PDA

View Full Version : Blackie-namaak van Clapton !?



jplm
3 januari 2007, 20:26
Hallo.

Ik heb dat artikel in de Gitarist van december eens zitten lezen, je weet (misschien) wel, over dat namaken van de strat van Clapton door de customshop van Fender. En dan komen er twee meningen bij mij naar boven (heb ik steeds als ik iets over relics lees); enerzijds is het natuurlijk knap, als je leest hoe ze dat allemaal doen, wat ze allemaal tot in detail onderzoeken om ze zo gelijk mogelijk te maken, maar........aan de andere kant: wat een volslagen idioterie, dat hele gedoe. Moet je nagaan, een bij mekaar geraapte gitaar van 100 dollar ( het origineel bestaat geloof ik uit drie stukken), die half versleten is, en dat dan na gaan maken en voor $20.000 per stuk te koop aanbieden. En het enige wat je dan niet te pakken krijgt, en waar het hier dan juist om gaat, is het gegeven dat een bekend persoon er op gespeeld heeft. Rare materie. Ik bedoel dat niet om af te kraken. Ander voorbeeldje van wat ik bedoel; ik ben nogal fan van (de muziek van) Neil Young, en nu hoorde ik dat er in Japan een winkel, of importeur, is die de LP van Neil na heeft laten maken, dus met alle beschadegingen, een firebird minihumbucker bij de brug, etc. En ik moet toegeven, ook dan denk ik enerzijds "wat een flauwekul", maar toch ook "een gitaar precies zoals die van Neil, zou ik ook wel willen hebben", dus ik geeft er geen oordeel over, maar raar is het wel. Hoe denkt u daarover?

Groet, Jan.

Hendriks
3 januari 2007, 20:56
Reliccen vind ik persoonlijk onzin , sterker nog :ik vind het zonde.Als je een speciaal geluid zoekt , moet je de juiste gitaar erbij zoeken en elementen/harware etc vervangen om de juiste sound te krijgen . Het met je volle verstand een mooi instrument verkrachten vind ik kolder , je krijgt er geen beter geluid door en de waarde keldert.
Ik ben altijd zeer zuinig op mijn spullen en doe mijn best om ze ook zo mooi mogelijk te houden.
Die blacky kopie is knap nagemaakt , maar is in mijn ogen achterlijk duur , word waarschijnlijk gekocht door rijke Japanners en Clapton idolaten die hem in een vitinekast stallen.

Dirkdewaard
3 januari 2007, 21:01
Ja het is raar, maar het verkoopt blijkbaar. Let op de doelgroep, de baby boomers met genoeg geld en liefde voor Eric Clapton. Het zijn geen spelers maar verzamelaars. Mijn lokale Fender dealer heeft een SRV-strat waar hij helemaal gek van is, met net-echte gitaarstrap. Ongelooflijk.

Voor mij is het zo ontzettend nep, ik snap het niet. Totaal geen eigen style.

Nog vreemder is dit: ik heb van de week een originele 1964 Es-335 gekocht voor minder geld dan de EC reissue. Mijn gitaar zit slechts 15 nummer van de originele clapton vandaan. (Overgens heb ik deze niet gekocht vanwege clapton, maar vanwege de hals en het geluid :) )

Iemand liefhebber van artist reissues?

Dirkdewaard
3 januari 2007, 21:02
(net te laat om als eerst te reageren......)

Orpheo
3 januari 2007, 21:24
ik vind het idioterie. Maar ik vind het ook absurd dat de relic-strats zoveel beter klinken dan andere customshop gitaren. dus blijkbaar doet relic toch iets me tje gitaar waardoor ie beter klinkt ofzo? :satisfie:

up-guitarman
3 januari 2007, 22:19
Mijn telecaster begint ook hier en daar te relicen maar dan op natuurlijke wijze. Dan vind ik het prachtig, die strats van john frusciante, de originele blackie, allemaal pareltjes !!!

Maar om dit nu te gaan namaken ???
BELACHELIJK !!!

Hendriks
3 januari 2007, 22:37
Een "gerijpte" gitaar , daar is niets mis mee , maar om dit nou kunstmatig te doen.

