PDA

View Full Version : help ik krijg mijn hout niet door en door gekleurd



zonniewiw
30 november 2006, 15:15
mijn 2e gitaarproject kan bijna van start gaan

Ik heb al hout voor het bovenblad , de hals en toets

en de tekening is ook al af (dubbelneck archtop)

Ik heb wat tutorials gevonden over het maken van een rosette

Als je nu een pattern wil maken met felle kleuren (rood en blauw)

Wat voor strips kan je dan best gebruiken (gaat plastic niet reageren met de vernis achteraf)

of moet je best blokjes MOP gaan inleggen in je rosette

Enra
30 november 2006, 16:07
Er zijn gekleurde (Esdoorn) strips van 0.5mmx 3mm x 800mm in de handel, rood, blauw, enz. Texas&Tweed in Oost-Souburg had ze vroeger en misschien nu ook nog. Ze zijn wel duur.

Andere optie - en dan ben ik aan het brainstormen - neem naturel strips van de bovenstaande maat en bewerkt ze - drenk ze - in de Ecoline. Het zou het experiment waard kunnen zijn.

Strips in deze diktematen zijn vaak te krijgen bij modelbouwwinkels!

ernieman
30 november 2006, 17:53
Een dubbelneck-archtop en een rozet... hmm die moet je me toch even uitleggen want die snap ik niet.

Maar, ik zou misschien ook voor die optie van Enra gaan, lekker makkelijk en goedkoop. en je kiest zelf de kleuren die je wilt.

zonniewiw
30 november 2006, 23:42
Een dubbelneck-archtop en een rozet... hmm die moet je me toch even uitleggen want die snap ik niet.

Maar, ik zou misschien ook voor die optie van Enra gaan, lekker makkelijk en goedkoop. en je kiest zelf de kleuren die je wilt.


Ik zal je de tekening in de week eens posten dan wordt je veel duidelijk

ben namelijk opnieuw in mijn pen gekropen

de body wordt wat smaller en de 12 en 6 string krijgen een klankgat

Tis een archtop met ronde gaten ipv F sleutels

By the way

dit al gezien in de krant van vandaag ?

http://www.hbvl.be/vindzoek/archief/Artikel_detail.asp?id={9B0FB1B8-6420-4B37-B457-FA763AB45FA0}&check=online

khad m op de offtopic gepost omdat ik nie wist waar ik m kon zetten

zonniewiw
5 januari 2007, 00:14
Hoi iedereen

om te beginnen een perfect gloednieuwjaar toegewenst aan iedereen met veel nieuwe bouwprojecten

ik ben aan mijn doubleneck archtop bovenblad bezig en wil graag aan mijn rosette beginnen

zoals jullie misschien weten moet ik een rosette voor mekaar krijgen rond een dromenvanger in het bovenblad

dit moet een indianen motief worden

ik heb hiervoor oa blauw hout nodig , en na wat bevragen op het forum kwam het id om hout te kleuren/impegneren met inkt

nu heb ik al hout gekocht in een zelfbouw winkel en dit 2 dagen in inkt laten liggen (latjes van 0.8mm dikte 2 cm op 10 cm) en nu ben ik vandaag van dat balsa hout gaan halen(1mm dikte een stukje van 2cm op 2cm geprobeerd in men blauwe ecoline) en na 4 uur nog steeds niks , nada , noppes , noughabollen

als ik het doorsnij is het in het midden nog steeds niet gekleurd

iemand enig id ????????????????

ernieman
5 januari 2007, 08:10
Ja, leuk he. Dat gaat dus niet zomaar lukken. Probeer eens om een mengsel te maken van inkt en alcohol (1 op 1). Alcohol trekt normaal gezien iets sneller in hout dan water en zal zo de kleurstof met zich mee trekken.

Maar nog ee, vraagje: Waarom moet het in het midden gekleurd zijn? Kun je niet eerst de rozet uitsnijden en hem daarna kleuren?

------------------------------------

heb ik meteen maar even je eerste posts over dit onderwerp hiermee samengevoegd. Meteen een tip voor iedereen (eigenlijk meer een dwingende aanbeveling): Open niet meerdere threads over 1 onderwerp aub. Zeker niet als het je eigen onderwerp is. Vind je je oude post niet terug? Klik dan een op je screenname en doe: "vind meer posts van ..." Dan krijg je al je posts te zien.
Op deze manier houden we ons forum een beetje opgeruimd.

no 1 hops
5 januari 2007, 08:31
misschien is balsa wel te vet, bevat het olie of zoiets.
je noemt ecoline, vraag mij af in hoeverre dit goed licht echt is.
een goede aquarel pigment zoals van talens de rembrand serie lijkt mij dan beter.

zonniewiw
5 januari 2007, 08:59
Maar nog ee, vraagje: Waarom moet het in het midden gekleurd zijn? Kun je niet eerst de rozet uitsnijden en hem daarna kleuren?

