PDA

View Full Version : Potmeters voor Marshall versterker?



McCloud
23 december 2002, 22:42
Weet iemand waar ik goede potmeters voor mijn Marshall 30th Anniversary kan kopen. M'n Master Volume pot heeft 't begeven en een aantal anderen staan ook op instorten.

Dude
24 december 2002, 00:04
http://www.potmeter.nl en anders elke zichzelf respecterende marshall dealer

Dude
24 december 2002, 00:04
marshall importeur heet voerman geloof ik, check de marshall site

scorpio
4 februari 2003, 22:55
Waarschijnlijkeen logaitmische potmeter (codering B) van 1Mohm

Zijn er niet veel van maar heb deze laatst ok vervangen.

McCloud
4 februari 2003, 23:01
Ik heb ze al besteld. Duurt alleen een eeuwigheid voordat ze hier zijn. De Master Volume potmeter is trouwens een lineaire potmeter van 22K Ohm. Rare waarde trouwens.

McCloud
4 februari 2003, 23:04
Codering B is toch lineair ? (Dat hoop ik wel, anders heb ik dalijk de verkeerde potmeters besteld).

Hier is de codering van alle potmeters in de 6100. Daar maak ik toch echt uit op dat de Master Volume een lineaire is:

Channel 1
Vol-1M A
Treb-220K B
Mid-10K B
Bass-220K B

Channel 2
Vol-100K A
Gain-1M A
Treb-220K B
Mid-22K B
Bass-1M A

Channel 3
Vol-100K A
Gain-1M A
Treb-220K B
Mid-22K B
Bass-1M A

Master
Master Vol-22K B
Effects-10K B
Presence-10K B

Franc
5 februari 2003, 12:54
Ik ken jouw versterker niet van binnen, maar een lineaire potmeter voor volume lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Logaritmisch is DE manier om volume te regelen, omdat het bereik dus niet lineair, maar in een boog verloopt (omgekeerd exponentieel) waardoor je bij een kleine draai van de knop niet ineens een eind verder schiet, maar nauwkeurig kunt regelen.

Dat is voorzover ik kan zien, maar ja wie ben ik :^)

**what is understood need not be discussed**

Sj03rd
5 februari 2003, 15:11
was jij niet diegene die m in Beek had gekocht?? Want dat is dan dus mijn 30th geweest en DAT is de reden dat ik m heb weggedaan! Het is waarschijnlijk iets anders hoor want ik heb dat dus ook al 2 keer gehad ofzo... laat t ff nakijken!

McCloud
6 februari 2003, 00:18
Ja, ik heb 'm in Beek gekocht. Het is zeker weten de master volume potmeter. Dat ding schraapte over de voorplaat van de versterker. Heb toen de plaat in de versterker een stuk naar voren gebogen waardoor de druk van de plaat tegen de potmeter weg was. Vanaf dat moment begon ie dit gedrag te vertonen. Als ik op de potmeter druk doet ie 't gewoon perfect, niets mee aan de hand. Ik heb trouwens vandaag gebeld met de zaak waar ik die potmeters heb besteld en ze komen vrijdag binnen (ik ga er gelijk een paar vervangen, de presence en effects loop potmeters zijn ook aan vervanging toe). Ik ga ze zondag inbouwen en dan moet alles gewoon weer werken. Verder is er met die versterker echt niets mis (voor zover ik kan zien dan). Ik heb 'm 4 maanden zonder problemen elke dag gebruikt. En hij klinkt geweldig, zeker met die 3 Philips Miniwatt ECC83's die er nu inzitten. :grin:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: McCloud op 2003-02-06 00:21 ]</font>