PDA

View Full Version : ombouw gitaar



The_Darkness
5 januari 2007, 13:22
Ik ben ook aangestoken door het zelfbouw virus.
maar het leek mij slim om eerst eens een gitaar te gaan verbouwen om een beetje te oefenen.
Ik heb nu een gitaar gekocht een QTX plus alles wat er in het starterspakket zit voor 20 euro.
Ik weet dat de gitaar van bagger kwaliteit is dus dat wil ik nou niet eerst 100 keer lezen voordat ik een serieus antwoord krijg.
Maar aan die bagger kwaliteit wil ik iets gaan doen.
Ik wil er ondermeer een vast brug opzetten. maar daarvoor moet de tremolo holte opgevuld worden. Dit wil ik graag doen met delefde houtsoort als de body zelf. dus mijn vraag is of iemand weet van welk materiaal de body is gemaakt.
en nee het is heen mdf of multiplex.

B_2_the_a
5 januari 2007, 13:29
als ik jou was zou ik een blok van een goede houtsoort erin gooien!
dan heb je misschien nog kans op een betere klank ;)

The_Darkness
5 januari 2007, 13:37
Jah dat was ook mijn bedoeling. daarom is mijn vraag ook wat voor soort hout dat ding is gemaakt

Renoud
5 januari 2007, 13:53
Jah dat was ook mijn bedoeling. daarom is mijn vraag ook wat voor soort hout dat ding is gemaakt
B_2_the_a bedoelt een betere (lees: andere) houtsoort. Ga langs bij de houthandel en kijk of ze daar een stukje resthout hebben liggen. Er word vaak essen of elzen gebruikt voor strats (correct me if I'm wrong). Maar volgens mij als je een mooi stuk mahonie oid kan krijgen moet je ook tevreden zijn.

Om even terug te komen op jou vraag, heb je foto's van het hout? Nerf? Eigenschappen? In de FAQ staat ook het een en ander.

Butger
5 januari 2007, 13:54
Je weet dus dat het geen mdf is, dus ik neem aan dat je ergens het hout kunt zien? misschien kun je het vergelijken met http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.htm
wie weet kom je er dan achter..

The_Darkness
5 januari 2007, 14:15
bedankt voor jullei antwoorden ik heb even op die site gekeken van dat hout en ik denk dat het inderdaad essen is

no 1 hops
5 januari 2007, 14:26
mijn phoenix zal wel van hetzelfde niks kwaliteit zijn.
heb er twee blokjes in gezet.
want vaak is de opening aan de bovenkant kleiner dan vanaf de onderkant gezien.
neem wat papier.
teken de boven zijde af door de gitaar op zijn kop te leggen op het papier en teken het gat af.
daarna doe je hetzelfde van af de andere kant voor de onderzijde.
knip dat papier ruim uit, en plak het met fotolijm of houtlijm op het stuk hout.
en dan word het zweten (zagen en schuren en passen en meten)
misschien handig als je een vaste brug vind met bevestiging van de snaren op de brug zelf aan de achterzijde.
hoop dat je er wat aan hebt

G.G.
5 januari 2007, 17:57
lles wat je moet weten:

http://projectguitar.com/tut/tht1.htm

The_Darkness
5 januari 2007, 19:26
jah die had ik ook al gevonden

The_Darkness
6 januari 2007, 17:28
ik heb vandaag aan de body gewerkt. ik heb wat gaaten uitgefreesd om die later op te kunnen vullen met hout en ik heb de body geschuurd.
nu zit er onder de lak een doorzichtige keiharde laag weet iemand misschien wat dat is en waat ik het kan kopen want ik vind het wel mooi spul.

Renoud
6 januari 2007, 17:52
ik heb vandaag aan de body gewerkt. ik heb wat gaaten uitgefreesd om die later op te kunnen vullen met hout en ik heb de body geschuurd.
nu zit er onder de lak een doorzichtige keiharde laag weet iemand misschien wat dat is en waat ik het kan kopen want ik vind het wel mooi spul.
Onder de lak? op de hele body?

Ik weet het niet, misschien dat een foto helpt.

