PDA

View Full Version : Nog een advies nodig --> boosten



Nellyrocks
5 januari 2007, 14:41
Hai
Even een korte vraag over een onderwerp waarbij de zoekfinctie alles alleen maar onduidelijker maakt. Ik zit al een uur te lezen en ben er nog niet uit.

Een pedaaltje waarmee ik mijn singlecoil gitaren even hard kan laten klinken als een HB gitaar. Er zijn natuurlijk een aantal opties voor handen.

- MXR microamp. Frusciante gebruikt die hiervoor ook.
- Semour Duncan PU Booster. Veranderd de klank van de PU van SC naar HB volgens de informatie op internet. Dat is dus net niet de bedoeling want daarom speel je niet op een SC's.
- Misschien een compressor als MXR dynacomp of Super Comp. Kan je ook mee boosten en misschien is een beetje compressie ook wel handig voor iets meer body.

Wie heeft hier ervaring mee, andere tips, afraders enz...

Bedankt.

robert-gitarist
5 januari 2007, 15:57
Ik gebruik gitaren met humbuckers(epiphones lp's) en single coil gitaren(fender)Ik gebruik een mxr micro amp om het signaal te boosten van m'n Fender en het werkt bij mij prima.MXR Dynacomp heb ik ook maar werkt toch wat anders.Wat je eens kunt doen,is gewoon na een grotere muziekwinkel gaan( a la feedback ofzo) want daar hebben ze meestal wel pedalen van MXR liggen en probeer het eens uit.Bij mij werkt het wel.Je zou eventueel ook andere single coils kopen met een hogere output.Pedalen kleuren je geluid wel vaak iets maar dat valt wel mee vind ik.

Qubit
5 januari 2007, 19:55
De DOD FX10 BiFET preamp is ook n ongekend pareltje... en doordat ie zo onbekend is, kan je hem nog zeer goedkoop vinden ;) naar het schijnt is de zvex super hard on gelijkaardig aan de dod, maar bij dod heb je ook nog een toneknop waarmee je de frequentierespons van je single coils meer bij een humbucker kan doen aansluiten... ik ben in elk geval heel content met de mijne en overweeg zelfs n tweede!

sofa
5 januari 2007, 20:24
Heb ook al van alles geprobeerd. Compressor beviel me goed (Maxon), zit bovendien en mooie sustain op, maar is redelijk clean. EQ pedaal beviel me voor geen meter, gaf veel te veel ruis, tenminste die van Boss en die van Behringer.
Tot voor kort gebruikte ik de AC booster van Xotic. Kun je wat extra gain meegeven (bv. voor de solo) als je dat wilt. Ook een mooi ding, geeft een romig geluid.

Heb deze week de T-Rex Moeller via Marktplaats gekocht. Nieuwe is ie tamelijk duur (199E). De Moller (toevallig deze maand besproken in Gitarist) is een distortion pedaal met booster. Bovendien een EQ knopje om wat extra midden mee te geven (als je dus single coil speelt) of juist wat minder (als je HB speelt die zelf al voldoende midden hebben).


Willem

pol
6 januari 2007, 14:45
voor gewone cleane boost kan ik de booster van Radial engineering aanbevelen.

deze dus : http://www.thomann.de/gb/tonebone_pb1_booster.htm

Is wel niet goedkoop, maar blijft altijd clean, en maakt je signaal gewoon luider zonder neveneffecten.

Mike McCready
7 januari 2007, 13:44
voor gewone cleane boost kan ik de booster van Radial engineering aanbevelen.

deze dus : http://www.thomann.de/gb/tonebone_pb1_booster.htm

Is wel niet goedkoop, maar blijft altijd clean, en maakt je signaal gewoon luider zonder neveneffecten.
Dan kun je beter de Carl Martin Hydra Boost kopen. Is goedkoper, kleiner en is in te stellen (ik zie geen knop op die Radial booster?)

pol
7 januari 2007, 13:56
die knop zit vanachter op het pedaal, op te voorkomen dat die perongeluk anders gezet wordt.

