PDA

View Full Version : Elixer vs D'addario 0.10



Don Olivier
2 januari 2007, 15:37
Wat zijn volgens jullie de GROTE verschillen, afgezien van het feit dat Elixers langer meegaan en veel duurder zijn...

Azrael
2 januari 2007, 15:52
Wat zijn volgens jullie de GROTE verschillen, afgezien van het feit dat Elixers langer meegaan en veel duurder zijn...

De een heeft als merknaam Elixers en de ander D'Addario. En D'Addario heeft gekleurde balletjes aan het einde van de snaren...............





juistem....

Rutger
2 januari 2007, 15:54
Bij Feedback koop je een pak van 10 setjes D'addario's voor E39

Dat vind ik een erg aantrekkelijk verschil 8-)

Rikguitar
2 januari 2007, 16:14
K speel nu voor het eerst op Elixer snaren ... k heb ze nu ongeveer 2 maanden en ze spelen nog steeds kei lekker .. en ze klinken nog steeds goed.. als nieuw ! ..

k hou het gewoon bij elixer snaren .. goed voor je gitaar .. goed voor het geluid ... :) .. en goed voor m'n vingers !:P ..

het is vooral waar je eigen keus naar uit gaat .. maar k hou het gewoon bij de duren elixer .. iets duurder misschien maar zeker waar voor je geld :)!

En trouwens ... door de speciale coating speelt het veeeel soepeler en gaan ze minder snel rotten ...

Don Olivier
2 januari 2007, 16:15
Kijk, daar kan ik tenminste wat mee!

Nog meer Elixer gebruikers hier?

*Wat vinden jullie het grote verschil in geluid ten opzichte van D'addario's?

*Waar zijn ze 'goedkoop' te krijgen?

mdb
2 januari 2007, 16:16
Die elixir snaren hebben een laagje van iets over de snaren waardoor de snaren langer mee gaan. Ik had eerst ook elixirs maar als een snaar knapt ''moet'' je weer een heel setje kopen omdat (iig mijn winkel dan niet) winkels die elixir snaren niet apart verkoopt. En dat kan wel duur worden dus ben ik overgestapt op d'addarios.

Op musicstore zijn ze 11,5 - 15 euro per setje.
En hier http://www.muziekhandeljoosten.nl/index.html?lang=nl&target=d418.html zijn ze 17 euro +-

zoon van Piet
2 januari 2007, 16:29
het coatingverhaal is duidelijk. En het werkt, blijkbaar, zo vertelde Cor Mutsers me ooit. Maar hij voegde er aan toe dat hij alle andere snaren dood kreeg in een half uur, vanwege zijn zurige zweetjatten.
Zelf ben ik gezegend met een warme droge hand (en een fijnbesnaard karakter, maar dit terzijde). Ik merk weinig verschil in levensduur tussen Elixir en D'addario. Maar ze voelen wel anders en ik hoorde klankverschil. En ik wil geen oordeel vellen over klankkwaliteit, maar aangezien D'addario de standaard der dingen is - althans op mijn gitaren- ben ik snel teruggegaan naar dat merk...

mcannegieter
2 januari 2007, 17:15
Ik ben ook aanhanger van de Elixers. Als ik soms op de gitaar van mn huisgenoot speelt, merk ik meteen dat die roestiger en stroever spelen dan die van mij. Ik weet niet precies hoe ze zich in een band houden want ik speel pas net optredens, maar ik doe zo een half jaar bij thuisgebruik met de snaren.

mcannegieter
2 januari 2007, 17:16
oh ja, en the american guitar store in Enschede verkoopt Elixers wel los dacht ik.

Azrael
2 januari 2007, 17:17
Agh , mijn hoge E breekt op mijn elektrische toch om de 2/3 weken. Dan stop ik hem weer opnieuw in mijn brug en na 2 weken breekt hij weer. Dus zo doe ik een maand met een setje. Na een maand ben ik ze ook echt wel zat. Dus voor mij hebben Elixers geen zin omdat die immers ook breken want de bovenste snaren zijn niet gecoat.

