PDA

View Full Version : vox ac 30



rinaldo
3 januari 2007, 19:23
ik heb vroeger een vox ac 30 gehad waar ik indertijd een hoop plezier van heb gehad, en ik zit er aan te denken om er binnenkort weer aan te schaffen.

ik vraag me aleen af, zijn die ac 30's van tegenwoordig net zo goed als zeg maar 20 jaar geleden?

de vox van vroeger blonk uit van eenvoud, volume, bas, mid, treble en dat was het wel zo'n beetje volgens mij, maar die voxen die ik gezien heb zijn allemaal een stuk uitgebreider qua toonregeling dus dat zou een voordeel zijn tov de oude voxen.

en dan de speakers, je hebt ze met verschillende speakers heb ik gemerkt, zijn die blue alnicos echt zoveel beter dan die goedkopere dingen? want het scheelt nogal in de prijs.

kortom als ik een nieuwe ac 30 koop heb ik dan de ouderwetse sound met alle moderne opties? of koop ik dan een moderne versterker met een ouderwetse naam?

ben benieuwd wat onze doorgestudeerde buizen geleerden hierover te melden hebben.

Axelll
3 januari 2007, 19:28
Ik heb een Vox AC30CC2, met de goedkopere speakers. Ik kan je helaas niks vertellen hoe hij stand houd tegenover de echte engelse maar ik kan je wel vertellen dat hij super klinkt. De toonregeling is echt niet uitgebreid hoor je hebt voor het normale kanaal een volume knop en voor topboost volume, bas en treble. Voor de rest nog mastervolume en een cut knop en 4 knoppen voor reverb en voor tremolo.

Tristan
3 januari 2007, 19:31
Ik vind ze behoorlijk goed, ze kunnen natuurlijk nooit precies hetzelfde klinken als de echte oude, maar het karakter is wel duidelijk erin te horen...
Zelf vind ik van de combo's de 1x12 eigenlijk het lekkerste klinken, zeker voor het geld, maar het allerlekkerste vind ik wel de top i.c.m. een goede closed back 2x12 met Vintage 30's, een geweldige combinatie!
Die Vintage 30's zijn overigens ook ontwikkeld als zijnde zwaarder belastbare speakers met ongeveer het karakter van de Alnico Blue en dat is er ook wel in terug te horen ondanks dat het karakter wel wat verschilt...
Een ander voordeel hiervan is dat je ook nog een kast hebt die je met andere amps kan gebruiken, bovendien is het redelijk betaalbaar vergeleken met een mijns inziens minder klinkende combo met Alnico Blue speakers...

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 19:33
sorry dat ik het topic ff naar mijn hand zet, maar waar kan ik info vinden over AC30's van de jaren 60? Meer bepaald gegevens om ze te dateren...

rinaldo
3 januari 2007, 19:38
Ik heb een Vox AC30CC2, met de goedkopere speakers. Ik kan je helaas niks vertellen hoe hij stand houd tegenover de echte engelse maar ik kan je wel vertellen dat hij super klinkt. De toonregeling is echt niet uitgebreid hoor je hebt voor het normale kanaal een volume knop en voor topboost volume, bas en treble. Voor de rest nog mastervolume en een cut knop en 4 knoppen voor reverb en voor tremolo.

zijn de twee kanalen ook te schakelen via een voetpedaal? zodat ik van clean naar vette distortion kan scakelen? ik haal mijn scheur het liefst uit de versterker zelf dat klinkt toch altijd het lekkerst.

Chris Winsemius
3 januari 2007, 19:41
zijn de twee kanalen ook te schakelen via een voetpedaal? zodat ik van clean naar vette distortion kan scakelen? ik haal mijn scheur het liefst uit de versterker zelf dat klinkt toch altijd het lekkerst.

Nope, 't zijn meer vintage-gevoicde (nl/uk-typo? :) ) kanalen. Voor modernere scheur heb je 'n pedaaltje d'r bij nodig.

Topboost kanaal lekker open: +/- Hendrix

EDIT:

toonregeling verschilt niet bijzonder veel tov de oude.
bij de CCs is het normale kanaal IN FASE met het topboost-kanaal zodat ze (makkelijker) gemixed kunnen worden

oude en nieuwe AC30s hebben naar mijn weten nooit 'n mid-regelaar gehad

de CC heeft daarnaast ook reverb en de tremolo is anders dan bij de oudjes

rinaldo
3 januari 2007, 19:48
hm, das dan wel weer lastig, snap niet waarom ze dat niet standaard hebben gemaakt , zou de amp nog veelzeidiger hebben gemaakt toch?

maar als ik het goed begrijp komen die vox ac 30cc2's dus helemaal niet uit engeland??????? waar dan vandaan? china?

