PDA

View Full Version : Freakey advies nodig



Nellyrocks
3 januari 2007, 14:58
Hai allemaal

Ik ben op zoek naar een beetje raar advies.
Heel subjectief maar wellicht hebben jullie goede ideeen.

Ik ben op zoek naar iets raars. Iets om maffe geluiden mee te maken, soundscapes, freakey shit, die kant op.
Ik heb dus duidelijk zelf niet een duidelijk beeld maar af en toe hoor je in nummers solo's of stukjes waarvan je denkt: hoe bizar is dat!!!!

Ik heb zelf een hoop zitten experimenteren met veel (reversed) delay, ebow, faser(s) maar ik zoek nog iets extra's.

Ik hoop dat jullie goede ideeen hebben voor een leuk nieuw speeltje.

MizZoo
3 januari 2007, 15:21
Misschien een guitar synthesizer? Kun je vaak hele freaky geluiden uitkrijgen..
http://www.ehx.com/ehx2/Default.asp?q=f&f=%2FCatalog%2F01_New_Products%2F07_HOG

Dit is er een van Electro Harmonix, staat ook een zootje soundsamples bij..

armageddon
3 januari 2007, 15:23
Synth,
Moog-spul,
Effecten van Z-Vex :)

interessander
3 januari 2007, 15:24
Ik weet niet wat je zoal hebt maar je kunt ook dingen "verkeerd" op elkaar aansluiten en zo ook freaky geluiden maken. Lees anders dit topic over hetzelfde onderwerp: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78681&highlight=feedback+loop

Michael AE
3 januari 2007, 15:31
Misschien een rare suggestie, maar ik heb net een Eventide Eclipse gekocht en daar zitten echt de coolste freaky geluiden in.

Check deze (http://www.eventide.com/eclipse/eclipsounds.htm) pagina maar eens...

Niet goedkoop, maar o zo mooi.

LostHighway
3 januari 2007, 16:21
Of een zeer onderschat effect, de feedback looper, soort van true bypass doosje, maar er je stuurt het uitgangssignaal terug naar de ingang van je effect, haalt je gewone pedaaltjes de leukste freaky dingen..

Dirk_Hendrik
3 januari 2007, 16:25
Niet proberen één wonderdoos met freaky geluiden te vinden. Combineren is het woord.
(Om een voorbeeld te geven, M'n beste "panfluit" maak ik met een combi van tubescreamer, octavia en envelope filter)

rscalex
3 januari 2007, 16:30
Line6 FM-4, denk aan "Throw away your television"
en zoals gezegd synths, moogerfoogers, Z.Vex, ...

Nellyrocks
3 januari 2007, 16:38
Weet iemand misschien waar je samples kan vinden van Z-Vex pedalen. Ik heb ze nog niet gevonden.

[QUOTE=Dirk_Hendrik]Niet proberen één wonderdoos met freaky geluiden te vinden. Combineren is het woord.[QUOTE]

Combineren wordt het sowieso. Ik zoek echt een soort speeltje, geen heilige graal. Iets dat je maar een keer in een gig wil intrappen maar dan ook wel echt heel cool is.

Wel bedankt voor de vele reacties voor als nog.

Nellyrocks
3 januari 2007, 16:39
he "Quote" doet het niet

interessander
3 januari 2007, 16:46
Zvex heeft filmpjes op zn site, de mxr blue box kan ook behoorlijk raar klinken.

Fuhgawz
3 januari 2007, 17:01
Of een zeer onderschat effect, de feedback looper, soort van true bypass doosje, maar er je stuurt het uitgangssignaal terug naar de ingang van je effect, haalt je gewone pedaaltjes de leukste freaky dingen..

Waar kun je zo'n feedback looper kopen? Wie maakt die dingen?
Verder: Ik heb ooit mijn MXR phaser weggedaan voor een Ibanez PM-7. Deze heeft een hele leuke feedback knop waar je gekke geluiden mee kunt creeren. Ook zitten er twee schuifknoppen op om de golf af te stellen. Hierdoor zijn veel freaky combinaties mogelijk.
Octavia's doen het ook altijd goed! Zoals al gezegd de Blue Box van MXR, maar ook octave up fuzzen kun je de meest freaky geluiden uithalen.