Yapser
2 januari 2007, 17:18
D'addario's roesten ziek snel en klinken ook erg snel dood. Elixers roesten wat minder snel maar bij mij klapte m'n hoge E sneller dan normaal.

PeterX
2 januari 2007, 17:19
Ik heb nu op mn staalsnarige akoestische ibanez elixers gezet, ne ik moet zeggen dat het erg fijne snaren zijn.
Feit is dat dit setje 22 euro kostte en ik normaliter voor mn elictrische gitaren een doos (!) daddario's haal voor 24 euro.

Kortom, elixers zijn erg goed, maar ook heel erg duur.
Aangezien mijn snaren vrij lang mooi blijven zal ik t toch echt bij elixers voor alleen mn akoestische gitaar houden...

Azrael
2 januari 2007, 17:20
D'addario's roesten ziek snel en klinken ook erg snel dood. Elixers roesten wat minder snel maar bij mij klapte m'n hoge E sneller dan normaal.

Hangt van je vingers af he...ik heb nog nooit geroeste snaren gehad ook niet als ze er langer op zaten (mijn akoustische doet zeker een half jaar met snaren). Voor mijn akoustische ga ik wel een keer elixers proberen. Daar lijken ze me nuttig voor.

Yapser
2 januari 2007, 17:21
Tegenwoordig zijn de plains schijnbaar ook gecoat. Ik had ooit een pakje waarbij alleen de omwonden snaren gecoat waren, daar schiet ik niets mee op want het zijn altijd de -niet- omwonden snaren die als de ziekte gaan roesten..


Hangt van je vingers af he...ik heb nog nooit geroeste snaren gehad ook niet als ze er langer op zaten (mijn akoustische doet zeker een half jaar met snaren). Voor mijn akoustische ga ik wel een keer elixers proberen. Daar lijken ze me nuttig voor.
Uitgaande van erg zweterige handjes en niet netjes na het spelen de snaren afnemen..

dano
2 januari 2007, 17:24
hm ik heb ooit die elixers op mn semi akostische gehad, ik vond het "verharen" van de snaren wat irritant (het laagje kwam er dus af) ik blijf bij ernie ball

Herman
2 januari 2007, 17:27
bij een goede set elixers mag dit volgens mij niet eens gebeuren, hooguit na een tijdje op de plek waar je aanslaat, maar verder niet. Ik ben ook aanhanger van de elixers, ze klinken gewoon stukken langer goed, en ook vanwege mijn zweterige handjes dat ik elixers gebruik. Ik begon op D'addario, en die dingen waren bij mij direct roestig, en dat speelt een stuk zwaarder.

Azrael
2 januari 2007, 17:30
Tegenwoordig zijn de plains schijnbaar ook gecoat. Ik had ooit een pakje waarbij alleen de omwonden snaren gecoat waren, daar schiet ik niets mee op want het zijn altijd de -niet- omwonden snaren die als de ziekte gaan roesten..


Uitgaande van erg zweterige handjes en niet netjes na het spelen de snaren afnemen..

Aha , kijk eens aan. Vroeger waren de plains nog normale snaren. Dat veranderd de zaak.....ik ga ze eens testen binnenkort.

Don Olivier
2 januari 2007, 18:05
Weet iemand waar je ze het goedkoopst kan krijgen? Jueh...17 euro per set, das nie normaal toch?

Herman
2 januari 2007, 18:24
Goedkoopst weet ik zo niet, maar bij Lordofthestrings.nl zijn ze geloof ik iets van 14euro ofzo. Die heb je in een dag binnen.

Terence
2 januari 2007, 18:33
Goedkoopst weet ik zo niet, maar bij Lordofthestrings.nl zijn ze geloof ik iets van 14euro ofzo. Die heb je in een dag binnen.