Pais
3 januari 2007, 22:44
Belachelijk. Dat je een gesigneert instrument ofzo leuk vind, kan ik me nog een klein beetje voorstellen. Maar ik zou me bijzonder schamen wanneer ik iemand zou vertellen een nieuwe strat te hebben gekocht, en vervolgens verbijsterd te horen: "Wat is er in hemelsnaam met dat ding gebeurt?!"
Ach, hij is moedwillig beschadigd zodat het lijkt alsof hij elke concerthal al heeft gezien. http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/n015.gif

vinni
3 januari 2007, 22:51
Inderdaad belachelijk.

Maar ja....die gitaar zal wel verkocht worden aan een groepje randdebielen en de suits van fender lachen zich helemaal te barsten.

Dit heeft niets meer met gitaren en/of muziek te maken.
Te zielig voor woorden....dus ik stop maar....

Vinni

DarknessAwaits
3 januari 2007, 22:55
Mijn telecaster begint ook hier en daar te relicen maar dan op natuurlijke wijze. Dan vind ik het prachtig, die strats van john frusciante, de originele blackie, allemaal pareltjes !!!

Maar om dit nu te gaan namaken ???
BELACHELIJK !!!

Inderdaad, die mening deel ik ook volledig. Als ik John op z'n strats zie spelen dan vind ik het echt mooi, het siert hem en klinkt als een klok. Zie ik bijv. de gitarist van Anouk op een versleten Fender spelen idem. Zo'n afgeragde plank heeft gewoon uitstraling, maar bovenal ook een verhaal. En om die uitstraling te willen krijgen zonder het verhaal te beleven... tsja, het kan.

Overigens kan ik wel erg genieten van de van der Haar relics e.a., dus in zekere zin maak ik me er ook wel schuldig aan.

SBloke
3 januari 2007, 22:59
Ik heb eens die SVR strat bekeken... een van die immitaties.. de lak die nog op de body zit lijkt wel een sticker ofzo.. Geen mooie afgesleten rand maar abrupt aflopend....

ik vind het maar lelijk... alsof je er beter door gaat spelen ofzo..

renier
4 januari 2007, 08:05
als je er goed over nadenkt is het eigenlijk vreemd he.

dat zou je toch alleen maar eraan herinneren dat er andere gitaristen zijn die WEL alle hoeken van de aarde gezien hebben, champagne gezopen hebben met peperdure hoeren in een bubbelbad, zich achter in een rolls roys hebben laten afzuigen door filmsterretjes en dat die gitaar dat allemaal heeft meegemaakt, en JIJ NIET!

bat
4 januari 2007, 13:54
Op de foto's (ik had een ander, Engels blad met ook een reportage hierover) zaten er nog duidelijk verschillen tussen het echte exemplaar en het custom shop ding.

Dat wil niet zeggen dat ik relicen bij voorbaat belachelijk vind. Bij sommige gitaren vind ik het zelfs wel mooi, mits het subtiel gedaan is. Met name bij de, zeg maar, wat heftiger relics haak ik echter af. En dit soort namaak van beroemde gitaren vind ik net zo kitsch als een van een foto overgetrokken 'schilderij' van een bekende artiest, of een wielrenner op de racefiets of zo.

Als ik de bijbehorende bedragen zie, haak ik helemaal af. Rond de 10.000 euro voor een custom shop relic, voor dat geld koop je meerdere minstens zo goede, vaak ook nog handgebouwde gitaren.

Maargoed. Enkelen zeiden al dat dit soort tributes waarschijnlijk terecht komen bij mensen die er niet eens op spelen, maar hem mooi in de vitrine zetten. En dat het Fender lekker veel geld oplevert. Dan denk ik: mooi zo! Zorgt ervoor dat het bedrijf gezond blijft en kan blijven investeren in de productie van gitaren die voor ons wel betaalbaar zijn.

Mr.Jay
4 januari 2007, 14:28
Ik lees hier alleen maar argumenten die betrekking hebben op het uiterlijk van een gitaar.
Ik ben het met iedereen eens dat ik ook niet zou kiezen voor een Artist-Relic, dus 'n gitaar die exact zo gemaakt is om uit te zien als e.o.a. ouwe gitaar van een bekend persoon.

