PDA

View Full Version : Het laten afstellen van mijn gitaar



Spitfire
5 januari 2007, 15:44
Laat ik eerst even zeggen dat ik al gezocht heb en geen antwoord kan vinden op mijn vraag en dat ik (nog) geen gitaar-goeroe ben die alle ins en outs weet op het gebied van gitaren (ik houd het voorlopig nog bij spelen).

Maar to-the-point, nog niet zo heel lang geleden (half oktober) heb ik mijn Blade RH-2 gekocht bij Tonika in Groningen. Nou vroeg ik in de winkel al of er nog iets moest worden afgesteld, waarop de verkoper antwoorde: 'Alle gitaren in onze winkel zijn van tevoren goed afgesteld'. Maar na een weekje gespeeld te hebben zag ik (met wat research op het web) dat het toch wel iets anders was, actie was nogal hoog (halve centimeter op fret 12, maar ik had nog steeds veel fretbuzz), intonatie klopte niet (heb ik zelf verholpen) en de hals stond te krom. Nou was er een potmeter kapot, dus ik ermee terug of ze die konden vervangen en met de vraag of ze hem opnieuw wilden afstellen. Dat wilden ze wel en toen ik hem weer terug kreeg was de actie inderdaad lager geworden, maar blijkbaar hadden ze alleen de zadels lager gedraaid, want de fretbuzz was erger geworden.
Nou denken jullie natuurlijk 'sukkel, let daar dan ook op als je hem koopt', maar ik was mijn Stagg gewend en dit speelde zoveel beter + hij klonk beter dan de Fender Strat die mijn tweede keus was.

Nou heb ik nog 1 afstelbeurt tegoed van Tonika (kreeg je bij de garantie zeg maar), maar ik heb daar niet zoveel vertrouwen in. Nou is mijn vraag wat ik het best kan doen, naar Tonika gaan en duidelijk maken dat ik hem nu echt goed afgesteld wil hebben, of vragen of ze het bij een andere muziekzaak doen (als dat überhaupt kan), of zelf proberen af te stellen (ik heb hier totaal geen ervaring mee, zeker omdat zowat alles versteld moet worden). Of heeft iemand nog andere ideëen?
Alvast bedankt

En ik betrap me er elke keer weer op dat ik ongelooflijk lange verhalen schrijf :dontgeti:

Gearjunkie
5 januari 2007, 16:30
Persoonlijk zou ik het laatste kiezen. Toen ik jaren geleden voor het eerst een gitaar afstelde was het niet echt succesvol, maar nu ben ik blij omdat ik in een kwartier een gitaar goed kan afstellen.

Je leert er dus echt een hoop van door het zelf te doen. Daarnaast wil je toch niet voor elk rammeltje een tech opzoeken??

Dus: actie ongeveer goed zetten --> stemmen --> halskromming goed instellen --> stemmen --> intoneren --> stemmen... alles nastellen tot 'ie perfect is!!

Spitfire
5 januari 2007, 17:05
Persoonlijk zou ik het laatste kiezen. Toen ik jaren geleden voor het eerst een gitaar afstelde was het niet echt succesvol, maar nu ben ik blij omdat ik in een kwartier een gitaar goed kan afstellen.

Je leert er dus echt een hoop van door het zelf te doen. Daarnaast wil je toch niet voor elk rammeltje een tech opzoeken??

Dus: actie ongeveer goed zetten --> stemmen --> halskromming goed instellen --> stemmen --> intoneren --> stemmen... alles nastellen tot 'ie perfect is!!

Daar zit wat in, ken jij een uitgebreide handleiding waar alles stap voor stap staat? Ik heb namelijk als wat gezocht en ik kom overal andere dingen tegen. Zo stond op de site van Don Hofstee iets over een radiusmeter wat ik niet op andere sites tegenkwam en op een andere site stond dat je eerst de spanning van de snaren af moet halen voordat je de actie gaat, ook dat kwam ik niet op andere sites tegen.
En nog 1 vraag, kan ik alle snaren eraf halen (om zo'n radiusmetertje te maken), of is dat onverstandig?