Daar heb ik nu ook een paar keer m'n snaren vandaan gehaald. Nu die plains ook gecoat zijn moet ik die elixers misschien ook eens proberen.

M'n huisgenoten keken de eerste keer wel raar toen er een pakje binnen kwam voor mij waarop heel groot Lord of the Strings stond...

Don Olivier
2 januari 2007, 19:00
Er zijn toch ook 2 'soorten' nanowb en polyweb...

Iemand daar ervaring mee? Wat is volgends jullie het verschil?

Anders Destium
2 januari 2007, 19:07
Ik ben ook aan de Elixir, wel toevallig dat vorige week mijn hoge E brak op een gitaar met Elixirs :)

Bij zowel EB als bij D'addario heb ik dat de dunne snaren gaan roesten na verloop van tijd, bij Elixir niet. En (veel) verschil in geluid merk ik ook niet, iets dat sommige mensen weerhoudt om Elixirs te nemen.

Herman
2 januari 2007, 19:10
Gheghe, mn broer had hetzelfde met geld overmaken bij de bank, de vrouw keek hem idd erg vreemd aan als je geld over maakt naar "jongoloba" oid van lord of the strings ;)

renier
2 januari 2007, 19:34
acoustisc gebruik ik elixers.

ze staten af fabriek op mijn Lag autumn Jumbo, en dat beviel goed.

electrisch gebruik ik d'adderio 0.11

Don Olivier
2 januari 2007, 21:11
En het verschil tussen de nanoweb en polyweb ???

mdb
2 januari 2007, 22:04
Don je kunt ook effe googlen..
http://www.elixirstrings.com/home_faq_difference.html

De L vergeten. Ik denk dat daar wel alles staat dat je moet weten.

Don Olivier
2 januari 2007, 22:22
Eh...heb je de link zelf gezien? Ik word er niet echt veel wijzer van....

DaveItUp
2 januari 2007, 22:33
Mooi bullshit verhaal is t voor dat geld. Vond ze ook niet fijn overigens.

Orpheo
2 januari 2007, 23:33
ik gebruikte OOIT, EENkeer elixer. verschrikkelijk. doe ik nooit meer. wat drap zei, die krengen 'verhaarden' als een malle.

ik gebruik tegenwoordig diverse sets door elkaar, maar meestal een 011-54 set op gitaren met locking tuners (dikker past niet door de tunerpeg), voor die ene zonder heb ik 011-060 (zakk wylde setje) en op de V heb ik 011-070. heerlijk! wil niet anders meer.

Ibanez RuleZ
2 januari 2007, 23:52
Kijk, daar kan ik tenminste wat mee!

Nog meer Elixer gebruikers hier?

*Wat vinden jullie het grote verschil in geluid ten opzichte van D'addario's?

*Waar zijn ze 'goedkoop' te krijgen?

ik heb 2 setjes gehad, mijn ervaring: ze klinken KUT. ik zeg het nog een keer; KUT. indirect, dunnetjes, iel, wat je ze ook maar wilt noemen.

ze stinken zelfs erger dan vieze oude snaren. de coating doet zeker wat met het geluid. ze blijven langer "goed", maar ik heb liever een stelletje minder lang meegaande goed klinkende snaren dan die baggerdingen van elixir.

Harrald

Bruce
3 januari 2007, 00:02
Ik heb 1 keer een setje Elixer op mijn LP geprobeerd,
maar vond het niet geweldig. Daarvoor gebruikte ik altijd D'addario
maar die waren bij mij ook zo zwart en levenloos.

Gebruik tegenwoordig altijd D'Angelico en dat bevalt prima.
Ze klinken in het begin iets minder sprankelend als D'addario's,
maar ze blijven daarintegen wel langer goed klinken.

Op mijn akoestische gitaar gebruik ik overgens nog wel Elixer, bevalt prima!

casper innosence
3 januari 2007, 00:09
en op de V heb ik 011-070. heerlijk! wil niet anders meer.

is dat de V uit nijmegen?