Maar de vraag of een FenderStrat of Tele Relic een "fout" item is wil ik toch even bestrijden met de volgende argumenten ( je leest hetzelfde steeds op het CS-fenderforum van de voor- en tegenstanders van Relicgitaren):
Ik wil een GOEIE Strat/Tele. Mag best wat kosten maar de door het lint gaande prijzen van echte ouwe gaat mij te ver. Een 50's Tele vind je sowieso al niet.
Het uiterlijk interesseert me geen reet, nieuw of oud. De Relics zijn gemaakt van eerste keuze toonhout, de p.u.'s worden kunstmatig verouderd. Nou én ?! Fake? boeit mij niet. Hoofdzaak: het klinkt en ook nog sterk in de buurt van een echte ouwe, dat vind ik knap. Net zo knap vind ik dat deze gitaren nét zo heerlijk doorleefd aanvoelen dan échte oude gitaren.
Van de week komt er toevalig nog iemand vorobij met zijn net gekochte SuhrStrat. Wat voel ik weer: plakkerige nieuwe gitaar enalles gaat vrij stroef. Klinken ? > nieuw, hard, brutaal. Al deze zaken vind je niet in mijn Relic Strat.
je voelt en hoort echt het hout, en een zijdeachtige toon.

En om nou 25 jaar lang elke dag te spelen en wachten tot de nieuwe Strat ook oud aanvoelt, nee laat maar, trouwens daar ben ik ook te oud voor.
Ik wil NU een gitaar hebben met deze aspecten. En voor mensen zoals ik met deze argumenten ben ik blij dat er Relics te koop zijn.
En vind je shiny en nieuw mooi, kun je nog altijd een N.O.S. kopen, maar die klinken dan weer niet oud en voelen al helemaal niet zo aan.
Zijn echt zo duur? nee hoor, het zijn verrekt goed gebouwde gitaren en hun waard. Enige wat beter is, is een goeie oude. maar vind ze maar es en wil je zo'n fiks bedrag ervoor over hebben.

praise the Relics ! Een prima tussenoplossing.

JaY

northernlake
4 januari 2007, 16:49
Goed, een first post hier, dus be gentle :)

Over de zin en onzin van sig. models heb ik niet zo veel te melden. Fan zijn doet rare dingen met mensen, dus het verbaast me niet dat er mensen zijn die 20K neerleggen voor een kopie van Blackie of 6K voor een Johnny Cash Martin D-35 of wat dan ook.

Ik zag deze thread toevallig voorbij komen en zag nog geen link naar deze video op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=7d0Du6RqdTs

Het is een video van Fender zelf over het onstaan en het maken van de Blackie strat in de custom shop.

Ik zag ook dat de OP iets meldde over de Japanse Neil Young 'Old Black'. Ik las hierover onlangs een erg interessant verhaal. NY schijnt niet te willen dat er een sig. model komt van een van zijn gitaren. Op het Martin Gitaar forum was hier een thread over en daarin stond dat iemand er een op de kop had weten te tikken en Gibson er over belde. Bij navraag over het serienummer werd er direct doorverbonden. Deze gitaren schijnen een soort geest-gitaren te zijn omdat er een rechtzaak dreigde voor Gibson. Er zijn dus inderdaad (ik meen me te herinneren 12) Old Black Les Pauls gemaakt, maar bij Gibson wordt ontkent dat ze ook maar iets met Neil Young te maken hebben. Ik vond het een mooi verhaal.

Helaas is het Martin forum notoir slecht doorzoekbaar dus ik heb die posting helaas niet kunnen terugvinden, alleen een link naar de Google cache die alleen de tweede pagina van de thread heeft, en niet de eerste waar het verhaal op stond :mad:

rebulie
4 januari 2007, 22:58
Ik vind zo'n StevieRayVaughan-,RoryGallagher-,EricClapton-, etc. strat echt wel mooi om te zien. Dat wil zeggen de plaatje. Ik heb nog geen in het echt gezien. Ik vind een gitaar en een versterker met echte gebruikerssporen wel iets hebben.
Wat ik echter vreselijk vind is gitaren die mishandeld zijn met schuurmachines, branders, kettingen e.d. Welke gek denkt dat zoiets relic is?!
Ik heb ook wel motorrijders gezien met kneepads die ofwel omgewisseld, ofwel met de haakse slijper waren bewerkt, maar de "slijt"richting was in elk geval zo dat deze fantastische coureurs op de kop naast hun motor meegesleurd moeten zijn geweest.....
:seriousf:

