PDA

View Full Version : Improvisatie: 'story of the blues' van Gary Moore



Philippe3000
3 januari 2007, 16:10
Hoi beste gitaristen. Ik ben Philippe, 22 jaar, student rechten, luister al lang doodgraag naar gary moore en ik surf al een tijdje op deze site. Zelf speel ik nu 1,5 maand gitaar (reeds 4 lessen gehad). Afgelopen les heb ik de F-mineur schaal geleerd. Mn leraar vertelde me erbij dat ik dit 'mineurschema' overal kan toepassen, al naargelang je backingtrack. Zelf wat zitten zoeken en proberen, en dit is een improv'tje over 'story of the blues' die ik al van gisteren in mn hoofd heb zitten. Kheb dan gelijk ook maar even een stukje opgenomen bij een vriend (Cubase).
Om eerlijk te zijn was ik enorm fier toen ik dit soort dingen eergisteren voor de eerste keer uit mn gitaar kreeg.. Ben sindsdien ook verslaafd :-)

Ibanez GSA 60
Ibanez 25W versterker
Behringer V-Amp2
Cubase

Alleszins hier is 'm, hopelijk krijg ik veel nuttige commentaren/kritiek..


http://media.putfile.com/Story-of-the-blues-gary-moore-IMPROVISATION

guitarchris
3 januari 2007, 16:23
Klinkt behoorlijk goed voor iemand die zo kort speeld! Je kan wel horen dat je er gevoel voor hebt.. Wah zou ik iets anders timen, maar mag er niets van zeggen.. Goedzo ga zo door en blijf vooral fanatiek!!!

Michel89
4 januari 2007, 20:18
Heb je helemaal nog nooit een instrument gespeeld voor je gitaar speelde? Je hebt inderdaad gevoel ervoor. In anderhalve maand ben je op een niveau gekomen die sommige mensen die ik ken in een jaar nog niet hebben. (Hoewel die mensen dan wel weer goed zijn met akkoorden ofzo vaak) maar er zat erg veel gevoel in, als je met publiek ook zo speelt hoef je je zeker niet te schamen, ook als je al jaren zou spelen want het klinkt gewoon lekker.

Ik kan herinneren dat ik op anderhalve maand op het niveau zat dat ik een riffje smoke on the water niet zuiver kon spelen, op een snaar, omdat ik continu de snaar miste of dat soort dingen. Ga zo door. :)

rocker_71
4 januari 2007, 20:38
anderhalve maand? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72962)

Azrael
4 januari 2007, 20:40
anderhalve maand? (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72962)

Oh , dat veranderd de zaak flink.......................................




En ik maar denken dat deze knul 1,5 maand speelde. Dus Azrael was eens lief voor zijn medemens. Maarnee , nu is het tijd voor genadeloos in de grond boren! :D

Michel89
4 januari 2007, 20:42
Wat een pannekoek! :)

Gert-Jan
5 januari 2007, 08:11
Klinkt dus best kut voor iemand die meer dan een jaar bezig is ;-)

Michel89
5 januari 2007, 10:42
In oktober 2005 had hij al een jaar ervaring, het is nu Januari 2007 ! Das 2 jaar en 2 maanden en ook meteen veel langer dan ik speel. Ik vind het eerlijk gezegt niet kut klinken maar niks spectaculairs voor als je zo lang speelt. Ik kon het ook bijna niet geloven dat hij maar anderhalve maand speelde maarja ik dacht mischien bestaan wondermensen. :stop:

Aangezien je in het begin van je post om nuttige kritieken vroeg zeg ik, liegen is stout. :p

Philippe3000
5 januari 2007, 10:47
Ok wat een kutsituatie zeg..

Dat "jaartje enige klassieke ervaring" was nogal overdreven. Tussen de soep en de patatten 5 akkoorden rammelen op een gitaar van 39 euro en 3 keer 'lesgehad' van een dronkelap die niet kwam opdagen en achteraf gezien enkel akkoorden kende.. Maargoed ik had het erbij moeten zeggen. Sinds de aankoop van mn V-Amp, elektr.gitaar etc. toen ben ik fysisch id onmogelijkheid geweest om te spelen lange tijd. Hier breidt ik niet over uit. Ik had alles maar kon niet spelen. Anderhalve maand ben ik van 0 begonnen met les en theorie. Gitaarspelen maw. Kkan jullie dat moeilijk uitleggen maar die akkoorden rammelen had echt NIETS met gitaarspelen te maken. Maar alleszins mijn fout!!
Ik bekijk al jaren forums en weet dat er idd pannekoeken zijn die maar iets vertellen om op te vallen. Maar veel winnen doe je er niet bij toch?

