PDA

View Full Version : welke lampenamp voor mij?



matty
3 januari 2007, 20:41
hoi

ik ben nieuw hier nieuw en ik kom al meteen om jullie raad vragen :)
ik ben op zoek naar een lampenamp (mijn eerste) na jaren met modellers gewerkt te hebben. Nu mijn budget is een 550 euro max. en dus tweedehands mag zeker :)

type muziek dat ik speel/luister en klank die ik dus zoek:
- red hot peppers (is marshall , maar ik hou niet echt van marshall)
- counting crows
- incubus (de crow left from a murder cd, southern girl bv)
- admiral freebee (al zal die hier niet echt gekend zijn)
- ....

ik speel met een strat, maar binnenkort ook met een tele (wsch highway one daphne blue tele )

amps die me wel wat lijken:
- vox ac 15 (al twijfel ik er meer en meer over)
- fender hot rod deluxe
- fame RAD III cloon van laboga ( heb op de laboga gespeeld en die was magnifiek, maar ik weet niet of de fame ook zo goed zal zijn, hij is alleszins al niet zo mooi)
- orange rocker (orange is moooiii)

wat denken jullie ervan?

LCH
3 januari 2007, 20:55
550 euro is een leuk budget, daar kun je (zeker tweedehands) wel wat leuks voor kopen!

Een Orange Rocker zal buiten je financiële bereik liggen. Dat spul is godsvergeten duur en tweedehands vind je ze bijna niet. De Fame heb ik nog nooit op gespeeld, die zou je moeten uitproberen. Tweedehands zul je ze ook niet zo snel vinden en van de nieuwprijs ben ik niet op de hoogte. Tevens wil ik nog even kwijt dat je een amp met je oren koopt en niet met je ogen he. ;)

Die andere twee alternatieven lijken mij heel wat beter. Een Vox AC15 is een uitstekende versterker. Ik vind 'm heerlijk klinken, een échte Vox-sound. Let wel: een AC15 is geen halve AC30. Hij klinkt iets anders, maar ik mag 'm wel.

Een Fender HotRod Deluxe is ook een uitstekende versterker. Tweedehands is zoiets wel te vinden, maar ik betwijfel of het past bij de muziek die je speelt.

Persoonlijk zou ik graag naar een Peavey Valveking kijken. Zo'n ding kost nieuw 429 euro (de 1x12 versie, gaat met 50 watt hard zat!) en dan heb je nog 120 euro over om een paar leuke pedaaltjes te kopen waarmee je helemaal jouw sound maakt. :satisfie:

matty
3 januari 2007, 21:01
freebee speelt op hot rod deluxe :) dus dat zou moeten lukken.
ik weet het niet zo met peavey, de classic serie ben ik niet ondersteboven van...

de valve king ken ik niet, maar ik heb net gezien dat er een nieuwe uit is, de windsor ? ziet er alleszins mooi uit :)

en ik weet da je met je oren moet kopen, maar bij mij zijn looks ook belangrijk :) als ik hem niet mooi genoeg vind dan klikt hij ook niet mooi ( ja ik ben raar)

LCH
3 januari 2007, 21:08
Met de Peavey Valveking bedoel ik gewoon deze (http://www.feedback.nl/?id=55&b=FG00575812)

De Valveking is heus een goede amp hoor! Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens. Mensen die zo'n ding hebben uitgetest zijn er doorgaans lovend over. Persoonlijk vind ik het voor 429 ook een ontzettend goede buizenbak. De vergelijking met de Classic30 gaat misschien niet helemaal op. Ik vind bijvoorbeeld een Marshall 1974x een fantastisch ding terwijl ik de gehele Marshall MG-serie de grootste rommel vind die ooit op deze aardbol geproduceerd is... :D

matty
3 januari 2007, 21:09
amai dat is zelfs goeiekoper dan in duitsland :) daar staat hij aan 449
als ik hem hier ergens tegenkom zal ik hem zeker eens testen!