drap
7 januari 2007, 21:34
Met een MXR Micro Amp ga je je singlecoils in ieder geval niet harder laten klinken. Ik heb 'm zelf ook en je hoort in volume echt geen verschil tussen een singlecoil element en een humbucker. Ik heb dat ding altijd aan staan namelijk, ongeacht of ik met m'n strat, tele of SG speel en ongeacht of ik met overdrive/distortion of clean speel. John Frusciante gebruikt 'm ook niet als volumeboost btw, maar puur als clean boost. Je krijgt er alleen maar een meer punchy geluid door en in tegenstelling tot een compressor behoud je je dynamiek. Het bleek voor mij in ieder geval de missing link te zijn.

robert-gitarist
7 januari 2007, 21:38
Ik speel altijd op me les pauls maar als ik een stratje pak met single coils erin,dan gebruik ik mijn MXR Microamp.Ding staat niet permanent aan vandaar en dan hoor je wel meer volume ;)

drap
7 januari 2007, 21:43
Ik speel altijd op me les pauls maar als ik een stratje pak met single coils erin,dan gebruik ik mijn MXR Microamp.Ding staat niet permanent aan vandaar en dan hoor je wel meer volume ;)

Ik vind van niet! :)

Maar zou het niet kunnen zijn dat er qua hoogte van de elementen teveel verschil zit?

robert-gitarist
7 januari 2007, 21:50
Mja je elementen wat hoger zetten wil ook wel eens helpen.Bij mij werkt het prima met de mxr micro amp

Speeddemon
8 januari 2007, 00:48
Drap, volgens mij bedoelen ze:
-speel je met humbuckers, dan staat de boost (Micro Amp) uit.
-switch je naar een Strat met single-coils, zet dan de boost aan, zodat het volume een beetje overeen komt.

Dit zou overigens ook op te lossen zijn met een transparante compressor, maar dat heeft voors en tegens.
tegen=je bent dynamiek een beetje kwijt. (afhankelijk van je instelling)
voor=je zou mogelijk een wenselijke klankverandering kunnen opdoen. Met name singlecoils willen nog wel eens vetter en punchier gaan klinken door een goeie comp.

vulvasonic
8 januari 2007, 00:58
Seymour Duncan maakt een booster die voor het verschil in sc en hb gemaakt is. Schijnt het nog goed te doen ook.

http://www.seymourduncan.com/images/main/booster.jpg

Seymour Duncan's first effects pedal is also the first effects pedal designed specifically to work together with the pickups in a guitar to achieve optimum gain and resonance for all tonal applications. Makes sense. Pickups. Pedals. How does it work? By rotating the gain control knob you can add pure, flat-EQ gain, ranging from 6dB to 25dB! The Resonance Switch drops the resonant peak of a single coil pickup up to 5KHz, making a single coil sound like a full and fat humbucker. Features fully discrete Class A circuitry along with true bypass. Comes in a heavy-duty steel chassis and runs on a single 9 volt battery. You can get one at your nearest Seymour Duncan dealer.





En EHX heeft tegenwoordig ook een booster, de LPB 1:

http://www.ehx.com/ehx2/images/n_LPB-1.jpg

The Nano LPB-1 Linear Power Booster An exact recreation of the original LPB-1 circuit, which ushered in the age of overdrive in 1968. Put the LPB-1 in front of any effect to dramatically increase definition from its cleaner and heavier input drive. Control the gain and saturation of any amp. The LPB-1 puts impact into your tone

Nellyrocks
8 januari 2007, 09:06
Hai

Nou, bedankt voor alle reacties. Er zijn zeker een hoop dingen genoemd waar ik niet op gekomen zou zijn.

Even voor de duidelijkheid. Ik wil mijn SC's natuurlijk wel als SC's laten klinken en mijn HB's als HB's. Daarom wissel je ook van gitaar he.
Het gaat dus puur om het vollumeverschil op te lossen. In eerste instantie dus niet om ze vetter te laten klinken.

marc_o
8 januari 2007, 10:47
Waarom geld uitgeven voor een knop om op te trappen, terwijl aan je volumeknop draaien gratis is? Ik snap dit echt niet hoor, als je het karakter in stand wil houden, moet je er niet nog iets extra's tussen gaan zetten. Ik doe al meer dan 20 jaar niet anders. Minder pedalen ertussen komt je geluid ook nog eens ten goede.