PDA

View Full Version : spanningsstabilisator in je rack?



Aurijn
24 december 2002, 00:07
Is een spanningstabilisator in je rack een must? Ik heb gewooon een stekkerblok.
Heb overigens last van signaalverlies..

Rectifier
24 december 2002, 00:09
Als je in veel verschillende gelegenheden speelt zoals feesttenten enz. met aggregaten en als je veel digitaal spul hebt zoals FX is het wel raadzaam.
Sommige apparaten werken niet optimaal meer als ze geen constante stroom krijgen.

Aurijn
24 december 2002, 00:32
Wat kost zo'n ding, en van welk merk?

Rectifier
24 december 2002, 11:25
De bekendste is Furman. Die hebben alle prof's in hun rack zitten. Daarin zitten ook 2 uitschuifbare lampen, die je rack verlichten.

Sabine heeft er geloof ik ook wel 1, en die's wat goedkoper.
Er zijn nog wel meer merken, maar ik ken ze niet allemaal.

LordRiffenstein
24 december 2002, 12:34
Op 2002-12-24 11:25, schreef Rectifier:
De bekendste is Furman. Die hebben alle prof's in hun rack zitten. Daarin zitten ook 2 uitschuifbare lampen, die je rack verlichten.

Er zijn 2 verschillende types van toestellen op de markt. Wat Rectifier beschrijft is een Line Conditioner. Deze doet niet meer dan de stroom zuiveren en je spullen beschermen tegen stroom-stoten (bliksem en dergelijke). Er zijn een aantal merken die dat maken Furman is de bekendste maar ook Gemini maakt het en Sabine dus ook.

Het andere type is een voltage regulator. dit toestel zorgt er voor dat je spullen ALTIJD 220v(instelbaar) krijgen ook als je dus de hele band op 1 stopcontact aansluit, jou rackje zal nog steeds 220v krijgen. Dit toestel heeft ook een beveiliging en zo. Voor zo ver ik weet maakt enkel Furman (type AR2306) dit en het kost ongeveer 800 euro (geen lampjes!!).

HTH,

Yoeri

Chiel
27 december 2002, 20:16
Bij de Praxis. Zo eentje van alluminium. Kost rond de 70 euro en werkt perfect tegen overspanning en tegen lastige brommende dimmerpacks. Simpel, goedkoop en zeker doeltreffend.

PS: Zo'n ding helpt absoluut niet tegen signaalverlies.

Greetz, Chiel.

Aurijn
27 december 2002, 22:02
Wat kan van die signaalverlies dan de oorzaak zijn, heb van alles uitgesloten (buizen, snoeren, gitaren, etc, etc)
Het geluid blijft wel en kraakt ook niet, maar er mist gewoonweg wat power.

kokeleko
28 december 2002, 08:15
Op 2002-12-24 00:07, schreef Aurijn:
Is een spanningstabilisator in je rack een must? Ik heb gewooon een stekkerblok.
Heb overigens last van signaalverlies..
Speel al jaren met een stekkerblokkie, en dit gaat nog steeds goed. Over signaalverlies , hangt af waarmee je speelt en hoe je dit hebt aangesloten.

MADdie86
28 december 2002, 18:23
signaal verlies kan vele oorzaken hebben en ik kan er wel heel op in gaan maar geen zin in plus het meeste zal je al wel weten.
Wat ik wel zou doen is even kijken welke apparatuur je op elkaar het staan, het kan namenlijk dat sommige apparatuur elkaars geluids gebeid aantasten.

Maar een stabalisator kan je zelf ook wel maken, en dat kan grote kosten besparen.
Tenminste als je wat van electronische schema's iets weet.
Mzlls

Aurijn
28 december 2002, 19:36
Ok dank jullie voor de tips!
Ik heb een Ernst Fliek preamp, daaronder een Intellifex, en daaronder weer een Mesa 50/50.
Ik heb de intellifex in een loop van de Ernst preamp, verder alles aangesloten zoals het hoort.
Het signaalverlies resulteerd in een dunner geluid, en het gebeurd gewoon tijdens het spelen. Eigenlijk wisselt het signaal steeds tussen twee volumes, heel raar, en niemand schijnt dit te kunnen verklaren, ik heb de boel al vaak hierop laten nakijken.
Wewl is de ruis die je uit je speaker hoort zachter wanneer het volume zachter wordt.
heeft iemand idee wat dit kan zijn?
Vandaar mijn vraag betreffende de spanningsstabilisator, aangezien binnen het rack niets te vinden is......schijnbaar!

Rectifier
29 december 2002, 03:15
Mmm, bijna dezelfde setup als Chiel.
Die heeft een Ernst Rover 4 kanaals pre-amp, Intellifex en VHT 2:50.
Ruik ik hier een Ernst samenzwering??? :grin:

Heb je een actieve gitaar met een batterij??? Kabels weleens gecheckt??? Ik neem aan dat je zelf alle buizen al eens vervangen hebt, aangezien het nogal eens in de pre-amp buizen zit.
De Intellifex is geen signaal vreter, heb ik zelf gehad en in de FX loop tast ie je signaal niet aan. Tenzij je de loop misschien op 100% mix hebt staan...

Aurijn
29 december 2002, 13:30
Nee hoor een semi acoustische gitaar met 2 seymour duncan humbuckers, die ik er ooit zelf in heb gezet, en de snoeren heb ik ook uitgesloten. Misschien toch een beter stekkerblok die zeg maar de 'vuile' stroom eruit filtert?

Chiel
2 januari 2003, 15:22
Heb je ook signaalverlies zonder de Intellifex te hebben aangesloten? Heb je de Intellifex in een seriele loop of op één van de parallelle loop's? (of zelfs in de schakelbare Preloop???).

Resumé, eerst alleen je gitaar de Fliek en de Boogie proberen (zonder Wah etc). Misschien ook eens een andere gitaar of compleet andere bekabeling van een collega gitarist proberen.
Heb ooit eens hetzelfde ondervonden. Het bleek dat een hagelnieuwe Klotz kabel van 80 euro de boosdoener was.

AllodoX
3 januari 2003, 23:20
Jah.. dat is ook belangrijk.. wat voor kabeltje heb je tussen je preamp en je eindversterker zitten, en wat voor kabeltje heb je tussen je voorversterker en effectendoos hangen ?

staat de effectendoos op +4 of -10 dB ?

ik had namelijk ook gigantisch verlies van signaal met m'n subharmonics synth.. ik had van die cheapo patchkabeltjes er tussen zitten.. die vervangen door home-made kabels en signaal was ineens stukken beter..

vinni
4 januari 2003, 22:23
Hoi,
Even een kleine annekedoote...
Speelde ooit eens op een camping...ook een aggregaatje...had twee ensoniqs DP/2 in mijn rack. Bij de eerste stroomstoring waren al mijn eigen programma's gewist...

Een ander keertje speelde ik op zo'n van der Valk rondvaartbood... we gebruikte in die tijd een drumcomputer...het was wel jammer dat elke keer dat de vriezer aansprong we een paar noten miste van onze electronische drummer..

Oh ja....
Optredentje bij een manage....die hadden een buitenlamp van ca. 1000W...floep licht aan....floep geluid uit...

Moraal...
Een goede schone stroomvoorziening is net zo belangrijk als een goed instrument.

Groet,
Vinni