PDA

View Full Version : Ibanez Les Paul



Nocki
3 januari 2007, 13:27
Wauw! ik krijg hier helemaal zin in.
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=72371

jammer dat ik net mn zinnen heb gezet op een drums en ik mn G-system nog niet kwijt ben.. als ik die kwijt ben ga ik m eens mailen!

wat vinden jullei van die oude ibanez gitaren? volgens mij zijn ze geweldig of niet? lijken ze erg veel op hun gibson tegenhangers?

http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p72371n1.jpg
http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p72371n2.jpg
http://www.gitaarmarkt.nl/photos/p72371n3.jpg

rocker_71
3 januari 2007, 13:29
"genadeloos veel beter dan de gibson zelf

en dat voor slechts 450 euro. :p Dat lijkt een koopje. De foto's laten wel een mooie gitaar zien.

Squier4ever
3 januari 2007, 13:37
deze heeft een bolt-on neck...

dr.distortion
3 januari 2007, 13:45
Idd een bolt on neck....450 euro is dan aan de hoge prijs....

Debaser
3 januari 2007, 13:46
yeah michael bolton neck !

-sorry

Nocki
3 januari 2007, 14:05
ok. jammer. het leek me al te mooi om waar te zijn... :)
ik ga weer verder dromen...

Gitaristje 18
3 januari 2007, 15:30
Wat is er mis dan met een bolt-on neck? Dat is toch een neck die vast geschroefd is ipv lijmen of is het iets anders?

Squier4ever
3 januari 2007, 15:55
jup en op een les paul hoort eigenlijk een set neck....
mijnes heeft dat ook niet, maar ik heb ook maar een cheapo LP
klinkt wel lekker though.

zeppo
3 januari 2007, 16:06
jup en op een les paul hoort eigenlijk een set neck....
mijnes heeft dat ook niet, maar ik heb ook maar een cheapo LP
klinkt wel lekker though.
Nou dan? Dan is er toch niets mis mee?
Ik snap de discussie bolt-on <-> set neck ook niet helemaal. Ik heb gitaren met beide constructies, en kan geen enkel verschil ontdekken tussen bijv. sustain.
OK, qua speelgemak zou je verschillen kunnen verwachten, maar de bolt-on neck van mijn Peavey USA Limited is zo geweldig gemaakt dat ook dat verhaal niet opgaat.
Volgens mij is het dus niet de constructie die het verschil maakt, maar de kwaliteit van uitvoering van de gekozen constructie.
Just my 2 cents

Treeb
3 januari 2007, 16:06
Wat is er mis dan met een bolt-on neck? Dat is toch een neck die vast geschroefd is ipv lijmen of is het iets anders?

Dat klopt, maar in dit geval wijst het er op dat het een goedkope ibanez uit deze serie is, de duurdere (betere) hebben een gelijmde neck. Deze gast is overigens wel erg duur met deze ibanez.

Gitaristje 18
3 januari 2007, 16:16
Ooh het is dus eigenlijk gewoon een indicatie bij deze gitaar.

Nocki
3 januari 2007, 16:20
Benblij dat jullie er zijn voor dit soort dingen! dankjullie wel jongens.. dat scheelt me weer een hoop centen!

Squier4ever
3 januari 2007, 16:23
hehehe

je had zelf toch ook wel kunnen zien dattie bolt-on was?
of was je verblind door je GAS aanval?

op zich niks mis met bolt-on, maar eigenlijk vind ik dat het niet hoort op een LP, ook al heb ik er zelf een hehe
daarom moet ik ooit ook een echte hebben

Rutger
3 januari 2007, 16:39
Oude Ibanezjes met bolt-on kunnen best goed zijn, gewoon gaan kijken en spelen

Je kunt ook gewoon wat van de prijs aflullen natuurlijk ;)

Nocki
3 januari 2007, 16:51
tja.. ik weet niet hoor. ik had het nog niet gezien dat het een geschroefde hals was. en uiteindelijk vind ik dat een lp gewoon gelijmt moet zijn. maar misschien dat ik toch eens moet gaan kijken... ik weet het niet. het is wel een leuk gitaartje opzich...

een en nachtje over slapen. ik vind m best wat prijzig....

