PDA

View Full Version : Spaansje - met of zonder cut away



Pais
3 januari 2007, 00:04
Ik ben op zoek naar een gitaar met wat meer klasse en oreinteer me erop los. Omdat ik op mn huidige spaanse gitaar de mogelijkheid om boven de 12de fret te spelen mis, vind ik een cutaway model intressant.
De gitaarwinkel next-door heeft maar weinig spaanse gitaren met cut-away en bovendien met sparren bovenblad, iets wat ik niet zoek.

Ik weet dat een cut-away een 'aanslag' kan zijn op het laag in je sound. Maakt dat nou werkelijk zoveel verschil? Ik heb een stel alhambra's getest bij een andere muziekzaak (niet next-door) waarbij de cut-away modellen wel warm klonken, maar met een ongeoefend oor ontgaan je dingen. Er is me verteld dat de cutaway modellen in de flamenco gebruikt worden waarbij de begeleiding ervoor zorgt dat gebrek aan diepte in het geluid van de solerende gitaar niet hinderlijk is.

Ik weet het niet meer. Wat adviseren jullie mij?

Don Capo
3 januari 2007, 08:02
He Pais,

Ikzelf speel op een Flamenco met cutaway en heeft bij mij weinig invloed op de warmte en of felheid. Het verschil zit hem daarin dat mijn gitaar een iets diepere klankkast heeft dan een model zonder cutaway. Aangezien de Flamencogitaar over het algemeen iets 'platter' is is mijn model ongeveer even diep als een 'normale' spaanse.

Ikzelf wil niet meer zonder, maar zoals bij alle gitaren en modellen geldt, pak er een paar uit het rek en spelen maar. BIj voorkeur niet in de gitaarzaak zelf aangezien daar alle andere gitaren met je mee trillen als je aan het spelen bent dus daar krijg je niet de juiste indruk van je warmte en felheid. Vraag of je er thuis op mag spelen. Of probeer eens wat modellen bij vrienden thuis. (een meeting is ook altijd een goede optie om eens wat nieuwe modellen te proberen)

Pais
3 januari 2007, 11:45
He Pais,

Ikzelf speel op een Flamenco met cutaway en heeft bij mij weinig invloed op de warmte en of felheid. Het verschil zit hem daarin dat mijn gitaar een iets diepere klankkast heeft dan een model zonder cutaway.

En je speelt hem dan onversterkt? Een flamenco lijkt me wel erg gevoelig voor feedback, met een diepere kast.


BIj voorkeur niet in de gitaarzaak zelf aangezien daar alle andere gitaren met je mee trillen als je aan het spelen bent dus daar krijg je niet de juiste indruk van je warmte en felheid.
Nog nooit bij nagedacht... Maar heel logisch natuurlijk. Bedankt voor die tip!
Maar dit zal ik thuis dan ook wat heben (maar heb toch iets minder gitaren staan dan in een winkel, ehm... helaas :))

Don Capo
3 januari 2007, 12:40
Yep, speel hem onversterkt, kan overigens wel versterkt. Geen last van Feedback, kwestie van een goede constructie en het juiste hout neem ik aan.

Janne
3 januari 2007, 13:07
Alhambra heeft ook wat modellen met cutaway. Of yamaha misschien, die heeft (in ieder geval in de apx serie dat ik weet) modellen met nylon snaren en cutaway. Zijn alleen wel vaak modellen (iig de apx 5na die ik had) die meer gericht zijn op versterkt spelen waardoor ze onversterkt wat minder klinken.

Pais
3 januari 2007, 14:22
Klopt Alhambra ben ik verliefd op geworden. Een degelijk uiterlijk, ze hebben een aantal modellen met cutaway, fullbody maar zonder element (heb ik niet nodig, kan altijd nog) en daarnaast is de hals iets slanker wat me meer vrijheid geeft.
Alleen een beetje balen -> bij de gitaarwinkel next-door krijg ik vanwege een andere deal korting (75E ofzo) bij een grotere aankoop maar ze willen geen alhambra's bestellen wegens onenigheid met de distributeur. Heel zonde.
Ik ga binnenkort maar eens de trein pakken richting amsterdam voor La Guitarra Buena

Don Capo
3 januari 2007, 14:25
Ik ga binnenkort maar eens de trein pakken richting amsterdam voor La Guitarra Buena
Laat maar even weten wanneer je gaat, hook ik wel ff up met je ,als je wilt natuurlijk.

hoofd
3 januari 2007, 14:38
Als je dan toch in Amsterdam bent kan je ook even langsgaan bij Dijkman Muziek, ligt zo'n beetje achter Guitara Buena, en Berkel Muziek, aan 't Spui (trammetje en je bent er). Deze winkels hebben ook een zooi Spanjolen staan, en volgens mij ook wel Alhambra's.

Don Capo
3 januari 2007, 14:48
Als je dan toch in Amsterdam bent kan je ook even langsgaan bij Dijkman Muziek, ligt zo'n beetje achter Guitara Buena, en Berkel Muziek, aan 't Spui (trammetje en je bent er). Deze winkels hebben ook een zooi Spanjolen staan, en volgens mij ook wel Alhambra's.