jplm
5 januari 2007, 00:44
Ik zag ook dat de OP iets meldde over de Japanse Neil Young 'Old Black'. Ik las hierover onlangs een erg interessant verhaal. NY schijnt niet te willen dat er een sig. model komt van een van zijn gitaren. Op het Martin Gitaar forum was hier een thread over en daarin stond dat iemand er een op de kop had weten te tikken en Gibson er over belde. Bij navraag over het serienummer werd er direct doorverbonden. Deze gitaren schijnen een soort geest-gitaren te zijn omdat er een rechtzaak dreigde voor Gibson. Er zijn dus inderdaad (ik meen me te herinneren 12) Old Black Les Pauls gemaakt, maar bij Gibson wordt ontkent dat ze ook maar iets met Neil Young te maken hebben. Ik vond het een mooi verhaal.

Hallo.

Ja, omdat ik wel eens wat gelezen had over de mening van Neil Young m.b.t. dit soort dingen (dat tribute-gedoe) heb ik destijds direct op het customshop-forum van Gibson gevraagd hoe dat zat. Welnu, ik kreeg een seconde later al een antwoord (van de administrator) dat Gibson daar niets mee te maken had :sneaky:. Op dat forum was trouwens ook aan Amerikaan die tijdelijk in Japan woonde, en schreef dat er hier en daar nog een paar exemplaren in de gitaarwinkels aldaar te vinden waren, als ik wilde kon hij er wel een regelen. Ze zijn (meen ik me te herinneren) inderdaad niet door Gibson gemaakt als model, maar wel door hun customshop gemaakt als bestelling van een Japanse muziekwinkel, zoiets was het.
Trouwens, nog wat over die tribute-gitaren; vaak is een bekende gitarist al van gitaartype (of zelfs merk) veranderd nog voordat z'n tribute-gitaar in de winkel ligt, maar kijk je dan hoe Neil Young met z'n spullen omgaat: als je bij een van z'n concerten aanwezig bent, en je komt 'm een paar jaar later op een concert weer tegen, dan is zelfs z'n gitaarstrap nog dezelfde als eerst, zelfs op de cd-hoesjes staat dat ding met die vredestekens, dat doet een mens dan toch goed, vind ik dan :).

Groet, Jan.

Orpheo
5 januari 2007, 00:55
Neil young is gewoon vast geplakt aan zijn old black :P heb ik ook hoor. het liefst speel ik op mijn zwarte les paul, maar dat ding overleeft het echt niet als ik dat doe!! dus vandaag mijn royale verzameling andere gitaren, alleen maar om 1 instrument te ontzien :P

vox
5 januari 2007, 02:24
het allemaal zo gezien en gelezen te hebben..

tja mensen vinden het mooi of niet (eindeloze discussie)

btw bedrijven hier in nederland verkopen hem ook niet..

en je mag dan een replica hebben van diegene zijn gitaar, jou sound blijft.
Benaderen lukt altijd wel maar daarvoor heb je geen replica nodig van een artiest..

als zou je kopen en je rookt niet dant klopt er toch ook iets niet..

Eko
5 januari 2007, 07:46
Ik ben het met de relicliefhebber eens. Diegene die een paar keer op een CS hebben gespeeld weten waarom het gedaan wordt. Het geluid is veel beter. Ik heb op Franfurt op een Nocaster relic gespeeld die aanvoelde alsof iemand er al 50 jaar op gespeeld had. Het ding klonk alsof alle filters van een gitaar afgehaald waren. Zelfs zonder versterker klinkt dat ding als een beest.
DE paar timemachine serie gitaren die ik bespeeld heb, hadden hetzelfde. De feel van een oude met het bijbehorende speelgemak.
Veelal bespeur ik bij een hoop mensen een soort jalouzie wat omgezet wordt in het afzijken van dit soort instrumenten. Als ik nu iedere dag meer dan een uur speel, regelmatig optreed en de centen heb, wat let me dan? Of ik nou een Gibson acoustic koop voor 4000, een Gretsch Brian Setzer of en Custom Shop strat voor hetzelfde bedrag, als je het kunt doe je het.
Beter dan doodgaan met een hoop wensen en evenzoveel geld op de bank.

jplm
5 januari 2007, 09:20
Veelal bespeur ik bij een hoop mensen een soort jalouzie wat omgezet wordt in het afzijken van dit soort instrumenten.

