PDA

View Full Version : vingeroefeningen en toonladders



anoniem
13 november 2001, 22:00
Wie weet er goeie oefeningen om je vingers wat leniger en behendiger te maken. Ik heb grote moeite om sommige akkoorden te pakken. Vooral barre akkoorden, zoals de B majeur, zijn hier truukjes voor? Verder wil ik graag weten welke toonladders er veel worden gebruikt. Ik heb wel een gehoord van Majeur en mineur ladders en van de mineur heb je er geloof ik weer drie, die niet allemaal even vaak worden gebruikt. Verder geloof ik de blues en pentatonische ladder en de masoladder. Ik ben van plan om rock te gaan spelen. Dus graag wat tips welke ladders ik het beste kan gaan leren.

anoniem
27 november 2001, 14:40
Als je lang genoeg speelt, heb je die ladders niet nodig. Gewoon blijven oefenen en dan lukt het wel, het duurde mij een half jaar voordat ik al die bar akkoorden in de vingers had en dat valt dus nog wel mee he.
En bovendien, als je goed en veel speelt kun je zelf zo akkoordenschema's maken op gehoor, net zoals je dat kunt met het stemmen van je apparaat.

Tim
21 december 2001, 15:40
rock gebruikt veel pentatonische toonladders

anoniem
23 december 2001, 20:02
Rock gebruikt pentatonische toonladders inderdaad maar ik bljf erbij dat je er nog geen bal aan hebt als je geen B uit je mouw kunt schudden.

anoniem
24 december 2001, 13:54
Op 2001-12-23 19:02, schreef anoniem:
Rock gebruikt pentatonische toonladders inderdaad maar ik bljf erbij dat je er nog geen bal aan hebt als je geen B uit je mouw kunt schudden.


Hoe bedoel je dat precies met die B?

jasper
31 december 2001, 15:26
Tip voor beginners en gevorderden: Koop : Ralph Denyer DE GITAAR. Hierin staat alles wat je moet weten over techniek, theorie, p.a.'s en alles wat je nog maar kunt verzinnen.En.... alle toonladders en accoorden die je ooit nog nodig zult hebben. Goede uitleg op alle niveaus.Een naslagwerk voor de rest van je (muzikale) leven.

anoniem
31 december 2001, 19:58
Op 2001-12-31 14:26, schreef jasper:
Tip voor beginners en gevorderden: Koop : Ralph Denyer DE GITAAR. Hierin staat alles wat je moet weten over techniek, theorie, p.a.'s en alles wat je nog maar kunt verzinnen.En.... alle toonladders en accoorden die je ooit nog nodig zult hebben. Goede uitleg op alle niveaus.Een naslagwerk voor de rest van je (muzikale) leven.


Dat boek heb ik wel, maar er wordt bv niet echt verteld welke mineurladder het meest wordt gebruikt of wanneer je welke moet gebruiken en waarom.

jasper
1 januari 2002, 22:21
Je hebt gelijk anoniem.(1, 2 of 3..? Toch wel makkelijk om namen of pseudoniemen te gebruiken.) Ik denk dat het heel moeilijk aan te geven is wanneer je welke mineurtoonladder gebruikt, kwestie van kijken naar de opbouw van de gebruikte accoorden en luisteren hoe het met elkaar harmonieert. Als iemand hier richtlijnen voor kan formuleren zou ik dat ook graag willen horen.Ben benieuwd.

jaccoos
3 januari 2002, 12:28
Jemig, zelfs geregistreerden gaan al zielige berichten posten, maargoed.

Wat ik doe als ik een B speel.
Ik leg mijn wijs en middelvinger op de 2e toets als een barre. Nu zou ik nog maar 2 vingers over hebben voor 3 snaren, maar geen nood. Ik kan mijn mijn ringvinger zover buigen dat ik ze op de B, G, en D snaar kan zetten op de 4e toets, zonder de hoge E aan te raken. Probeer dit maar eens, Je hebt gelijk meer kracht voor de barre omdat je 2 vingers kan gebruiken.

Supermarco
6 januari 2002, 10:41
Als je moeite hebt om accoorden te pakken dan moet je (meer) vingeroefeningen gaan doen, die kan je zelf maken of die staan vast wel ergens in een gitaarboek. Die moet je echt hebben, succes verzekerd, en vingeroefening baart kunst!!!