PDA

View Full Version : Wat heb jij voor backup amp?



Baker
3 januari 2007, 14:25
Je moet er niet aan denken... daar sta je dan, op het podium, met een rokende buizenamp....zonder geluid.

Wat nemen jullie voor backup spullen mee?
ik neem een POD 2.0 + footswitch mee. (niet dat ik daar erg blij van zou worden live, maar goed, ik kan me ermee redden.)

En oh ja, collega gitarist neemt vaak een koch pedaltone als backup mee. Die schijn je ook zo op de PA te kunnen gooien.

SimonS
3 januari 2007, 14:29
mijn backup is een V-Amp2: simpel, klein, goedkoop. braakt redelijke sounds uit.

Kim Wilson
3 januari 2007, 14:31
Niks. Ik heb geen backup. Ik denk dat ik in het geval van een rokende amp bij de andere gitarist in moet prikken (Bassman RI). Of over de basversterker, dat de bassist via DI en monitor speelt of zo...

DaveItUp
3 januari 2007, 14:32
De amp van de band waar we mee spelen hehe. Klinkt stom, maar het is nu eenmaal zo vervoers- en geldtechnisch.

LostHighway
3 januari 2007, 14:38
Sinds daarnet een Kitty Hawk Supreme combo'tje.

zjanke
3 januari 2007, 14:41
Sinds gisteren een JCM800

Kim Wilson
3 januari 2007, 14:41
Sinds gisteren een JCM800
Als backup!? :o

Bins
3 januari 2007, 14:44
Had ik maar geld voor een back-up (en iets om het mee te vervoeren). Voor mij is het gewoon fingers crossed, en maar proberen te lenen van de andere band(s) mocht het fout gaan. Anders is het dikke pech.

Axelll
3 januari 2007, 14:44
Ik heb ook geen Backup amp. Als mijn voxje het begeeft op het podium leen ik er een of heb ik een probleem :)

Agent_Smith
3 januari 2007, 14:52
Main: DSL50
Backup: JMP 50w MV en Marshall 3210

zjanke
3 januari 2007, 14:58
Als backup!? :o

Ik heb sinds kort een 4140 (een marshall "twin reverb", google is your friend) en gisteren een 4010 erbij gekocht. Backup is niet het goede woord, het wordt een dual setup. Maar tegelijkertijd zijn ze elkaars backup, ik heb ook nog een tjoepscreamer :chicken:










Ik had een TSL602 en die ging te hard en dus wilde ik een 20 wattertje, die gaat er ooit ook nog wel komen :satisfie:

DaveItUp
3 januari 2007, 15:01
Main: DSL50
Backup: JMP 50w MV en Marshall 3210

Je gebruikt de dsl live en dan de jmp als backup? Apart :)

Azrael
3 januari 2007, 15:07
Geen , maar ik heb altijd nog een Boss GT8 die leuk werk kan verrichten in geval van nood. Ga ik zowieso in de oefenruimte eens op de PA gooien. Kijken hoe dat klinkt.

Toaster
3 januari 2007, 15:28
Ik speel over een AB opstelling:

Fender Dual Showman sf, 100 watter.
Marshall Superlead ,76 PPIMV 100 watter
Geschakeld met een radial headbone.
Over een Koch 2x12 loaded met 2x12 Creambacks g12h 55 hz

Das in totaal 8 ohm en 60 watt.

De showman geeft 4 ohm, twee buizen trekken is 8 ohm en 50 watt, voila!
De Marshall kan 3 standjes aan twee buizen trekken is 8 of 16 ohm en 50 watt. Voila!

Ik houd zo dus voor elke amp twee buizen over. Als die kapot gaan kan ik zo wisselen. En ik heb 1 of 2 ecc 83 jes bij me.


Daarnaast nog een distortie pedaal van Barber.
Dus ik zit redelijk safe met twee versterkers.

Binnenkort misschien voor het grotere werk:
Een Brownface bandmaster + 2x12 bolnd cabinet
Een marshall Superlead met de 2x12 Koch met de creambacks

Michael AE
3 januari 2007, 15:29
Ligt eraan wat voor gig ik moet spelen. Meestal een Vox AC30cc voor pop en een Matchless met pedalen voor heavy dingen.

Agent_Smith
3 januari 2007, 15:35
Je gebruikt de dsl live en dan de jmp als backup? Apart :)

Alleen de DSL eigenlijk. De JMP vrijwel nooit. Hoewel het natuurlijk een supercoole amp is.

