PDA

View Full Version : Mijn amp?



Nova
2 januari 2007, 15:53
Geachte medeforummers,

...
hoi,

Ik stond vanmiddag op en dacht dat het maar eens tijd werd om semi- al dan niet volledig professioneel advies te verzamelen.
Ik ben voor alle duidelijkheid dus op zoek naar een nieuwe amp.

even een opsomminkje van wat ik zoal wil en doe:
ik speel metal, verschillende stijlen en ik combineer deze ook graag. Een lekkere distortion is dus nodig, ik wil zoveel mogelijk uit de versterker zelf halen, maar een distortion in ieder geval. Hij moet lekker fel kunnen klinken, maar ook mooi smooth voor de solo's. Flink wat punch in het lage is vereisd en dat hij fatsoenlijk door de mix heen komt ook. Met mijn huidige amp (Spider II 212), merk ik dat hij best lekker klinkt, naar mijn mening, als ik alleen speel, maar in de mix valt ie vaak gewoon weg. Als ik hem wat anders instel raak ik die punch weer kwijt die ik zo mooi vind.
Clean, ook heel belangrijk. Als ik wat harder aansla mag ie niet oversturen, nooit. als ik wil dat ie overstuurt zet ik er wel distortion op :p. Hij moet dus mooi clean blijven en vol klinken. Een warme clean dus.
Dan het formaat: Het liefst een combo, maar ik heb na wat lezen ook al begrepen dat dat voor metal nou niet het meest geschikte is (toch?). Een losse top vind ik ook best, maar dan wel met (maximaal) een 2x12. Zo'n dikke 4x12 past nou eenmaal niet in de auto, noch in mijn kamer. Hij is ook voor thuisgebruik dus TEveel vermogen is ook niet nodig. Wat ik vaak een probleem vind bij versterkers met teveel vermogen is dat ze, wanneer ze toch versterkt worden met een microfoon bij optredens, nooit eens echt open kunnen. En da's nou zo jammer, want dan klinken ze gewoon stukken beter.
Budget: Tsja, altijd een probleem he. Een direct budget kan ik niet geven, doorsparen is altijd een mogelijkheid. Meerdere duizenden euro's wou ik er toch ook weer niet aan uitgeven, vanwege de simpele reden dat ik ongeduldig ben :p. Hou het maar op een uiterste van 1500 euro, tweedehands kan ook. Maar onthou: goedkoper mag altijd :p.
Dan tenslotte nog wat bands met een, naar mijn mening, mooie sound:
-Ensiferum
-Tyr
-Wintersun
maar ook:
-Kamelot
-Blind Guardian

etc..

Nou.. na deze lange post wil ik vooraf alvast een woord van dank uitspreken aan degenen die dit gedrocht willen trotseren :p

Wicked Willy
2 januari 2007, 16:32
Een Koch Powertone II???

Markn
2 januari 2007, 16:39
Sow ik heb um helemaal gelezen!

Ik ben een half jaar geleden ook overstapt van een Line 6 combo (flextone III)
Ik heb toen een Line6 PodXtPro aangeschaft en een Mesa Boogie 50/50 poweramp en heb deze samen in een rack gemonteerd.
Ik heb nog steeds de veelzijdigheid van de line6, maar dan met wat meer body door de buizenamp.

Misschien is dat ook wat voor je?

Succes iig met je zoektocht naar een nieuwe amp!

AART
2 januari 2007, 17:51
Peavey 5150 combo?
Clean is alleen beetje brak helaas dan.

Mesa Rectoverb combo?

ENGL powerball + Marshall 1922?

Jan-Willem
2 januari 2007, 19:02
Vraag je als je met een band speeld gebruik je dan veel mid?
Wat het is juist het mid dat je onderscheidt van de bas en de drums.