Chris Winsemius
3 januari 2007, 20:01
hm, das dan wel weer lastig, snap niet waarom ze dat niet standaard hebben gemaakt , zou de amp nog veelzeidiger hebben gemaakt toch?

Valt wel mee, liever 'n goeie sound dan heel veel regelaars :D
VOX is zowiezo wat meer mid-heavy dan bijvoorbeeld Fender en het is ook zo dat de oude toonregelingen zeer interactief zijn (beetje draaien aan treble heeft ook weer invloed op de bass en andersom)


maar als ik het goed begrijp komen die vox ac 30cc2's dus helemaal niet uit engeland??????? waar dan vandaan? china?

China (Europa is niet mogelijk met zo'n prijs)

rinaldo
3 januari 2007, 20:09
maar als ik het goed gezien heb, hebben het normale kanaal en het boost kanaal wel allebei een aparte input, dus zou ik eventueel met een a\b box tussen beide kanalen kunnen schakelen? of praat ik nu onzin?

Tristan
3 januari 2007, 20:56
sorry dat ik het topic ff naar mijn hand zet, maar waar kan ik info vinden over AC30's van de jaren 60? Meer bepaald gegevens om ze te dateren...

www.voxshowroom.com volgens mij, in ieder geval iets met voxsshowroom, voor de rest zijn er niet veel sites...

Tristan
3 januari 2007, 20:58
@ Rinaldo:
Je kan met een AB box switchen tussen de twee kanalen, maar hou wel rekening met een behoorlijk volumeverschil als je het ene kanaal clean wil houden en het andere wil laten crunchen, als je de kanalen allebei op hetzelfde niveau wil houden dan heb je twee verschillende crunch of cleane sounds...

rinaldo
3 januari 2007, 21:13
en hoe reageert hij dan op je gitaar? als je een lekkere leadsound hebt ingesteld en je draait je volume wat zachter? hij hoeft uiteraard niet helemaal clean te worden, een mooie warme crunchie clean, dus met een randje is ook wel lekker.

naja kan natuurlijk ook met een effect pedaaltje werken.

maar in principe is er wel een lekkere rock sound uit te halen? of is het meer een blues amp?

ateng
3 januari 2007, 21:27
en hoe reageert hij dan op je gitaar? als je een lekkere leadsound hebt ingesteld en je draait je volume wat zachter? hij hoeft uiteraard niet helemaal clean te worden, een mooie warme crunchie clean, dus met een randje is ook wel lekker.

naja kan natuurlijk ook met een effect pedaaltje werken.

maar in principe is er wel een lekkere rock sound uit te halen? of is het meer een blues amp?
Met een stratocaster haal je er een heerlijke bluesrock sound uit en met een humbucker haal je er wel een lekkere vintage rocksound uit. Afhankelijk dus met wat voor gitaar je speelt of beter gezegd met wat voor elementen.

Tristan
3 januari 2007, 21:47
Wat ateng zegt, bovendien kan je er dus echt wel lekkere Ouderwetse Rock sounds uit halen, zeker met de top i.c.m. een 2x12 closed back cab met Vintage 30's...
Dat viel me met name op aan die combinatie, het rockt echt ontzettend lekker terwijl het nog steeds heel mooi open klinkt voor lichtere crunch en cleane sounds...

rinaldo
3 januari 2007, 22:25
oke jongens bedankt voor alle tips en info, ik ga er maar eens eentje flink aan de tand voelen.

Tristan
4 januari 2007, 00:40
Succes en veel plezier! :rockon:

jonesd
4 januari 2007, 08:42
sorry dat ik het topic ff naar mijn hand zet, maar waar kan ik info vinden over AC30's van de jaren 60? Meer bepaald gegevens om ze te dateren...

Kijk eens op vintageamps (http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewforum.php?f=2&sid=12cceee3b778f7e6ecbacb95ec44aebb) .

Daar is heel veel informatie te vinden over zowel de oude als de nieuwe voxen.

heavy-metal-thunder
4 januari 2007, 12:48
oké, ik zal eens proberen.

Maar als ik me niet vergis, zijn de AC30's met rode "front"paneel toch ouder dan de grijze? Zijn ze a.d.h.v. het paneel, net zoals bij vb. Marshall Plexi, te dateren??

BBWiggs
7 januari 2007, 22:03
Ik heb een Vox AC30CC2, met de goedkopere speakers. Ik kan je helaas niks vertellen hoe hij stand houd tegenover de echte engelse maar ik kan je wel vertellen dat hij super klinkt. De toonregeling is echt niet uitgebreid hoor je hebt voor het normale kanaal een volume knop en voor topboost volume, bas en treble. Voor de rest nog mastervolume en een cut knop en 4 knoppen voor reverb en voor tremolo.


