PDA

View Full Version : Eerste elektrische gitaar kopen



Supreem
3 januari 2007, 14:09
Hallo iedereen,

Ik ben al enige jaren van plan gitaar te leren, maar nu 2007 van start is gegaan lijkt het mij de hoogste tijd om over te gaan tot actie.

Nu is mijn vraag: welke gitaar zou ik het best kopen? Zijn starterpaketten de moeite waard (Epiphone, Ibanez)? Ik begin namelijk compleet van nul.

Ook zit ik met het probleem dat ik de komende maand niet echt het huis uit kan omwille van hogeschoolexamens en het bijgevolg moeilijk is bezoekjes te gaan brengen aan gitaarwinkels etc.
Aangezien ik een complete leek ben op gitaarvlak zou ik toch niet weten wat te doen in die winkels.

Ik had dus deze site gevonden op internet: Music123.com (http://www.music123.com). Ze lijken mij een groot aanbod te hebben en aangezien de dollar/euro-koers zeer gunstig is op dit moment zie ik niet in waarom ik niet via deze site zou kopen, tenzij er enkele nadelen zijn die ik over het hoofd zie natuurlijk (extra taksen, verschillen tussen gitaren voor de Amerikaanse markt en de Europese markt, ...)

Mijn budget is ongeveer 250€ (~$330), bij voorkeur met alles erop en eraan. Verzending van de VS tot België is ongeveer 40€ (~$55). Gelieve hier mee rekening te houden.

Alvast bedankt!!

SteveM
3 januari 2007, 14:11
misschien moet je gewoon even de maand en je examens afwachten en dan volgende maand muziekwinkels gaan bezoeken. M.i. kun je het beste toch zelf op een gitaar spelen voordat je 'm koopt. Neem iemand mee die er wat verstand van heeft.

Rather Ripped
3 januari 2007, 14:17
Een beginners gitaar kopen vanuit amerika lijkt mij zowiezo een beetje onzin. Het beste kun je inderdaad even afwachten tot je examens zijn afgelopen en dan gewoon wat gitaren gaan testen.

Ik zou trouwens eerst een akoustische gitaar kopen om op te beginnen.

Spitfire
3 januari 2007, 14:18
Beste beginnerssetje imo is een Yamaha Pacifica met een Roland Cube 15. Maar andere gitaristen zullen weer wat anders zeggen. Met die versterker zit je sowieso goed en qua gitaar is het het verstandigst om gewoon naar een winkel te gaan en een aantal uit te testen. Als complete leek zit je natuurlijk in zo'n winkel van 'wat doe ik hier' (wat je zelf ook al aangaf), maar als je gewoon maar wat doet op een gitaar (maakt niet uit wat) weet je meteen hoe ie aanvoelt.

En dat is ook meteen de reden waarom ik niet zo van online kopen houd, je kunt het product immers niet uitproberen.

Sets ben ik niet zo fan van, aangezien de versterker die in zo'n pakket zit niet echt goed is.

Spitfire
3 januari 2007, 14:19
Ik zou trouwens eerst een akoustische gitaar kopen om op te beginnen.

Die discussie is al vaker langs geweest...

Ik vind het onzin, zeker als je voor de lol gaat spelen.

Supreem
3 januari 2007, 14:21
Ik ken werkelijk niemand die ook gitaar speelt, anders zou ik ook voor die optie gaan.

Ik heb werkelijk geen enkel idee of een gitaar nu goed klinkt of niet, of ze van goede kwaliteit is of niet en of ze een goed prijs/kwaliteitverhouding biedt of niet. Mocht ik mij alleen naar een muziekwinkel begeven zou ik ten prooi vallen aan verkopers met tal van praatjes en voor ik het weet kom ik buiten met een Mickey Mouse gitaar met 3 snaren.

Kwestie van jullie een situatieschets te geven :soul:

EDIT: Een klassieke gitaar is niets voor mij op dit moment, aangezien een groot deel van mijn motivatie ligt in het bespelen van elektrische gitaar.
Ik heb jammer genoeg al iets teveel ervaring met het starten van nieuwe hobbies om ze vervolgens na niet zo lange tijd te laten vallen als een baksteen. Daarom lijkt het in mijn geval belangrijk zo dicht mogelijk in de buurt te blijven van de originele drive, zijnde elektrische gitaat spelen.

slisse
3 januari 2007, 14:27
Modbreak Almar: nutteloze bijdrage

Vragen? -> PM

almarvk
3 januari 2007, 14:30
Kijk gewoon 's in de FAQ van de prijsklasse waar je in zit. En ga gewoon 's een keer kijken in je lokale muziekzaak. Die mensen kunnen je informeren en helpen.

