PDA

View Full Version : Deluxe Reverb probleempje



ziggie
5 januari 2007, 14:10
Mijn Deluxe Reverb uit 1965 geeft ineens VEEL minder volume dan voorheen. De amp heeft een half jaar terug een uitgebreide beurt gehad bij Van Weelden. Elco's zijn toen ook vervangen.

Ik heb al andere voorversterkerbuizen geprobeerd, maar dat lost ook niks op. Ik heb geen ervaring met biassen, dus van de eindbuizen ben ik nog afgebleven.

Twee vragen:

1) Iemand een idee wat het probleem kan zijn?

2) Kan ik ongestraft heel even (om de beurt) beide eindbuizen verwisselen voor een andere (zelfde merk en type, maar niet gematched)? Dit om te kijken of het wellicht een eindbuis is.

Chris Winsemius
5 januari 2007, 14:20
't Kan verschillende oorzaken hebben.

(Even heel praktisch: heb je de speaker wel op de linkeruitgang, van achteren gezien, aangesloten?)

Die andere set buizen zal ongetwijfeld 'n andere stroom trekken, meestal ok als je niet te hard gaat spelen maar niet aan te raden als je op 100% safe "wilt spelen".

Is de GZ34 nog goed?

ziggie
5 januari 2007, 15:28
Chris, bedankt voor je snelle reactie.

Speakerkabel zit goed. Voorzichtig andere eindbuizen geprobeerd; geen verschil.

GZ34 weet ik niet. Ik heb er geen liggen. Kan dat er ook voor zorgen dat hij veel zachter gaat, en verder normaal functioneert?

En moet je de amp weer opnieuw biassen als je de GZ34 vervangt?

Kan er nog wat anders aan de hand zijn? Kan ik in de amp zelf nog dingen controleren?

Chris Winsemius
5 januari 2007, 15:39
Hoi Ziggie

(Als m'n gare doorgesoldeerde brein nog goed is :) : was dat die DR met die kapotte voedingstrafo?)

Probeer voor de zekerheid ook even het normale (linker) kanaal. Als ie daar ook zachter is zit het in de voeding, fasedraaier en/of eindtrap.

Zelf kijken: zou ik zonder ervaring niet doen. Als ie aanstaat kunnen er spanningen van meer dan 400 Volt aanwezig zijn.
Ook kunnen er nog spanningen aanwezig zijn als de versterker uitstaat of het netsnoer niet meer ingeplugd is.

Eventueel kijken: grote weerstanden op de voeten v/d eindbuizen. Heb hier wel eens wat oude Fenders binnengehad met zo'n weerstand in het midden doorgebroken.

EDIT: Misschien even Peter contacten?

ziggie
5 januari 2007, 16:47
Klopt Chris.

Die (niet originele) voedingstrafo was kapot en is ook door PvW vervangen voor een andere (ook niet origineel, maar wel erg goed volgens Peter).

Die trafo zal toch niet weer kapot zijn hoop ik. Zoveel heb ik die amp nou ook weer niet gebruikt sindsdien. En zo'n ding zou toch een erg lange levensduur moeten hebben lijkt mij.

Linker kanaal had ik al getest. Zelfde probleem.

ziggie
5 januari 2007, 16:57
Oh ja, diverse keren geprobeerd Peter van Weelden te bereiken, maar die neemt de telefoon niet op.

Zal wel na het weekend worden. Toch wel handig zo'n backup amp......

ziggie
2 februari 2007, 01:01
Hij doet het weer! Het bleek gelukkig slechts een losgeraakte weerstand te zijn. Het (kartonnen) paneel in de amp waar diverse weerstanden ed. op geplaatst zijn is in de 42 jaar dat dit beestje dienst doet, wat gaan werken (lees een klein beetje krom gaan staan) door warmte en vochtverschillen waarschijnlijk.

Het gevolg is dat er teveel spanning op een soldering van een weerstand kwam te staan, waardoor hij losraakte.

Dat wordt weer lekker knallen bij onze oefensessie as dinsdag!

Chris Winsemius
2 februari 2007, 15:47
Ok!!!

Geniet ze, ik kan niet wachten om weer 'ns 'n DR voor mezelf te bouwen...