Ik heb een CCH, en could't gelukkiger ben. Ik stel het aan een cabine met een Celestion G12H-30 in werking, en een Wijnoogst 30. Het klinkt groot!
Voor blauw is het de bom!
BB :strat:

PS--Gelieve te excuseren mijn slecht Nederlands, Ik ben van de V.S. en gebruik een vertaler. :satisfie:

Mr.Bluesbreaker
7 januari 2007, 22:09
Whahahah een Wijnoogst 30:D:D:D No problem man! "Vintage" is a celestion type of speaker, but also a vineyard. The translator took "wijngaard" which is vineyard.

Edit: mind if I take it as my sig? Oops, already done.:)

vulvasonic
7 januari 2007, 22:21
Zal ik dan ook nog maar even?

Ik heb dus een heerlijk klinkende oude AC30 EN ik heb een moderne AC30CC met de standaard (goedkopere) Wharfdale (?) speakers.
Met die nieuwe kun je griezelig dicht de oude Vox benaderen. Ik mis in ieder geval helemaal niks van het geluid waar ik altijd zo verliefd op geweest ben. Het zit er gewoon in.
Maar er zit meer in. Het ding kan op een redelijk volume scheuren als de beste. En als je per se een heel mooi clean wilt en toch de mogelijkheid om te scheuren kun je er met speels gemak een van de Vox buizen pedaaltjes ervoor zetten.

Ik kan niet zonder de AC30. En dat voor 999 euro (plus 199, mocht je dat pedaal erbij willen).

Overigens is het ding, ondanks de vele extra mogelijkheden, nog steeds een heel eenvoudige versterker in het gebruik. De meeste extra's stel je 1 keer af en zijn ook niet gemakkelijk even om te zetten.

Eko
7 januari 2007, 22:48
Vulvasonic,
Ik heb ongeveer 2 weken zo`n AC30 cc gehad. Ik vond het een tegenvaller. Ik had hem besteld toen hij werd aangekondigd. De versie met de Wharfedales is niet datgene wat ik me van de echte speakers herinnerde. De duurdere versie met de Blue`s erin klinkt wel goed, maar is ook een eind duurder. Dat moet je eigenlijk naast elkaar horen om een goede vergelijk te maken.
BTW Ik heb met George Marinelli gesproken ( de 2e gitarist bij Bonnie Raitt) en die heeft een AC30 in gebruik, maar meestal een VC30 van Laney! Het is in basis dezelfde klasse A versterker, leverbaar in 1 x 12 , 2 x 10 of 2 x 12 inch. Ik weet niet wie hem levert maar de prijs is nog interessanter dan de AC30 cc2. De reden dat hij de Laney gebruikt is betrouwbaarheid. De echte ( oude ) AC gaat geregeld naar de kl.........

vulvasonic
8 januari 2007, 00:32
Vulvasonic,
Ik heb ongeveer 2 weken zo`n AC30 cc gehad. Ik vond het een tegenvaller. En nog veel meer.........

Tjsa, Eko. Je hebt tonepuristen en mensen die iets mooi vinden of niet. Ik kan met de beste wil van de wereld niet uitleggen wat er mis is aan de AC30CC (de goedkope versie). Over de betrouwbaarheid kan ik nog niet al te veel zeggen. Ik heb 'm iets meer dan een jaar nu en dat ding gaat vrachtwagen in en uit, podium op en af, hitte en koude en ik heb er nog geen enkel probleem mee gehad en steeds krijg ik een geweldig geluid. En het is het geluid wat ik herken als dat van een AC30.

Een A/B vergelijking heb ik slechts één of twee keer thuis kunnen doen, met mijn eigen versterkers (de oude versus de nieuwe). En de oude klonk IETSJES lekkerder, maar gezien het bescheiden volume waarop ik kon testen mag je dat niet echt een eerlijke test noemen.

Er zijn ook mensen die zweren bij de Matchless versie van de AC30. Bij een test zal ik het verschil zeker horen. Zo erg is het nu ook weer niet gesteld met mijn oren. Maar als ik het podium opklim en ik prik mijn gitaar in op de Vox, of dat nu de oude of de nieuwe is, ik hoor gewoon HET Vox geluid waar ik wild van ben. Mij hoor je niet klagen.

Ik heb ook over GEWELDIGE Marshalls gespeeld. Maar over die bakken kreeg ik de ene keer een kutgeluid en de andere keer een droomgeluid. Waar dat aan ligt weet ik niet. Maar de AC30 blijft constant en klinkt in mijn oren ALTIJD goed. En als het niet goed is, dan weet ik dat ie kapot is.