Haal niet zomaar wat uit Amerika. Het is vrij onzinning, en in België kan je 10x beter krijgen voor jou budget. Ook de extra kosten die erbij kunnen komen + wat als je problemen met je spullen krijgt? Vooral als beginner zou ik daarom langs gaan bij je lokale muziekzaak.

Lithium
3 januari 2007, 14:32
ga een muziekwinkel binnen en zoek iemand die daar niet werkt maar wel rondloopt, die zijn er meestal genoeg. Ga aan zo iemand vragen of hij/zij wat weet en of ie even een beginnersgitaar wil testen.
Dat heb ik tenminste eens gedaan.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 14:34
hoi,
Laatst werd me een Richwood telecaster aangeboden en dit ding bleek echt wel heel erg goed te zijn. Ik denk dat je ze nieuw koopt voor een 170 euro. Het betreft het model Teaser Vintage RE-44, er bestaat ook nog een standard RE-40, maar die is merkelijk minder. De RE-44 is heel keurig afgewerkt, speelt goed, klinkt goed, de hardware lijkt me goed. Ik heb vele gitaren en nog veel meer gehad, waaronder verschillende extreem dure dingen, en ben wel al wat gewend. Toch vind ik die RE-44 heel goed en gaat veel verder dan een beginnersgitaartje. btw: op marktplaats staan dezelfde gitaren voor een 125 euro.

Qua versterker: Zelf heb ik een Vox AD30 VT valvetronix. Heel mooie combinatie, ook met een Gibson Les Paul klinkt het heel goed. Maar deze versterkers zijn vooral bedoeld voor thuis, je kan er mee repeteren in een groep, maar daarvoor zijn ze niet gemaakt. De Epiphone valvejunior zou ook heel fraai klinken. Ik speel regelmatig op een Roland cube 30, maar ik vind de vox vele malen beter.

Alles hangt natuurlijk een beetje af van welk genre je wil spelen, maar die Richwood telecaster in combinatie met de Vox laat je toch veel genres toe, van pop, blues tot stevige rock (geen zware metal). Richwood zou ook Les Paul modellen hebben gemaakt, die heel erg goed zijn. Ik heb ze zelf nooit gehoord en bovendien zijn ze uit de handel omdat Gibson ze een proces wegens plagiaat heeft aangedaan.

slisse
3 januari 2007, 14:38
efffe goedmaken ,mijn eerste elektrische gitaar was een aria pro2 met een marshall mg 50 dacht ik.goed genoeg om mee te beginnen.heb wel eerst muziekschool gevolgd. klasieke gitaar kan zeker geen kwaad om mee te beginnen,en is niet duur

Supreem
3 januari 2007, 14:46
Iedereen lijkt het er wel over eens dat een gitaar via internet kopen geen goed idee is, dus dat zal ik dan maar zo laten.

Deze vraag dan nog? Heeft iemand ervaring met muziekwinkels in de Oost-Vlaanderen? Google is niet te happig om me veel resulaten te geven en zelf weet ik er bijna geen zijn, behalve Piens in Deinze.

Gitaristje 18
3 januari 2007, 15:25
Ik heb zelf geen ervaring met winkels in de die streek.

Wat voor muziek wil je eigenlijk op de elektrische gitaar gaan spelen. Wil je bijvoorbeeld pop muziek spelen, rock of heavy metal? Want dat bepaald natuurlijk ook wel welke elektrische gitaar je het beste kan kopen.

Trouwens als je veel te weten wilt komen over de elektrische gitaar. Er bestaat een Tipboek serie en ze hebben een boekje over de elektrische gitaar en de basgitaar. In dat boekje staat werkelijk een schat aan informatie over de elektrische gitaar. Ik heb dat boekje zelf ook en heb er echt heel veel aan gehad. Heb er een hoop van geleerd. Ik kan je echt enorm aanraden dat boekje eens te kopen.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 15:26
hoi supreem, qua winkels in Oost-vlaanderen:
- Piens te Deinze, veel keuze en sommige verkopers zijn fraaie mensen.
- Guitar shop te Gent, wellicht de goedkoopste voor Fender
- Key Music te Sint-Niklaas
- hier in Aalst zijn enkele kleine winkeltjes

Mijn Richwood heb ik 2de hands, ik weet niet waar je ze nieuw kunt kopen.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 15:38
- in Geraardsbergen is ook een tof winkeltje.
- Thoma okkaze in Gent

Supreem
3 januari 2007, 15:46
Juist, Thoma Okkazie in Gent was ik compleet vergeten, en het dichtstbij ook!

