PDA

View Full Version : single coils met hoge ouput.



Flames
4 januari 2007, 17:06
Ik heb onlangs een heerlijke nieuwe gitaar gekocht, ik post over een paar dagen als ik mijn kamera terug heb wel foto's. Het is een Blade classic. Hij heeft iets meer massa dan een standaard fender strat. Ik denk dat het beestje heel aardig zou kunnen scheuren, maar de output van de elementen is erg laag waardoor het geluid als je clean speelt lekker warm, rond en open klinkt, maar als je wat gaat scheuren dan mist het allemaal toch de umph die ik met mijn dean heb. Er zit wel een actief midboost systeem op waardoor het wel wat meer in de buurt komt van een degelijke scheur, maar het is het toch niet helemaal.

Ik dacht er dus aan om het brug element te vervangen door een singlecoil humbucker, maar toen kwam mijn aandacht op high output singlecoils.
Heeft iemand hier ervaring mee? Bareknuckles heeft een paar sets waarvan sommige wel een output hebben van 16K.
Wat is het verschil in geluid precies tussen deze deze singlecoils en humbuckers? Ik neem aan dat je met deze elementen ook niet echt mooi clean kan spelen? Of zit ik er naast?

MizZoo
4 januari 2007, 17:28
Ik heb op mijn strat een brug element met een hogere output dan de normale single coils. (handgewonden Ted Oberg) Hij klinkt wat meer vintage, meer mid, minder treble. Ik ben er zelf niet zo'n fan van tijdens clean spelen, geef mij maar standje 4 :satisfie:. Maar met een beetje overdrive heeft ie een stuk meer ballen dan de gewone elementen.

Wat ik nu zeg kan natuurlijk alleen op mijn element van toepassing zijn, misschien zijn er wel high output sc's die wel erg mooi clean klinken. Maargoed, misschien heb je er wel wat aan.

Flames
4 januari 2007, 17:34
bedankt :)

Wat vind jij het voordeel van een singlecoil met hoge output tegenover een singlecoil humbucker?

MizZoo
4 januari 2007, 17:39
Ik heb eigenlijk geen ervaring met single-coil humbuckers, dus daar kan ik je niet mee helpen.

piezo
4 januari 2007, 18:02
Ik dacht er dus aan om het brug element te vervangen door een singlecoil humbucker, maar toen kwam mijn aandacht op high output singlecoils.
Heeft iemand hier ervaring mee? Bareknuckles heeft een paar sets waarvan sommige wel een output hebben van 16K.
Wat is het verschil in geluid precies tussen deze deze singlecoils en humbuckers? Ik neem aan dat je met deze elementen ook niet echt mooi clean kan spelen? Of zit ik er naast?Ik zou eerst eens nagaan of je wel zomaar een Blade element kunt vervangen door een ander. En daarbij moet je dan ook zeker zijn dat wikkelrichting en magneetpolariteit van het vervangende (echte) single coil element hetzelfde zijn als van het origineel.
Verder:
- High output singlecoils geven meer brom, hou daar rekening mee
- Als je ook nog een clean singlecoil geluid wilt uit hetzelfde element kun je eens kijken naar singlecoils met een coiltap. Daarbij kun je de overmaat aan extra wikkelingen uitschakelen voor een clean geluid. Maar in die high output elementen (al dan niet met coiltap) wordt vaak wel dunner wikkeldraad gebruikt, zodat het getapte geluid dan weer niet echt een "strat"geluid is.
- Stacked Coil humbuckers komen niet in aanmerking, wegens te weinig output èn geen goed stratklank
- 2-coil humbuckers in single formaat hebben wèl een hogere output, en je kunt ze meestal ook parallel schakelen voor een lagere output, maar een echt strat geluid heb je ook dan weer niet

Kortom, compromissen compromissen.

Wat dacht je van een echte humbucker, of een boosterpedaaltje? :)

Orpheo
4 januari 2007, 18:08
oh ja: veel weerstand (bv. 16K) wil niet zeggen hoge output! t zegt alleen maar iets over hoe de pup er van binnen uit ziet. het koper kan heel dun zijn (en zo een hoge weerstand veroorzaken) of superlang. hoge weerstand =/= veel output (per definitie). vaak wel, maar niet altijd.