Toaster
3 januari 2007, 15:46
Nog even een foto van de set-up een betere heb ik niet

http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/Stack.jpg

duckman
3 januari 2007, 16:05
main: Marshall jcm800 2203 +1960AV of 1936 (met classic80/v30)
backup: Marshall 6100

dml
3 januari 2007, 16:15
Misschien veel handiger om te weten hoe vaak jullie op het podium stonden met een kapotte amp? En hoe vaak sta je per jaar op het podium?

Eko
3 januari 2007, 16:28
Ik heb mijn Marble mee en die laat je nooit staan. Mocht er iets mee gebeuren speel ik verder over m`n acoustische ( AER) tot het eind van de set. Meestal staat m`n Mesa als back-up in de wagen of heeft m`n maatje z`n princeton reverb ( originele) als back-up bij zich.

roelof66
3 januari 2007, 19:13
ik speelde normaal altijd op mn Koch multitone top
dan zou dus mijn ouwe London City top mn backup zijn,maar daar heb ik net
een lekker scheurpedaal bij gekocht
ik kan nu maar moeilijk kiezen ppffff

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 20:47
ik speel ofwel op een Marshall DSL 100 of met mn JMP 50W. Als back up leg ik een JTM45 clone in de auto. Deze versterker is vrij klein en weegt niet veel, dus kan ik hem net zo goed meenmen. En Qua sound (mits pedalen), ontlopen die elkaar niet zo veel.

Neals
3 januari 2007, 22:19
Ik heb een rack met enkel een Pre-amp en een Poweramp, + effecten als pedaal, en mijn backup-amp is een Marshall Valvestate.

Misschien dat ik er een goedkope pre inhang zoals een Velocity.

up-guitarman
3 januari 2007, 22:32
Geen geld dus ook geen backup.
Als mijn amp crasht zal ik dus eentje moeten lenen van een andere band...

Chris Winsemius
3 januari 2007, 22:35
Main amp: Peavey Bandit

Reserve: 'n Dumble en 'n Trainwreck, eventueel 'n oude tweed of plexi d'r bij

















:D

Geintje!!!
Neem meestal 2 amps mee maar ze worden vaak ook samen of geswitched gebruikt.

vinni
3 januari 2007, 22:47
Heb als main amp een Rivera Rake reverb.

En als backup een....Rivera Rake Reverb! :satisfie:

Ik heb er dus twee...

Vinni

casper innosence
4 januari 2007, 00:25
Main Amp

Mesa Triple Recto, geen backup, als ie t begeeft stoppen we gewoon..(of ik leen dr een van een andere band.

Nooit in de steek gelaten in de 2jr dat ik m nu gebruik, gemiddeld 20 showtjes pj en wekelijks repetitie.

nog geen zekering dr uitblazen..

(afkloppen)

ziggie
4 januari 2007, 02:09
Main Amp: Fender Deluxe Reverb uit 1965

Backup: Deluxe Reverb uit 1973

De '65er blackface heeft me in de oefenruimte 2 keer in de steek gelaten. Daar staat een Fender Twin Amp voor noodgevalen.

Naar optredens gaar de '73er Deluxe Reverb mee als backup. Nog nooit nodig gehad daar gelukkig.

Helter Skelter
4 januari 2007, 02:12
Main voor de Allround Coverband: TSL backup: DSL

Main voor de Rockband: DSL backup:TSL

Main voor de Bluesband: Fender Hotrod backup: DSL

Dude
4 januari 2007, 10:18
Misschien veel handiger om te weten hoe vaak jullie op het podium stonden met een kapotte amp? En hoe vaak sta je per jaar op het podium?

precies... allemaal erg intressant om te weten wie welke amp heeft... maar als je een backup nodig hebt in je slaapkamer, sja..

mijn main amp: koch multitone.

mijn backup: jcm800 (neem ik alleen nooit mee, mocht het dus voorkomen dat het stuk gaat dan wordt het stressenstressen snel naar huis om dat ding op te halen)

Wabbie
4 januari 2007, 10:34
Backupversterker neem ik nooit mee. Ik vind het al genoeg gesleep met mijn powertone en 4x12 ENGL cab. Bovendien past er niet heel veel meer in mijn auto als daar ook nog 2 gitaren en zooi van de andere bandleden bij moet.
Ik heb overgens nog wel een Marshall VS100 staan op mijn kamer, maar die gebruik ik voornamelijk als ik midden in de nacht gitaar wil spelen met een koptelefoon op.