LCH
3 januari 2007, 21:12
Precies. En met een buizenbak is het vaak toch zo dat je een paar pedaaltjes koopt. Boss SD-1 voor de distortion, leuk chorus-pedaaltje erbij misschien. Daar heb je met zo'n Peavey nog geld voor. Bij een AC15 of HotRod zal dat moeilijk worden. :)

matty
3 januari 2007, 21:20
mja maja, liever een echte goeie amp en daarna weer sparen voor pedalen als een mindere amp met pedalen. ik heb net samples gehoord van die valveking hier op het forum en daar was ik toch niet gek van :p

matty
4 januari 2007, 14:01
ok, ik denk dat deze topic gesloten mag worden :p
daarnet in de gitaarwinkel geweest, zag ik daar een klein wit/oranje beesje staan. en ik zeg echt beesje, het is echt een scheetje van een versterker.
ik kijk , en ik zie dat het inderdaad de tiny terror van orange is die ik laatst op het net tegenkwam. ik dacht, laat ik hem toch maar even testen, het zal wel way overpriced zijn omdat het orange is, dus die meneer steekt hem in (een strat) en wat toen gebeurde ...

misschien kan ik het het beste omschrijven als bij futurama, hopelijk kennen jullie de serie...

er is daar een klein ehm hondje of beestje, 10 cm groot ofzo, een kleine keffer zeg maar, en in een bepaalde aflevering, moet dat beest een kakje lossen, nu zal je denken, big deal, wel dat kakje is zo gigantisch en heeft de kracht van een zwart gat en de kans is reëel dat het het hele universum opslokt en dus naar de klote helpt...

DAT gevoel had ik toen ik de tiny terror hoorde, een klein beesje, maar wat een TERRORRRRRR !!!! wat een power, wat een toon, ON- GE-LOOF-LIJK !!!

de tone knop haalt je door het hele spectrum van laag naar mid naar hoog en met de volume en gain kan je alles aan van clean (niet glashelder clean, maar het is orange he) naar heerlijke blues, rock, crunch en zelfs vette metal

echt, als je de kans hebt, deze zeker eens uitproberen !!!!en nu moet u mij excuseren terwijl ik nog even achterover ga leunen in de zetel en proberen de verbazing te laten zaken

Mike McCready
4 januari 2007, 18:09
Bedenk wel dat je er dan ook nog een speakerkast bij moet kopen. Tenzij je tweedehands een tiny terror tegenkomt ga je dat alles bij elkaar niet redden binnen je budget.
Of is er ook een combo uitvoering van de TT?

matty
4 januari 2007, 18:17
nope die is er niet en dus moet ik nog wat sparen.

ik twijfel alleen nog met een orange rocker, ben er tweedehands eentje tegengekomen voor 500 euro maar met een klein mankement, hij kraakt namelijk af en toe tijdens het spelen en de verkoper weet niet wat het is ...

nuja, meer dan 50 euro zal dat niet kosten om te laten maken heb ik me laten vertellen dus ...

new deep
4 januari 2007, 18:53
cool! Moet zeggen dat ik eigenlijk ook wel stiekum zo'n TT zou (erbij) willen hebben.

In je rugzak en hup naar oefenen/optreden..

LCH
4 januari 2007, 19:37
nope die is er niet en dus moet ik nog wat sparen.

ik twijfel alleen nog met een orange rocker, ben er tweedehands eentje tegengekomen voor 500 euro maar met een klein mankement, hij kraakt namelijk af en toe tijdens het spelen en de verkoper weet niet wat het is ...

nuja, meer dan 50 euro zal dat niet kosten om te laten maken heb ik me laten vertellen dus ...
500 is niet veel geld voor een Orange Rocker. Nieuw zijn die dingen meer dan twee keer zo duur. Toch zou ik éérst laten uitzoeken wat er aan mankeert voordat je 'm evt. koopt. Ik vind het namelijk een vreemd verhaal: de verkoper weet niet wat het mankement is, maar hij kan je wél vertellen dat het niet meer dan 50 euro gaat kosten. Kijk er voor uit dat je straks geen bak geld kwijt bent aan allerlei gedoe naderhand he. ;)

Verder hoeft een leuk 2x12 cab met V30's o.i.d er in niet zo gek veel te kosten.

dr.distortion
4 januari 2007, 22:08
500 is niet veel geld voor een Orange Rocker. Nieuw zijn die dingen meer dan twee keer zo duur. Toch zou ik éérst laten uitzoeken wat er aan mankeert voordat je 'm evt. koopt. Ik vind het namelijk een vreemd verhaal: de verkoper weet niet wat het mankement is, maar hij kan je wél vertellen dat het niet meer dan 50 euro gaat kosten. Kijk er voor uit dat je straks geen bak geld kwijt bent aan allerlei gedoe naderhand he. ;)

Verder hoeft een leuk 2x12 cab met V30's o.i.d er in niet zo gek veel te kosten.