Of ik nou een Gibson acoustic koop voor 4000, een Gretsch Brian Setzer of en Custom Shop strat voor hetzelfde bedrag, als je het kunt doe je het.


Ik probeerde het al een beetje genuanceerd te brengen om een beschuldiging zoals de eerste zin hierboven te voorkomen (lees mijn originele post nog maar eens door).

Ten tweede; ik meende begrepen te hebben dat Blackie $ 20.000 dollar mag kosten, dus beduidend hoger dan de 4000 waar jij het over hebt.
Een dergelijk bedrag (dus 4000) lijkt me nog redelijk als je daarmee een gitaar krijgt met de eigenschappen die jij beschrijft, maar 20.000 dollar, dat haal je er aan geluid volgens mij nooit uit, als ik het zo mag uitdrukken.

Groet, Jan.

taylor
5 januari 2007, 11:38
denk niet dat die relic CS fenders gemaakt zijn om een beter geluid het is begonnen als een alterntief op echte vintage gitaren beter of niet heeft er weinig mee te maken da's misschien iemands persoonlijke voorkeur..

met signature gitaren heb ik nooit wat gehad dat is echt iets voor Die hard fanboys..

Orpheo
5 januari 2007, 11:46
denk niet dat die relic CS fenders gemaakt zijn om een beter geluid het is begonnen als een alterntief op echte vintage gitaren beter of niet heeft er weinig mee te maken da's misschien iemands persoonlijke voorkeur..

met signature gitaren heb ik nooit wat gehad dat is echt iets voor Die hard fanboys..

signature gitaren leveren soms een gitaar die je wilt, maar die anders custombuild had moeten zijn. ik noem zo even snel de zakk wylde camo sig (les paul met esdoorn toets) of de pete townshend sig (3 pup deluxe, ook zeer geil) etc etc. jammer alelen van de cijfers op de townshend, maar das makkelijk op te lossen :)

fred dons
5 januari 2007, 11:47
en als extra argument, je kunt natuurlijk ook een echte oude strat kopen die doorleefd is maar is dat dan minder nep ? de strats van Fruscante heeft hij niet zelf zo oud gemaakt dat hebben de vorige eigenaren gedaan

Rutger
5 januari 2007, 11:50
Ik zou anders best zo'n afgeragde 'Old Black' LP van Neil Young willen hebben!
Da's niet zo zeer omdat ie op die van Neil Young lijkt, maar omdat het zo'n uber-kicke plank is :cooler:

Relic maakt zon gitaar juist doorleefd. Al moet ik toegeven dat bewust relicen niet altijd een mooi resultaat geeft, en een beetje onecht overkomt. Het hangt ook helemaal van de gitaar af en de manier waarop het gebeurd is, of het mooi is.
Zoals de Strat van Rory Gallagher, die is erg gaaf gedaan.

Ik zou er alleen het geld niet voor neerleggen wat ervoor gevraagd wordt

GibsonSG
5 januari 2007, 11:52
Het heeft natuurlijk wel wat, dan lijk je net zo'n oude rocker met zo'n gitaar :soul:

Mr.Jay
5 januari 2007, 11:54
Ik ben het met de relicliefhebber eens. Diegene die een paar keer op een CS hebben gespeeld weten waarom het gedaan wordt. Het geluid is veel beter. Ik heb op Franfurt op een Nocaster relic gespeeld die aanvoelde alsof iemand er al 50 jaar op gespeeld had. Het ding klonk alsof alle filters van een gitaar afgehaald waren. Zelfs zonder versterker klinkt dat ding als een beest.
DE paar timemachine serie gitaren die ik bespeeld heb, hadden hetzelfde. De feel van een oude met het bijbehorende speelgemak.
Veelal bespeur ik bij een hoop mensen een soort jalouzie wat omgezet wordt in het afzijken van dit soort instrumenten. Als ik nu iedere dag meer dan een uur speel, regelmatig optreed en de centen heb, wat let me dan? Of ik nou een Gibson acoustic koop voor 4000, een Gretsch Brian Setzer of en Custom Shop strat voor hetzelfde bedrag, als je het kunt doe je het.
Beter dan doodgaan met een hoop wensen en evenzoveel geld op de bank.