Kim Wilson
4 januari 2007, 10:39
...
mijn backup: jcm800 (neem ik alleen nooit mee, mocht het dus voorkomen dat het stuk gaat dan wordt het stressenstressen snel naar huis om dat ding op te halen)
Dat gaat bij ons bijna nooit lukken, omdat we meestal ruim een uur van huis spelen. En als hij tijdens het spelen kapot gaat, krijg je echt een probleem als het ding nog thuis staat.

Echter, ik heb al regelmatig gespeeld en het spul heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik ben er ook niet bang voor. Ik weet dat het in goede conditie is, ik ga er altijd voorzichtig mee om en verplaats hem zelf. Natuurlijk kan het altijd kapot gaan, het blijft elektronica. Maar ik ben er nog niet zo bang voor.

Jeroenvanhulsteijn
4 januari 2007, 10:48
Mijn backup: een hk cream machine. Ik speel toch nooit zo hard. Is klein, weegt niks, klinkt zeer behoorlijk.

LostHighway
4 januari 2007, 10:51
In onze betere momenten speelden we makkelijk een gig per week, mijn Bassman heeft me maar één keer in de steek gelaten en je raadt het al, toen had ik net geen backup bij, combo'tje van een andere band geleend en het was ook opgelost (al heb ik wel een hele gig knopjes liggen draaien :) )
Backup amp is ook gewoon tweede amp voor mij, gebruik soms ook A/B opstelling zoals Chris zegt.

hidde630
4 januari 2007, 10:53
als de boel stuk gaat kappen we gewoon met de show

Dude
4 januari 2007, 11:00
da's zo lullig als de kroeg volstaat en de eigenaar een hoop geld voor je neerlegd

Kim Wilson
4 januari 2007, 11:00
Idd. Stoppen is echt geen optie.

hidde630
4 januari 2007, 11:34
da's zo lullig als de kroeg volstaat en de eigenaar een hoop geld voor je neerlegd

ach dat valt best mee doorgaans. Ik zat ook maar een beetje te stangen. Ik probeer uiteraard ergens wat te regelen, maar als we nog maar 2 nummers op de set hebben staan laten we die voor wat het is....

Bruce
4 januari 2007, 12:31
Mijn backup: Marshall jcm 2000 dsl 100

Toaster
4 januari 2007, 14:50
...
mijn backup: jcm800 (neem ik alleen nooit mee, mocht het dus voorkomen dat het stuk gaat dan wordt het stressenstressen snel naar huis om dat ding op te halen)






Dat gaat bij ons bijna nooit lukken, omdat we meestal ruim een uur van huis spelen. En als hij tijdens het spelen kapot gaat, krijg je echt een probleem als het ding nog thuis staat.

Echter, ik heb al regelmatig gespeeld en het spul heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ik ben er ook niet bang voor. Ik weet dat het in goede conditie is, ik ga er altijd voorzichtig mee om en verplaats hem zelf. Natuurlijk kan het altijd kapot gaan, het blijft elektronica. Maar ik ben er nog niet zo bang voor.



Ongelovelijk hoeveel vertrouwen jullie hebben in jullie buizen.

Echt geen lolletje als er eentje het begeeft is je geluid gewoon pleite. Neem op zijn minst buizen mee. Net zo als je hopelijk ook een aantal setjes snaren en plectrums meeneemt.

Een drummer neemt ook meerdere stokken mee. en de meeste ook meerdere snare drums en vellen.

Kim Wilson
4 januari 2007, 14:53
Ongelovelijk hoeveel vertrouwen jullie hebben in jullie buizen.

Echt geen lolletje als er eentje het begeeft is je geluid gewoon pleite. Neem op zijn minst buizen mee. Net zo als je hopelijk ook een aantal setjes snaren en plectrums meeneemt.

Een drummer neemt ook meerdere stokken mee. en de meeste ook meerdere snare drums en vellen.
Ik ben ook drummer, en exttra stokken neem ik idd ook mee. Maar ik heb maar één snare, en ik ga ook geen extra vellen meenemen. Zo hard sla ik niet.

Die extra buizen meenemen is nog niet zo'n gek idee.

LCH
4 januari 2007, 14:54
Hier gaat altijd een Peavey Bandit mee als backup. Gaan hard zat en ze zijn niet stuk te krijgen. Buizen gaan altijd kapot op de momenten waarop je 't niet wilt, net zoals snaren.

