PDA

View Full Version : Distortion en overdrive: amp of pedalo's



e!
4 januari 2007, 15:39
Effe een peiling: waarmee maak je je distortion? Met je amp of liever met pedalen? Wat gebruik je en waarom?

Spui uw inzichten!

Zelf kan ik niet genoeg opties hebben. Momenteel gebruik ik de 4 á 5 overdrives op m'n amp, een TS-7, Marshall Shred Master en een SD-1.

Kim Wilson
4 januari 2007, 15:42
Met pedalen. Op die manier kun je je ideale amp én overdrive kiezen. Om het samen in één amp te vinden lijkt me bijna onmogelijk. Het zal altijd ergens een compromis worden. Dus vandaar pedalen voor mij.

up-guitarman
4 januari 2007, 15:57
- Gewoon lekkere rocksound => Buizenscheur van de marshall
- Ietsje hardere rock => Buizenscheur + SD-1 of dynacomp ervoor
- Solo's => Meestal met de big muff + SD-1
- Stoner achtige dingen => Big muff met sustain en tone niet te hoog

Hangt in mijn geval dus wat van die specifieke situatie af ...
Ooit ben ik wel van plan een bassman topje oid te kopen en dan koop/bouw ik me er wel een leuke distortion pedaal bij, crunchbox oid...

hoofd
4 januari 2007, 16:00
Amp en een pedaal.. Amp moet lekker crunchen, en met de ProCo RAT II knal ik 'm door in totale herrie. Ik ben al jaren verliefd op 't geluid van de RAT, als dat geluid nou 's in een versterker werd gebouwd. Een versterker met een scheurkanaal gebasseerd op de RAT, dat zou perfect zijn.

nielsduursma
4 januari 2007, 16:02
ik gebruik een proco rat II en een digitech bad monkey (schijnt een tubescreamer kloon te zijn??) en die 2 kunnen lekker goed overweg met elkaar.

rat staat op lichte oversturing (tenzij ik controleerbare feedback of hele heftige scheur wil hebben).

en de bad monkey staat voor de rat om de rat te boosten wanneer nodig, en de bad monkey heeft van zichzelf ook een lekkere scheur!

[edit] yasser, ik ben het helemaal met je eens, de rat is gewoon geniaal!! :hippie:

up-guitarman
4 januari 2007, 16:02
Amp en een pedaal.. Amp moet lekker crunchen, en met de ProCo RAT II knal ik 'm door in totale herrie. Ik ben al jaren verliefd op 't geluid van de RAT, als dat geluid nou 's in een versterker werd gebouwd. Een versterker met een scheurkanaal gebasseerd op de RAT, dat zou perfect zijn.

Ben zeer benieuwd naar die RAT-sound. Ben er eentje aan het bouwen maar krijg em maar niet in gang. Kzal eens helemaal opnieuw moete beginnen denk ik ...

Kim Wilson
4 januari 2007, 16:04
Amp en een pedaal.. Amp moet lekker crunchen, en met de ProCo RAT II knal ik 'm door in totale herrie. Ik ben al jaren verliefd op 't geluid van de RAT, als dat geluid nou 's in een versterker werd gebouwd. Een versterker met een scheurkanaal gebasseerd op de RAT, dat zou perfect zijn.
+1!!
Een Fender amp, 30 tot 50 watt, met als tussenstap een overdrive als de Tubescreamer of de BluesDriver, en de RAT als distortion, dat zou helemaal top zijn... Vandaar dus pedalen.

Rutger
4 januari 2007, 16:05
pedalen. ik gebruik een 1-kanaals amp, dus overtrappen van clean naar od mbv pedalen is dan de beste optie

aan m'n amp cranken kom ik (tot mijn grote frustratie) meestal niet toe, omdat ik meestal met PA speel en over de monitor wordt gezet. het volume van m'n amp wordt vanwege een goede zaalmix door de geluidsman laaggehouden :(

almarvk
4 januari 2007, 16:13
Een RAT is idd een geweldig pedaal, maar die heb nou net weer verkocht. Ik gebruik het niet in een band, dus vandaar...

Ik haal zelf het lawaai uit een Mesa Boogie Bottle Rocket. Beetje te duur, maar wel een strakke toon op hoog volume. Ik weet echter niet of het een blijvertje is...

e!
4 januari 2007, 16:37
...het volume van m'n amp wordt vanwege een goede zaalmix door de geluidsman laaggehouden :(
Dat probleem kun je enigszins tegengaan door je amp aan de zijkant op te stellen en dwars over het podium te laten blazen. Dan beam je niet direct het publiek in en kan je amp wat harder. Met open back speakers heb je hier minder aan dan met gesloten cabs. Zo doe ik 't in elk geval.