On topic:

Ik gebruik gewoon Ernieball's, heeft voor al de reden dat die wat goedkoper zijn, en ik heb meest niet zo'n problemen met roestige/doffe snaren. Maar ben eerder bang dat ik ze kapot ram op een optreden.

mdb
3 januari 2007, 00:35
Don de l stond er niet achter, hier staat wat het verschil is.
http://www.elixirstrings.com/home_faq_difference.html

Tho
3 januari 2007, 00:41
Exixir verhaard inderdaad redelijk. Het zijn bijzonder fijne snaren, maar ik vind de D'adario's .10 net wat fijner. Mede omdat elixirs zo duur zijn, en ongeveer even goed zijn als D'adario!

Orpheo
3 januari 2007, 07:13
is dat de V uit nijmegen?

On topic:

Ik gebruik gewoon Ernieball's, heeft voor al de reden dat die wat goedkoper zijn, en ik heb meest niet zo'n problemen met roestige/doffe snaren. Maar ben eerder bang dat ik ze kapot ram op een optreden.

zelfde V ja, alleen dan IETS dichter bij huis gekocht (en met een gibson-case erbij). :) heerlijk gitaartje :chicken: ik durf t niet eens toe te geven, maar tis wel zo.

mijn ontopic reactie heb ik btw al gegeven :P

almarvk
3 januari 2007, 07:58
Ik verplaats 'm ff naar diversen

Eko
3 januari 2007, 10:00
Ik gebruik Elixir tegenwoordig op de acoustische en de electrische gitaren. Hiervoor heb ik DR gebruikt. Dat waren de blackcoateds. Ze waren/zijn er alleen niet in .011. Ook wilde niemand ze op voorraad houden omdat ik de enige gebruiker bleek te zijn.
Op de acoustische heb ik eerst een ervaring gehad met de oude Elixirs. Die voelden aan alsof er kaarsvet over de snaren zat. Gecombineerd met het langzaam loslaten van de coating, wat er uitzag als verharen, nam bij bij de lol wel af. Daarna wat andere merken geprobeerd en een tijd op DÀddario gespeeld (EXP). Waren nette snaren die lang meegingen alleen iets minder helder naar mijn idee.
Een tijdje terug haalde de snarenboer mij over om de nieuwe Elixirs te proberen en die bevielen heel goed. De snaren zijn voorzien van een betere coating die niet vettig aanvoelt ( of in iedergeval niet vreemd) en die niet zo vreemd slijten. Geen losse resten meer aan de snaren bij gebruik. Toen de versie uitkwam met de Phosphorbronze was ik helemaal om. Sindsdien zitten er op de ColeClark alleen nog maar Elixirs.
Tussendoor nog 1 keer iets anders geprobeerd, de Cleartones. Niets voor mij, veel te schel. maar dat ligt aan de combinatie gitaar/snaren.

In deze zoektocht over de diverse merken ben ik er langzaam achter gekomen dat snaren eigenlijk bij je acoustische gitaar moeten passen. Niet alle snaren klinken even goed op alle gitaren. De Cleartones zijn niet prettig op de ColeClark maar klinken op een gitaar met mahonieachterkant/zijkant weer heel mooi. Je zult dus zelf ook wat onderzoek moeten doen.
Zo maken de phosphorbronzes dat de ColeClark veel briljanter klinkt en tevens zijn warmte behoudt. De normale Elixirs klonken het mooist ( bij mij) op de Guild D25. Deze heeft een mahonie zij/achterkant.

Met de electrische gitaar is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Het is zoeken geblazen tot je een set vind die bij je gitaar en/of geluid past. Het loont de moeite om te blijven zoeken. We geven eerder geld uit aan iets sexy als nieuwe elementen om een helderder geluid te krijgen en vergeten dat het met een paar euro van een set snaren misschien net zo goed kan. Het staat alleen lullig om toe te geven dat je verkeerde snaren gebruikte.
De Elixirs bevallen hier goed. Het geluid blijft goed helder en de snaren goed bespeelbaar. Geen rafelige snaren en van breuk ook geen spoor te vinden.

