet vervangen worden denk ik. Nu is ook nog de 'brug' kapot gegaan.....althans het deel waar de snaren in hangen (waar de uiteinden van de snaren inzitten.....zie plaatje. Ik weet zo niet de correcte naam). Zomaar gebroken :sneaky: (metaal moeheid?). Ik weet niet of dat te maken is of makkelijk te vervangen?
Ik zoek het liefst iemand in het midden van Nederland.

Zie ook:
http://www.fetishguitars.com/img/crucianelli/florentine/kristian01.jpg

treblemaster
5 januari 2007, 19:52
En schup.........................

Neals
5 januari 2007, 22:37
En het is te vervangen! Er is een heel scala aan vervangende topkammen en mechanieken.

wietse
5 januari 2007, 22:49
stemmechaniekjes kan je gemakkelijk zelf doen als ik me niet vergis zaten er op die crucianelli's dezelfde mechanieken als gibson gebruikte en nog gebruikt.
topkam kan je ook wel zelf doen met een paar figuurzaagjes inzagen( of een setje voelermaatjes tot zaagjes promoveren met de dremel :D ) diepte luistert niet zo nauw bij deze gitaren omdat ze een 0 fret hebben,je moet zowiezo al lekker diep inzagen dan, als die van jou geen 0 fret heeft dan wordt het een ander verhaal.
dat tailpiece dat wordt lastig, maar ik zie dat je tijdelijk in leuven woont kijk dan eens bij deze man http://www.lordbizarre.com (http://www.lordbizarre.com/) die zit ook in leuven, een erg symphatieke man met enorm veel gitaren die heeft mischien wel wat liggen (als hij het kwijt wil) en anders wil hij hem mischien wel voor je repareren.
is zowiezo een belevenis om eens bij hem te kijken met z'n 350+ gitaren in huis, ga ook nog beslist eens bij hem langs in m'n vakantie oid.
die tailpieces met tremelo zijn vaak stuk ik heb ook een cricianelli gehad daar had ik een ander tailpiece op gezet kan je ook gemakkelijk zelf doen gewoon een standaard staartstuk halen.
als je alle delen nog hebt dan is het mischien wel te repareren.

p604p603
5 januari 2007, 23:07
Ik kakan je Ad Vermeer in Rotterdam aanraden. Hij heeft al mijn oude jaren 60 Fenders gerestaureerd en weer perfect gemaakt

treblemaster
5 januari 2007, 23:26
Wietse,
Bedankt voor de uitgebreide info! Het lijkt me ook wel leuk om zelf te doen, dus als jij zegt dat het kan :cooler: (ik ben wel redelijk handig).
Koop je losse onderdelen zoals een tailpiece en kam gewoon bij een goeie gitaarwinkel of via internet oid? Ik heb zulke dingen nog nooit zien liggen bij een muziekwinkel (ook niet heel erg op gelet moet ik eerlijk zeggen).

Leuke site van die man in Leuven! Ik had er nog nooit van gehoord. Lijkt me leuk om een keer bij hem langs te gaan....

wietse
6 januari 2007, 06:46
elke gitaarboer heeft in principe wel tailpieces liggen voor jazzbakken, maar wat is er precies stuk meestal breken ze af achter bij het draaipunt.
dus een foto van de schade zegt veel.

treblemaster
6 januari 2007, 08:01
Wietse, de gitaar ligt nu in Nederland dus ik heb haar zo niet bij de hand voor een foto. Het is dat metalen plaatje waar de snaren "inhangen"....eigenlij is dat niks meer dan een dun plaatje die aan de ene kant omgeboben is en waar inkepingen in zitten voor de snaren. Aan de andere kant zit ie om de stang van de tailpiece "gevouwen". Nu zijn beide uiteinden gewoon afgebroken (dus waar de hoge en lage E snaar zit zeg maar).

wietse
6 januari 2007, 13:48
probeer een soortgelijk tailpiece te vinden met dezelfde plaat als die op dezelfde manier vastzit dan kan je met wat gepruts dat deel wel omzetten op het originele deel.
je kan Iwan (lord bizarre) altijd eens vragen, ik weet namelijk dat hij 2 jaar geleden met een halfgesloopte crucianelli ES liep op vintage veenendaal, met de tremelo en tailpiece er nog aan.
hij kocht hem voor de elementen als ik me niet vergis, mischien wil hij dat staartstuk wel compleet verkopen.

Vincent Uijtendaal
7 januari 2007, 19:57
Die gitaar is maar een jaartje ouder, kan m hebben!
Restaureer veel oude gitaren, kan ook onderdelen namaken(aan de hand van foto's ) bel me maar op.

Vincent