PDA

View Full Version : Elektrische gitaar met .09 -> 2 veertjes?



Yapser
3 januari 2007, 09:57
Het gaat hier om een simpele Ibanez uit de Gio serie. Deze wordt standaard met 2 veertjes voor de tremolo geleverd, en je zou verwachten dat dat in normale stemming de brug recht zou kunnen staan.

Helaas staat bij een pakje .09 de brug veel te ver naar voren, ook bij het volledig terugschroeven (tot zover mogelijk) van de twee schroefjes van het plaatje aan de andere kant van de brug. Is zelfs voor .09 een 3e veer nodig of zit de truuk ergens anders? Goede intonatie? Ik weet alleen dat bij mijn eigen gitaar een 3e veer nodig was voor .010..

Ook is er last van behoorlijke fretbuzz op de A en G snaar. Kan dit ook wat te maken hebben met de brug die niet netjes recht staat of is hier ook weer wat anders op te vinden? Als ik de snaar na de topkam naar beneden druk wordt de buzz minder.

rocker_71
3 januari 2007, 10:07
2 veren zou genoeg moeten zijn, maar als je dergelijke problemen heb, dan doe je er toch gewoon een derde bij. Die veren kosten niets en misschien lost je fretbuzz ook op. Check daarvoor ook even de action (hoogte) van de snaren die buzzen.

Ronaldd
3 januari 2007, 13:21
eventueel kun je ook de veren schuin monteren, geven ze iets meer spanning dan recht

rocker_71
3 januari 2007, 13:25
eventueel kun je ook de veren schuin monteren, geven ze iets meer spanning dan recht

Nooit bij stilgestaan, maar klinkt logisch, omdat de afstand schuin groter is dan recht. Als we daar lang over gaan filosoferen, dan komen we uiteindelijk uit bij de stelling van Pythagoras, wie kent hem nog.

a2 + b2 = c2

Zie ook wiki (http://nl.wikipedia.org/wiki/Stelling_van_Pythagoras).

Squier4ever
3 januari 2007, 13:49
het is a^2+b^2=c^2 ....

Yapser
3 januari 2007, 14:14
Meh, veertjes schuin scheelt idd. al een stuk. Tremolo staat nogsteeds wat schuin, maar minder dan voorheen.

Buzz is opgelost: een tunertje zat nogal losjes. Snaar eruit halen, tunertje wat doordraaien en snaar weer vastdraaien hielp.

rocker_71
3 januari 2007, 14:20
het is a^2+b^2=c^2 ....

heb ik zo gekopieerd vanuit wiki, maar de opmaak is veranderd :sneaky:

dus: a kwadraad plus b kwadraat is c kwadraad

schizo910
3 januari 2007, 14:32
Ik ga Ibanez aanklagen... :sneaky:

vulvasonic
3 januari 2007, 16:03
Ik ga Ibanez aanklagen... :sneaky:

En ik Nintendo! :angry:

Eko
3 januari 2007, 16:09
Het kan ook zo zijn dat de schroeven aan de binnenzijde ( achterkant) te ver zijn geschroefd. Door die te draaien zet je ook meer trekkracht op de brug. Dan komt de brug ook weer in de originele stand.

schizo910
3 januari 2007, 16:23
En ik Nintendo! :angry:

Precies! Beetje onze namen gebruiken, maar denk je dat ik ooit één gitaar heb gezien? of royalties? echniehe!

Rude Perception
3 januari 2007, 17:06
ik heb gewoon lekker 5 veren op m'n trem met .09 snaren...

Ik gebruik hem dan ook niet:)

grayfink
3 januari 2007, 17:19
Met .09 breekt je hals, zulke sterke veren bestaan niet eens:eek:

Gearjunkie
3 januari 2007, 18:09
Met .09 breekt je hals, zulke sterke veren bestaan niet eens:eek:

:)

123456789