Een Bandit kost ook nog helemaal niks dus dat kan voor geen enkele gitarist kwaad lijkt me. Tenzij je nog een schuur vol versterkers hebt staan die geschikt zijn voor het podium natuurlijk. :D

Toaster
4 januari 2007, 15:01
Ik ben ook drummer, en exttra stokken neem ik idd ook mee. Maar ik heb maar één snare, en ik ga ook geen extra vellen meenemen. Zo hard sla ik niet.

Die extra buizen meenemen is nog niet zo'n gek idee.


Vergeet dan ook geen schroevendraaier mee te nemen :P sta je daar met je goed gedrag ;)

Kim Wilson
4 januari 2007, 15:03
Vergeet dan ook geen schroevendraaier mee te nemen :P sta je daar met je goed gedrag ;)
Die heb ik altijd bij me. En anders de jongens van de PA. Je bent gelukkig nooit alleen. :)

Sicky61
4 januari 2007, 15:23
jcm900 en een randall transistor ding(die nog NOOIT kapot geweest is)

Misery Signals
4 januari 2007, 15:27
Ik gebruik als main amp een Mesa Boogie Dual Rectifier op 90% van de shows. Die andere 10% gebruik ik als afwisseling mijn Peavey 5150II met boss NS2 ruisonderdrukker.
Met de Peavey repeteer ik trouwens ook altijd. Geven nu niet zo'n hard verschillend geluid, kwestie van smaak en zin op het moment zelf. Meestal wint de Mesa het zoal eerder gezegd.

Ik heb altijd mijn twee amps bij live, maar het is nog nooit gebeurd dat ik een andere heb moeten nemen. Beide zijn proper geflightcased en na de show koelen ze netjes backstage een half uurtje af en gaan daarna terug de cases in. Ook laat ik ze een uur op voorhand backstage of indien mogelijk in de zaal "opwarmen" zonder ze aan te zetten. Voorkomt condensatie van de auto naar het podium toe en is veel beter voor de levensduur van je amp en eventuele defecten eraan...

Trouwens één amp meenemen en dan reservebuizen? Mijn Mesa én Peavey hebben een adjustable bias dus gewoon andere eindbuizen erin ploffen zou wel eens een hele korte levensduur van die reserveset kunnen betekenen indien fout gebiassed, niet? Tenzij je vooraf natuurlijk eindbuizen met zijn 16 gematched koopt...

Hell's Engl
4 januari 2007, 15:43
Helaas... No money, no back up...
In mijn 5150-era had ik 'n Marshall 6101 als oefen/repetitie/back up amp.
Maar toen mijn 5150 was gejat had ik net 'n huis gekocht en kwam eerder geld te kort dan dat ik over had. En heb daarom de 6101 in moeten ruilen voor 'n Powerbal....

Toaster
4 januari 2007, 16:42
Trouwens één amp meenemen en dan reservebuizen? Mijn Mesa én Peavey hebben een adjustable bias dus gewoon andere eindbuizen erin ploffen zou wel eens een hele korte levensduur van die reserveset kunnen betekenen indien fout gebiassed, niet? Tenzij je vooraf natuurlijk eindbuizen met zijn 16 gematched koopt...

Je buizen hebben gewoon niet het eeuwige leven.

en zoals ik al eerder in het topic aangaf. Mijn versterkers zijn 100 watt 4 buizen.

Ik trek er daarna twee. Ik heb er dus altijd een goede reserve set bij de hand.

Heb het één keer bij het begin van een repetitie mogen meemaken en kon daarna mijn spullen inpakken en naar huis. Ik zou dit niet graag meemaken op het podium.

Kim Wilson
4 januari 2007, 16:46
Je buizen hebben gewoon niet het eeuwige leven.

en zoals ik al eerder in het topic aangaf. Mijn versterkers zijn 100 watt 4 buizen.

Ik trek er daarna twee. Ik heb er dus altijd een goede reserve set bij de hand.

Heb het één keer bij het begin van een repetitie mogen meemaken en kon daarna mijn spullen inpakken en naar huis. Ik zou dit niet graag meemaken op het podium.
Ja, dat is echt lullig.

Ik heb geluk dat onze andere gitarist een Bassman heeft. Dus mocht de nood aan de man zijn, kan ik altijd nog bij hem inpluggen.

Ik heb nog een set buizen over, die kouder zijn dan degenen die er nu inzitten. Redelijk veilig dus. Die ga ik maar eens meenemen in het vervolg.

pol
4 januari 2007, 16:48
nog nooit een backupamp meegenomen, maar ik heb hier wel 2 amps staan meestal, nu even niet, maar binnenkort komt er een 2de Steavens Poundcake.