Rutger
3 januari 2007, 16:53
dat wel ja. d'r komt er regelmatig een voorbij dus je hoeft je niet te haasten.
deze zwarte met binding is alleen wel erg mooi :) pre-lawsuit aan de headstock te zien

Nocki
3 januari 2007, 16:56
ja he... zucht....

nou ja eerst weer spul verkopen voordat we weer spul kopen...

savecracker85
3 januari 2007, 16:58
prima gitaartje volgens mij..alleen je ziet ze wel eens voor de helft voorbij komen

2350
3 januari 2007, 19:35
Deze gitaren blijven duurder worden. Dit is een reeële prijs.

Die setneck Ibanez Les Paul modellen zijn echt niet te vinden en kosten zo ongeveer het dubbele.

Squier4ever
3 januari 2007, 19:47
ben jij de aanbieder ofzo?
er wordt toch door meerdere mensen gezegd dattie te duur is, ben dat zelf ook van mening.

AART
3 januari 2007, 19:56
Zelfs ik als Ibbi fnaat vind hem te duur.

Een set neck pre lawsuit ibbi in mint staat brengt maximaal zo'n 500-600 euro op, echt geen 800.
En deze is 200-250 waard lijkt me.

2350
3 januari 2007, 20:06
Nee,

Ik ben niet de verkoper. Weet ook niet wie het is.

Ik hobby een beetje met die dingen en weet er dus iets van. Staat wel ergens een ouwe foto in "Post je collectie" hier op het forum. Zoek maar even, kun je zien wat ik heb. Volg eBay maar eens voor de prijzen, je schrikt er van.

Iedereen die nette exemplaren voor minder dan 400€ te koop heeft mag me mailen. Ik kan er nog wel een paar gebruiken....

DarknessAwaits
3 januari 2007, 20:22
400 is van wat ik ervan weet tegen redelijk en hoog aan. De bolt-on lp ibzjes zijn gewoon niet zo gewild. Of er echt een duidelijke reden voor te geven is, behalve dan het conservatisme van de gitaristen... kweenie :satisfie:.

renier
3 januari 2007, 21:20
ach, mensen blijven inspelen op het dubbeltje-op-de-eerste-rang gevoel van gitaristen. IEDEREEN wil een gitaar die klinkt als een '59 les paul, speelt als een custom shop strat en de looks heeft van de duurste PRS, en dat allemaal voor de prijs van een instapgitaartje.

alle waar naar zijn geld. natuurlijk zijn er goeie en slechte deals, maar die steeds opnieuw oplaaiende hypes voor bepaalde series gitaren uit bepaalde fabrieken van een of andere kopie-fabrikant die zogenaamd "beter zijn dan een echte gibson"... wat een gelul.

ik heb zowel ibanezen uit de duurdere als goedkopere kopie reeksen gehad, nieuw en oud, en truth be told: er zitten prima gitaren tussen, maar iedereen die beweert dat ze een echte gibson kunnen evenaren heeft OF een hele slechte gibson, OF hele slechte oren en vingers.

Neals
3 januari 2007, 21:53
ach, mensen blijven inspelen op het dubbeltje-op-de-eerste-rang gevoel van gitaristen. IEDEREEN wil een gitaar die klinkt als een '59 les paul, speelt als een custom shop strat en de looks heeft van de duurste PRS, en dat allemaal voor de prijs van een instapgitaartje.

alle waar naar zijn geld. natuurlijk zijn er goeie en slechte deals, maar die steeds opnieuw oplaaiende hypes voor bepaalde series gitaren uit bepaalde fabrieken van een of andere kopie-fabrikant die zogenaamd "beter zijn dan een echte gibson"... wat een gelul.

ik heb zowel ibanezen uit de duurdere als goedkopere kopie reeksen gehad, nieuw en oud, en truth be told: er zitten prima gitaren tussen, maar iedereen die beweert dat ze een echte gibson kunnen evenaren heeft OF een hele slechte gibson, OF hele slechte oren en vingers.

Ik heb zelf een Ibanez SZ die ik toch een pak beter vind klinken dan mijn Gibson, maar misschien komt dat omdat ik toch van een wat moderner geluid hou?

Dirkdewaard
3 januari 2007, 22:08
Ik heb zelf een Ibanez SZ die ik toch een pak beter vind klinken dan mijn Gibson, maar misschien komt dat omdat ik toch van een wat moderner geluid hou?

goed punt, goed geluid is persoonlijk.