Mitch
3 januari 2007, 17:01
Quotes werken wel, maar je bent de slas vergeten om aan te geven dat -ie moet stoppen met de quote [/quote]

Anyway, voor freaky sounds....er is al een keer een goed topic over geweest trouwens dit jaar, moet je misschien nog even zoeken.
Belangrijk ingrediënt: een compressor, of een muff of zo, om lekker langgerekte tonen mogelijk te maken. Dan daar een lekker freaky modulatie pedaal vóór als de FM4 of goedkoper, een Ibanez PM7. Evt. nog een milde ring mod als die van Electro Harmonix en je bent al een heel eind.
Dan erachter nog iets van een vibrato, chorus, en/of delay.
Feedbackloop is ook een goeie. Bij mij is er trouwens één overbodig, PM anders effe. Is zowel true bypass als feedback loop mee te schakelen.

Rude Perception
3 januari 2007, 17:10
ibanez de-7 kan je gebruiken voor een vaag helikopterachtig geluidje.
Verder een kaos pad van korg als je echt extreem wilt doen (denk aan muse).

Ik heb een korg ax1g, en daar kan je ook rare dingen met het expressiepedaal mee doen. Ring modulator, scratch effect. Allemaalop het expressiepedaal, dus je kan ook met je voet nog rare dingen doen....

Joey Handsome
3 januari 2007, 17:18
Sherman Filterbank niet te vergeten. Nieuw wel aan de prijs, tweedehands zie je ze nog weleens voor 400 euro voorbij komen.
Zelf gebruik ik veel (zoals ook al genoemd door anderen) EHX Frequency Analyzer, werkt erg goed. Ook in combi met Polychorus, waar je ook goed leipe geluiden (maar ook hele bruikbare) uit kan halen als je hem over de top jaagt.
Verder misschien iets van effector 13 (http://www.effector13.com)? Truly Beautiful Dissaster?

Lucluc
3 januari 2007, 17:30
Digitech Spacestation is ook leuk.

Mijn persoonlijke favoriet is de combinatie tussen Zvex Seek Wah en mijn zelfbouw fuzzfactory. Als je de Seek Wah op de snelste stand zet, dan krijg je echt hele maffe dingen. Jammer dat de opname van mijn band met dat effect nog niet klaar is, anders had ik alvast wat kunnen laten horen.

Page
3 januari 2007, 18:20
probeer eens effecten van last gasp,

die zijn echt buitenaards, te bestellen via tonetoys.

gr P

LostHighway
3 januari 2007, 18:36
Waar kun je zo'n feedback looper kopen? Wie maakt die dingen?
Geen idee, functie zit dacht ik op sommige Loooper TB strips.
Ik maak ze gewoon zelf, en als je kan solderen is het makkelijk zat, PM me even als je een schema'tje wil.

Qubit
4 januari 2007, 08:47
Voor die freaky, soundscape-achtige geluiden gebruik ik veel een combinatie van mn zoom ultra fuzz (zelfoscillatie!) deluxe memory man, arion sad-3, boss ps-2... de koning van freaky geluidjes is toch wel mijn lovetone ring stinger... prijzig, maar zn geld meer dan waard! in mijn opzicht beter dan de moog ring mod en véél beter dan de frequency analyzer van EHX... favoriet gebruik is met een expressiepedaal in de vco in en de light sensitive jack (of een tweede expressepedaal in de lfo depth)... ring mod galore! ook de octave up germania fuzz is zeer goed, beter dan de rogfer mayer octavia!
Veel genoemde noisemakers die ik nog niet getest heb zijn digitech spacestation, ehx polychorus, alles van effector 13 (lang leve devi!), zvex (zeker de probes)... daarnaats heb je nog de lo-fi loopers waarmee je de snelheid van de loop helemaal naar beneden haalt, re-picht, reversed etc... daarvoor zijn vooral de digitech pds serie zeer geschikt (pds20/20 en pds8000) (als ik nu zelf ooit nog een wil, drijf ik de prijs nu wel op damn you! ;)) bekijk ook eens de zvex lofi loop junky
als je racks ook gaat gebruiken is ook de lexicon vortex een aanrader. voor geluidsvoorbeelden zie de lexicon vortex database op www.andybutler.com... ik schiet echter niet op met de mijne. ik had nochtans hoge verwachtingen maar om de een of andere bizarre reden klikt het niet zoals met een hoop pedaalkes voor mn neus.

Pat85
4 januari 2007, 11:21
[QUOTE=Joey Ook in combi met Polychorus, waar je ook goed leipe geluiden (maar ook hele bruikbare) uit kan halen als je hem over de top jaagt.