En vrienden, ik hoop na een jaartje spelen toch een pak verder te staan als dit hoor..

Hopelijk nog enige reacties/tips op die improvisatie zelf !
Philippe

Philippe3000
5 januari 2007, 10:57
breiD

Spijtig om zo mn geloofwaardigheid te verliezen hier. Steekt wel in mn koppie..

Michel89
5 januari 2007, 11:07
Je hebt wel geleik hoor.
Het was een pannekoek opmerking dat je zei dat je zo kort speelde, je had beter meteen toelichting kunnen geven van hoe het zat, maar het spel zelf vond ik dan best wel weer tof. Ik vind zelf ook dat akkoorden rammelen en solo's imrpoviseren iets totaal anders is maar van het akkoorden spelen krijg je wel al kracht in je vingers en gevoel van hoe je ze over je gitaar moet bewegen dus het valt nogsteeds onder gitaarspelen. Maar solo's imrproviseren... Het is idd ook een vak opzich. :)

Over je spel valt weinig aan te merken voor dit, ik vond het zelf mooi zoals ik zei in mijn eerste post. Alleen als je 1,5 maand speelde zonder daarvoor ooit een gitaar aan te hebben geraakt had het wel echt spectaculair geweest dat neem ik nu terug, maar nogsteeds zeker niet slecht omdat je het een hele tijd niet gedaan hebt.

Technisch was het niet verkeerd, timing was wel oke, je toon kan mischien beter maar is ook zeker niet slecht. Gevoel zat er ook wel in. Je had mischien voor bepaalde delen iets agressiever kunnen spelen, maar dat is hier niet direct nodig geweest, maar variatie in tempo is altijd wel mooi naar mijn mening, en ook vaak waar mensen (ook ik) de mist in gaan. Ik denk dat Gary Moore het zelf wel had gedaan, maar ik ken dit nummer van hem dan ook niet. Maar ik vind zeker dat je geen slechte smaak hebt qua muziek, blijf tog zeker doorgaan hoor.

Azrael
5 januari 2007, 12:29
breiD

Spijtig om zo mn geloofwaardigheid te verliezen hier. Steekt wel in mn koppie..

Beetje eigen schuld uiteraard. Dat had je kunnen weten ;)

Philippe3000
6 januari 2007, 11:23
Bedankt voor de reacties !!

@Michel: Over die tempovariatie heb je gelijk. Ik zou er dolgraag zo een snelle (lange) riff tussengooien, alleen kan ik dit gewoon nog niet. Hopelijk word ik wat sneller en zal dit in de toekomst wel lukken.
Heb je zelf ook al eens iets gepost in sounds?

@Azrael: Had ik idd kunnen/moeten weten. Het enige wat ik nu nog kan is gewoon sounds posten en "met de billen bloot"..:)

Weet er mssch iemand hoe ik echte videobeelden kan combineren met een opname in audacity? Kzie al die filmpjes op youtube en wil graag zelf ook zo 1 tje maken..

juweeltje
6 januari 2007, 12:06
oef, ik ben ook nog maar pas een kleine maand aan het oefenen op een akoestische en nu sinds een paar dagen op een electrische,

ik dacht al dat ik er niets van bakte, toen ik in het begin las dat jij na 1.5 maand al zo speelde......blijkt dus gelukkig anders te zijn.....

Michel89
7 januari 2007, 20:30
@Michel: Over die tempovariatie heb je gelijk. Ik zou er dolgraag zo een snelle (lange) riff tussengooien, alleen kan ik dit gewoon nog niet. Hopelijk word ik wat sneller en zal dit in de toekomst wel lukken.
Heb je zelf ook al eens iets gepost in sounds?

Tuurlijk, hier heb je de links van de topics.
Mischien is de 2e link een beetje een rommelig zooitje, maar das ook een vrij oude. Dat heeft dan ook weer te maken met wat ik eerder in de post zei, bij hogere tempo's maak ik er vaak een zooitje van, met timing.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=84496

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=81965

dIRE sTRAITS
21 januari 2007, 17:24
damn ik speel een jaar en dit is gewoon egt beter! heel goed gedaan!

LaurentB
24 januari 2007, 13:16
Ik vind het helemaal niet verkeerd klinken hoor, voor iemand die een jaar speelt. De feeling waarmee je speelt klopt behoorlijk goed, je trekt die nootjes goed bluesy op, bijvoorbeeld. Het geluid is ook best goed.
Er zijn genoeg mensen die dit niet lukt na een jaar, of uberhaupt nooit. Ga zo door!