Ik denk dat ik een beetje vanalles zal (proberen) spelen, zowel metal als blues. Zijn er welbepaalde gitaren die alle (bijna) genres aankunnen?

Misschien ga ik vandaag nog wel eens langs bij Thoma, al is het maar om eens de prijzen te bekijken.

Gitaristje 18
3 januari 2007, 16:19
Nou voorzover ik denk van wel. Zolang je maar humbuckers op je gitaar hebt. Dat zijn dubbelspoels elementen. Dat zijn die dingen die achter de snaren zitten. En als je er 2 tegen elkaar ziet zitten, 2 rijen met rondjes, dan is het een humbucker. Humbuckers hebben naast het feit dat ze minder ruis hebben, vandaar de naam, ook dat ze warm, stevig en vol klinken. En dat is wel wat je nodig hebt als je metal en blues speelt.

Supreem
3 januari 2007, 16:36
Dus als ik het goed begrijp moet ik op zoek naar een gitaar met humbuckers, zoals een Yamaha Pacifica of een Les Paul replica? Kwestie dat ik mijn zoektocht kan verfijnen.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 16:43
alsof humbuckers het whalhala zijn en single coils waardeloos... kort door de bocht, lijkt me. Als je echt zware metal wil spelen, ja dan moet je wel humbuckers kiezen. Maar Red hot chili peppers, Deep Purple, Jimi Hendrix, en zovele anderen doen het moet single coils. Tegenwoordig is een telecaster heel erg populair, ook bij behoorlijks stevige rock sounds. Een tele heeft meestal een single coil element met wat meer output en scheurt hierdoor wat makkelijker.

BTW: Bij Thoma verkopen ze Stagg, maar dat vind ik maar niets.

Supreem
3 januari 2007, 16:48
Sorry hoor mensen, maar vanaf ik een antwoord krijg op een vraag schiet er mij een andere te binnen.

Waarom is het noodzakelijk een gitaarversterker te hebben? Zijn er manieren om een gitaar aan te sluiten op een normale stereoinstallatie?
Ik heb namelijk een vrij serieus uitgebouwde geluidsinstallatie en vroeg me af om het niet mogelijk was via een bepaalde convertor de gitaar langs die weg aan te sluiten.

Een vriend van mij had vroeger een Alesis rack mount effectenbank waar je ook een gitaar op kon aansluiten. Is dit een mogelijke manier?

EDIT: Ik kom net van Thoma Okkaze en het viel me inderdaad op hoeveel Stagg-gitaren ze staan hadden. Aan de muur hing ook nog een handvol gitaren van andere merken (ik heb het hier over de goedkoopste prijsklasse)
Gelukkig heb ik hier op dit forum al geleerd dat ik uit de buurt moet blijven van Stagg, anders had ik er hoogstwaarschijnlijk al een meegegritst.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 17:01
er bestaan wel wat toestellen zodat je via je muziekinstallatie kan versterken. Ik denk in de eerste plaats aan een line6 pod . Maar omdat dit evenveel kost dan een behoorlijke beginnersversterker, zie ik hier het nut niet van in. Ik weet niet wat een vox vt30 nieuw in België kost, maar 2dehands is het een 150...

de Stagg's die ik heb gezien, vond ik niet veel soeps. Echter een uitzondering, mijn makker heeft een Flying V van Stagg, is wel wat jaartjes, en die blijkt uit echt hout te zijn gemaakt en klinkt en speelt voortreffelijk. Dus niet alles zo maar afschrijven. Luisteren en kijken, dus... Maar, de Richwood die ik heb is gewoon supergoed voor zijn prijs. Ik heb ze vergeleken met mijn makker zijn Fender tele classic 50ties (is een Mexicaanse, maar dan wat beter/duurder, prijsklasse nieuw een 600 euro denk ik) en mijn Richwood moet daar niet voor onderdoen.