Eko
5 januari 2007, 17:06
Spitfire,
Groot gelijk dat je niet tevreden bent. Terug gaan dus. Netjes blijven en vertellen wat de klachten zijn. Als je er niet bij kunt blijven, dan ook niet achterlaten. Ik heb het vermoeden dat Tonika de gitaar door derden laat afstellen, dan wordt het jouw verhaal>vertaald door iemand aan een ander> geen feedback mogenlijk dus kans op missers.
Als je echt niet terug wilt is de beste optie om naar Rikkers te gaan. Als die het niet kan is de gitaar waarschijnlijk ten dode opgeschreven ( geintje).

Even toch een klein beetje verdedigen voor Tonika. Als een gitaar binnenkomt zal hij wel afgesteld worden. Het probleem is dat ze daar een klimaatsysteem hebben. Jij thuis waarschijnlijk niet. Door het verschil in temperatuur en vochtigheidsgraad zal de gitaar zich zetten. Dit kun je zien aan het veranderen van de actie. Dit is normaal en ligt niet aan de gitaarwinkel.

Spitfire
5 januari 2007, 17:15
Even toch een klein beetje verdedigen voor Tonika. Als een gitaar binnenkomt zal hij wel afgesteld worden. Het probleem is dat ze daar een klimaatsysteem hebben. Jij thuis waarschijnlijk niet. Door het verschil in temperatuur en vochtigheidsgraad zal de gitaar zich zetten. Dit kun je zien aan het veranderen van de actie. Dit is normaal en ligt niet aan de gitaarwinkel.
Maar mijn akoestische Yamaha gitaar die ik ook bij Tonika heb gekocht is wél prima afgesteld (en dat thuis ook gebleven). En ik heb hier op het forum ook al gelezen dat Blade's vanuit de fabiek slecht afgesteld zijn, ik heb dus het gevoel dat ze er gewoon niks aan gedaan hebben voordat ze hem in de winkel hebben gezet.
Maar verder is Tonika een prima zaak hoor :hippie:

Gearjunkie
5 januari 2007, 18:31
Daar zit wat in, ken jij een uitgebreide handleiding waar alles stap voor stap staat? Ik heb namelijk als wat gezocht en ik kom overal andere dingen tegen. Zo stond op de site van Don Hofstee iets over een radiusmeter wat ik niet op andere sites tegenkwam en op een andere site stond dat je eerst de spanning van de snaren af moet halen voordat je de actie gaat, ook dat kwam ik niet op andere sites tegen.
En nog 1 vraag, kan ik alle snaren eraf halen (om zo'n radiusmetertje te maken), of is dat onverstandig?
Een radiusmeter heb je niet nodig. Je bent geen gitaar aan het bouwen, de radius van de toets is zoals hij is.

Als uitgangspunt kan je deze van 7ender gebruiken:
www.fender.com/support/setup/stratsetup.php

Je kan inderdaad wel teruggaan naar de winkel, maar toch denk ik dat een gitarist in staat moet zijn kleine afstellingen/aanpassingen aan de gitaar zelf te doen.

glacius
5 januari 2007, 19:08
Je leert er dus echt een hoop van door het zelf te doen.


en je leert je gitaar door en door kennen als je het zelf doet/kan

Azrael
5 januari 2007, 19:08
en je leert je gitaar door en door kennen als je het zelf doet/kan


+1 Je leert er heel veel van. Ik stel mijn zooi ook altijd zelf netjes af. Gaat prima , je moet je er gewoon in verdiepen.

Spitfire
5 januari 2007, 19:27
Een radiusmeter heb je niet nodig. Je bent geen gitaar aan het bouwen, de radius van de toets is zoals hij is.
Om de snaren in dezelfde bolling te zetten als de toets bedoel ik.

Nog een aantal vragen, is de actie van 2mm op fret 12 haalbaar? En wordt dit gerekend met of zonder capo op fret 1? Mijn grootste 'probleem' nu is namelijk dat de actie op fret 12 zo'n halve centimeter is.
Kan ik, omdat het dan handiger is om bij halspin te komen en om eventueel een radiusmetertje te maken, alle snaren eraf halen? Of is het erg slecht dat de gitaar zonder spanning komt te staan?

En bedankt voor al jullie posts, ik ga er nu zelf mee aan de gang denk ik. :cooler:

drap
5 januari 2007, 19:35
Daar zit wat in, ken jij een uitgebreide handleiding waar alles stap voor stap staat? Ik heb namelijk als wat gezocht en ik kom overal andere dingen tegen. Zo stond op de site van Don Hofstee iets over een radiusmeter wat ik niet op andere sites tegenkwam en op een andere site stond dat je eerst de spanning van de snaren af moet halen voordat je de actie gaat, ook dat kwam ik niet op andere sites tegen.
En nog 1 vraag, kan ik alle snaren eraf halen (om zo'n radiusmetertje te maken), of is dat onverstandig?