+2 ( tekort************)
JaY

Rutger
5 januari 2007, 11:57
Dat geldt toch niet voor alle relics. Ik heb een half jaar terug op een Relic Tele gespeeld bij Feedback Rotterdam, en die klonk compleet ruk. Dood, mat en levenloos, alsof ie dichtgeplamuurd was. Daar ga ik echt geen x-duizend euri's voor neerleggen, hoe mooi ie er ook uitziet

taylor
5 januari 2007, 11:57
maar een zakk wylde lp is wel een stuk goedkoper dan een 1 op 1 kopie van de blackie van clapton.

wie koopt nou zo'n gitaar? denk niet dat er veel players tussen zitten pure verzamelaars of fan's.

Mr.Jay
5 januari 2007, 12:17
Dat geldt toch niet voor alle relics. Ik heb een half jaar terug op een Relic Tele gespeeld bij Feedback Rotterdam, en die klonk compleet ruk. Dood, mat en levenloos, alsof ie dichtgeplamuurd was. Daar ga ik echt geen x-duizend euri's voor neerleggen, hoe mooi ie er ook uitziet

Ik heb een hele dag in Duitsland zaken afgereisd en een goeie gevonden. Daar hangen er veel en kom je dus ook de minderen tegen. Zoeken moet je.
Ook niet alle ouwe Strats zijn goud waard.
Ik snap dan ook niet dat mensen een gitaar blindelings kunnen bestellen ergens of via Ebay kopen. Een gitaar moet je toch betasten en beluisteren?

JaY

jplm
5 januari 2007, 13:14
Ik zou anders best zo'n afgeragde 'Old Black' LP van Neil Young willen hebben!
Da's niet zo zeer omdat ie op die van Neil Young lijkt, maar omdat het zo'n uber-kicke plank is :cooler:

Ik ben destijds bij zijn concerten met Crazy Horse in Ahoy geweest, en nu hebben wij het altijd over het microfonisch zijn van een gitaarelement (als slechte eigenschap bedoel ik dan), maar, aan het eind van "fuckin' up" (sorry voor het taalgebruik, maar zo heet dat nummer) tilde Neil z'n LP op, kantelde hem zodat het brug-element voor z'n mond zat, en zong "why do I keep fuckin' up", klonk bijna alsof ie door de microfoon zong :rockon:.

Groet, Jan.

Eko
5 januari 2007, 17:19
Voor degene die het weten willen: De voor Nederland terbeschikkingstaande Clapton stratkopien waren in 1 dag verkocht. Yep 20.000,- (euro`s) per stuk en geen commentaar door de kopers.
Even zonder flauwekul, natuurlijk blijft het een hoop geld. Er is niemand die zal zeggen dat hier geen hoge marge op zit. In Amerika is er al een tijdje een trend aan de gang om kleine series te bestellen bij Fender en die alleen in jouw winkel(s) te verkopen of via het net. Slechts 25,50 of 100 stuks in een bepaalde kleur of uitvoering doet het goed in de verkoop. Netjes papiertje erbij met verklaring van exclusiviteit ( leve de kleurenprinter) en verkopen maar.
Mijn punt was dat ik toen ik nog jong was ook een hoop zaken belachelijk vond. Een gitaar van meer dan 3000,- ( oude guldens) vond ik krankjorum. Nu heb ik er een paar staan en kan zeggen dat ik er een hoop lol van heb.
Het gezin lijdt er niet onder, de meiden studeren ( pa betaald) en we gaan ook nog met vakantie , dus mag pa af en toe ook iets geks doen.

