PDA

View Full Version : Afstellen.?.



hendrix2
4 januari 2007, 15:02
Ik weet dat dit waarschijnlijk al aan bod is gekomen, maar misschien zijn er nog andere mogelijkheden.
Het zit zo: ik ben begonnen met een akoestisch project waar ik de gitaar in doe en m'n vriendin zingt. Nu heb ik een heel goedkope akoestische gitaar, die niet echt lekker speelt. (Yamaha 310FX)
Ik ben van plan deze zomer te gaan werken voor een nieuwe akoestische maar wil niets overhaasten, ik wil echt een héél goede gitaar, dus zal ff sparen worden.
Als ik 1 avond op mijn akoestische moet spelen, lukt dat zonder problemen. Maar als ik 2 of 3 avonden na elkaar moet spelen, loopt het bloed gewoon uit m'n vingers. Heeft niet veel met eeltlaag te maken, die heb ik genoeg.

De gitaar speelt dus helemaal niet licht. Ik moet relatief hard de snaren indrukken. Ze is gewoon niet erg soepel. Is dit gewoon te verhelpen door de hals misschien iets boller te zetten en het brugzadel wat bij te vijlen? Of misschien eerder de topkam bijvijlen?
Of zal dit niets opleveren en moet ik toch uitkijken meteen al naar een nieuwe gitaar.
De hals oogt in ieder geval mooi recht.

Had ik evenveel over gitaren geweten dan nu toen ik deze yamaha kocht, ik zou zeker doorgespaard hebben voor wat beters... Maar het is nu eenmaal zo.

Tips zijn echt welkom.

Alberto
4 januari 2007, 23:16
Veel verstand heb ik er niet van maar als je de hals boller zet dan zet je juist meer kracht op de snaren met het gevolg dat je juist harder de snaren moet indrukken. Verbeter me als ik fout ben :) dan zou de hals holler zetten logischer klinken. Ik zou eerst proberen het brugzadel wat bij te vijlen, dat zou resultaat moeten hebben.
Als dat niet helpt kan je aan de hals beginnen prutsen maar nogmaals daar heb ik niet veel verstand van ;)

Grrtz

LaurentB
4 januari 2007, 23:20
Veel verstand heb ik er niet van maar als je de hals boller zet dan zet je juist meer kracht op de snaren met het gevolg dat je juist harder de snaren moet indrukken. Verbeter me als ik fout ben :) dan zou de hals holler zetten logischer klinken. Ik zou eerst proberen het brugzadel wat bij te vijlen, dat zou resultaat moeten hebben.
Als dat niet helpt kan je aan de hals beginnen prutsen maar nogmaals daar heb ik niet veel verstand van ;)

Grrtz

Nee, dat klopt niet hoor. Als je de hals minder hol zet (hij mag nooit bol staan!) gaat de gitaar wel degelijk lichter spelen. Kan nodig zijn, maar het zadel is soms ook wat te hoog.
Maar je kunt verschillende dingen controleren van de afstelling op de site van Picker, waar het heel helder staat uitgelegd:
http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm

Pais
4 januari 2007, 23:46
Veel verstand heb ik er niet van maar als je de hals boller zet dan zet je juist meer kracht op de snaren met het gevolg dat je juist harder de snaren moet indrukken.
Ik heb er ook niet veel verstand van, maar wat je zegt klopt zeker niet :) Bij je juiste stemming is namelijk de kracht presies wat het hoort te zijn, onafhankelijk van de gitaar zn afstelling. De kracht op de snaren (in combinatie met de snaardikte en het materiaal) bepaalt namelijk welke toon je hoort.
Een licht setje snaren scheelt een hoop, ben ik onlangs achter gekomen. Of je gaat vijlen aan het zadel, de kam, of dat je de hals beter afstelt, ligt aan wat er loos is met de afstelling. Ik heb zelf van mn spaansje de zadel wat afgevijld. Opzich was de actie wat het hoort te zijn, maar ik had hem liever iets lager. Bij de kam liep de snaar vlak boven de eerste fret langs. Maar hoger op de hals, werd de actie me iets te hoog. Daarom het brugzadeltje wat gevijld.

Het is geen duur gitaartje. Voor een wat kostbaardere gitaar zou ik gewoon even langs de gitaarwinkel gaan, die fixen het zo voor je.
Overigens valt het op internet ook een hoop te vinden hoe je je (akoestische) gitaar juist afstelt.

hendrix2
4 januari 2007, 23:50
Kheb de hals wat rechter gezet (net niet bol) en ik moet zeggen dat het toch al iets beter is.
Ik ga het waarschijnlijk zo laten, want als ik er iets aan verkloot valt alles in het honderd.
Bedankt voor de reacties alvast.
Als er nog wat tips zijn, post gerust!

Gearjunkie
5 januari 2007, 00:00
Het maakt zeker uit hoe de kromming van de hals is.
Controle: druk de eerste en de laatste fret in (of die bij de overgang naar de body) op de lage E.

Met een overgebleven vinger check je nu de afstand snaar-fret in het midden van deze twee gefrette punten. Deze afstand moet een fractie van een mm zijn. 2/10 of zo...

Bij een te grote afstand moet je inderdaad onnodig hard drukken. Maar, zet er ook eens lichtere snaren op!

hendrix2
5 januari 2007, 13:53
Ik de hals dus iets rechter gezet, maar vond vandaag dat ik toch wat last had van fretbuzz. Dus wil ik een slagje teruggeven, zodat de hals weer iets holler komt... Nou lukt dit niet!!!! :o die halspen zit precies geblokkeerd :o
...euh..ergh...aah......blbelff....HELP

Alberto
5 januari 2007, 14:17
Het maakt zeker uit hoe de kromming van de hals is.
Controle: druk de eerste en de laatste fret in (of die bij de overgang naar de body) op de lage E.

Met een overgebleven vinger check je nu de afstand snaar-fret in het midden van deze twee gefrette punten. Deze afstand moet een fractie van een mm zijn. 2/10 of zo...

Bij een te grote afstand moet je inderdaad onnodig hard drukken. Maar, zet er ook eens lichtere snaren op!

Je zegt dat je in het midden van die twee gefrette punten de afstand snaar-fret moet controleren maar bedoel je echt de fret (het metalen staafje dus) of de toets? Mijn gitaar speelt prima maar wil het toch eens even controleren.

Picker
6 januari 2007, 20:55
Kheb de hals wat rechter gezet (net niet bol) en ik moet zeggen dat het toch al iets beter is.
Ik ga het waarschijnlijk zo laten, want als ik er iets aan verkloot valt alles in het honderd.
Bedankt voor de reacties alvast.
Als er nog wat tips zijn, post gerust!Lees even mijn artikeltjes hierover, daar staat het allemaal in:

http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm
http://www.eltjohaselhoff.com/how_to_make_your_guitar_sound_better.htm

LaurentB
7 januari 2007, 16:56
Ik de hals dus iets rechter gezet, maar vond vandaag dat ik toch wat last had van fretbuzz. Dus wil ik een slagje teruggeven, zodat de hals weer iets holler komt... Nou lukt dit niet!!!! :o die halspen zit precies geblokkeerd :o
...euh..ergh...aah......blbelff....HELP

Oei, oppassen dan! Als die pen breekt kun je de gitaar weggooien...

LaurentB
7 januari 2007, 16:56
Lees even mijn artikeltjes hierover, daar staat het allemaal in:

http://www.eltjohaselhoff.com/setting_up_your_guitar.htm
http://www.eltjohaselhoff.com/how_to_make_your_guitar_sound_better.htm

Dat zeg ik...