PDA

View Full Version : Tele probleem



Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 14:00
Ik heb een humbucker in m'n Tele gebouwd. In de hals. Als ik nou het volume helemaal opendraai, hoor ik niks. Als ik het volume iets terug draai heb ik wel geluid. Wat heb ik verkeerd gedaan?


Bedankt alvast.

LostHighway
3 januari 2007, 14:36
Pot omgekeerd gesoldeerd?
Brakke pot?

Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 14:48
Ik heb helemaal niet aan de pots gezeten. Ik hoor nou helemaal niks meer... Ik heb daarbij ook de ballen verstand van elektronica in een gitaar. Dit leek me echter geen lastige klus.

Één draadje (hot) van de humbucker naar de keuzeschakelaar en het 'gaasdraad' (aarde, om de hot) naar clipje van de keuzeschakelaar.

Doe ik iets verkeerd? De pots zijn een paar weken geleden vervangen dus deze kunnen niet defect zijn.

Squier4ever
3 januari 2007, 15:02
probeer die aarde eens aan de centrale aarde te hangen....

LostHighway
3 januari 2007, 15:05
?
Daar zal je probleem zitten, in feite ga je van de hot van je hum naar de middenste pin van je pot, van de buitenste pin welke in de juiste richting open volume open geeft, maakt niet uit elektrisch om de andere te pakken, is gewoon de draairichting van je pot, ga je naar de schakelaar en zo naar je jack.
Eventueel nog een tonepot daarbij maar daar praat je nu niet over dusjah.
Die mantel van je humbucker soldeer je op de achterkant van de pot, en leg je aan de aarde, alsook de overgebleven pin van je pot.
Zal even een layout voor je zoeken.
EDIT: hier is eentje van Seymour Duncan, die Groene en Bare zijn jouw mantel, die witte en rode moet je niet op letten, zijn bij jou intern doorverbonden.
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2h_1v_3w.html
Pots kunnen by the way zelfs nieuw brak zijn, of door het solderen te lang opgewarmd, kheb eergisteren ook een nieuwe pot gestoken en die draait nu omgekeerd omdat de andere kant gewoon nieuw al kapot was..

Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 15:12
Bedankt allemaal voor de tip... Maar ik kom er niet echt uit zeg maar. (schaam me diep...)

Vervloekte electronika...!

Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 15:27
Ik heb een foto gemaakt van het één en ander. Hoop dat het een beetje duidelijk is.

http://groups.msn.com/_Secure/0RADvDgoUtaKq1iw*NFKaEX9zTodGablsvj5mIqZVtkd4JBPAl rAPTXRbDk2Pvin*xx2nAc75dSoux1oUSi3kun4eXPpGBSh!8!x WLisBXLg/Afb001.jpg?dc=4675604651736471608

Zoals je ziet is de mantel (aarde) naar het clipje van de schakelaar gegaan en de hot naar een pin van de schakelaar. Zo was mijn vorige pup (enkelspoel) ook verbonden. Dus heb precies hetzelfde gedaan.

Het is een normale Tele set-up met één toon en één voume pot.

Squier4ever
3 januari 2007, 15:31
probeer die humbucker anders eens op een potmeter te aarden, net als bij een les paul
sowieso raar dat de centrale aarde op die switch zit....
verplaats die anders ook ff naar de potmeter

no 1 hops
3 januari 2007, 15:50
gewoon de mantel, dus die metalen weving om de hot aan de volume potmeter solderen, waarschijnlijk zitten er al meerdere draden aan de bovenkant vast.
daar zal ook de massa van de ander pup aan vast zitten.
verder proberen iets tussen die mantel en alle ander electronica delen te schuiven zodat er niet per ongeluk kontakt word gemaakt met iets anders

Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 16:03
Ik heb de mantel op de volume pot gesoldeerd, op de aarde van de brug. Op advies van 'Squiere4ever'. De hot nog steeds aan de keuzeschakelaar. Maar er is niet veranderd...!

EDIT: Denk dat het ergens aan de soldeerpunten ligt. Heb zojuist weer alles getest, maar nu met de 'controlplate' iets los van de body. Toen deed alles perfect. Drukte ik echter de plaat op de body, verloor ik weer contact.

Zal alles nog eens netjes na-solderen.

LostHighway
3 januari 2007, 16:23
Ik was even vergeten dat het een Tele was, secondje ik heb een perfecte pic voor je.
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/std_tele.html
Zonder tonepot laat je die onderste potmeter gewoon weg en ga je van aan de 'solder' plekjes meteen naar de sleeve van de jack.
De witte op de tekening is de hete, de zwarte de mantel van de jouwe.
Niet letten op de singlecoils, is hetzelfde.

Snaar'n Bennie
3 januari 2007, 16:33
Bedankt mensen!

Raar dat het wel lukt als de mantel op de pot gesoldeerd word, en niet op het clipje van de schakelaar (zoals voor de verbouwing). Mischien dat iemand hier het antwoord op weet. Fred Dons mischien? Onze bouw-guru!

Gearjunkie
3 januari 2007, 16:46
EDIT: Denk dat het ergens aan de soldeerpunten ligt. Heb zojuist weer alles getest, maar nu met de 'controlplate' iets los van de body. Toen deed alles perfect. Drukte ik echter de plaat op de body, verloor ik weer contact.

Zal alles nog eens netjes na-solderen.

Is de control cavity afgeschermd? Wellicht maak je kortsluiting...