.


Thanx voor de tip 1 op 1 alcohol en inkt , en voor het bij mekaar zetten van de draadjes
het worden blokjes van 0.8 op 0.8 mm en die na verlijmen gaan kleuren zie ik niet echt zitten

ik had op het interweb gezeild en bij volgende sites uitgekomen , en deze werken allemaal volgens dezelfde methode

http://www.sempleguitars.com/index.php?seiten_nr=187
http://www.cumpiano.com/Home/Classes/Rosette/williamson.html
http://schrammguitars.com/rosettemaking.html

dus daarom doorgedrenkte kleur

nu heb ik vandaag een maailtje teruggekregen van iemand die ik gevonden had op het web en deze zegt dat hij het nooit heeft gedaan maar stelde voor om het hout in te koken met inkt ?

iemand daar al van gehoord ?

zonniewiw
5 januari 2007, 09:01
misschien is balsa wel te vet, bevat het olie of zoiets.
je noemt ecoline, vraag mij af in hoeverre dit goed licht echt is.
een goede aquarel pigment zoals van talens de rembrand serie lijkt mij dan beter.


ik heb de beide al geprobeerd ,talens inkt en ecoline

het eerste materiaal was den en het 2e is balsa

Enra
5 januari 2007, 09:26
Misschien moet je de ecoline samen met het hout verwarmen. Vroeger werd er met peren dat als goedkope vervanger voor ebben werd gebruikt voor viooltoetsen ook iets dergelijks gedaan. Gekookt in bijts ofzo. Wellicht kunnen Javaca of Ernstjan je over dat procede meer vertellen.

Overigens is Balsa bij mijn weten absoluut niet vet. Het is echter het lichtste hout ter wereld, heeft een erg open celstructuur en is akoestisch volkomen waardeloos. In tegendeel, het wordt (werd) wel gebruikt als issolatie in geluidstudio's vanwege zijn geluiddempende werking.

zonniewiw
5 januari 2007, 09:36
Misschien moet je de ecoline samen met het hout verwarmen. Vroeger werd er met peren dat als goedkope vervanger voor ebben werd gebruikt voor viooltoetsen ook iets dergelijks gedaan. Gekookt in bijts ofzo. Wellicht kunnen Javaca of Ernstjan je over dat procede meer vertellen.

Overigens is Balsa bij mijn weten absoluut niet vet. Het is echter het lichtste hout ter wereld, heeft een erg open celstructuur en is akoestisch volkomen waardeloos. In tegendeel, het wordt (werd) wel gebruikt als issolatie in geluidstudio's vanwege zijn geluiddempende werking.



open celstructuur ; vandaar het id dat dit hout beter zou moeten absorberen dan ander hout

akoestisch volkomen waardeloos ; ik dacht dat dit niet uitmaakte omdat het tenslotte enkel voor de rosette wordt gebruikt

Enra
5 januari 2007, 09:57
open celstructuur ; vandaar het id dat dit hout beter zou moeten absorberen dan ander hout

akoestisch volkomen waardeloos ; ik dacht dat dit niet uitmaakte omdat het tenslotte enkel voor de rosette wordt gebruikt

De open celstructuur zou ook oorzaak kunnen zijn dat de kleurstoffen niet 'pakken'. Maar goed, zoals je gemerkt hebt, ik weet meer van hout dan van lakken en kleuren.

En voor een rosette kan je uiteraard best 'akoestisch volkomen waardeloos' Balsa gebruiken.

Mattia
5 januari 2007, 10:12
Er zijn anders akoestische gitaren met balsa/carbon fibre bebalking die het zeer goed doen, maar enfin..

Ik zou de boel wat onder druk zetten, denk ik: men neme een kleine diameter PVC buis, twee kanten afdichten (goed dicht), hout en inkt/water mengsel erin, en dan aansluiten op een fluitketel. Hitte+druk zou moeten helpen. Of misschien alleen hitte (cave: geen alcohol boven een open vlam verhitten!!!).

Waarschuwing over parelmoer gebruik: je moet ALTIJD het vlakke oppervlak naar buiten hebben staan. Dus niet omdat je een dun stukje moet hebben op z'n kant, want dat ziet er gewoon lelijk uit. Niet dat mooie glansende parelmoer lookje.

