PDA

View Full Version : Metalen brug op akoestische gitaar?



Janne
3 januari 2007, 14:14
Hallo allemaal,

Ik moet me sowieso eens wat meer verdiepen in het afstellen van akoestische gitaren (mensen die op de meeting de actie etc van mijn ayers hebben gezien zullen dat vast beamen).
Maar nu vroeg ik me af wat het effect zou zijn van een metalen brug op een akoestische gitaar, dus bijvoorbeeld ene stratbrug (hm doe maar even zonder tremolo, dat wordt helemaal ingewikkeld). Hierdoor zou je makkelijker iets kunnen doen aan de intonatie en actie door de brugzadels die makkelijker te verstellen zijn. Maar welke invloed heeft het op het geluid, ik neem aan dat de brug belangrijk is in de overdracht van trillingen van de snaren naar het bovenblad? En natuurlijk hoe ga je hem monteren? Er komt veel spanning op te staan, dus moet goed vastzitten.
Misschien wil ik eens een poging wagen zelf een gitaar te bouwen en dit zou veel meetwerk schelen (wat ik waarschijnlijk in mijn ongeduld niet precies genoeg zou doen).

Groeten,
Janne

Tho
3 januari 2007, 14:25
Lijkt me een lastige ingreep, en het ziet er imo niet uit! Ik denk wel dat het wat meer sustain geeft, maar ik denk niet dat het de tone ten goede komt..

Eko
3 januari 2007, 14:25
Het gebruik van zadels e.d. zou het overbrengen van trillingen op je bovenblad ernstig belemmeren. Wel zou je gecompenseerde brugkammen kunnen gebruiken. Deze kun je ook nog van diverse materialen kopen om je geluid al dan niet te kleuren. Trouwens dat kun je ook doen door de endpegs te kopen van ander materiaal. Ik heb ze van plastic, ebbenhout en brons.Allen met hun eigen geluid.

Enra
3 januari 2007, 15:07
Ik denk dat een metalen brug op je akoestische gitaar het geluid drastisch zou 'verneuken'. Laat staan dat je een metalen brug kunt bevestigen. Of bedoel je slechts het zadel van metaal, dat stripje dat normalitere van been is? Dat zou zaken wat veranderen. Er zijn gitaristen die messing zadels en topkammen gebruiken voor akoestische gitaren. De klank??? Tja, wat zal ik zeggen... Je moet er van houden...

Javaca
3 januari 2007, 15:30
Voor een klassieke moet je het sowieso niet gebruiken. Een ebben brug verneukt je geluid al (gewoonweg zo zwaar dat je het bovenblad niet in beweging krijgt).

Om het afstellen te vergemakkelijken zou je het zadel in 6 losse stukjes kunnen zagen. Voor piëzo kan dit ook een stuk gebalanceerder geluid geven.

Messing topkam op een western of electische ben ik niet tegen, het klinkt meer als een gefrette snaar.

Janne
3 januari 2007, 15:52
Om het afstellen te vergemakkelijken zou je het zadel in 6 losse stukjes kunnen zagen. Voor piëzo kan dit ook een stuk gebalanceerder geluid geven.

Dat had ik ook al begrepen ja, ik moet maar ns een aantal topkammen halen en wat experimenteren.

Was al bang dat het het geluid behoorlijk aan zou tasten, ach misschien ga ik wel koppig doen en koop ik een goedkoop gitaartje om die brug te vervangen voor n elektrische-gitaar-brug (gaat niet direct om het materiaal, maar om de eenvoud waarmee hij aan te passen is) :p, kijken wat dat oplevert.
En anders gewoon wat harder en preciezer werken :).

Javaca
3 januari 2007, 17:24
Het gewicht zal je toon denpen.
Snaren en bovenblad worden door de brug verbonden. De brug brengt de trilling over op het bovenblad.

Het is op elkaar ontworpen, brug, bovenblad, bebalking. Als je daar één aan ding aan veranderd moet de rest ook mee.

Met een stratbrug verklein je de oppervlakte waarop de snaarspanning komt. Normaal wordt dit verdeeld over de gehele brug.

Als we een snaarspanning van bijv 60 kilo verdelen over een lijmvlak van 4x15 cm is dat 60/(4*15)= 1 kg/cm2.
Als we dit verdelen over een oppervlakte van 4x6 cm is dat 60/(4x6)= 2,5 kg/cm2.
Dit is een aanzienlijke vergroting die je bovenblad niet leuk gaat vinden.
(maten en gewichten zijn voorbeelden, enkel genomen bij benadering)

Enra
3 januari 2007, 17:34
Het gewicht zal je toon denpen.
Snaren en bovenblad worden door de brug verbonden. De brug brengt de trilling over op het bovenblad.

Het is op elkaar ontworpen, brug, bovenblad, bebalking. Als je daar één aan ding aan veranderd moet de rest ook mee.

Dus... Als je een metalen brug wilt gebruiken, bouw dan meteen een electrische gitaar!!!!

Javaca
3 januari 2007, 17:38
Hoeft niet persé Enra...
Wie bouwt hier ook alweer dobro's? :p ;)

Als je een metalen brug wilt gebruiken moet je licht metaal gebruiken. Maak bijvoorbeeld eens een klassieke brug uit aluminium... :p Gewoon om eens voor de gein te proberen.

Harald
3 januari 2007, 19:05
Verstelbare bruggen op akoestische gitaren zijn tot nu toe nooit een succes geweest. Gibson heeft het geprobeerd, maar dat schijnt niet geweldig te zijn. Zal toch ook wel een reden voor de gangbare constructies zijn. Niet alle akoestische gitaarbouwers zijn ten slotte behoudend. Ook grotere fabrieken als Taylor en Ovation zijn behoorlijk met vernieuwing bezig geweest.

Enra
3 januari 2007, 21:24
Hoeft niet persé Enra...
Wie bouwt hier ook alweer dobro's? :p ;)

Als je een metalen brug wilt gebruiken moet je licht metaal gebruiken. Maak bijvoorbeeld eens een klassieke brug uit aluminium... :p Gewoon om eens voor de gein te proberen.

Ja, ja, ik bouw ook dobro's (Da's eigenlijk een merknaam; correct zou zijn resofonische gitaren)!! Maar de spiderbridge van een dobro in combinatie met de resonator en de soundring is wel iets heel anders dan een 'stratbrug' op een akoestische gitaar!! Toch?

Maar goed, wie ben ik... Staartstukken van bv contrabassen worden ook van diverse materialen (Ebben, Buxus, aluminium, carbon, enz.) gemaakt om klank te beinvloeden. Dus, tja.... Een stratbrug op een akoestische gitaar... Nouja, oké dan, maar dan wel met tremelo!!!!