AART
5 januari 2007, 17:40
Ik ben het met de relicliefhebber eens. Diegene die een paar keer op een CS hebben gespeeld weten waarom het gedaan wordt. Het geluid is veel beter. Ik heb op Franfurt op een Nocaster relic gespeeld die aanvoelde alsof iemand er al 50 jaar op gespeeld had. Het ding klonk alsof alle filters van een gitaar afgehaald waren. Zelfs zonder versterker klinkt dat ding als een beest.
DE paar timemachine serie gitaren die ik bespeeld heb, hadden hetzelfde. De feel van een oude met het bijbehorende speelgemak.
Veelal bespeur ik bij een hoop mensen een soort jalouzie wat omgezet wordt in het afzijken van dit soort instrumenten. Als ik nu iedere dag meer dan een uur speel, regelmatig optreed en de centen heb, wat let me dan? Of ik nou een Gibson acoustic koop voor 4000, een Gretsch Brian Setzer of en Custom Shop strat voor hetzelfde bedrag, als je het kunt doe je het.
Beter dan doodgaan met een hoop wensen en evenzoveel geld op de bank.

Ik speel gewoon liever op nieuw spul, klinkt prima vind ik.
Bovendien,ik denk dat een CS relic zonder de relicbeurt ook prima(of beter) klinkt.

@je laatste post EKO: Ik ben jong, maar heb wel een gitaar van boven de 3000 guldens(bijna 3000 euro).
Dat vind ik niet stom zoalng het zich uitbetaalt in goede kwaliteit.
Niet in een crashbeurtje.

Dirkdewaard
5 januari 2007, 20:10
Maar waarom geen originele?
Koop een goede begin jaren 70er voor je 3 a 4000 euro.

Voor mij is de rest zo nep.
Slechts mijn mening. :hippie:

Orpheo
5 januari 2007, 20:28
Maar waarom geen originele?
Koop een goede begin jaren 70er voor je 3 a 4000 euro.

Voor mij is de rest zo nep.
Slechts mijn mening. :hippie:

omdat de originele niet perse beter is dan een gerelicte nieuwe.

vulvasonic
5 januari 2007, 22:22
Ach, we kunnen er moeilijk over doen, maar er is een markt voor, anders zouden ze niet worden gemaakt. En eenieder die het onzin vind kan zich er druk om maken, maar je kunt het ook naast je neer leggen.

En ik denk dat iedereen die zich zo'n instrument cadeau doet zelf donders goed weet dat hij/zij geen Clapton wordt met het ding. BOEIEN!


Uit het oogpunt van Fender kan ik me trouwens, nog los van het financiëel gewin, best voorstellen dat het heel interessant is om zo'n gitaar te reproduceren. Het moet voor hen ook een uitdaging zijn om Blackie zo exact mogelijk na te maken. Dat maakt het werk leuk, het levert een hoop extra know how op en trots.

Ik heb ooit per e-mail contact gehad met een Engelsman die de telecaster van Rick Parfitt (Status Quo) tot in de kleinste details had nagebouwd, als back-up voor Parfitt zelf overigens. Die man kon daar uuuuuuuuuuren over vertellen. Het is een passie. En voor een gitaarbouwer is het natuurlijk geweldig leuk om iets te maken waarbij heel andere technieken nodig zijn dan bij het bouwen van een 'gewone' tele.

Ergo; niemand wordt opgelicht en iedereen is blij.
Dat jij en ik liever voor veel minder geld een schitterende gitaar kopen doet daar niets aan af.

Bart_
5 januari 2007, 22:40
Voor degene die het weten willen: De voor Nederland terbeschikkingstaande Clapton stratkopien waren in 1 dag verkocht. Yep 20.000,- (euro`s) per stuk en geen commentaar door de kopers.


Er ligt er in ieder geval nog eentje bij MaxGuitar in Den Haag (maar ik weet niet of je dat met uitverkocht bedoelde):
http://www.maxguitarstore.com/store.php?productID=1223

We managed to acquire 2 of the remaining 75 of these very rare and special guitars.

http://www.maxguitarstore.com/blackie.html

*einde reclame*

Dirkdewaard
6 januari 2007, 00:22
omdat de originele niet perse beter is dan een gerelicte nieuwe.

Klopt maar de meeste proberen het niet eens....