PDA

View Full Version : Niet gelukkig met sound Marshall Bi-Chorus



PrimoGuitar
3 januari 2007, 17:12
Hoi allen.
Onlangs ben ik terug begonnen met gitaar spelen. Ik speel op een Squier Stratocaster met als versterker een Marshall Valvestate Bi-chorus 200. Een vriend heeft mij uitgelegd dat dit eigenlijk een transistor versterker is met 1 lamp als voorversterker voor Marshall geluid te imiteren. Clean is het wel OK, maar de distortion vind ik echt niet mooi (boost kanaal). Oftewel is het niet genoeg distortion oftewel is het teveel. Het geluid dat ik wil benaderen is dat van Metallica black album, Tool enz.. (ik zeg benaderen want via google weet ik dat ze vooral dure Mesa Boogie's gebruiken).
Zou het eventueel lonen om een Marshall combo type DSL60 of andere combo zoals Koch of Engl aan te schaffen voor een betere distortion sound.

Toaster
3 januari 2007, 18:05
Van transistor naar buizen geeft altijd een mooiere sound.

Ga eerst eens testen voordat je hals over kop een nieuwe combo koopt.

Kijk inderdaad naar de merken die je opnoemde.

Als je in Brabant woont loont het de moeite om eens naar jukebox in Boekel te rijden.

Anders eens Feedback proberen of vanderhaarguitars.nl

Squier4ever
3 januari 2007, 19:56
heeft die squier wel humbuckers?
want zonder hummies klinkt metallica en tool sowieso niet lekker....
verder moet je idd uitkijken met de gainknop, maar ik vind wel dat je er een lekkere rock/metalsound uit kunt halen.

@ toaster: het is www.haarguitars.nl

Toaster
3 januari 2007, 20:00
heeft die squier wel humbuckers?
want zonder hummies klinkt metallica en tool sowieso niet lekker....
verder moet je idd uitkijken met de gainknop, maar ik vind wel dat je er een lekkere rock/metalsound uit kunt halen.

@ toaster: het is www.haarguitars.nl

verbeter je me weer ;)

AART
3 januari 2007, 20:01
heeft die squier wel humbuckers?
want zonder hummies klinkt metallica en tool sowieso niet lekker....
verder moet je idd uitkijken met de gainknop, maar ik vind wel dat je er een lekkere rock/metalsound uit kunt halen.

@ toaster: het is www.haarguitars.nl

+1

Zo'n valvestate moet met de goede gitaar wel een acceptabele scheursound kunnen neerzetten. Goed instellen helpt trouwens ook bij die dingen.

Maar een Boogie mk IV benaderen is blijft lastig met zo'n ding.

Nieuwe amp tip: GEEN marshall. Zoek een ENGL Screamer/Thunder combo. Die dingen zetten een lekker droge scheur neer voor een acceptabele prijs. Goed alternatief voor een Boogie.

Squier4ever
3 januari 2007, 20:11
klopt maar begin met je gitaar mits nodig

MarkV
3 januari 2007, 20:42
Juist het overdrive kanaal maakt gebruik van de buis. Het cleane kanaal is volledig transistor. Het verbaast me enigszins dat je juist het cleane wel mooi vindt, maar het overdrive kanaal niet. De valvestates die ik ooit heb gehoord blonken juist niet uit in clean, maar de overdrive was best goed en 'marshall' achtig geluid.

Misschien eens wat experimenteren van de treble/mid/bass settings? (draai de mid eens helemaal weg bijv.) Hoe klinkt de overdrive met een andere gitaar? Heb je al eens een humbucker gitaar erop geprobeerd?

pinchaholic
4 januari 2007, 10:35
Hoi,

ik heb 4 jaar met veel plezier op een vs 200 (8280) gespeeld.
Mijn set-up was toen een ibanez met humbuckers door de vs 200.. met als enig verschil dat ik er een Boss Metalzone voor had hangen.

Ja ik weet dat de Metalzone hier niet geliefd is, maar toch.... Ik deed 80% van mijn EQ op de marshall en gebruikte de metalzone als een boost. Ik haalde er een gruwelijk black album (16 jaar oud, nog steeds een referentiepunt!) scheur uit

De meerderheid van de distortion kwam dus uit mijn marshall. Dit is belangrijk omdat je anders een dun, wesperig geluid overhoud.

Kortom, koop een distortionpedaaltje en zet die er voor... enne.. Humbuckers doen wonderen!

Success!!

PrimoGuitar
4 januari 2007, 11:39
Mijn squier is volledig single coil. Ik zal eens proberen een andere gitaar over mijn versterker te spelen. Nooit gedacht dat het verschil aan de gitaar zou liggen. Maar zo leer je nog alle dagen bij ;) Bedank voor jullie reacties.

Squier4ever
4 januari 2007, 11:42
ja dan moet je zeker een gitaar met humbuckers proberen, dat scheurt al 10x zo vet...

dan nog ff goed je valvestate instellen en dan kun je echt lekker gaan oefenen.