Ik neem wel bijna altijd 2 gitaren mee, een snaar is snel gebroken.

vox
5 januari 2007, 02:28
Ik heb ook geen Backup amp. Als mijn voxje het begeeft op het podium leen ik er een of heb ik een probleem :)

haha ja, ik ook :) maarja zal niet gauw gebeuren...

BLOK182
5 januari 2007, 22:55
Hebben vaak nog een JCM900 halfstack klaarstaan voor noodgevallen. Wil zelf eigenlijk nog een simpel Randall SS-topje erbij, best leuke sound, goedkoop, en stevig.

Wicked Willy
5 januari 2007, 23:13
Ik had een studiotone als backup voor mijn multitone, maar gebruikte hem nooit.........een enkele keer thuis en voor een paar opnames. Inmiddels heb ik hem verkocht en heb ik geen back-up amp. Mocht mijn Multitone het daags voor een optreden begeven dan is mijn lokale gitaarboer wel zo vriendelijk om me een vervangend exemplaar te lenen (heb dat ook al een keer kunnen doen toen mijn Twintone er mee op hield).

Kim Wilson
5 januari 2007, 23:15
Ik had een studiotone als backup voor mijn multitone, maar gebruikte hem nooit.........een enkele keer thuis en voor een paar opnames. Inmiddels heb ik hem verkocht en heb ik geen back-up amp. Mocht mijn Multitone het daags voor een optreden begeven dan is mijn lokale gitaarboer wel zo vriendelijk om me een vervangend exemplaar te lenen (heb dat ook al een keer kunnen doen toen mijn Twintone er mee op hield).
Maar wat als je op lokatie de boel aan wil zetten, en er gebeurt niks? Komt je gitaarboer dan ook even snel naar de andere kant van het land met een leen-amp?

matto
6 januari 2007, 08:55
Normaal altijd de '71 Vibrolux reverb.
Back up is '64 Dynacord eminence.

vox
6 januari 2007, 09:09
nu ik weer werk heb wil ik een reissue kopen van een JCM 800 over een aantal maanden.. en dan de ad50vt als backup..

Daniël_san
6 januari 2007, 12:12
Ik heb ook geen backup amp.
Als ze stuk gaan leen in wel iets van iemand anders,
heel vaak speel ik nou ook weer niet live.

LPplayer
6 januari 2007, 13:07
Indrukwekkende setup mang en mooie gitaren. erg classic :)


Nog even een foto van de set-up een betere heb ik niet

http://i73.photobucket.com/albums/i218/pauel_photos/Stack.jpg

robert-gitarist
6 januari 2007, 13:19
Ik speel normaal over een Randall Halfstack en als backup heb ik een Randall combo :) Maar ik speel niet in een band dus ja ik kan eigelijk niet over een echte backup spreken ;)

Wicked Willy
6 januari 2007, 13:42
Maar wat als je op lokatie de boel aan wil zetten, en er gebeurt niks? Komt je gitaarboer dan ook even snel naar de andere kant van het land met een leen-amp?

Tsja das dan dikke vette pech, hopen dat er lokaal wat te regelen valt, ik ga echt niet twee amps meeslepen naar een gig.....misschien als ik er het geld voor over had wel, maar dat heb ik niet.

Fuhgawz
6 januari 2007, 13:43
:O Ik heb geen geld voor een backup amp! Ik heb amper geld voor één amp!

Toaster
6 januari 2007, 14:11
Indrukwekkende setup mang en mooie gitaren. erg classic :)

Yup lekker basic. En ik speel in een coverband... het enige pedaal dat ik gebruik is een wah.

tabmaniac
6 januari 2007, 21:37
versterker in het oefenhok, surround system thuis:D

multieffect kan ik op de PA gooien!

binnenkort een valvestate 8280 als eerste amp dan;)

Mr.Bluesbreaker
6 januari 2007, 21:43
Ligt er een beetje aan met wat voor soort band ik speel.
Doen we een avond alleen maar hardrock dan ga ik niet mijn Twin Reverb meezeulen als backup maar doe ik alles op 1 amp. Soms wil er ook gewoon niet meer in de bus, en laad ik niet meer dan een halfstacken 2 gitaren in wat al een beste berg is.

Hebben we een heel uitgebreid programma, bv. met een coverband dan wil ik nog wel eens 2 combo's en een A/B switch meenemen. Automatisch heb je dan een backup, afhankelijk van welke amp het begeeft op het podium.
Ik heb overigens nog nooit gehad dat mijn eigen versterker het begaf tijdens een optreden, (klopt af) wel dat een van de andere gitarist ermee ophield.