EDIT: tip, wellicht: gewoon gekleurde fineer kopen, bijvoorbeeld bij Anita Marquetry

http://www.marquetry.co.uk/main/acatalog/Coloured_Veneers.html

zonniewiw
5 januari 2007, 10:40
http://www.marquetry.co.uk/main/acatalog/Coloured_Veneers.html

Dus moet het toch kunnen he , als ze het verkopen , ik wil gewoon zo veel mogelijk zelf doen aan dit instrument vandaar

het moet ook niet morgen afzijn he

Javaca
5 januari 2007, 10:40
Ik sluit me aan bij ernstjan met het gebruik van alcohol.
Het is ook eens te proberen rode wijn te gebruiken (Chateau Petrus 1993 (http://www.lekkerwijntje.nl/horeca/inframes.html?http://www.lekkerwijntje.nl/horeca/horwijn/horwijn193.htm) zeer aanbevolen ;) )

Voor donkere kleuren kun je ook fineer van een hardhoutsoort gebruiken (rosewood bijv)

zonniewiw
5 januari 2007, 11:07
Ik sluit me aan bij ernstjan met het gebruik van alcohol.
Het is ook eens te proberen rode wijn te gebruiken (Chateau Petrus 1993 (http://www.lekkerwijntje.nl/horeca/inframes.html?http://www.lekkerwijntje.nl/horeca/horwijn/horwijn193.htm) zeer aanbevolen ;) )

Voor donkere kleuren kun je ook fineer van een hardhoutsoort gebruiken (rosewood bijv)


voor de donkere kleur(zwart) was ik dit ook van plan

voor rood kan ik ook gebruik maken van mahonie of red ceder

maar tis dat blauw waar ik geen raad mee weet

ik ga het dit weekend proberen met alcohol

iemand enig id hoeveel graden ;-)

vermengd met wiskey of met jenever ???

ernieman
5 januari 2007, 20:17
Nou, probeer het eens met een chivas regal van 20 jaar oud, haha. Nee joh geen drink alcohol gebruiken.
Neem gewoon gedenatuureerde alcohol: 97% ethanol vermengd met 5% methanol, kun je bij de apotheker krijgen. Niet opdrinken hé want methanol daar wordt je stekeblind van. Ze hebben het soms ook met ether, maar dat stink zo naar het ziekenhuis...

Mocht het echt niet lukken, ik heb geloof ik nog wel een strook blauw esdoornfineer liggen. Maar eiegenlijk snap ik niet goed dat het niet werkt, want ik heb zelf wel eens wat proefstaintjes gedaan op fineer en de kleur ging er los door.

Javaca
5 januari 2007, 20:35
Ik zal op school eens vragen waar ze die handige strookjes fineer vandaan hebben.

Ontkleurde spiritus (door filtertje met koolstof halen) is ook bruikbaar.

ernieman
5 januari 2007, 20:57
Stewmac:http://www.stewmac.com/shop/Bindings,_trim/Wood_binding_and_purfling/Colored_Wooden_Purflings.html
Alleen wel een beetje duur naar m'n goesting.

Javaca
5 januari 2007, 21:26
Dat is wel erg duur, vooral als je nagaat hoeveel fineertjes er in zo'n rozetje gaan.

Enra
5 januari 2007, 21:47
Texas & Tweed in Oost-Souburg had (of heeft) ze ook. Vrijwel dezelfde prijs. Wel erg goed qua kleurechtheid. Misschien heeft hij ze nog!! Bestellen in de VS of in de EU is nogal een verschil in transportkosten voor een paar stripjes lijkt me.

Mattia
6 januari 2007, 00:04
Zwart: Ebben.

Rood: Bloodwood! Enige felroode houtsoort die ik ken die ook best wel felrood bijlft. Blauw...tja. Stainen maar!

Enra: is dat pakje nog aangekomen?

Mattia

zonniewiw
7 januari 2007, 09:40
even een kleine update ik heb een aantal stukjes blasa van 1 mm en wat dennenhout van 0.8 in een oplossing gelegd van 1 op 1 alcohol en inkt van vrijdag tot nu ..

resultaat ,

het huis stinkt naar een ziekenhuis (want ze hadden geen andere alcohol)
Men werktafel is half blauw (want der zat een klein fitje in men bakje)
en men hout is als ik een latje doorsnij nog steeds wit

Ik denk dat ik stillekes de pijp aan maarten ga geven en ze ergens ga bestellen

4 euro voor den inkt
4 euro voor den alcohol
3 euro voor de dennen latjes
1.75 euro voor het balsa hout

tgaat m niet om het geld maar voor dat geld had ik al gekleurde lattekes gehad

juist koken heb ik nog niet geprobeerd maar ik durf niet goed , de inkt is nu vermengd met alcohol en dit lijkt me wat gevaarlijk (plus ik krijg geen kastrol van madam)

en als ik weer inkt moet gaan halen en dat met water moet aanlengen en dan koken enz...(en ne kookpot moet kopen)

dan kan ik beter rechtstreeks wat fineer bestellen

ik denk dat de latjes te dik zijn

Ernieman ? die fineer die je getest had , hoe dik was die ??

ernieman
7 januari 2007, 09:56
ik denk 0,6 of 0,7 mm, de standaard dikte zeg maar.