+1
De Polychorus is echt geschikt voor de freaky sounds, en toch wat minder voor het subtiele werk (maar met heeeel veel geduld moet dat ook lukken).

zjanke
4 januari 2007, 11:48
+1 voor de polychorus. Perfecte bak om bijvoorbeeld het huilende amerikaanse politiewagengeluid mee te krijgen

lampz
5 januari 2007, 12:48
De Line 6 FM4 kan het allemaal... Daarnaast gebruik ik vaak de oscillatie van de Ibanez DE-7 delay (al dan niet i.c.m. de L6 MM4 of FM4)

Swan
5 januari 2007, 13:12
Ik heb zelf een hoop zitten experimenteren met veel (reversed) delay, ebow, faser(s) maar ik zoek nog iets extra's.


daar kan je echt al super veel mee, ik zou dat eerst dat volledig uitbuiten ipv direct naar een nieuw speeltje zoeken...

cardinal
7 januari 2007, 21:02
computerspul doen, guitarrig heeft zeer coole freaky sounds. Ook in de gt pro van boss zitten best wel veel freaky sounds die allemaal behoorlijk ver zijn aan te passen.

Daarnaast inderdaad de adrenalin en moog pedalen.

lampz
7 januari 2007, 21:18
De Line 6 FM4 kan het allemaal... Daarnaast gebruik ik vaak de oscillatie van de Ibanez DE-7 delay (al dan niet i.c.m. de L6 MM4 of FM4)
Heb er sinds gisteren een expressiepedaal (Boss FV-500H) bij... Dit is amazing! Ik wil er voor mijn MM4 nu ook nog een kopen... Ik heb het niet echt op de modeling amps enzo, maar deze serie is gewoon... :hippie:

the feable
7 januari 2007, 21:37
Doet zo'n feefback looper nietr hetzelfde als een delay pedaal. Ik heb het idee dat het hetzelfde trucje is als de repeat knop helemaal open en dan de delaytime aanpassen. Klopt dat? Of klinkt het toch wezelijk anders?

LostHighway
8 januari 2007, 18:28
Doet zo'n feefback looper nietr hetzelfde als een delay pedaal. Ik heb het idee dat het hetzelfde trucje is als de repeat knop helemaal open en dan de delaytime aanpassen. Klopt dat? Of klinkt het toch wezelijk anders?
Het is geen delay he..
Die feedback wil zeggen dat hij het uitgaande signaal weer naar binnenstuurt, resulteert in allerlei toestanden, van feedback zoals je hem kent tot oscillatie tot..

a darker shade of grey
8 januari 2007, 20:34
hah...over die kaoss pad is een heel topic bezig, maar ik ben er nog steeds niet achter hoe je er een gitaar op aansluit. Als dat je lukt kun je de meest waaaanzinnigge soundscapes maken...
check dit filmpje maar es : http://video.google.com/videoplay?d...520265&q=manson

je hoeft die pad overigens niet in te bouwen in je gitaar, die zit normaal gewoon op het apparaat...

the feable
8 januari 2007, 20:45
Het is geen delay he..
Die feedback wil zeggen dat hij het uitgaande signaal weer naar binnenstuurt, resulteert in allerlei toestanden, van feedback zoals je hem kent tot oscillatie tot..

Ok, dus tis toch wel anders! Ik heb een loooper, kan ik daar zelf makkelijk een Feedback looper van maken of is dat niet zo simpel?

LostHighway
8 januari 2007, 22:08
Ok, dus tis toch wel anders! Ik heb een loooper, kan ik daar zelf makkelijk een Feedback looper van maken of is dat niet zo simpel?
Poepsimpel, je kan het zelfs zo doen dat je een schakelaartje (voet of hand naargelang de plaats en gebruik) bijzet waardoor je kan switchen tussen TB en feedback loop.

the feable
9 januari 2007, 14:53
Is er ook een goed schema van? Of een beschrijving?

LostHighway
9 januari 2007, 15:02
PM me je emailadres eens, kheb nog wel wat schema/layouts liggen.

sideshow bob
9 januari 2007, 15:07
atari punk console!!


of natuurlijk de fuzz factory

henkr
10 januari 2007, 14:55
Maneco loopers http://www.loopers-delight.com/tools/maneco/ManecoLoopers.html
Moog Moogerfoogers en natuurlijk Zvex!