Berkel... Heb je het nou over Hampe?

Als je het over dat winkeltje richting Westermarkt hebt (naast het grote postkantoor zeg maar) moet ik je helaas teleurstellen, best veel troep daar.

hoofd
3 januari 2007, 14:52
Berkel... Heb je het nou over Hampe?

Als je het over dat winkeltje richting Westermarkt hebt (naast het grote postkantoor zeg maar) moet ik je helaas teleurstellen, best veel troep daar.

Nee, niet die troepwinkel, das idd echt alleen maar troep wat ze daar hebben. Ik bedoel die winkel op 't Spuiplein, naast de Waterstones, schuin tegenover 't American Book Centre, achter 't viskraampje. Die winkel. Op de bovenverdieping hebben ze een hok met akoestische gitaren. Ik heb daar nog een keer ook een grote contrabas uitgeprobeerd.. Viel niet mee :D

Don Capo
3 januari 2007, 14:59
Weer wat bijgeleerd, toch eens langs dus

hoofd
3 januari 2007, 15:01
Ik heb nog de website voor je gevonden ook!
http://www.berkelmuziek.nl/

Daar moet op gedronken worden! :dance:

Don Capo
3 januari 2007, 15:02
Yasser...........


Dat is Hampe....


Eikul!
Edit: de bedoelde ik dus een tijdje terug. Maar wel een grappig zaakje inderdaad.

hoofd
3 januari 2007, 15:11
Verdomd, je hebt nog gelijk ook.. Ik dacht dat je die winkel bedoelde daar bij de Westerkerk, in de Raadhuisstraat, die ene met al die drumstellen in de etalage. Die winkel is namelijk ook best voorzien van troep, op gitaargebied anyway. Met die Berkel (en Hampe dus) heb ik weinig problemen ondervonden, die twee keer dat ik er ben geweest.

Pais
3 januari 2007, 15:12
Laat maar even weten wanneer je gaat, hook ik wel ff up met je ,als je wilt natuurlijk.
Goed, zou ik top vinden. :)

Don Capo
3 januari 2007, 15:17
@ Hoofd:

Berkel... Heb je het nou over Hampe? dit is degene waar we het allebei over hadden

Als je het over dat winkeltje richting Westermarkt hebt (naast het grote postkantoor zeg maar) moet ik je helaas teleurstellen, best veel troep daar. inderdaad de troepwinkel, we hebben het over dezelfde, wat een misverstanden weer

@ pais, cool, laat maar weten.

hoofd
3 januari 2007, 15:39
Wat een misverstanden weer, Thijs, maar we zijn er dus uit.. Daar moet op gedronken worden! :D


Ik weet trouwens ook niet of Dijkman wat is, maar ze hebben wel een verdieping vol akoestisch staan. Daar is meestal niemand, maar de akoestische verdieping is dan ook een beetje ongelukkig gelegen tussen de drumafdeling erboven en de electrische gitaar- en basafdeling eronder, waar wel altijd iemand staat te beuken..

wimh
3 januari 2007, 16:29
Ik heb zelf een Alhambra 9P CW E2. Bevalt prima. Een eventueel gebrek aan laag is mij nooit opgevallen.
Het is een uitvoering met ingebouwde elektronica, zodat de klank, als je versterkt speelt, altijd aangepast kan worden.
In 90% van de gevallen speel ik overigens onversterkt.
Ik ben absoluut tevreden met deze gitaar.

p.s. Gekocht in Duitsland (www.guitar24.de); honderden euro's goedkoper.

Pais
3 januari 2007, 16:55
Dat scheelt inderdaad een hoop zeg... Veel modellen zijn zonder elektronica in Nederland nog duurder dan het zelfde model met elektronica in Duitsland.
Al ben ik wel een rasechte moraalridder, die liever niet de nederlandse markt passeert http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/n015.gif

wimh
4 januari 2007, 15:55
Ach, over 100 jaar wonen we allemaal in Duitsland want dan staat Nederland onder water. Je kan er maar beter tijdig op inspelen en eens bij de oosterburen rondkijken.
De 2e wereldoorlog ligt tenslotte al 60 jaar achter ons.

Pais
4 januari 2007, 21:40
Haha nee nee zo bedoel ik het niet, ik heb niets met WOII te maken en hebt niets tegen Duitsland :) Ik vind het alleen zonde wanneer door dit soort concurrentie de Nederlandse muziekwinkeltjes uitsterven, waar ik mn snaren en ander klein spul vandaan haal.

wimh
4 januari 2007, 22:48
Ja, ik begreep best wat je bedoelde en ik ben het ook wel met je eens.
Maar goed, zo'n driehonderd euro is best veel geld en daar heb ik toch wel een beetje schuldgevoel voor over. Bovendien staan daar veel, liever gezegd heel veel duizenden euro's aan bestedingen bij de lokale muziekboeren tegenover. Heb ik het toch weer een beetje goedgepraat.
En... succes met je zoektocht.