PDA

View Full Version : Deluxe Reverb probleempje



ziggie
5 januari 2007, 14:10
Mijn Deluxe Reverb uit 1965 geeft ineens VEEL minder volume dan voorheen. De amp heeft een half jaar terug een uitgebreide beurt gehad bij Van Weelden. Elco's zijn toen ook vervangen.

Ik heb al andere voorversterkerbuizen geprobeerd, maar dat lost ook niks op. Ik heb geen ervaring met biassen, dus van de eindbuizen ben ik nog afgebleven.

Twee vragen:

1) Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

2) Kan ik ongestraft heel even (om de beurt) beide eindbuizen verwisselen voor een andere (zelfde merk en type, maar niet gematched)? Dit om te kijken of het wellicht een eindbuis is.

Chris Winsemius
5 januari 2007, 14:20
't Kan verschillende oorzaken hebben.

(Even heel praktisch: heb je de speaker wel op de linkeruitgang, van achteren gezien, aangesloten?)

Die andere set buizen zal ongetwijfeld 'n andere stroom trekken, meestal ok als je niet te hard gaat spelen maar niet aan te raden als je op 100% safe "wilt spelen".

Is de GZ34 nog goed?

ziggie
5 januari 2007, 15:28
Chris, bedankt voor je snelle reactie.

Speakerkabel zit goed. Voorzichtig andere eindbuizen geprobeerd; geen verschil.

GZ34 weet ik niet. Ik heb er geen liggen. Kan dat er ook voor zorgen dat hij veel zachter gaat, en verder normaal functioneert?

En moet je de amp weer opnieuw biassen als je de GZ34 vervangt?

Kan er nog wat anders aan de hand zijn? Kan ik in de amp zelf nog dingen controleren?

Chris Winsemius
5 januari 2007, 15:39
Hoi Ziggie

(Als m'n gare doorgesoldeerde brein nog goed is :) : was dat die DR met die kapotte voedingstrafo?)

Probeer voor de zekerheid ook even het normale (linker) kanaal. Als ie daar ook zachter is zit het in de voeding, fasedraaier en/of eindtrap.

Zelf kijken: zou ik zonder ervaring niet doen. Als ie aanstaat kunnen er spanningen van meer dan 400 Volt aanwezig zijn.
Ook kunnen er nog spanningen aanwezig zijn als de versterker uitstaat of het netsnoer niet meer ingeplugd is.