Bij dit alles is de prijs voor de snaren nooit een overweging geweest. Als je loopt te mekkeren over een euro meer of minder in de maand ( letterlijk) dan kun je beter stoppen. Of je nu 16 of 17 euro betaald en er 6 maand mee doet, lijkt mij helemaal geen discussie waard. Je geluid wordt er wel door beinvloed en dat lijkt me een overweging waard. Om een goed clean geluid te krijgen zal dat vanaf de basis er moeten zijn, nietwaar? Voor degene die met oversturingen speelt, je geluid verandert enorm of je dat met oude snaren doet of met helder klinkende nieuwe.

Billy the Kid
3 januari 2007, 10:42
Ik krijg van de week de Elixir Nanoweb snaren, ik heb er dus nog geen ervaring mee.
Ze werden me aangeraden door Gitaarbouwer Vox Humana in Vlaardingen, kosten €16,-
Ik kreeg ze gratis omdat ze mijn Strat. helemaal onder handen nemen.

Volgens Elixir:

Elixir snaren zijn verkrijgbaar in twee "smaken". Beide staan garant voor een langere levensduur, maar ze verschillen wel in klank en gevoel.

POLYWEB Coating:
- blijven 3 tot 5 maal langer goed klinken
- hebben een stabiele toon met een zachte respons
- voelen comfortabel aan, en verminderen de pijn aan je vingers

NANOWEB Coating:
- blijven 3 tot 5 maal langer goed klinken
- hebben een heldere toon en de punch van snaren zonder coating
- voelen hetzelfde aan als traditionele snaren

Kim Wilson
3 januari 2007, 10:58
Ik vind de Polyweb op mijn western fijner klinken dan de Nanoweb.

Goldeneye
7 januari 2007, 00:28
Elixirs zitten ook op mijn akoestische gitaren..klinkt bijzonder goed. Er zit momenteel nog een HEEL oud setje op een vd gitaren, dat inderdaad wat 'vacht' heeft verloren, maar nog steeds zuiver en goed klinkt.

Voor electrisch betwijfel ik of Elixirs goed klinken voor met name solo-partijen...volgens mij 'ademen' Elixirs minder...minder vocaal? Ze hebben voor akoestisch althans een heel eigen goede sound...helder en sterk, perfect voor ritme-partijen, maar minder 'diep' en 'woelig' voor tokkelen op lager volume.

Iemand ervaringen wat betreft electrische gitaar in comi met Elixirs en het verschil in geluid ten opzichte van de gewone phosphor bronze snaren?

:gitarist:

Eko
7 januari 2007, 09:37
Ik gebruik de Elixirs tegenwoordig ook op de electrische gitaren. Resultaten zijn goed. Missen iets van de extra heldere bite van snaren die je er nog geen kwartier op hebt zitten. Daarna is het geluid hetzelfde. Alleen dan met alle voordelen van de gecoate snaren.
Gewone phosphorbronze zit nooit op een elec.

Swampash
7 januari 2007, 12:59
Ik heb nu goede ervaring met de cleartone snaren, klinkt en voelt als een normale snaar maar gaan net zolang mee als elixer.

www.cleartonestrings.com

Elixir
7 januari 2007, 14:43
ben een trouwe elixir gebruiker...

