PDA

View Full Version : Snaren voor black acacia dreadnought?



Gitaarbouwer
2 januari 2007, 22:34
Hoi,

Ik sta op het punt om snaren te bestellen voor mijn nieuwste dhz-gitaar in wording. Het gaat om een dreadnought model met bearclaw spruce top en black acacia (het Amerikaanse neefje van koa) sides en back. Liefst niet van die hele dikke snaren, want de gitaarconstructie moet zich "in alle rust" kunnen zetten en de gitaar moet bovendien gewoon lekker licht spelen.

Wie kan me een merk+type snaar adviseren die met name geschikt is om het karakter van black acacia te benadrukken?

Ik zou wel iets van Thomastik willen proberen, want die schijnt wel goed te zijn, maar ik weet niet of dat merk voor deze gitaar de beste keuze is.

Marko

Volg het bouwproces:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

Picker
2 januari 2007, 23:07
Ik denk niet dat het zo simpel is. Gewoon alles proberen, zelf oordelen, eventueel een logboekje bijhouden met je bevindingen voor als je de tel kwijt raakt.

Mijn favorite snaren zijn onder andere:

GHS Vintage Bronze
d'Addario EJ16
d'Addario Flatwounds
Elixir Nano
Dean Markley Gold Phos
de goedkoopste Martins

...maar het hangt dan weer van de gitaar af welke daarop het beste klinken, en dat zijn mijn gitaren, mijn manier van spelen, en mijn smaak! Kortom: doe gewoon eens een gooi.

Makor1966
2 januari 2007, 23:37
Ik heb op mijn nieuwe gitaar Thomastik Classic snaren, hebben dezelfde snaarspanning als nylon snaren en spelen als boter. Zijn alleen niet goedkoop.
http://www.benelly.nl/Scripts/_INCsendbinary.asp?width=280&path=/images/strings/Thomastik_KF110.jpg

Picker
2 januari 2007, 23:44
Ja, Thomastik Infeld zijn ook erg boeiende snaren. Spelen inderdaad heel soepel omdat ze erg licht zijn (van gewicht) en daardoor een heel lage snaarspanning hebben. Daardoor wel wat minder volume. Maar zeker de moeite van het proberen waard. Ze hebben twee types voor dreadnought, Plectrum en Spectrum. De laatste zijn wat helderder als ik het me goed herinner.

Ik ben er niet mee doorgegaan omdat ze niet genoeg respons gaven als ik hard aansloeg. Voor het milde werk (Celtic en zo) zijn ze prima.

Gitaarbouwer
4 januari 2007, 19:08
Bedankt mensen!

Harald
4 januari 2007, 19:40
Even hijacken, dit topic, Picker, waar gebruik je de flatwounds op? Akoestisch of op je Gretsch?