PDA

View Full Version : Lakloze hals



Azrael
3 januari 2007, 19:00
Ik zou graag willen weten op welke manier ik mijn hals van de lak kan ontdoen. Ik weet dat een hoop gitaristen het prettiger vinden en ikzelf zit al langer te denken om het eens een keer te doen. Mijn viool heeft ook een ongelakte hals en man man man had mijn gitaar dat maar. Heeft iemand tips hoe ik het aan moet pakken? Ik zou graag willen weten welke stevigheid qua schuurpapier of staalwol ik nodig heb.
Ook zou ik willen weten hoe ik de hals daarna zou moeten onderhouden.

Ik las dit op jemsite.
http://www.jemsite.com/tech/2mods.htm#necksand

Is dat de goede manier?

Squier4ever
3 januari 2007, 19:51
ik heb zelf niet de volledig lak er af gehaald, alleen de hoogglans zegmaar
zo blijft je hals beschermt, maar t voelt wel 10x zo goed aan.
ik ben begonnen met 400 grit schuurpapier, net zo lang tot dat de feel naar smaak is en daarna nog een keer met 800 er overheen gegaan om t af te maken en de grove krassen weg te werken.

DarknessAwaits
3 januari 2007, 20:24
Ik zou het proberen met wat staalwol, is wat minder hard en krijg je minder krassen van. Zijn al verschillende positieve berichten over geweest.

G.G.
3 januari 2007, 20:29
Groen Scotch matje werkt perfect. En daarna een oude panty en een beetje tandpasta om het mooi glad te polijsten.

BS
3 januari 2007, 20:30
Ik weet niet waar je hals van gemaakt is maar als het maple is raad ik je af alle lak te verwijderen. Alleen dunner maken zoals al genoemd werd!

Ongelakt maple wordt vies en rot op den duur onder je handen vandaan als je een beetje flinke zuren in je zweet hebt.

vester86
4 januari 2007, 00:39
ik heb zelf niet de volledig lak er af gehaald, alleen de hoogglans zegmaar
zo blijft je hals beschermt, maar t voelt wel 10x zo goed aan.
ik ben begonnen met 400 grit schuurpapier, net zo lang tot dat de feel naar smaak is en daarna nog een keer met 800 er overheen gegaan om t af te maken en de grove krassen weg te werken.

exact zo heb ik het gedaan bij mijn RG, vind het echt super!
later, als de hals een beetje vervuild word even kort met 800 eroverheen gaan en het is weer helemaal goed :)

Azrael
4 januari 2007, 02:29
exact zo heb ik het gedaan bij mijn RG, vind het echt super!
later, als de hals een beetje vervuild word even kort met 800 eroverheen gaan en het is weer helemaal goed :)

Aghja , ik was altijd mijn handen als ik speel en maak mijn spullen elke dag schoon. Zal wel goed komen allemaal. Hebben jullie overgens je fretboard afgetaped of gewoon voorzichtig geschuurd?

Butger
4 januari 2007, 11:36
ik heb het ook gedaan met een oude squier neck, maar heb de lak er compleet afgeschuurd, niks afgeplakt.
Afplakken heeft ook niet zoveel zin want de plaktape schuur je toch ook weg

Ik had overigens de lak er zo af, met een hoge grit schuurpapier, 1000 grit ofzo
Komt misschien omdat er al veel lak is 'afgespeeld' de frets zijn ook al helemaal ingesleten

Azrael
4 januari 2007, 12:44
ik heb het ook gedaan met een oude squier neck, maar heb de lak er compleet afgeschuurd, niks afgeplakt.
Afplakken heeft ook niet zoveel zin want de plaktape schuur je toch ook weg

Ik had overigens de lak er zo af, met een hoge grit schuurpapier, 1000 grit ofzo
Komt misschien omdat er al veel lak is 'afgespeeld' de frets zijn ook al helemaal ingesleten

Hehe , ingesleten frets heb ik ook last van. Die zijn inmiddels zo vlak als een glasplaat.

Vincent Uijtendaal
7 januari 2007, 20:10
Breng maar naar mij, maak er wel weer mooie ronde fretjes van.

Azrael
7 januari 2007, 20:47
Breng maar naar mij, maak er wel weer mooie ronde fretjes van.

Heb helaas weinig poen op het moment. Dus dat gaat niet opschieten. 't Is wel weer nodig maarja.

iwamoto
7 januari 2007, 20:53
ik heb op een gegeven moment mijn hals juist opnieuw laten lakken (RG570FM) en daardoor werd ie juist lekker snel, dus ik vraag me af hoe die lakloos zou spelen :)

Azrael
7 januari 2007, 20:57
ik heb op een gegeven moment mijn hals juist opnieuw laten lakken (RG570FM) en daardoor werd ie juist lekker snel, dus ik vraag me af hoe die lakloos zou spelen :)

Dan zul je daarvoor wel hele slechte lak erop hebben gehad. Juist een goede ongelakte hals heeft bijna geen frictie. Je zult simpelweg een betere lak erop hebben gekregen dan je daarvoor had. Maar het wint het niet bij ongelakt.

Samder
7 januari 2007, 21:19
Ik plak wel altijd de zeikant van mn frets af...

Azrael
7 januari 2007, 22:09
Ik plak wel altijd de zeikant van mn frets af...

De zeikant nog wel? Dus jij staat gewoon tegen je gitaar te pissen elke dag?!