Rinze
3 januari 2007, 23:35
De meeste jaren '70 Lawsuit-Ibanessen (Ibanezzen?) hebben toch een geschroefde hals? Ik kende vroeger twee mensen die zo'n ding hadden, vond het wel mooie gitaren, die ene heeft hem in '90 voor 150 gulden verkocht, toen wilde niemand zo'n ding hebben. Nou ja, ik wel, maar toen was ie al weg. Bovendien kan ik bijna nooit weerstand bieden aan GAS, dus dat telt niet. Een jaar of 5 geleden begonnen mensen die Lawsuit-Ibs te verzamelen en toen gingen de prijzen omhoog. Jullie schuld, neem ik aan :chicken:

renier
4 januari 2007, 07:55
Ik heb zelf een Ibanez SZ die ik toch een pak beter vind klinken dan mijn Gibson, maar misschien komt dat omdat ik toch van een wat moderner geluid hou?

heel andere vergelijking. we hebben het hier over ibanez Les paul kopieen uit de jaren 70 en 80 en hun verhouding tot hun gibson counterparts.

een sz is een heel andere gitaar dan een les paul. en wellicht hou je inderdaad meer van die soort sound.

renier
4 januari 2007, 07:58
De meeste jaren '70 Lawsuit-Ibanessen (Ibanezzen?) hebben toch een geschroefde hals? Ik kende vroeger twee mensen die zo'n ding hadden, vond het wel mooie gitaren, die ene heeft hem in '90 voor 150 gulden verkocht, toen wilde niemand zo'n ding hebben. Nou ja, ik wel, maar toen was ie al weg. Bovendien kan ik bijna nooit weerstand bieden aan GAS, dus dat telt niet. Een jaar of 5 geleden begonnen mensen die Lawsuit-Ibs te verzamelen en toen gingen de prijzen omhoog. Jullie schuld, neem ik aan :chicken:

die bolt-on varianten mis je niks aan. enige pluspuntje is de neckshape (lekker vlak) en de super seventies pups. de rest stelt eerlijk gezegd niet veel voor. grappig gitaartje, maar echt niet beter dan een squier 51, dean vendetta, etc.

er worden tegenwoordig betere goedkope gitaren gemaakt dan vroeger.

patricia
4 januari 2007, 10:39
nocki?

beviel de g-system niet?

Nocki
4 januari 2007, 11:07
Hoi Patricia,

Heel beviel zeker wel. maar ik wil graag een electronische drum kit. en heb op het moment niet genoeg centen. dus iets moet wijken en dat wordt dus de g-system. Die gaat weg om het drumstel te bekostigen en iets van een goedkope fx en pedal zoals de rocktron intellifex of gewoon een paar pedaaltjes.

patricia
4 januari 2007, 13:44
tja nocki,ik had hetzelfde probleem.

gelukkig was ik mijn g-system snel kwijt.
ik ben weer teruggegaan naar mijn podxt-live.

AgileGhost
4 januari 2007, 17:11
nu we het toch over Ibanez Les Pauls hebben;

Patricia, heb jij die zwarte les paul van michel gekocht? Ik heb heel lang zitten twijfelen, maar volgens mij was jij sneller :) het zou die epi van jou op marktplaats verklaren. Hoe is de Ibanez?

patricia
4 januari 2007, 17:30
nope!niet gekocht.

mijn epi gaat eruit omdat ik een strat erbij wil hebben.
vandaar.

AgileGhost
4 januari 2007, 17:33
Hm, ik ben benieuwd wie hem dan gekaapt heeft... vind je trouwens ook niet dat het tijd wordt voor een serieuze lefty-community?

patricia
4 januari 2007, 17:39
helemaal mee eens!!!!!!

AgileGhost
4 januari 2007, 17:42
kijk, dat is mooi. niet dat ik er erg veel zin in heb om alles op te zetten, maar toch... ik weet zeker dat er een hele mooie ruilhandel zou kunnen ontstaan. iedereen z'n eigen foto-album enzo, klein forumpje... wie kunnen we zo gek krijgen om iets op te zetten?

robert-gitarist
4 januari 2007, 17:54
Om maar even ontopic te gaan.
Ik heb een Ibanez Custom Les Paul uit 1974 en ik vind hem geweldig.Die gaat echt never nooit weg.Mooi afgewerkte plank met gelijmde hals,mooie bindingen etc.Enigste waar ik van baal is dat ik de goud kleurige elementkapjes niet meer heb waar het oude Ibanez logo in staat :( Mijn pa(vorige eigenaar ervan) had toen de tijd een DiMazio super distortion erin gestoken en is toen de kapjes kwijt geraakt.Toen de tijd waren die dingen namelijk geen fuck waard.Maar nu.Zzag laatst een op marktplaats staan voor 1250 euro.Maar ze zijn erg mooi en spelen echt super fijn 8-)