Rutger
4 januari 2007, 16:45
been there, done that, got a t-shirt...

de geluidsman is een zeikerstraal en d'r zitten wijven in de band!

zegt genoeg...

MizZoo
4 januari 2007, 16:48
Ik heb een Roland Jazz Chorus 85 Amp, waarvan de distortion nogal slecht klinkt. Dus ik gebruik pedaaltje voor overdrive, de Boss OD-2, niet echt precies wat ik eigenlijk wou hebben, maar kreeg 'm ineens van iemand die er 2 had, en tja, je moet een gegeven paard niet in de bek kijken, toch? :satisfie:

artnaz
4 januari 2007, 17:01
Dat probleem kun je enigszins tegengaan door je amp aan de zijkant op te stellen en dwars over het podium te laten blazen. Dan beam je niet direct het publiek in en kan je amp wat harder.

Dan hoort de rest van de band zichzelf niet meer:seriousf:. Ik heb hem altijd te hard staan volgens hun, en als hij ook nog helemaal hun kant op staat overleef ik het optreden niet:D.

Maar zelf gebruik ik de scheur van mijn ENGL, met wat extra boost van mijn Germanium Treble Booster en voor smooth/viool achtige dingen de Sovtek Big Muff....

jemke
4 januari 2007, 20:58
JCM 800 + RAT, Fulltone en MI audio=FEEST!

interessander
4 januari 2007, 21:04
Maxon od-808, ibanez STL super tube en ibanez metalcharger zijn genoeg en kunnen gecombineerd van hardrock tot stoner, nu ik een mesa mark III heb heb ik ze eigenlijk niet nodig maar binnenkort toch maar eens proberen hoe het klinkt. Op een 5150 en een 2203 deden ze het altijd prima, een over the top gesatureerd geluid dat toch strak is.

Azrael
4 januari 2007, 21:29
Op het moment gebruik ik mijn GT8 voor de scheur. Lekker veelzijdig , kan er veel aan tweaken. Misschien dat ik wel een keer een leuk scheurpedaal koop maar die Boss bevalt mij eigenlijk uitstekend. Het enige wat mij niet zo bevalt is mijn gitaar. Hij heeft niet echt karakter op een of andere manier. Als ik op andere gitaren speel voel ik mij altijd veel lekkerer in mijn vel en klinkt ik beter. Maar ik ben verliefd op een telecaster ala Richie Kotzen. Ooit komt die er wel maar ze zijn een beetje duur ;)

sinneD
4 januari 2007, 21:46
offtopic,
is het niet gewoon de GT8 die het karakter van je gitaar onderdrukt ...

ontopic,
ik ben nog beetje aan het klooien met me setup maar heb zowel overdrive uit versterker als overdrive uit pedalen tot mijn beschikking, maar ik ben van plan om te gaan AB/Y en en dan alleen scheur uit versterker te halen en heel misschien dan nog voor solo's een fuzz erbij

Azrael
4 januari 2007, 21:57
offtopic,
is het niet gewoon de GT8 die het karakter van je gitaar onderdrukt ...

ontopic,
ik ben nog beetje aan het klooien met me setup maar heb zowel overdrive uit versterker als overdrive uit pedalen tot mijn beschikking, maar ik ben van plan om te gaan AB/Y en en dan alleen scheur uit versterker te halen en heel misschien dan nog voor solo's een fuzz erbij

Nee , das pure bullshit sinneD. Alsof ik alleen over een GT8 speel. 'k Speel thuis over een buizenamp en in de repetitieruimtes ook. Maar heb ook solidstate zooi vaak genoeg bespeeld. Als jij denkt dat de GT8 het karakter van je gitaar veranderd dan ken je de GT8 niet. Mijn Ibanez RG3120 heeft gewoon niet het soort geluid dat ik zoek.

sinneD
4 januari 2007, 22:36
iemand voelt zich op zijn teentjes getrapt?

ik heb over die modelingen dingen eigenlijk maar 1 ding te zeggen en dat is dat ze het karakter van je gitaar niet laten doorkomen, dat is de enige ervaring die ik met dat modeling spul heb, van goedkope digitech tot dure boss spul

Hector_Tsolodimos
4 januari 2007, 22:47
ik heb een Fender vol buizen amp (Fender Super 112)
maar die geeft geen lekkere distortion, op de drive kanaal
met mijn Carl Martin Crush Zone kan ik héérlijk scheuren

