PDA

View Full Version : aftekenen op zwarte body, waarmee? (Aldi bovenfrees)



mm80
3 januari 2007, 19:12
Iki heb een telecaster body waar ik een b-bender kanaal in ga frezen, zie foto.

http://img99.imageshack.us/img99/1796/jr6mf7.jpg

Ik heb nu zo'n Aldi bovenfrees gekocht voor 32 euro nogwat dus ik wil aan de slag. Ik heb geen ervaring met frezen.

Allereerst dacht ik dat ik het beste een mal kon gaan maken maar dat werd doffe ellende. Akrylaat smelt om de figuurzaag heen zodat de zaag vast zit en mdf kreeg ik niet netjes genoeg.
Uiteindelijk maar besloten om het uit de losse hand te doen, niks geleider, niks, mal, gewoon oefenen en dan goed uittekenen op de body en dan netjes langs de lijn frezen, laagje voor laagje.

Ik heb nu ook het gevoel dat ik iets leer, met zo'n geleider zie ik helemaal niet wat ik doe en toen ik het probeerde had ik binnen een minuut mijn mal vernaggeld (1 ochtend aan gewerkt godsgloeiende...)
Ook heb ik het plastic kapje weggehaald voor beter zicht.

Mijn probleem: wat kan ik nu het beste gebruiken om goed en duidelijk op een zwarte body te kunnen aftekenen?
Wie heeft hier ideeen over? Zijn er speciale permanent markers ofzo?

Alvast bedankt,

LostHighway
3 januari 2007, 19:14
Vet wit potlood zou ik het mee doen.
Uit de lossen hand frezen op zo'n zichtbare plaats en zeker als onervarene is best wel af te raden verder..

G.G.
3 januari 2007, 19:23
Maak nou gewoon een mal. Is heel simpel, zeker met al die rechte lijnen. Neem een stuk MDf, teken de mal erop. Neem een lange goedkope vuren lat ofzo en zaag die in stukken zodat ie precies langs de tekening past. Lastjes vastschroeven. Met de frees de ruimte tussen de latjes weghalen. (freesje diep door de bodem van de freesmachine steken, zodat het gladde deel van het bitje langs de latjes loopt.

Latjes losschroeven en je mal is klaar.

mm80
3 januari 2007, 19:46
Bedankt voor de tips!