PDA

View Full Version : beefing up the drumkit met samples; meningen?



guhlenn
2 januari 2007, 18:11
je hoort het (nav Ruezzz's opmerking) steeds vaker; Drumkit from hell of iets soortgelijks op metal cd's. nou zou ik ook wel thomas lang (of wie was het?) achter de kit willen, en maar op zich vind ik het wel heel vreemd om een drum te gaan aanvullen of zelfs replacen met samples. een gitarist zou je ter plekke neerbeuken als je voorsteld zn geluid aan te vullen of zelfs te vervangen door een MIDI sequencer. Zijn drummers makkelijker (i dont; think so), of is alles geoorloofd in oorlog liefde en cd opnames (zéér gerelateerde onderwerpen btw)?

ik vroeg het me af nav mijn drum recordings (zeer binnekort heb ik samples) en het gemanipuleer daaraan.

ruezzz
2 januari 2007, 18:51
Het is veel gecompliceerder om een goed drumgeluid op 'de band' te krijgen dan een gitaar, zeker voor onervaren 'producers'.
Je moet investeren in goede (dure) mikes, pre-amps, je moet ervaring opbouwen met microfoontechniek, de ruimte moet goed klinken, kortom er komt veel meer bij kijken.
Ik ervaar nu zelf ook dat het gewoon erg moeilijk is om een goed acoustisch drumgeluid te krijgen, vooral als een drumstel op zich al niet echt lekker klinkt. Dan is een oplossing als DFH vaak erg welkom.
Ook de manier waarop bijvoorbeeld een studiodrummer als Hans Eijkenaar drumt... in dienst van de opname, elke klap raak, om de click heenspelen, dat kunnen er maar weinig.

Een gitaar klinkt al snel goed en kan gedubbed worden om een dikker geluid te maken. Je kan echte versterkers combineren met modelling of plugin-amps. Vaak goed betaalbare zaken. En met een (goedkope) SM-57 mike kom je al een heel eind vaak.

Misschien dat drummers zich er daarom zich sneller bij neer leggen?
Ze spelen het vaak wel op een electronische kit in die de samples aanstuurt. Maar het corrigeren, editen en eventueel veranderen van sounds is natuurlijk veel uitgebreider mogelijk.
Scheelt ook studiotijd, je hoeft geen dagen lang te klooien met mikeplaatsing. En als er een take niet helemaal lekker is, schuif je de noten gewoon op de juiste plek.

Deze werkwijze zal niet voor iedereen weggelegd zijn, maar 't is mooi dat het kan...

guhlenn
3 januari 2007, 17:26
De praktische argumenten liggen voor de hand. Maar het gaat mij meer om de principiele en kwaliteit argumenten. Ik vind overigens een goed gitaar geluid net zo moeilijk als een goed drum geluid. let op , een goed geluid. elke mongool kan een sm57 voor een speaker zetten, en die klinkt dan op z'n best aardig. het gaat om goed beter best he?

Ik ken een band die alle drums inprogrammeerd. metal core op z'n best. Tot m;n verbazing was de drummer live meer dan adequaat genoeg. ik blijf het raar vinden. want je hoort het wel.

Han S
3 januari 2007, 17:34
Een goed drumgeluid maak ik ook met goedkope microfoons hoor, met en stuk of 10 Audio Technica 832's van €25 krijg je dat ook wel voor elkaar.

Essentieel is de plaatsing van die microfoons en dus het elimineren van hinderlijke fasefouten.

Hoewel een goede drummer 90% van je geluid maakt, waarvan de consequentie moet zijn dat een kutdrummer nooit goed zal gaan klinken, ook niet met de best klinkende microfoons.

Zoals een Amerikaan zo mooi zei: je kunt een drol mooi glimmend oppoetsen, een mooi kleedje aandoen, een mooi hoedje opzetten, maar het blijft stront.

nielsduursma
3 januari 2007, 17:45
ik vind de drums die ik toen bij jou heb opgenomen echt heeeeel goed klinken han!

beter dan een aantal "drumsounds" die ik hier op cd's terugvind.
nog steeds balen dat ik zo zenuwachtig/gestrest was dat ik niet helemaal toppie kon spelen.

Richwoodje
3 januari 2007, 17:55
ik vind de drums die ik toen bij jou heb opgenomen echt heeeeel goed klinken han!



Hoewel een goede drummer 90% van je geluid maakt

ik wist niet dat je zo vol van jezelf was niels? :o