Gitaristje 18
3 januari 2007, 17:02
alsof humbuckers het whalhala zijn en single coils waardeloos... kort door de bocht, lijkt me. Als je echt zware metal wil spelen, ja dan moet je wel humbuckers kiezen. Maar Red hot chili peppers, Deep Purple, Jimi Hendrix, en zovele anderen doen het moet single coils. Tegenwoordig is een telecaster heel erg populair, ook bij behoorlijks stevige rock sounds. Een tele heeft meestal een single coil element met wat meer output en scheurt hierdoor wat makkelijker.

BTW: Bij Thoma verkopen ze Stagg, maar dat vind ik maar niets.

Ik wist dat ik dit soort opmerkingen zou krijgen. Single coils zijn ook heel fijn, het geluid is prachtig, net zoals het geluid van een humbucker. Ze hebben allebei karakter trekjes die ik mooi vind. Maar voor metal en blues wordt het vaakst humbuckers gebruikt. Maar goed, zoals jij al zei je kan het ook met single coils doen en dat wist ik wel. Maar ik noemde het meest gebruikte op.

Over de gitaren en versterker. Je kan idd kiezen voor of een losse versterker kopen of een apperaatje zoals de POD waar allemaal versterker simulaties en speaker simulaties met een hoop effecten op zitten en die je op je stereo aansluit. Als je een POD koopt is het wel leuk dat mogelijkheden eindeloos zijn en je zo je eigen geluid kan kiezen. Daarnaast kan je van clean spelen, een klein beetje distortion tot helemaal tot de nok volgestopt met distortion. Dus dat is wel leuk om te hebben natuurlijk.
Over de gitaren, ja Stagg is meer een kwestie van geluk hebben. Dus daarom moet je vooral als je nog niet zoveel verstand hebt van gitaren een merk gitaar nemen waarvan je weet dat ze wel lekkere gitaren maken. Zoals al die Richwood waarover werd gesproken, of een Ibanez of een Dean en zo zijn er nog wel meer merken.

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 19:13
Maar voor metal en blues wordt het vaakst humbuckers gebruikt. Maar goed, zoals jij al zei je kan het ook met single coils doen en dat wist ik wel. Maar ik noemde het meest gebruikte op.


+1 voor humbuckers voor metal :-)

Supreem
3 januari 2007, 19:18
Bedankt iedereen voor de hulp!
Ik ga proberen deze week nog alles rond te krijgen. Morgen neem ik wel een dagje vrijaf en rijd ik naareen paar gitaarwinkels.
Van zodra ik dan alles heb, laat ik het jullie weten!
:blast:

Gitaristje 18
3 januari 2007, 20:32
Ok coowl. Heel veel succes en plezier natuurlijk;). Ik ben benieuwd wat het wordt:) En als je nog een vraag hebt dan moet je die vooral stellen;).

heavy-metal-thunder
3 januari 2007, 20:40
loop de guitar shop eens binnen. Ik meen dat hij de vox valvetronix heeft, zodat je die ook eens kan horen.

TRC
3 januari 2007, 20:47
Gitaar: moet je zelf weten, een goedkope Ibanez is leuk voor wat meer metal, een squiertje wat relaxt/allround, les paul wat rockiger.
Een yamaha pacifica is inderdaad gewoon een leuke beginnersgitaar, lekker allround. Zelf zou ik NU voor een squiertje gaan als beginnersgitaar...

Versterker: absoluut de roland cube 15/30 (hoe hard wil je gaan?) of de vox valvetronic ADVT15/30 (zelfde)
Zelf zou ik voor de vox kiezen, gewoon een wat betere sound naar mijn mening.

Waarom deze versterkers? Er zitten een hoop effecten op die je anders niet zou hebben of los (€ 50 zeker) zou moeten kopen. Misschien klinkt het niet helemaal als the real thing maar toch goed genoeg!!!

Mijn ideale beginnerssetje: Vox Valvetronics15vt + Squier Stratje.

strat58
3 januari 2007, 20:57
Sorry hoor mensen, maar vanaf ik een antwoord krijg op een vraag schiet er mij een andere te binnen.

Waarom is het noodzakelijk een gitaarversterker te hebben? Zijn er manieren om een gitaar aan te sluiten op een normale stereoinstallatie?
Ik heb namelijk een vrij serieus uitgebouwde geluidsinstallatie en vroeg me af om het niet mogelijk was via een bepaalde convertor de gitaar langs die weg aan te sluiten.