Wat ik maar probeer te zeggen; je kunt heel ver gaan in de zoektocht naar de perfecte amp. En de ene is daar wat kritischer over dan de andere. Voor mij voldoet de AC30 altijd. Die dingen laten me nooit in de steek. Ik heb derhalve ook geen behoefte om eens GOED te beluisteren of de 500 euro duurdere versie met Alnico Blue's nu echt zoveel beter is. Ik geloof het meteen. Maar ik zie de winst niet.
Ik ben een eenvoudige jongen...... :)


Overigens, nu ik toch bezig ben, het zou me niets verbazen als het verschil beter te horen is wanneer je gebruik maakt van een bepaald type gitaar. Zo vind ik dat ik het beste geluid krijg als ik over Fender types speel met een little 59 in de brug. Dat klinkt stom. Maar ik kan me heel goed voorstellen als je een peperdure Gibson in die Vox klinkt, dat het verschil tussen oud en nieuw veel beter hoorbaar is, omdat die Gibsons veel meer laag hebben en veel meer laag nodig hebben.
Ik speel om die reden ook zelden met mijn ES 347, omdat de Vox (beide) daarvan te zompig wordt, tenzij ik puur clean speel.
Mijn Gibson Les Paul klinkt beter over de CC dan over de oude. Mijn single coil strats doen beter werk over de oude. Maar mijn Fenders met die Little 59's geven het lekkerste geluid (vind ik) en die klinken over beide versterkers even goed.



Sjeeses, wat een verhaal....... :seriousf:

Tristan
8 januari 2007, 01:59
Hee Vulv,

Vooral met dat laatste sla je de spijker op zijn kop denk ik...
Dat is namelijk precies de reden waarom ik een goede Matchless of Bad Cat (daar zitten ook verschillen tussen onderling) misschien nog wel lekkerder vind, die werkten heel goed met alle gitaren die ik er tot nu toe ingepropt heb...
Ik moet wel zeggen dat de AC30CCH i.c.m. een goede closed back cab met Vintage 30's (jaja daar gaat 'ie weer) dat naar mijn idee ook heel erg goed doet...

Eko
8 januari 2007, 08:06
Ik miste het heldere geluid wat ik wel uit m`n andere versterker krijg. Ik heb een Fender USA hardtail die voorzien is van Kinmans. Deze zijn zeer clean en geven een zeer helder en open geluid. Dit kwam helaas niet tot z`n recht met de Vox. Wel met de betere speakers erin.

heavy-metal-thunder
8 januari 2007, 09:42
Ik ben nog maar heel recent een AC 30 gebruiker. Ik had een tijdje terug een 1*12 combo gehoord (van die nieuwe) en vond dat oké, maar zeker niet meer dan dat. het klonk wat platjes, dunnetjes, te weinig ballen... Kan ook aan de afstelling liggen.

Onlangs kocht mijn makker een AC30 uit +/- 64 (super twin, 2 blue alnico's, closed back) en daar was ik wild van. Dit was de sound die ik wou, maar nooit uit mijn Marshalls kreeg. Sinds dit weekend heb ik er ook één, een super twin (2 silver alnico's, open back cab) en ik vind hem evengoed klinken als mijn makker de zijne. De mijne klinkt precies ietsje frisser, mijn makker de zijne, geeft wat meer druk, wat meer Marshally.

Ik had eerst wat schrik hoe het met mijn Les Paul zou gaan. Maar het is super!! Mijn Les Paul is een class 5 en t.o.v. een goede Standard klinkt ze wat helderder, minder dik, vet. Maar het klinkt ook super, niet te dik, te zwaar, te modderig. Dropped D (wat ik niet veel gebruik), klinkt nog oké, maar daar merk je dat het toch wat zwaar wordt.

Ik heb ooit een Laney VC 30 gehoord. Ik vond dat wel oké, maar toch zeker niet het geluid "dit moet ik ook hebben". En dat had ik wel met de vintage AC30.

Tot slot: idd. soms krijg ik uit mijn Marshalls (heb er al veel gehad, JMP's 1987's, jcm800's, 30th anniversary...) een heel aardig geluid, maar soms is het gewoon KUT, dun, scherp... en de reden?? Weet ik ookt niet.

rinaldo
8 januari 2007, 21:15
ja kijk dat is nou precies mijn probleem, ik heb een marshall silver jubilee, zon combotje met een speaker, en de ene keer denk ik yes, en de andere keer vind ik het maar een braakbak.

ze zijn soms zo moeilijk lekker warm af te stellen, en wat ik van die vox gehoord heb beviel mij wel. een lekker warm geluid, en idd best lekker clean met zon goddelijk randje, wat je gitaar doet loskomen.

is best een moeilijke keuze.