Soldano versterkers zijn ook een van de beste versterkers voor in een band omdat ze heel erg door het bandgeluid heen prikken. Soldano's hebben een mid/hoog geluid
Mijn medegitarist heeft een line6 pod en daar zit het soldano geluid ook op.
en dat mid/hoog geluid hebben band zoals Wintersun, Ensiferum en Children of Bodom ook maar zij hebben ook nog hun gitaren naar beneden gestemt.

voor het smoothgeluid kun je tijdens solos wat reverb en chorus bij je distortion doen die maken je geluid wat ronder.

Maar ik denk dat je het beste zoiets kan doen als Markn, omdat je dan veelzijdigheid van line6 hebt en je bent niet al te veel geld kwijt.

Ik zelf ben op dit moment ook op zoek naar een nieuwe versterker en de enige versterker die ik op het moment heb kunnen vinden met een goede distortion en mooie clean is de VHT ultra-lead (maar deze overstijgd je budget 2x).

Maar ik kan je ook wel aanraden om eens naar een Engl Powerbal te kijken deze versterker heeft een mooi totaal geluid (bas/mid/hoog)

In iedergeval succes

Nova
2 januari 2007, 19:35
ten eerste: bedankt voor de reacties.

Ik heb echt geen verstand van Racks, wat ik er zo snel even van gezien heb, is het vaak heel wat meer dan een pod en een poweramp in zit.
Is dit wel gewoon voldoende?

Eventjes opgezocht.. dat wordt dan toch ook vrij duur? Die Mesa 50/50 alleen al kost 1400 euro. Wat voor kosten komen er nog meer bij kijken? Een cab en de pod?

Markn
2 januari 2007, 20:08
ten eerste: bedankt voor de reacties.

Ik heb echt geen verstand van Racks, wat ik er zo snel even van gezien heb, is het vaak heel wat meer dan een pod en een poweramp in zit.
Is dit wel gewoon voldoende?

Eventjes opgezocht.. dat wordt dan toch ook vrij duur? Die Mesa 50/50 alleen al kost 1400 euro. Wat voor kosten komen er nog meer bij kijken? Een cab en de pod?

Ik heb de podxtpro tweedehands gekocht voor 450 euro meen ik. De Mesa incl. Flightcase voor 650 euro. En nog een zelfbouw cab van 150 euro. Best goed te doen, marktplaats afstruinen!

Een rack heeft vaak een pre-amp, een effectprocessor en een power-amp. En dan ooit nog een tuner of iets aparts. Omdat de podxt zowel pre-amp als effectprocessor is heb je genoeg aan de pod en een power amp.

Je kunt ook nog iets goedkoper gaan door i.p.v. een buizen eindtrap te kiezen voor een transistor eindtrap. Peavey bijvoorbeeld!

Ik ben inmiddels mijn apparatuur weer aan het updaten. Doe m'n cabinet weg en ga deze nu vervangen voor een goed cabinet nu ik weer wat budget over heb. Zo ben ik van plan uiteindelijk ook de podxt weg te doen voor een buizen pre-amp. Updaten zodra er geld beschikbaar is :cooler:

Veel info bij elkaar zoeken en marktplaats, gitaarmarkt en speurders dagelijks afstruinen en je hebt zo een hele hoop mooie spulletjes bij elkaar :soul:
Succes!

interessander
2 januari 2007, 20:08
Een mesa 50/50 is tweedehands rond de 600 ook wel te vinden hoor.

edit: markn was me al voor. laatst stond er zelfs een 50/50 voor 400 op, goed blijven zoeken en je vind vast wel wat leuks.

Nova
2 januari 2007, 21:12
ok bedankt :)

DaveItUp
2 januari 2007, 22:34
Soldano's zijn toch gewoon gehotrodde superleads :P

Jan-Willem
2 januari 2007, 22:57
Soldano's zijn toch gewoon gehotrodde superleads :P

Dat weet ik niet, ik weet alleen dat ze erg irritant zijn als de andere gitarist van je band er mee speeld en jij niet, want hij is dan namelijk altijd te horen.