Fumi SG
4 januari 2007, 22:55
iemand voelt zich op zijn teentjes getrapt?

ik heb over die modelingen dingen eigenlijk maar 1 ding te zeggen en dat is dat ze het karakter van je gitaar niet laten doorkomen, dat is de enige ervaring die ik met dat modeling spul heb, van goedkope digitech tot dure boss spul

Helemaal niemand voelt zich op z'n teentjes getrapt. Wat ik hier wel lees zijn de bevindingen van iemand die gewoon mee gaat in de meute die roept dat modeling je sound verneukt. Modeling kan heel goed werken mits je de tijd neemt een goede sound te vinden. Ik denk dat jij óf de tijd niet genomen hebt om het spul goed in te stellen/te leren kennen óf jij stelt je niet open voor iets nieuws en blijft roepen dat buizen de enige juiste manier om een gitaar te versterken.

Zelf ga ik voor een goede basissound uit een amp, zowel clean als scheur. Daar kun je met pedalen dan nog van alles mee doen. Mocht je dan een keer iets simpels hebben als een jamsessie ofzo hoef je de hele meuk niet mee te sleuren omdat je amp op zich al een goede sound heeft.

sinneD
4 januari 2007, 23:12
even voor de duidelijkheid zeg ik nergens dat modeling je sound verneukt, zal het nog een keer zeggen, het karakter van je gitaar komt er niet mooi door met modeling en jah, ik heb het een tijd lang geprobeerd met een goedkope digitech multifx en ook een tijd lang met een boss gt8

maar uiteindelijk, klinkt mijn squier zonder die spullen er tussen over mijn buizenamps (toevallig heb ik buizenamps ja) toch stuk beter dan met die modeling, en met losse pedalen klinkt mijn setup ook beter dan de met modeling die ik had

vind ik trouwens ook wel noemenswaardig dat zelfs met mijn goedkope squier het verschil goed te merken en noemenswaardig is

me laatste edit nog, had een oude H&H VS Musician, transistor bak, gehad en daar zat een rete lekker geluid in, ik ben echt niet van het type buizen over alles ofzo, alleen op een gegeven moment heb ik die H&H helaas weg moeten doen om een marshall buizentop te kopen, als ik ooit nog de kans heb zie ik graag weer zo'n H&H combo in mijn bezit :)

Fuhgawz
4 januari 2007, 23:53
Het normale clean en overdrive/distortion geluid haal ik uit mijn Laney en Engl versterkers. Voor een beetje variatie gebruik ik daarnaast nog een Big Muff en een octave fuzz.

Helter Skelter
5 januari 2007, 00:20
Effe een peiling: waarmee maak je je distortion? Met je amp of liever met pedalen? Wat gebruik je en waarom?

Spui uw inzichten!

Zelf kan ik niet genoeg opties hebben. Momenteel gebruik ik de 4 á 5 overdrives op m'n amp, een TS-7, Marshall Shred Master en een SD-1.

allebei

als het wat harder kan gewoon de 'onboard' scheur, voor zachtere gelegenheden gaan de pedaaltjes ervoor

up-guitarman
5 januari 2007, 01:22
Ik haal zelf het lawaai uit een Mesa Boogie Bottle Rocket. Beetje te duur, maar wel een strakke toon op hoog volume. Ik weet echter niet of het een blijvertje is...

Hoe bevalt die bottle rocket?
Ik zou graag ooit een cleane fender amp kopen en dan zoiets in de trend van die mesa als distortion...

Helter Skelter
5 januari 2007, 02:02
Dat probleem kun je enigszins tegengaan door je amp aan de zijkant op te stellen en dwars over het podium te laten blazen. Dan beam je niet direct het publiek in en kan je amp wat harder. Met open back speakers heb je hier minder aan dan met gesloten cabs. Zo doe ik 't in elk geval.

en vinden je mede-bandleden dat ook prettig? :roll:

de mijne niet in ieder geval! :)

Rude Perception
5 januari 2007, 02:58
Ik gebruik de clean en overdrive van m'n versterker.

Ik heb wel een ds-1 voor als ik op een onbekende versterker (1 kanaal/ zonder footswitch) moet spelen, en omdat ik daar eens mee wou kloten. Verder heb ik een high-boost gebouwd en een fuzz. De laatste twee ga ik denk ik gebruiken als boost voor m'n overdrive kanaal die op een lichte overdrive is ingesteld. Dan heb ik m'n leadkanaal voor het zware werk, voor een lichte overdrive m'n overdrive-kanaal en voor daartussenin (minder zwaar dan lead) een boost van m'n pedalen.