+1
Helemaal mee eens!!! Laat je asjeblieft niet gek maken door iemand die van zijn spul af wil, al loop je nog zo te kwijlen nu. (makkelijk gezegd...als ik in je schoentjes zou staan liep ik nu ook te ijsberen in de woonkamer met pretoogjes) Maar voor hetzelfde geld ben je een kapitaal kwijt voor reparatie.
En zeker een 2x12 cab met v30...Fame of Framus..ik heb zelf een Fame...cab kan dicht gelaten worden of je maakt hem open (heb ik gedaan) klinkt heerlijk met mijn ouwe London City MKIV...en dat voor 300 eurie...

matty
5 januari 2007, 00:18
ik heb me dat niet laten vertellen door de verkoper hoor :)
geinformeerd bij mensen met wat kennis over lampenampen :)

maar langs de andere kant heb ik nog altijd zoiets van:
- mijn eerste lampenbak moet een nieuwe zijn :p
- die rocker is 30 watt en die tiny terror was 15 / 7 watt en die was al veeeeel te luid

ik weet het nog niet :) ik ga er nog wat nachtjes over slapen

LCH
5 januari 2007, 11:34
Haha, okay, maar dan nog: als de lampen-experts je niet kunnen vertellen wát het is maar wél dat het 50 euro kost zou ik het met de verkoper van die Orange op een dealtje gooien. Je laat dat ding eerst maken door iemand die er verstand van heeft. Als dat max. 50 euro kost betaal je gewoon 500 euro voor die amp en alles boven de 50 euro is korting op die 500. Kost de reparatie 100 euro? Betaal je nog maar 450. Zou leuke deal zijn. :)

Of je eerste lampenbak een nieuwe moet zijn weet ik niet. Leuke tweedehands en even laten checken door een vakman is ook prima hoor. Voor 550 kun je volgens mij op de Peavey Valveking en Vox AC15 na niet echt heel fraaie buizenbakken krijgen.

Als het je bedoeling is om vooral thuis te spelen kun je er beter nog een paar nachtjes over slapen ja. Een 5 watt Epiphone Valve Junior gaat al hard zat. Al ben ik van mening dat zo'n Epi alleen maar bedoeld is voor de gitarist die alles al heeft en voor de grap er even zo'n dingetje bij wil om mee te kloten. :D

matty
5 januari 2007, 12:11
die epi vind ik he toch niet hoor, leuk als eerste oefenampje maar meer ook niet. en ik denk dat ik verliefd ben geworden op een amp: de tiny terror :D

ik gok dat ik deze orange ga laten passeren en ga door sparen voor een cab bij die tiny terror :)

LCH
5 januari 2007, 12:14
Dat is ook een optie. Op de site van Musik-Produktiv staat een Framus 2x12 cab met Vintage 30-speakers. Zoals dr. distortion al zei, dat zal prima klinken met een TT. :D

matty
5 januari 2007, 12:50
mja de vox 2*12 is ook 299 en die vind ik persoonlijk mooier maar van cabs ken ik helemaal niks eigenlijk ... het liefst zou ik natuurlijk de orange cab erbij kopen maar de 1*12 = 265 euro en de 2*12 = 620 wat een pak te veel is :)

maar ik zal zeker die framus en vox uitchecken :)

blominski
5 januari 2007, 15:28
freebee speelt op hot rod deluxe dus dat zou moeten lukken.
ik weet het niet zo met peavey, de classic serie ben ik niet ondersteboven van...

Hey matty,

Volgens mij en ik ben er zelf zeker van speelt "den baard" over een Bogner versterker. Heb den freebee al een paar keer bezig gezien en het was toch nen Bogner vraag me wel niet het type dat moet ik je schuldig blijven.

Greetz Bjorn.

matty
5 januari 2007, 16:03
zou ook kunnen :) dacht dat ie op een fender speelde

new deep
5 januari 2007, 20:04
Hey matty,

Volgens mij en ik ben er zelf zeker van speelt "den baard" over een Bogner versterker. Heb den freebee al een paar keer bezig gezien en het was toch nen Bogner vraag me wel niet het type dat moet ik je schuldig blijven.

Greetz Bjorn.

staat een interview met Van Laere in de meest recente "gitarist" inderdaad Bogner, al staat er niet welk type.
Ik gok op een Shiva of Metropolis.
Die gast heeft verder een (The) Gibson akoestische Gibson Smallbody uit 1930 schijnt...