PDA

View Full Version : OK, ik ga een winkel binnen, en dan?



Grandmaster J
23 december 2002, 23:17
Ben van plan om binnenkort een nieuwe versterker te kopen, een buizenversterker wel te verstaan. Probleem is dat ik geen echt vergelijkingsmateriaal heb, weet dus wel wat lekker klinkt (en wat zeker niet), maar niet echt op detailniveau. Nou is dat niet zo'n probleem, MAAR WAT SPEEL IK IN DIE WINKEL! moet eerlijk toegeven dat ik niet zo goed ben in solo's en dat ik vaak foutjes maak. Wat doe ik om er voor te zorgen dat ik niet helemaal voor lul sta. (ps: speel metal (iced earth, deep purple, iron maiden en dergelijke))

Swan
23 december 2002, 23:18
gewoon spelen wat je normaal doet...daar koop je hem toch voor

Grandmaster J
23 december 2002, 23:25
Hé, da's snel. Met wat ik normaal speel loop ik dus het risico voor lul te staan. Nog tips om iets prof'er over te komen (ook al ben ik dat niet) manieren om een beetje te bluffen of zo?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Grandmaster J op 2002-12-23 23:25 ]</font>

Negative K3 fan
23 december 2002, 23:31
Als je het extra professioneel doet dan sla je 100 keer een e akkoord aan met verschillendee gitare, verschillende element standedn, in verschilllende posities voor ded versterker zittende. Je kunt ook een E aanslaan en een gewone toon, de b snaar los. Dat ziet er niet alleen profesioneel uit, het is nog makkelijk ook.

Rectifier
23 december 2002, 23:52
T'gaat erom dat jij die amp goed vind en niemand anders.
Kan jou het lekker schelen wat je speelt. De winkel is blijer met iemand die een paar accoordjes speelt en een amp koopt dan een eikel van een gozer die denkt dat ie onwijs goed is, maar niets koopt.

Dude
24 december 2002, 00:00
inderdaad,. gewoon spelen man, ga anders naar feedback, daar heb je aparte hokjes

Bins
24 december 2002, 07:47
Ja joh, lekker boeiend hoe goed jij speelt. Gewoon doen. Als je maar niet urenlang smoke on the water gaat zitten spelen :wink:

Harry
24 december 2002, 10:13
wat onze K3 fan zegt snijdt wel hout, je moet gewoon wat dingen spelen waarmee je het geluid kunt uitproberen, een los accoord, een paar losse noten, en als je het geluid hebt gevonden een stukje waar je je lekker bij voelt. Schijt aan iedereen in die winkel! Mensen die beter spelen maakt het niet uit dat je af en toe een foutje maakt, alleen degenen die jaloers zijn, zien je graag op je bek gaan.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harry op 2002-12-24 10:14 ]</font>

Lacrymosa
24 december 2002, 10:22
Je moet idd gewoon schijt aan iedereen hebben.
Ik neem aan dat je nog een redelijk beginner ben..........iedereen is toch zo begonnen.
Ik vin et zelf alleen maar mooi als ik iemand zie "stuntelen" dan denk ik: hey, weer een nieuwe collega er bij.

En het gaat er ook niet om wat je speelt, maar wat je aan het uittesten ben.

Ga je nou zitten klooien op een marshall AVT of op een Koch Multitone.....dat maakt natuurlijk een hoop uit

Ik weet niet wat je budget is, maar check die koch amps, ik heb er zelf ook een, en hij is echt super

CheerS!!

Grandmaster J
24 december 2002, 21:52
Ik zat te denken aan een 2e-hands Marshall JCM800 (ben een Zakk Wylde fan). Heb momenteel een London City mvb300, weet eigenlijk helemaal niks van dat kreng (opheffingsuitverkoop => geen verdere info gekregen, sterker nog: is mijn eerste versterker en ik had toen iets van "als er maar geluid uit komt")

FragDaddy
24 december 2002, 22:19
Ga je nou zitten klooien op een marshall AVT of op een Koch Multitone.....dat maakt natuurlijk een hoop uit


waarom? als ik een hoop geld heb en ik koop bij mijn eerst gitaar gelijk een Koch Multitone, een diesel of een mesa/boogie recto, dan moet ik dat toch zelf weten? denk je dat die verkoper dat erg vindt? als die de versterker maar verkoopt. desnoods aan een oma van 85.. als ie er maar vanaf is.