Maar dat ga ik pas allemaal goed uitzoeken (hoe het klinkt) als ik m'n pedalboard af heb, want ik het nu alleen maar gezeik met de voeding.

dml
5 januari 2007, 07:10
Beide, clean met een randje t/m milde oversturing haal ik uit een pedaal, de rest uit de amp.
Amp: Koch Powertone 2.0 combo + TS 212h.
Stomp: MI Audio TubeZone (soms ook een MI Audio Blue Boy dlx).

1959SLP
5 januari 2007, 08:50
Ook beide, overstuurde Marshall + Fuzz + Wah. Geeft voor mij gewoon het lekkerste geluid (60`s 70`s rock).

Rinze
5 januari 2007, 09:23
Eerder speelde ik altijd met voorversterkervervorming, eerst van mijn JCM800 en nu van mijn Peavey Classic 30. Mooi, maar omdat de PEavey tweekanalig is voor mij toch te beperkt. Afgelopen jaar een aantal scheurbakjes gekocht, mijn arsenaal bestaat nu uit:
Boss DS-1, heb ik 22 jaar
Jacques Tubeblower
H&K Warp Factor
Boss OD-2
Visual Sound Jekyll & Hyde

Ik gebruik nu de Jekyll & Hyde voor de cleane Classic 30, bevalt goed, hoewel ik het overdrivedeel wat te soft vind in het hoog. Voorlopig ben ik echter tevreden en dat is al heel wat.

Bâh
5 januari 2007, 10:12
Ik gebruik voor crunch afwisselend m'n TS-9 en amp (Peavey Delta Blues). Ik ben er nog niet helemaal uit welke ik beter vind :).

Voor solo's gebruik ik nu een Marshall Guv'nor 2 i.c.m. de Tubescreamer op het cleane kanaal van m'n amp. Zeer aangenaam!

e!
6 januari 2007, 17:44
en vinden je mede-bandleden dat ook prettig? :roll:

de mijne niet in ieder geval! :)
Nee hoor, dat gaat prima.


Jacques Tubelower
Hoe bevalt die? Klonk op z'n site errug goed.

e!
6 januari 2007, 17:45
Toch wel grappig om te zijn dat veruit de meerderheid niet genoeg heeft aan z'n amp of pedalen alleen. Ben ik niet de enige muggezifter :D

Michael AE
6 januari 2007, 18:09
Het ligt aan de amp en de muziekstijl bij mij. Voor pop/rock/blues dingen gebruik ik bijna altijd pedalen, maar voor steviger werk gebruik ik de versterker.

fullorder
6 januari 2007, 18:44
Dat probleem kun je enigszins tegengaan door je amp aan de zijkant op te stellen en dwars over het podium te laten blazen. Dan beam je niet direct het publiek in en kan je amp wat harder. Met open back speakers heb je hier minder aan dan met gesloten cabs. Zo doe ik 't in elk geval.

Maar.....vind de rest van de band dat ook leuk?

jero
6 januari 2007, 19:01
Maar.....vind de rest van de band dat ook leuk?

waarschijnlijk niet, plexiglas icm monitor werkt bij mij wel goed.

Ik gebruik het cleane kanaal van mijn Classictone met diverse drive/fuzz/boost pedaaltjes, zie sig.

cardinal
7 januari 2007, 21:04
Vroeger altijd effecten, gsp2101 heel lang (met een mesa 50/50), maar ben dat echt helemaal zat. Nu alleen een amp en af en toe een overdrive van boss erbij voor een wat ruiger randje (amp is jcm 900 slx).

robert-gitarist
7 januari 2007, 21:07
Eerder altijd de gain uit me pedalen gehad maar sinds ik twee Randalls heb haal ik daar de distortion/overdrive uit en boost ik ze iets met een paar boostpedaaltjes.En heb nog een enkelkanaals top en daar gebruik ik wel overdrive/distortion pedalen voor.En als ik zo eens terug denk,bedenk ik me dat ik wel een shitload aan dat soort pedalen heb gehad :D

drap
7 januari 2007, 22:09
Ik gebruik zelfs drie pedalen voor de scheur :rockon:

Pat85
7 januari 2007, 22:37
Het normale clean en overdrive/distortion geluid haal ik uit mijn Laney en Engl versterkers. Voor een beetje variatie gebruik ik daarnaast nog een Big Muff en een octave fuzz.

Welke octave fuzz is het geworden?

ontopic:

Tegenwoordig de crunch/lead uit mn ENGL, en af en toe nog wel eens de bigmuff.
Op de blues Jr. moet ik wel mn DS-1 of BB2 gebruiken voor distortion/overdrive