Speelde eerst altijd op D'adario's maar na 2 weken waren die plain steel snaren altijd helemaal verroest. De locale gitaarboer zei dat ik elixirs eens moest proberen en sindsdien heb ik niks anders meer gehad. Enige nadeel is inderdaad de prijs. Helemaal fijn is dat ze nu die anti-rust hebben op die plain steel snaren, dus die gaan nu nog langer mee.

larrivee
1 november 2007, 22:12
Ik ben doorgaans trouw gebruiker van Elixir nanoweb light en medium.
Onlangs heb ik op echter mijn Larrivee C10 en mijn Taylor 610CE setjes van Dogal (Roundcore € 10,--), GHS (LJ40TM € 6,75) en Martin (SP Fingerstyle € 4,30) geprobeerd. Ik heb nog Newtone Masterclass liggen. Allemaal 013-056 (mediums).
Roundcore sets spelen wat soepeler dus dat wilde ik wel eens proberen.
De Martins komen niet meer terug. Als ik moet kiezen tussen de GHS en Dogal set zou ik nu de GHS kiezen. Maar de Newtones moet ik nog proberen.

Aangezien ik geen zweterige handen heb, gaan de snaren relatief lang mee. Ik speel elke dag 1 a 2 uur (fingerstyle) en vervang deze ongecoate sets na circa 2 maanden.
Met nanoweb Elixirs light en medium doe ik zo'n 4 maanden. Dan zijn ze toe aan vervanging vanwege klank- of stemproblemen.

De polywebs van Elixir heb ik een keer geprobeerd, maar die klinken mij wat te mellow.
Mijn Elixirs heb ik tot nu toe altijd bij www.Thomann.de besteld (prijs circa 14,50). De hierboven genoemde snaren heb ik bij www.saitenkatalog.de besteld. De argumentatie voor roundcore snaren (die relatief wat duurder zijn) komt dus niet uit de prijs / levensduur verhouding, maar moet komen uit je oordeel van bespeelbaarheid en klank.
Voor mijn Tayor 610 houd ik het op nanoweb medium (daar moet ik bruut op tekeer kunnen gaan). Mijn Larrivee C10 zou wel eens kunnen eindigen met de GHS acoustic Roundcore, maar dan in light versie. Hangt af van mijn ervaringen met de nog te bespelen Newtones.

Op mijn Ibanez Concord 671 (schreef hier iemand iets over oude liefdes?) heb ik D'Addario's EXP 010-047 liggen. Daar ben ik niet tevreden over. De reden is instabiliteit na enige tijd van de stemming. Hier overweeg ik ook lights van D'Addario. De XL heb ik erop omdat ik vroeguh (35 jaar geleden) XL's gebruikte.

Mijn Cort Earth 900 heeft nanoweb lights. Ik heb geen plannen om hier iets anders te gaan proberen. Ik ben namelijk tevreden over deze combinatie

wiegersma
11 november 2007, 09:25
Mijn ervaring met elixer is dat de snaren snel breken. Ik dacht ooit: "joh, doe eens mal, koop eens drie pakjes elixers." dus ik doe dat. pffff, heb ik net de verkeerde pakjes gekocht. Ze doen er ten eerste heel lang over om opgerekt te worden bij het opzetten. En bij elk setje breekt er één snaar bij het baleind in de eerste week en niet eens steeds dezelfde snaar. Ik ben maar weer overgestapt op d'Addario, want die gaan langer mee...

MazeMouse
11 november 2007, 18:26
Ik heb nog nooit problemen gehad met Elixers terwijl alles wat niet gecoat is binnen een uur hardstikke dood is bij mij.

Zure zweetjatten. Als ik niet thuis meteen mijn hele hals behandel na de repetities heb ik de volgende ochtend overal groene prut hangen. En dat was me op mijn basgitaar enorm kostbaar. Elixers hebben daar pas na zo'n 6-7 maanden last van dus een goede investering.
Ook op de gitaar heb ik er nu dus elixers op liggen en behalve een keer een gebroken snaar door een braampje op mijn tremolo nog nooit problemen gehad.

Bloodline
11 november 2007, 18:48
Ik gebruik al 3 jaar non stop elixer.
zelfs 1 x cleartone geprobeerd, verschrikkelijk, het geld niet waard.

Elixer all the way !!!