Je kan desnoods ook ff bij Don Hofstee zelf langs wippen. Die man wil je ten alle tijde helpen met wat voor probleem je ook hebt aan je gitaar. Gewoon ff bij Muziekhuis Westerhaven langs wippen, vragen naar Don, en je kan zo door lopen naar z'n werkkamertje boven. En hij bijt ook nog nie eens, het is serieus een hele aardige kerel :)

Gearjunkie
5 januari 2007, 19:47
Ipv zo'n metertje gebruik ik twee dingen: een schuifmaatje en vooral het oog.
Kijken en voelen en luisteren is belangrijker dan meten in mijn beleving.

Een actie van 2 mm zou voor mij te laag zijn. Ik speel met 3 ongeveer op de 12e fret. Geen capo's gebruiken terwijl je dat meet.

De actie hangt samen met hoofdzakelijk 3 dingen:
-zadelhoogte bij de brug
-holling van de hals
-de hoek van de hals t.o.v. de body.

Je begint met het controleren van het 2e punt. Druk de 1e en 16e fret in. de eerste met je linkerhand, de 16e met de duim van je rechterhand. check nu met de middelvinger van je rechterhand de ruimte tussen de snaar en de 8e fret. Dit moet iets van 2/10mm zijn.
Is deze ruimte groter, stel dan de halspen een max. een kwartslag strakker. (steeds kleine beetjes, zodat de gitaar tijd heeft om te reageren)
Is de ruimte te klein dan geldt het omgekeerde.

Als de hals goed staat kan je met de brug de actie verder finetunen en intoneren.

Succes!

OJJVZ
16 januari 2007, 19:04
Je kan desnoods ook ff bij Don Hofstee zelf langs wippen. Die man wil je ten alle tijde helpen met wat voor probleem je ook hebt aan je gitaar. Gewoon ff bij Muziekhuis Westerhaven langs wippen, vragen naar Don, en je kan zo door lopen naar z'n werkkamertje boven. En hij bijt ook nog nie eens, het is serieus een hele aardige kerel :)

inderdaad aardige kerel
Ik heb ook laten afstellen, is nu perfect, maar volgende keer ga k zelf doen

trouwens, die baas van tonika stelt wel es wat af, vooral sinds de verhuizing, maar daarvoor waren alle afstellingen (behalve occasions :D) echt wel heel erg bagger daar hoor, allemaal. zelfs in de winkel waren ze al bagger. ik kon nouwelijks nog spelen na ik heb af laten stellen door Don Hofstee, maar nu k dr aan ben gewend kan k ook eindelijk op andere fatsoenlijke gitaren spelen :P

trouwes, leek me wel goeie site met afstel-tips
www.gitaarafstellen.nl als ik het me goed herinner, zelfde site als www.donhofstee.nl allebei van die don hofstee.

(ps. ben niet meer zo'n enorme tonika fan, n gedeelte van de verkopers weet nietens wat gitaar afstellen is:P)

Aron Maiden
26 juli 2007, 18:38
Mijn broer had een fender bij tonika gekocht, en die was ook echt mega kut afgesteld. Na er zelf wat mee gekloot te hebben is hij terug gegaan, en bleek dat er allemaal dode noten op de hals zaten, en dat het eigenlijk gewoon brandhout was.

Tronky
27 juli 2007, 10:37
Ik heb nu al een groot jaar een epiphone les paul en als ik bv op de e snaar de twaalfde fret speel dan komt er geen perfecte e uit. Dit is bij elke snaar een beetje anders zodat hoog gespeelde stukjes nogal lelijk klinken. Een vriend van me zei dat dit kan omdat de hals krom geworden is door de constante spanning van de snaren. Wat denken jullie hiervan?

InternEd
28 juli 2007, 11:30
Wat ik 'r van denk? Dat je vriend uit z'n nek lult. Om 't maar even plat te zeggen. Dacht je dat iedere gitarist voor 't slapen gaan even de spanning van z'n snaren afhaalt?

Klinkt alsof bij jouw gitaar de intonatie niet goed is. De boel intoneren is redelijk eenvoudig. Is genoeg info over te vinden.