Goldeneye
4 januari 2007, 23:17
Om maar even ontopic te gaan.
Ik heb een Ibanez Custom Les Paul uit 1974 en ik vind hem geweldig.Die gaat echt never nooit weg.Mooi afgewerkte plank met gelijmde hals,mooie bindingen etc.Enigste waar ik van baal is dat ik de goud kleurige elementkapjes niet meer heb waar het oude Ibanez logo in staat :( Mijn pa(vorige eigenaar ervan) had toen de tijd een DiMazio super distortion erin gestoken en is toen de kapjes kwijt geraakt.Toen de tijd waren die dingen namelijk geen fuck waard.Maar nu.Zzag laatst een op marktplaats staan voor 1250 euro.Maar ze zijn erg mooi en spelen echt super fijn 8-)

Ik geloof best dat ze goed klinken en spelen, maar zoveel waard zijn ze nu ook weer niet. Er wordt teveel op ebay gekeken, waardoor gitaristen snel de neiging de US dollar meteen over te zetten naar de prijs in euro's....maar dat is niet realistisch. In Nederland brengen ze heel wat minder op. 700 euro voor een pre-lawsuit Ibanez met gelijmde hals is realistisch, 1250 euro daareentegen niet...daar koop je namelijk al bijna een goede, tweedehandse, echte Gibson LP Standard voor, waar niets aan mankeert.
Er wordt nogal opgeblazen gedaan over kopieen van de 'real thing'. Er was een leuke tijd in de 60's/70's waar de Japanners goed konden kopieeren, zowel akoestisch als electrisch, maar het blijft een KOPIE en niet een GIBSON.
Kopieen verliezen hun waarde, terwijl echte Gibsons hun waarde nooit zullen verliezen mits in originele staat. Een echte, originele Gibson LP Standard/Custom van bijv. 50 jaar oud, is onbetaalbaar...en dat mag ook.


:B

bat
4 januari 2007, 23:24
Kopieen verliezen hun waarde, terwijl echte Gibsons hun waarde nooit zullen verliezen mits in originele staat. Een echte, originele Gibson LP Standard/Custom van bijv. 50 jaar oud, is onbetaalbaar...en dat mag ook.
Grotendeels ben ik het wel met je eens, maar hiermee niet helemaal.

Het punt is dat die kopieën zo goed waren dat ze nu zelf enigszins een soort van legende aan het worden zijn. En dat mag ook best, het zijn immers goede gitaren die bovendien een belangrijke mijlpaal in de wereld van de electrische gitaar markeren - de opkomst van serieuze concurrentie uit het verre oosten.

Natuurlijk is het zo dat een echte LP van 50 jaar oud veel meer opbrengt, maar dat is appels met peren vergelijken. In dit geval moet je een eind 70-er/begin 80-er jaren LP met deze gitaren vergelijken. Ja, die brengen ook meer op dan een kopie, maar dat is vaak echt alleen om het logo op de kop. Kwalitatief koop je met een Japanse kopie uit die tijd vaak een even goede gitaar.

Orpheo
4 januari 2007, 23:26
Kopieen verliezen hun waarde, terwijl echte Gibsons hun waarde nooit zullen verliezen mits in originele staat.
:B


dit is BULLSHIT. de tokai '59 les paul kopieen worden steeds duurder. de Orvilles ook. de burny's ook. je moet denk ik echt even beter kijken. sorry dat ik t zo bot breng, ik ben ook les paul fan, maar je moet even iets realitischer kijken naar de les paul. het instrument is eigenlijk zwaar achterhaald. er zijn veel betere instrumenten op de markt als het gaat om features, mogelijkheiden en overall kwaliteit. gibson maakte echt wel een misser soms hoor met gitaren in de 50ies en sixties. ik heb onlangs een ES335 uit de jaren 60 getest (ben alweer t jaar vergeten) en een hele poos geleden een LP uit 1958, maar die gitaren waren gewoon junk. ze klonken als een natte krant.

ik heb echter een tokia getest, vlak nadat ik die LP testte, eentje uit de jaren 70, en dat ding klonk zoals ik een LP hebben wil. superb!

de les paul is een prachtige gitaar, maar je moet wel even je realiseren dat het niet de beste gitaar is, en zeker niet de meest veelzijdige gitaar. het levert 1 geluid, en dat is t voor je of niet. en je kan er mee rocken, bluesen en metal eruit knallen, zelfs met 1 les paul, maar het blijft de les paul sound. thats it.