Flames
5 januari 2007, 15:09
Ik zou eerst eens nagaan of je wel zomaar een Blade element kunt vervangen door een ander. En daarbij moet je dan ook zeker zijn dat wikkelrichting en magneetpolariteit van het vervangende (echte) single coil element hetzelfde zijn als van het origineel.
Verder:
- High output singlecoils geven meer brom, hou daar rekening mee
- Als je ook nog een clean singlecoil geluid wilt uit hetzelfde element kun je eens kijken naar singlecoils met een coiltap. Daarbij kun je de overmaat aan extra wikkelingen uitschakelen voor een clean geluid. Maar in die high output elementen (al dan niet met coiltap) wordt vaak wel dunner wikkeldraad gebruikt, zodat het getapte geluid dan weer niet echt een "strat"geluid is.
- Stacked Coil humbuckers komen niet in aanmerking, wegens te weinig output èn geen goed stratklank
- 2-coil humbuckers in single formaat hebben wèl een hogere output, en je kunt ze meestal ook parallel schakelen voor een lagere output, maar een echt strat geluid heb je ook dan weer niet

Kortom, compromissen compromissen.

Wat dacht je van een echte humbucker, of een boosterpedaaltje? :)

Een echte humbucker is niet echt een optie dan moet ik mijn gitaar gaan frasen enzo, dat kan ik ten eerste niet zelf en ik laat de body ook liever in tact. En bovendien laat een humbucker dan wel een echt strat geluid horen?

Een booster pedaaltje zie ik ook niet zo zitten. Ik heb mijn geluid het liefst zo simpel mogelijk uit de gitaar zelf. Ik speel in een week op verschillende plaatsen en heb geen zin om de hele tijd pedaaltjes mee te slepen.

Bedankt voor je antwoord overigens :)

IK wil toch scheuren met deze gitaar, want zo speel ik nu eenmaal. Het moet toch mogeljik zijn om met een strat te scheuren en ook lekker clean te kunnen spelen?

harrie-beton
5 januari 2007, 15:32
Ik heb een vergelijkbare strat en het brug element vervangen door een Dimarzio rails. Dat is een humbucker met de breedte van een single coil. Dat klinkt iets voller. Echter als je erg flink mee wilt scheuren met een "humpf" (dat lekkere laag uit een gitaar met echte humbuckers) dan lukt dat niet.
Een blade is een schitterende gitaar maar voor metal niet geschikt. Sterker nog, ik zou de elementen met rust laten en mooi gaan scheuren op de Dean.

Flames
5 januari 2007, 17:35
ja dat is natuurlijk wel zo en dat heb ookwel bedacht, maar het gaat om de solos die ik toch echt moet spelen in mijn band. De blade is veel meer geschikt voor de stijl muziek die we spelen, maar ik moet soms een solo spelen die er net even dik doorheen klinkt en ik heb niet het gevoel alsof dat echt lukt met de blade.
Het is inderdaad wel een perfect gebalanceerde gitaar verder.

Het komt mischien ook omdat ik begonnen ben op een scheur gitaar dat ik nu die pouwer gewoon mis..

harrie-beton
6 januari 2007, 02:06
Walter Trout en meneer Malmsteen zijn voorbeelden van jongens die op een single coil prima kunnen soleren.
Misschien moet je je sounds aanpassen op deze gitaar. Sommige sounds klinken goed met een humbucker en niet met de Blade. Ik heb voor mijn gitaren vaak aparte patches, alleen al omdat sommige gitaren harder klinken dan andere.

no 1 hops
6 januari 2007, 10:20
persoonlijk denk ik dat je misschien te makkelijk het een en het ander wilt hebben.
wat je gitaar geeft is een mooie clean, dan moet je versterker dus datgene leveren tot je de drive hebt die je zoekt.
maar een audi, hoe luxe ook is geen porsche
ga eens een uurtje of wat ervoor zitten (controleer of die gitaar niet aktief is en de batterij op is) en speel eens wat meer met je versterker instellingen.
anders een sonic ranger die je in kan bouwen, dat is een kleine booster.

glacius
6 januari 2007, 10:24
Walter Trout en meneer Malmsteen zijn voorbeelden van jongens die op een single coil prima kunnen soleren. .

nu gebruikt Yngwie Malmsteen een laag output single coil ..

gewoon een lekkere humbucker in de brug positie stoppen en gaan met de banaan