Een vriend van mij had vroeger een Alesis rack mount effectenbank waar je ook een gitaar op kon aansluiten. Is dit een mogelijke manier?

EDIT: Ik kom net van Thoma Okkaze en het viel me inderdaad op hoeveel Stagg-gitaren ze staan hadden. Aan de muur hing ook nog een handvol gitaren van andere merken (ik heb het hier over de goedkoopste prijsklasse)
Gelukkig heb ik hier op dit forum al geleerd dat ik uit de buurt moet blijven van Stagg, anders had ik er hoogstwaarschijnlijk al een meegegritst.

Hoi nou persoonlijk zou ik het niet doen ik weet nog dat ik in de jaren 70 diverse tweeters naar moer heb geholpen door mijn gitaar op mijn pick-up installatie aan te sluiten, ook met Fuzz pedalen ging dat niet echt goed.
Een gitaar pick-up heeft beduidelijk meer output dan bv een CD speler of Pickup element. De versterker heeft er niet zoveel moeite mee, maar je speaker kunnen het gewoon niet hebben of je moet speciale studio monitoren hebben met name tweeters en ander kleine speakers geven snel de geest.
Tenminste dat is mijn ervaring.
Peace Strat58

Gitaristje 18
3 januari 2007, 21:25
Gitaar: moet je zelf weten, een goedkope Ibanez is leuk voor wat meer metal, een squiertje wat relaxt/allround, les paul wat rockiger.
Een yamaha pacifica is inderdaad gewoon een leuke beginnersgitaar, lekker allround. Zelf zou ik NU voor een squiertje gaan als beginnersgitaar...

Versterker: absoluut de roland cube 15/30 (hoe hard wil je gaan?) of de vox valvetronic ADVT15/30 (zelfde)
Zelf zou ik voor de vox kiezen, gewoon een wat betere sound naar mijn mening.

Waarom deze versterkers? Er zitten een hoop effecten op die je anders niet zou hebben of los (€ 50 zeker) zou moeten kopen. Misschien klinkt het niet helemaal als the real thing maar toch goed genoeg!!!

Mijn ideale beginnerssetje: Vox Valvetronics15vt + Squier Stratje.

Het valt me op dat deze 2 versterkers zo vaak worden aangeraden. Wat me ook op valt is dat de Line 6 spider 2 of 3 nooit wordt genoemd. Is de roland en de vox veel beter dan de spider 2 en 3 versterkers?

Yapser
3 januari 2007, 21:27
Het valt me op dat deze 2 versterkers zo vaak worden aangeraden. Wat me ook op valt is dat de Line 6 spider 2 of 3 nooit wordt genoemd. Is de roland en de vox veel beter dan de spider 2 en 3 versterkers?
Ik vind die Line6 amp belachelijk slecht. Leuk dat er een Celestion speaker in zit, maar de modeling vind ik redelijk beroerd.

Kim Wilson
3 januari 2007, 21:35
Ik wist dat ik dit soort opmerkingen zou krijgen. Single coils zijn ook heel fijn, het geluid is prachtig, net zoals het geluid van een humbucker. Ze hebben allebei karakter trekjes die ik mooi vind. Maar voor metal en blues wordt het vaakst humbuckers gebruikt. Maar goed, zoals jij al zei je kan het ook met single coils doen en dat wist ik wel. Maar ik noemde het meest gebruikte op.

...
Ik weet niet naar welke blues jij luistert, maar mijn favoriete bluesklank komt toch echt uit een strat. Je kunt wel blues spelen met HB's, maar het zijn niet de ultieme bluespickups.

2shane
3 januari 2007, 21:47
zelf heb ik een ibanez grx70 jumpstart gekocht als start gitaar , gekocht bij feedback eindhoven kreeg goede service en tips mocht hem ook in een apparte ruimte uitproberen , maar over de gitaar verder hij zit goed in elkaar en is vrij licht wat ik fijn vond om op te beginnen , heb er verder geen klachten over alleen de versterker en bijgeleverde kabels zijn van mindere kwaliteit maar om te beginnen is dit een redelijk goed setje maar ik was al snel op de versterker (transistor 10 watt ) uitgekeken en ben nu aan het zoeken voor een nieuwe

suc6 met het zoeken naar een gitaar

GunMetalBlue
3 januari 2007, 21:56
Modbreak Almar: nutteloze bijdrage

Vragen? -> PM


En junior member als mod? mis ik iets?? :s

Kim Wilson
3 januari 2007, 22:06
Ja, Almar heeft een post aangepast van Slisse.

