PDA

View Full Version : Semi-accoustische gitaar bedrading repareren



Martien
3 januari 2007, 00:25
Ik heb een vraag ik heb momenteel een gitaar staan, een semi accoustisch, waarvan een volume knop los zit en de bedrading gaar is.
Nu is dit meestal vrij makkelijk op te lossen.
In dit geval zitten er in de gitaar 'F' gaten en elementen, (hij is dus meer elektrisch dan semi- accoustisch) maargoed, hij heeft wel een body die hol is, maar hoe kan ik nou in vredesnaam bij de bedrading komen.
Door de elementen los te schroeven?

het is een richwood gitaar btw

Martien
3 januari 2007, 18:53
hmz, niemand nee...?

misschien ook een beetje misplaatst qua onderwerp?

piezo
3 januari 2007, 19:23
De oplossing:Alle draden en onderdelen die je eruit trekt moet je vooraf voorzien van trekdraden van touw of koper-/ijzerdraad. En het is handig als je een tandartsspiegeltje kunt bemachtigen, soms verkrijgbaar bij electronica- of modelbouwboeren. Kleurcode oid aan de trekdraden en die codes neerschrijven is wel zo verstandig:
- knoppen van de pots afhalen
- voldoende lang, dun koperdraad aan de potschachten binden en vastsolderen en het andere eind van die draden zekeren aan de gitaar
- moertjes los
- pots in de kast laten zakken. Eventueel met behulp van een smal tangetje kun je ze dan wel door de F-gaten heentrekken (dat past precies), koper-/ijzerdraad eventueel vast laten zitten als je ze niet vervangt
- elementaansluitingen en andere electra-draad zonodig lossolderen van de pots en aan nieuwe pots solderen, en nieuwe pots weer aan de oorspronkelijke trekdraad bevestigen. Daarna kun je de oude/nieuwe pots weer naar het oude gat toetrekken.

En zo ga je verder.....

Het moeilijste deel van de operatie is vaak het vasthouden van de pots bij het weer aandraaien van de moertjes, maar met wat slanke vingers moet dat kunnen.

Succes.

Martien
3 januari 2007, 20:06
Ahja ! Natuurlijk!

perfect! bedankt