het maakt dus geen kont uit hoe je speelt. je kunt ook aan die verkoper vragen of ie een stukkie speelt. gewoon zeggen dat je beter op de versterker kunt letten als je niet hoeft te spelen.. is vaak ook zo..

aan de andere kant hoef je ook niet bang te zijn. ik bedoel wie kent je daar nou? ook al ga je helemaal uit je dak en loop je door die zaak heen te dansen met je gitaar en een E accoord..

die verkopers horen wel slechtere mensen spelen hoor (zoals mij, als ik weer eens een versterker of gitaar wil proberen) so what?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2002-12-24 22:20 ]</font>

Negative K3 fan
24 december 2002, 22:26
Owja! de verkoper laten spelen, dat staat helemaal professioneel en niemand merkt dat je niet kunt gitaarspelen. Daarna kun je de E-akkoord-manier proberen.

srv-man
24 december 2002, 22:31
Het heeft geen zin in de muziekzaak je beter voor te doen dan je bent. De medewerkers zijn meestal zelf (goede) muzikanten en horen echt wel wie kan spelen of niet. Het maakt ze verder niet veel uit, want ze willen geen goed spel horen maar spullen verkopen. Bovendien komen er echt niet de hele dag Petrucci´s en Van Halens langs...:wink:

Vwb de versterker: probeer er zoveel mogelijk, bij voorkeur met je eigen gitaar. Bij een betere muziekzaak kun je vaak ook afspreken dat je iets meeneemt (na betaling) en het eventueel binnen een week terugbrengt en je geld terugkrijgt (uiteraard mits onbeschadigd enzo). Bij Feedback R´dam heb ik dit al een aantal malen zonder problemen af kunnen spreken. Na een tijdje weet je meestal toch echt pas of een amp wat voor je is.
Je kunt ook 2ehands wat kopen, bevalt het niet dan verkoop je het weer. Als je dit een beetje slim doet kost het je absoluut niets.

Anders Destium
24 december 2002, 22:41
Als je versterkers wilt vergelijken neem je je eigen gitaar mee (staat al profi) en dan speel je op de kansrijke amps de zelfde stukjes (met verschillende pu-standen en instellingen), anders blijft het appels en peren. Het staat absoluut niet amateur om aan de verkoper te vragen wat op een amp een goede instelling is voor jouw stijl (als je niet zelf wil prutsen). Wel hopen dat hij dat weet, anders kloot zo'n knakker alleen maar wat aan zonder dat je er ook maar iets aan hebt :wink:

poeyerke
24 december 2002, 23:07
Op 2002-12-23 23:17, schreef Grandmaster J:
(ps: speel metal (iced earth, deep purple, iron maiden en dergelijke))


Deep Purple .... is dat Metal? :grin:
Meer clasic rock... maarre zolang je geen Smoke on the water speelt is alles prima denk ik. Smoke on the water is HET verboden nummer in een muziekzaak.

Speel gewoon wat je normaal ook speelt, schijt aan de andere aanwezigen, alsof iedereen die daar staat perfect kan spelen.

Negative K3 fan
25 december 2002, 11:46
owja, stairway is ook erg verboden!

signsofzodiac
25 december 2002, 12:09
En Nothing Else Matters is ook NO GO :smile:

Grandmaster J
25 december 2002, 13:55
Deep Purple is bij mijn weten classic metal. Maar waarom is Smoke on the Water niet zo handig om te spelen, is toch een mooi nummer? En hoe zit het met Paranoid van Black Sabbath? Of nog geiniger: het nummer black sabbath? Kortom: wat kan wel?

Negative K3 fan
25 december 2002, 14:54
wat kan wel: niet popularire liedjes, probeer te soloen over de muziek die dede winkel aan heeft staan is dee beste manier als je het kunt, en anders kun je een beetje gaan jazzen of shredden maar dan meot je het wel op zon manier doen dat iedereen naar je staat te gapen. Als dat boven je niveau ligt raad ik de e-akkoord-methode aan als je dee blits wil maken.

FragDaddy
25 december 2002, 16:13
Kortom: wat kan wel?


ALLES KAN!

door zo moeilijk te doen leg je jezelf alleen beperkingen op, waardoor je misschien iets koopt wat als je thuis komt niet bij je blijkt te passen.

doe gewoon wat je thuis ook doet, de verkopers zullen je niet vreemd aankijken en de andere mensen in de winkel zie je waarschijnlijk toch nooit meer.

als je iets anders doet als je thuis doet heb je geen vergelijkingsmateriaal en dan kun je net zo goed die versterker/gitaar/effect kopen zonder hem uit te proberen.

vulvasonic
25 december 2002, 22:59
Het klinkt waarschijnlijk een beetje vreemd.
Maar als ik jou was, zou ik eerst vragen bij bekenden of mensen op dit forum wat voor een versterker goed bij de stijl past die je voor ogen hebt en vervolgens op basis daarvan dat ding kopen.