The_Darkness
6 januari 2007, 19:16
ik weet niet of een foto heel veel zin heeft maar ik zal proberen de situatie beter te beschrijven.
Het zit inderdaad over de hele body het is transparant en kleurloos. de body is van zacht hout en het heeft grote porien misschien dat dat nog iets wil zeggen.
en ik heb zo het idee dat het een soort porie vuller is ofzo.

JCG
6 januari 2007, 21:29
ik heb vandaag aan de body gewerkt. ik heb wat gaaten uitgefreesd om die later op te kunnen vullen met hout en ik heb de body geschuurd.
nu zit er onder de lak een doorzichtige keiharde laag weet iemand misschien wat dat is en waat ik het kan kopen want ik vind het wel mooi spul.

transparant aluminium?
ik gok op blanke lak of dergelijke, maar wtf doet het er dan onder de lak?

G.G.
6 januari 2007, 21:41
heb ook een squier waar een soort epoxy onder de lak zat op de plek waar vermoedelijk kleine gaatjes zaten. Lijkt wel vulmiddel.

oaf
7 januari 2007, 10:25
ik gok op blanke lak of dergelijke, maar wtf doet het er dan onder de lak?

misschien is de body al een keer overgespoten met een dekende lake en hebben ze niet de blanke lak helemaal weg gehaald.. gewoon een beetje op geschuurd..

Renoud
7 januari 2007, 19:38
lijkt die laag hier op?

http://home.tiscali.nl/hassent/Fotos%20gitaar/tele1/7-1-07%20body%20front.jpg


dan is het porieeenvuller.

hassent
7 januari 2007, 19:41
Niet stiekum mijn foto's jatten he!!:seriousf:


Het zal geen porienvuller zijn, want die zie je niet meer terug. Die vult alleen de porien. De rest schuur je weer weg. Ik denk ook eerder aan epoxy.

Renoud
7 januari 2007, 19:45
Niet stiekum mijn foto's jatten he!!:seriousf:


Het zal geen porienvuller zijn, want die zie je niet meer terug. Die vult alleen de porien. De rest schuur je weer weg. Ik denk ook eerder aan epoxy.
betrapt! :D

Wat is eigenlijk het verschil tussen epoxy en porieen vuller?

hassent
7 januari 2007, 20:37
Porieenvuller vult enkel de porieen van het hout, dus miniscule gaatjes. Epoxy wordt vaak gebruikt om grotere gaten/beschadigingen te vullen.

Dastard
7 januari 2007, 20:41
Ik had dat op een gitaar zitten die ik aan het verbouwen was, onder de dikke lak laag zat een soort lak laag, ik heb het er met veel pijn en moeite afgekregen maar het koste me echt een lange tijd, het stootte bij mij ook water af.

niekb
7 januari 2007, 21:14
polyesterlak...zucht... succes man:sneaky:

The_Darkness
9 januari 2007, 12:12
hoe moet ik het mensuur van een gitaar meten.
dit heb ik nodig om de nieuwe brug te plaatsen. het originele mensuur was 25.5''
ik moet meten vanaf de kam maar tot waar?

fred dons
9 januari 2007, 12:24
van de kam tot de 12e fret maal 2

The_Darkness
9 januari 2007, 12:32
jah maar ik bedoel eigenlijk welk deel van de brug moet op die 25.5'' zitten

fred dons
9 januari 2007, 12:34
de zadels (het punt waar de snaar de zadel verlaat), waarbij je probeert genoeg ruimte te houden om de zadel nog naar voren en naar achteren te kunnen bewegen

The_Darkness
9 januari 2007, 16:35
Oke bedankt

The_Darkness
25 januari 2007, 16:31
ik ben een beetje aan het hobbiën gegaan maar nu vind ik de headstock die op de hals die ik al heb zit niet erg mooi.
denken jullie dat het mogelijk is om er een hele andere opnieuwe erop te maken.

JorikDekkers
25 januari 2007, 17:27
je zou even naar t topic van Charlotte over haar dubbelnek kunnen kijken... daar verbouwt ze de headstock van haar BC Rich... pagina 1 of 2 ofzoiets uit mn hoofd.

Dan hou je wel je hals maar kan je t toch een andere look geven. Dan moet je echter wel overspuiten of HEEL strak en netjes met dezelfde houtsoort werken

EDIT: pagina 3 dus... datum 6-6-2006