PDA

View Full Version : En VOORBEHOEDMIDDELEN dan??



piezo
24 december 2002, 00:55
Zullen we niet liever eens bedenken welke maatregelen we moeten nemen om diefstal van onze spullen te voorkomen. Heeft iemand tips? Bestaat er een site met tips?

Een werkwijze om diefstal bij opbouwen en afbreken te voorkomen:
- 1 man/vrouw opbouwen/afbreken
- 1 man/vrouw opletten en aangeven aan de "loper"
- 1 loper/sjouwer met spullen van en naar de bus
- 1 man/vrouw opletten en helpen bij de bus
- 1 uit/inpakker in de bus

Na een tijdje wisselen zodat ieder zijn/haar eigen spullen kan opbouwen/afbreken

Wie weet er meer? Wat doe je wanneer met de kleine spullen als mics, pedaaltjes en kabels?

Ic3gl0vE
28 december 2002, 16:32
1 persoon die dingen moet versjouwen kan niet altijd, sommige dingen zijn daar echt te zwaar voor

piezo
28 december 2002, 17:53
Mee eens, het gaat me echter om het principe dat je een taakverdeling en veiligheidsprotocol moet hebben om dat onbewaakte moment te voorkomen. Het kost vaak moeite om een band te doordringen van het diefstalrisico en de noodzaak van een goede regeling.
Een mic of dat leuke vintage pedaaltje is echt zo van het podium weg als je even in je glas kijkt. En ook een PRS of Gibson, die buiten de bus staat, terwijl er iemand in de bus bezig is, is gemakkelijk mee te nemen.

Daar komt nog bij dat er niet eens altijd opzet in het spel hoeft te zijn. Ik heb wel eens een mij onbekende gitaarstandaard teruggebracht naar de tent waar we hadden gespeeld die later gewoon van één van ons bleek te zijn. Bij zo'n post over Millionair kan ik me voorstellen dat iemand van hen ook niet precies weet welke kabel of ander klein spul nu wel en niet van hen is.

Wie heeft er nog tips?

Dude
3 januari 2003, 01:29
1 man/vrouw met een AK47 wil ook wel eens helpen

zjanke
26 februari 2003, 00:22
Zelf een jaar of 5 als enige roadie voor een band gewerkt. (Kolere, wat weegt dat in deze tijd van micro-electronics :wink: ). De enige plaats waar het bij ons wel eens mis ging was Schagen. Opgebouwd, frietje halen en het halve podium verbouwd. Schijnt daar humor te heten....
Voor de rest is het bij ons altijd voldoende geweest om een iemand op het podium te hebben voor en na het optreden (evt ook tussen de sets). Wel even pedaaltjes etc. naar achteren schuiven als je klaar bent.
Bus inladen met zijn allen als het hele podium ingepakt is, min. een op het podium en een bij de bus, de rest mag dan meesjouwen. (Probeer een dronken muzikant maar eens te overtuigen dat ie eerder thuis is als ie effe meehelpt en dat zijn eigen vrouw dat net zo prettig vindt als de schone blondine waar hij tegenaan hangt :grin: )

Neophyte
27 februari 2003, 22:42
Op 2003-01-03 00:29, schreef iamyou:
1 man/vrouw met een AK47 wil ook wel eens helpen
zullen we daar maar even een man voor nemen? :+ :razz: :grin:

AART
25 augustus 2003, 16:27
je kan ook een hele goedkope ibanez meenemen en om de beurt houd iemand op het podium de wacht. geen enkele dief ontkomt aan een agathis body. :-D
met effect pedalen kan je ook hele rare effecten uit dieven halen, vooral als je een tubescreamer keihard tegen hun kop aan flikkert :-D

Anavrin
25 augustus 2003, 16:42
ik snap dit topic niet zo goed, want ik neem toch altijd maar aan dat je je bandleden/ roadies wel goed kent, en dus wel redelijk goed kunt vertrouwen met je spullen :???:

AART
25 augustus 2003, 17:40
en het publiek dan?

Gert-Jan
26 augustus 2003, 12:26
100% betrouwbaar

Grim Solitude
29 september 2003, 20:39
Simpel

Een jeugdvriend die bij het opzetten van Grim Solitude beloofde main roadie te spelen.

Die blijft bij de vrachtwagen tot daar alles uitgeladen is, samen met de chauffeur/PA-man (ook te vertrouwen)

Een 2de roadie staat op het podium om de boel te coördineren

Een derde helpt ons (O wee de muzikant die te lui is zijn eigen gitaar te verslepen) met het overbrengen van de spullen.

10 minuten werk, geen risico's aan

raoulduke
10 oktober 2003, 22:54
Ik heb, naar aanleiding van dit topic en de anderen, een lijstje gemaakt met de serienummers van mijn gitaren. Dat is uiterst waardevolle informatie als ze gestolen worden. Dit is geen preventief iets, maar het voorkomt wel veel ellende in het geval er een gitaar kwijt is.

birt
10 februari 2004, 23:02
repetitieruimte met goede sleutel bij iemand die je echt kan vertrouwen, mijn leraar had zijn studio bij een vriend, opeens studio leeg en vriend naar marokko (4 fender amps waaronder 2 custom build, 2 marshall's, tele en 2 strats...)