PDA

View Full Version : aftekenen op zwarte body, waarmee? (Aldi bovenfrees)



mm80
3 januari 2007, 19:12
Iki heb een telecaster body waar ik een b-bender kanaal in ga frezen, zie foto.

http://img99.imageshack.us/img99/1796/jr6mf7.jpg

Ik heb nu zo'n Aldi bovenfrees gekocht voor 32 euro nogwat dus ik wil aan de slag. Ik heb geen ervaring met frezen.

Allereerst dacht ik dat ik het beste een mal kon gaan maken maar dat werd doffe ellende. Akrylaat smelt om de figuurzaag heen zodat de zaag vast zit en mdf kreeg ik niet netjes genoeg.
Uiteindelijk maar besloten om het uit de losse hand te doen, niks geleider, niks, mal, gewoon oefenen en dan goed uittekenen op de body en dan netjes langs de lijn frezen, laagje voor laagje.

Ik heb nu ook het gevoel dat ik iets leer, met zo'n geleider zie ik helemaal niet wat ik doe en toen ik het probeerde had ik binnen een minuut mijn mal vernaggeld (1 ochtend aan gewerkt godsgloeiende...)
Ook heb ik het plastic kapje weggehaald voor beter zicht.

Mijn probleem: wat kan ik nu het beste gebruiken om goed en duidelijk op een zwarte body te kunnen aftekenen?
Wie heeft hier ideeen over? Zijn er speciale permanent markers ofzo?

Alvast bedankt,

LostHighway
3 januari 2007, 19:14
Vet wit potlood zou ik het mee doen.
Uit de lossen hand frezen op zo'n zichtbare plaats en zeker als onervarene is best wel af te raden verder..

G.G.
3 januari 2007, 19:23
Maak nou gewoon een mal. Is heel simpel, zeker met al die rechte lijnen. Neem een stuk MDf, teken de mal erop. Neem een lange goedkope vuren lat ofzo en zaag die in stukken zodat ie precies langs de tekening past. Lastjes vastschroeven. Met de frees de ruimte tussen de latjes weghalen. (freesje diep door de bodem van de freesmachine steken, zodat het gladde deel van het bitje langs de latjes loopt.

Latjes losschroeven en je mal is klaar.

mm80
3 januari 2007, 19:46
Bedankt voor de tips!

Wat me het meeste tegenstond van het werken met een mal heeft ook te maken met die geleide-ring die je dan kunt gebruiken. volgens mij moet ik als ik die ring wil gebruiken de mal overal pakembeet 4 milimeter uitvergroten.
De geleide-ring raakt de rand van de mal maar de frees zelf zit daar dan nog milimeters vanaf. Zie ik dit correct?

Bovendien moet het op gevoel en dat staat me niet zo aan.

De locatie van het kanaal komt best nauwkeurig dus ik wil graag zicht hebben op wat ik doe. Ik ben vanmiddag dus wezen oefenen en met een duidelijke lijn lukt het aardig goed.

Maargoed, ik heb dus geen ervaring en zal alles heroverwegen.

Ook de uiteindelijk diepte word nog een probleem denk ik, ik had gedacht dat ik het beste laagje voor laagje dieper moet frezen, is dat inderdaad het beste?
De uiteindelijk diepte moet 28 milimeter worden, ook dat is een reden waarom ik eraan denk om zonder mal te frezen want die mal moet ook weer niet te dun zijn (dus minder diep kunnen frezen)

G.G.
3 januari 2007, 20:20
Die geleide ring moet je gelijk dumpen.

Eerst de mal maken zoals ik beschreven heb. Dan met de mal in de body fresen. BLIJF WEG VAN DE RANDEN VAN DE MAL, totdat je zo diep bent dat het gladde deel van het bitje op hoogte van de mal zit, dan de randen strak maken. Als je dieper moet, wordt je gefreesde ruimte de mal voor het gladde del van het bitje en ben je de dikte van je mal kwijt.

Madcow
3 januari 2007, 20:31
ik denk dat een malletje van mdf wel helpt, maar mijn vraag op dit topic is: wat is b-bender?

Renoud
3 januari 2007, 20:34
ik denk dat een malletje van mdf wel helpt, maar mijn vraag op dit topic is: wat is b-bender?
Als een foto al meer zegt dan duizend woorden, wat doet dit filmpje dan? :D

http://www.youtube.com/watch?v=uUAULCawbMs

Madcow
3 januari 2007, 20:45
zover ik begrijp is het een tremolo systeem voor de B snaar?

anyway, wit potlood of krijt kan helpen voor te tekenen op een zwart body

DarknessAwaits
3 januari 2007, 21:05
De geleide-ring kan best handig zijn hoor, je moet alleen wel rekening houden met verschil tussen mal. Gewoon incalculeren, anders is G.G.'s oplossing een goede of een template freesje zien te vinden. Is alleen wel ongeveer net zo duur als je frees zelf. Vond ik destijds zelf ook een probleem, daarom maar een dure frees erbij gekocht :p.

mm80
3 januari 2007, 21:25
Die geleide ring moet je gelijk dumpen.

Eerst de mal maken zoals ik beschreven heb. Dan met de mal in de body fresen. BLIJF WEG VAN DE RANDEN VAN DE MAL, totdat je zo diep bent dat het gladde deel van het bitje op hoogte van de mal zit, dan de randen strak maken. Als je dieper moet, wordt je gefreesde ruimte de mal voor het gladde del van het bitje en ben je de dikte van je mal kwijt.

Ok, bedankt G.G., ik zal een stuk MDF gaan halen, wat je hier beschrijft klinkt wel haalbare kaart. Ik zal mijn resultaat nog wel laten zien. Nogmaals bedankt!

@Madcow,

nee, een b-bender is geen tremolo systeem. Als je naar de foto kijkt zie je dat het interne systeem via de draagbandknop kan worden geactiveerd.
Dit gebeurd door de hals tijdens het spelen met de linkerhand naar beneden te duwen. Gevolg is dat de b-snaar 1 volledige noot verhoogd word zonder dat je de snaar omhoog/omlaag 'duwt'
Dit geeft het voordeel dat je dus kunt benden binnen akkoorden en korte licks.
Het is oorspronkelijk bedacht om pedal steel licks te kunnen spelen, je vind deze gitaren dus ook voornamelijk in de country gitaarwereld.

Malle Eppie
3 januari 2007, 21:47
Had er nog nooit van gehoord maar vind het erg gaaf klinken! Moet je natuurlijk wel country kunnen spelen......

Die 'bender' kan je natuurlijk ook voor andere snaren gebruiken, of niet?

mm80
3 januari 2007, 22:29
Die 'bender' kan je natuurlijk ook voor andere snaren gebruiken, of niet?[/QUOTE]

Nou, deze specifieke bender van de foto is een b-bender en kan alleen voor de b-snaar gebruikt worden (en werkt uiteraard voor elke op de b-snaar gespeelde noot)

De b-snaar leent het beste voor pedalsteel licks vanwege de g en de e snaar die je erbij wilt betrekken dus de meeste bender systemen zijn voor de b snaar gemaakt.

Daarnaast zijn er ook g-benders en helemaal prachtig zijn de units waar een b, en een g bender in zitten.

no 1 hops
4 januari 2007, 10:13
denk er wel om dat je maar de helft van de diameter diep mag.
dus frees 8 mm doorsnede dan mag je maar 4 mm diep per keer.

GunMetalBlue
6 januari 2007, 23:18
Wat euhm... aah... doet het? zo'n B-bender?

ik zie nu: trek de gitaar aan de strap naar beneden en je tremelo... tremeloot
juist?