Bart_
3 januari 2007, 22:06
Laat ik ook nog maar even een duit in het zakje doen.

Qua gitaren is het puur een kwestie van smaak. In het <€250 gitaren topic staan een heleboel goede adviezen (London City, Squier, Cort, Yamaha, enz.).

Voor versterking heb ik zelf ook nog altijd en Roland Cube 15 in mijn slaapkamer staan. Zeer prettig ampje waar je toch een behoorlijk volume uit kan krijgen en het nodige scala aan effecten. Als je gaat testen/kopen raad ik je aan om vooral de Cube 15/30 en de Vox AD15/30 eens naast elkaar te zetten en te kijken welke je het mooiste vind klinken. Het zijn allebij prima versterkers om mee te beginnen en/of om op normaal volume te gebruiken in huis (vergis je alleen niet in het aantal decibellen dat die dingen kunnen produceren).

Gitaristje 18
3 januari 2007, 22:16
Ik vind die Line6 amp belachelijk slecht. Leuk dat er een Celestion speaker in zit, maar de modeling vind ik redelijk beroerd.

Ik vind hem wel lekker klinken.

MarkS
3 januari 2007, 23:09
Iedereen lijkt het er wel over eens dat een gitaar via internet kopen geen goed idee is, dus dat zal ik dan maar zo laten.

Niet alleen uit praktisch oogpunt hoor.
Je eerste gitaar kopen is gewoon "part of the fun" van de nieuwe hobby!

vulvasonic
3 januari 2007, 23:10
Niet alleen uit praktisch oogpunt hoor.
Je eerste gitaar kopen is gewoon "part of the fun" van de nieuwe hobby!

Psies!

De geur van een muziekzaak krijg je er nooit bij via internet. Ik ben verslaafd aan die lucht! :o

Supreem
3 januari 2007, 23:46
Psies!

De geur van een muziekzaak krijg je er nooit bij via internet. Ik ben verslaafd aan die lucht! :o

Mja. Jammergenoeg begint en eindigt het een beetje met de gitaar vast te nemen, even de zes snaren aan te slaan en ze terug te hangen.

Nog een laatste vraagje voor ik slapen ga:

Wat vinden jullie van deze 'deal'?

Ibanez (http://www.koopjesnet.be/SportCultuur/Instrumenten_partituren/TE3/0/6/9/10055980/c0420681-bc06-4f1a-992f-fc153407941a/Ibanez_gitaar,_versterker,_gitaarzak.html)

Gitaristje 18
3 januari 2007, 23:47
Ik vind gitaarzaken frustrerend. Te veel keuzemogelijkheden. Stel je probeert 5 gitaren, misschien was de 6e gitaar die je niet hebt grobeerd vele malen beter dan de gene die je uiteindelijk gekocht hebt. Je weet het nooit. Dat vind ik frustrerend.

Slevin
4 januari 2007, 01:00
Moet je ze alle 6 testen, d'oh ?

Gitaristje 18
4 januari 2007, 01:33
Ja, dan test je er 7 en wat als de 8e nou veel beter was en dat weet je niet? En zo kan je dus doorgaan. Of ga jij ze allemaal testen.

TRC
4 januari 2007, 07:55
Over het ibanez pakket: sowieso slechte foto's, eerst om betere vragen.
Ehm, Ibanez...tjah, mijn eerst gitaar (net een maandje de deur uit, ben ook pas een dik jaar bezig hoor) was een Ibanez GSA60, voor een beginnersgitaar een ERG goed stuk hout! Ziet er prachtig uit, speelt goed enz. enz. maar ik vond de sound gewoon verschrikkelijk!
Niet op het begin, toen vond ik alles dat scheurde en brulde over een versterker prachtig, maar ik denk dat je je nu al af moet gaan vragen wat voor soort muziek je wilt gaan maken.
Wil je ook wat rustigere rock spelen, koop dan geen ibanez.
Wil je net juist flink stevige/snelle muziek spelen, koop dan dus wel bijv. een ibanez.

Als versterker wil ik je gewoon nogmaals een roland cube of vox ad aanraden, er zitten enorm veel effecten op die (helemaal voor een beginner) super leuk zijn! Dat is die extra tientjes echt wel waard! (op den duur wil je ze toch en zul je ze dus los moeten kopen..)