PDA

View Full Version : Eq om scherpe randjes weg te krijgen



outside
3 januari 2007, 23:29
Ik weet dat er al heel wat geschreven is over equalizers hier maar dan gaat het meestal om ze als booster te gebruiken. Ik wil er eentje kopen om enkele hoge frequenties zachter te maken want, vooral bij solo's, merk ik dat de hoge frequenties te veel pijn doen aan de oren en met de eq van de tonelab krijg ik ze wel weg maar dan wordt het geluid meteen te bassig, ik denk dus dat ik wat specifiekere regelaars nodig heb. Zou het genoeg zijn om een equalizer te hebben, die dan altijd aanstaat (bij al mijn presets), met dan die bepaalde frequenties zachter of kan ik toch beter gaan voor een programeerbare eq, zoals het twin pedal van boss ? Zijn er ook midi compatibele eq's?

Wat zijn dan de aanraders? Zou 6/7-band al genoeg zijn? Ze mogen ook al uit productie zijn, ik koop toch alles 2e hands :).

Oja, kan ik ook een hifi equalizer modden tot een gitaar equalizer? Ik heb hier eentje staan die zeer goed werkt voor de muziekinstallatie maar die ik daar eigenlijk niet echt nodig heb.

Nellyrocks
4 januari 2007, 00:11
Ik hoop dat je in dit geval niet je brugelement gebruikt. Anders zou ik daar eerst maar even naar kijken. Veel gitaristen spelen slag op hun brug- en solo over hun halselement (bv Slash)

Anders zou ik erder je tonepot iets dicht draaien ipv een extra pedaal toe te voegen om iets van je signaal af te halen.

Helter Skelter
4 januari 2007, 02:48
Voor het overall 'shapen' van je geluid werkt een eq'tje goed (vooral in de FX-loop) maar alleen de hoge tonen cutten maakt het geluid altijd wat 'doffig' vind ik

Een veelgebruikte en goede methode om het scherpe randje van je sound te dimmen is een simpele chorus. Sommige chorussen (?) hebben ook nog de mogelijkheid om bepaalde hoge (of lage) frequenties te cutten, dat werkt echt perfect.

Jeroenvanhulsteijn
4 januari 2007, 10:46
Akai heeft een 6 bands compressor/limiter. Misschien is dat wat voor je. Dat ding heet de Hexacomp (C2M)

Mitch
4 januari 2007, 11:10
Of gewoon alleen tonesuckers als een crybaby in je keten plaatsen :D
Beste tip is een oude Schaller wah, als je die in je keten hebt klink je echt een hééél stuk minder scherp.

Maar zonder dollen: dit probleem zou ik niet zo zeer zoeken in een oplossing met EQ, eerder aan de totale afstelling van de amp, gebruikte elementen, toonpot e.d. Wat gebruik je precies ? EN gebruik je al een apart pedaal voor solo's of niet ?

vester86
4 januari 2007, 12:14
probeer maar een keer met een behringer EQ7, als die bevalt qua wat je wilt kun je een echte gaan kopen.
heb zelf de boss EQ7 en die bevalt me uitermate goed!

piezo
4 januari 2007, 12:59
.......... met de eq van de tonelab krijg ik ze wel weg maar dan wordt het geluid meteen te bassig, ik denk dus dat ik wat specifiekere regelaars nodig heb. ..........Oja, kan ik ook een hifi equalizer modden tot een gitaar equalizer? Ik weet niet wat je als eindversterking voor je Tonelab gebruikt, maar die Hifi Equalizer moet je gewoon achter de Tonelab zetten. De Tonelab geeft namelijk een signaal op "HiFi"/lijnniveau en daar is die Equalizer ook voor bedoeld.

Mijn eigen Tonelab gaat thuis en in de oefenruimte doorgaans het mengpaneel in, op het podium ook wel in de loop return van mijn 4x10" combo. Een 4x10" configuratie heeft een veel ruimer frequentiebereik dan iets met 12" luidsprekers en is daardoor beter geschikt voor een modeler, ook mèt ingeschakelde speakersimulatie.

Belangrijke opmerking: Als het 12AX7 buisje in de Tonelab flink ingespeeld raakt gaat het wat schrille hoog vanzelf weg. Sommige mensen vervangen trouwens het buisje door een ander merk/type of door een al ingespeelde buis.

In het begin moest ik op de mengtafel EQ het tophoog flink knijpen en het laagmidden wat versterken voor een goed geluid, inmiddels is dat nauwelijks meer nodig. Ik denk er nu zelfs over alle patches wat meer hoog te geven, zodat de Tonelab zonder post-EQ optimaal klinkt over de 4x10" combo. Als ik hem dan in een mengtafel prik heb ik wel weer EQ beschikbaar om de klank aan te passen aan HiFi afluistering.

outside
4 januari 2007, 14:13
Bedankt voor de snelle reacties. Ik gebruik inderdaad het brugelement (emg89), ik kan hem eens proberen in de neck positie te zetten want de neck pick up die er nu in zit(stock) klinkt verschrikkelijk. Tone-pot dichtdraaien heeft op mijn passieve pups altijd een slecht effect gehad maar op deze emg lijkt het een beetje te verbeteren. Ik zal straks zeker wat experimenteren met de compressor en chorus op de tonelab en die hifi eq. Ik gebruik een marshall valvestate 8008 als power amp-> zeer neutrale transistor amp die volgens velen goed is om te gebruiken bij modeling en die gaat dan naar een zelfgemaakte cab met 2 eminence legend modeling 12's -> 12" speakers die door eminence aangeraden worden om bij modeling te gebruiken.

edit: Ik heb de hifi equalizer proberen aan te sluiten en die werkte toch wel heel wat beter dan ik had gedacht :-). 6khz en 15 khz een heel klein beetje naar beneden en het grootste deel van die pijnlijke tonen op hoog volume is weg terwijl de rest van het geluid hetzelfde blijft. Morgen eens kijken hoe die het doet in de band maar het ziet ernaar uit dat die een goekope oplossing zal worden ;-).