Je kan namelijk in de winkel spelen tot je een ons weegt..., je hoort toch niet hoe je in werkelijkheid klinkt met een bandje achter je in een repetitieruimte of op het podium.
Koop iets goeds en maak er jouw geluid van.
JOUW geluid zit voor het grootste deel in je vingers.

Dude
25 december 2002, 23:22
Op 2002-12-25 22:59, schreef vulvasonic:
Het klinkt waarschijnlijk een beetje vreemd.
Maar als ik jou was, zou ik eerst vragen bij bekenden of mensen op dit forum wat voor een versterker goed bij de stijl past die je voor ogen hebt en vervolgens op basis daarvan dat ding kopen.

Je kan namelijk in de winkel spelen tot je een ons weegt..., je hoort toch niet hoe je in werkelijkheid klinkt met een bandje achter je in een repetitieruimte of op het podium.
Koop iets goeds en maak er jouw geluid van.
JOUW geluid zit voor het grootste deel in je vingers.


en in je oren ?

EmgMaster
26 december 2002, 10:14
Iamyou heeft nog een hele mooie jcm600 te koop staan :-0

Markie
27 december 2002, 16:25
Ik zou je adviseren om alleen te gaan testen in een winkel met testcabines. Je bent toch wat onzeker (ik ook hoor) en als je in een klein zaakje gaat zitten waar iedereen je kan horen loop je het risico dat je zelf te veel afgeleid bent door je eigen prestatiedwang.

Als je in die testcabines zit (Feedback R'dam, RockPalace Den Haag bijvoorbeeld) dan kun je je gewoon concentreren op die versterker en het geluid. Mensen kunnen het dan buiten die cabine ook nog wel horen als je hem een beetje hard zet, maar je ziet ze niet en ik denk dat dat jou helpt om de juiste keuze te maken.

Gewoon even vragen of je mag testen. Die medewerkers helpen je graag verder. Nog een tip: neem je eigen gitaar mee of speel op een gitaar van het zelfde merk/model.

adri_maiden
28 december 2002, 15:49
Vraag gewoon of de verkoper anders een stukje kan spelen. Die mannen hebben daar wel begrip voor. Toen ik mijn versterker bij Piens in Deinze (België) ging kopen, speelde de verkoper ook voor mij. Toen ik zei dat ik Iron Maiden wou spelen, speelde hij zelfs de solo uit The Number Of The Beast.

Ic3gl0vE
29 december 2002, 19:46
Speel gewoon wat van iced earth, lekker snel palm muted power chords rammen en het klinkt nog vet ook.
Dark Saga ofzo, best wel te doen. Of Blessed Are You, dan kun je meteen clean en distortion testen...

Shay
31 december 2002, 10:03
Op 2002-12-24 22:26, schreef Negative K3 fan:
Owja! de verkoper laten spelen, dat staat helemaal professioneel en niemand merkt dat je niet kunt gitaarspelen. Daarna kun je de E-akkoord-manier proberen.


Echt fatoe gewoon ..

Hey grotemaster J .. Dit is wel de beste manier voor jou denk ik. Als je zelf niet speelt kan je denk ik iets beter luisteren naar die versterker omdat je niet met jezelf bezig bent maar puur met luisteren. Zeg die verkoper dat hij moet spelen en dat jij gaat luisteren.

Net als die rijkelui die verkopers kleding laten aantrekken om te checken of ze het mooi vinden of niet :grin:

1. Je staat niet voor lul
2. Je kan objectief luisteren
3. Je leert misschien wat van die verkoper


Greetzz

BLOK182
31 december 2002, 18:36
en als de verkoper niet goed kan spelen, kan je heel kritisch kijkend ernaast gaan staan en net doen of je veeel beter bent.

sash
31 december 2002, 19:58
En dan zegt ie speel jij is wat :grin:

BLOK182
31 december 2002, 20:36
zeg je dat je je dag niet hebt, dat er niet genoeg inspiratie in de lucht hangt.

BLOK182
31 december 2002, 20:37
of dat de verkoper met zjin "gekloot" een negatieve aura om zich heen heeft hangen en daarmee jouw gitaarspel heeft bedorven