PDA

View Full Version : Capo-gebruik



sofa
2 januari 2007, 10:55
Hoi,

Bekeek dit weekend een dvd van Clarence Gatemouth Brown, een bluesgitarist. Hij speelt alles met een capo. Wat ik niet begrijp is hoe je een capogitaar combineert met een gitarist zonder capo. Ik begrijp nog wel dat een E achter een capo op de 5e fret gelijk is aan een gewone open A.

Op de dvd komen er echter wat gastgitaristen zonder capo meespelen, Clarence speelt echter gewoon met capo, veschuift die uiteraard per nummer, maar speelt gewoon open akkoorden (C en G bv.) op elke fret. Omdat het met 2 gitaristen toch altijd wat zoeken is naar verschillende akkoordplaatsingen vroeg ik me af hoe dat zit en hoe je handig een capogitaar en en gewone gitaar kunt Bedankt.

Willem

Michel89
2 januari 2007, 12:11
Eigenlijk verandert er niks tussen een gitaar met capo en een gitaar zonder capo, je hebt nogsteeds dezelfde akoorden, dezelfe toonladders, licks, etc. Alleen als je bijvoorbeeld in A speelt, staat die capo waarscheinlijk op de vijfde fret en dan is het inderdaad inplaats van een A akkoord "normaal" pakken kun je het dan bijv. makkelijk als hoe je normaal een E doet bij de 1e fret. (Ik pak trouwens bijna altijd mijn akkoorden met een barre E op vrijwel elke plek van de nek)

Ik denk dat het meer te maken heeft met dat hij solo'en met een capo makkelijker vind omdat je dan alle snaren bij de 5e fret niet hoeft in te drukken dus hoef je alleen alles er omheen te fretten. Als je een akkoorden schema hebt rondom de 1e fret is het met een capo ook erg makkelijk een hele akkoorden progressie te verhogen, maar dat heeft dan weer weinig met blues te maken, word veel gebruikt in klassieke muziek is me ooit verteld. Maar dat zijn zo een beetje de redenen waarvoor iemand mogelijk een capo wil, die ik kan bedenken.

M.a.w. er veranderd niks je kan gewoon met capo en zonder capo samen doen, alleen je pakt akkoorden anders als je een capo gebruikt. Ik vind het zelf maar niks trouwens, een capo. Het benden wordt zwaarder, je beperkt je meer omdat als ie bijvoorbeeld in A staat kan je alleen maar noten na de 5e fret gebruiken, etc etc.

Albert Collins is trouwens ook een fantastisch bluesgitarist die alles met een capo doet. Als je hem nog niet ken, check it out! :)

peter_heijnen
2 januari 2007, 12:21
Sofa, het lijkt alsof je denkt dat je met een capo op V alleen nog maar in A kunt spelen en nergens anders meer in. Dat is dus niet zo!

Wel klinken met een capo op V je losse snaren 5 frets hoger. Hierdoor kun je een stuk dat je normaal alleen met losse snaren zou kunnen spelen opeens in een andere toonsoort, in dit geval 5 halve tonen hoger, spelen.

Als een gitarist geen gebruik maakt van losse snaren, hoeft hij dus ook geen capo te gebruiken en kan daarom gewoon aanschuiven bij een gitarist die wel met capo speelt.

sofa
2 januari 2007, 15:51
Sofa, het lijkt alsof je denkt dat je met een capo op V alleen nog maar in A kunt spelen en nergens anders meer in. Dat is dus niet zo!

Wel klinken met een capo op V je losse snaren 5 frets hoger. Hierdoor kun je een stuk dat je normaal alleen met losse snaren zou kunnen spelen opeens in een andere toonsoort, in dit geval 5 halve tonen hoger, spelen.

Als een gitarist geen gebruik maakt van losse snaren, hoeft hij dus ook geen capo te gebruiken en kan daarom gewoon aanschuiven bij een gitarist die wel met capo speelt.

Wat ik eigenlijk bedoelde te vragen was met welke gewone akkoorden een C of G akkoord (of welk akkoord dan ook) gespeeld achter een capo overeenstemt. Zo dus:


E akkoord, capo op 5e fret = open A akkoord
A akkoord, capo op 5e fret = open D akkoord
C akkoord, capo op 5e fret = open ? akkoord
G etc =

Willem

Michel89
2 januari 2007, 16:35
C zou een F zijn.

Dat komt omdat het hele akkoord gewoon 5 halve stappen verhoogt wordt

A A# B C C# D D# E F F# G G#

^^^^^
Dit zijn de 12 toonsoorten op de juiste volgorde. Na G# begint A weer. Al speel je een "A akkoord" op 5e fret wordt ie 5 halve stappen verhoogt. Dan komt ie terecht op D. (Elke toonsoort is een halve stap) Een C akkoord op 5e fret zou dus een F zijn en een G een C.

Blues maakt vaak gebruik van I IV V progressies dus als je E A B kan, kun je al alle akkoorden doen die nodig zijn in blues. Bij de 5e fret zouden deze akkoorden A D E zijn (Weet ik uit mijn hoofd)

johanb
2 januari 2007, 20:13
een e-akkoord op de 4e fret word een c-akkoord , maar klinkt toch net even anders ,dat kan ook een rede zijn om de capo te pakken en op de 4e fret te zetten gewoon e-a-b liedje word dan een c-f-g lied als je tokkelt zijn de basnoten dan leuker dan bij e-a-b ( vind ik )

Michel89
2 januari 2007, 20:24
Daar zit ook wat in, het geeft een bepaald karakter aan het geluid. Wat ook zo is is als je een redelijk laag akkoord met de hoge snaren aan het begin van de nek pakt, klinkt een stuk dunner dan als je dezelfde noten ergens ver in de nek richting de body van de gitaar pakt. Dit ook met losse noten. Hier kun je dat goed horen dan zie je ook meteen wat ik bedoel. -> http://video.google.nl/videoplay?docid=4901413980045218310&q=freddie+eric

-=JEROEN=-
2 januari 2007, 21:42
met kapo speel je een soort van barré akkoord, maar dan zonder dat je je wijsvinger gebruikt

dus speel je een E akkoord met de kapo op de 5, dan speel je eigenlijk een A barré akkoord

het is handig om te weten waar de grondtoon van je akkoord zit

check mijn theorie lessen eens

Lossesnaar
3 januari 2007, 16:56
ik heb die dvd ook gekregen, voor kerst, met carlos santana steeds als guest.
heb je da ene stukkie ook gezien dat Clarence zn capo een fret te hoog heeft bij de start van ....en dat de bassist hem dat moet zeggen (en carlos raar staat te kijken)
Miss dat zn gehoor "lui"wordt gemaakt door zn capo....gewoon een ged88 van mij ;)

toffe dvd btw.

gr Marco

sofa
5 januari 2007, 16:40
[QUOTE=Lossesnaar]ik heb die dvd ook gekregen, voor kerst, met carlos santana steeds als guest.
heb je da ene stukkie ook gezien dat Clarence zn capo een fret te hoog heeft bij de start van ....en dat de bassist hem dat moet zeggen (en carlos raar staat te kijken)


[QUOTE]

Ja vond ik ook wel grappig. Heb wel eens bij amateurbandjes gezien dat ze een stuk of wat maten in de verkeerde tioon soleerden. Op dit nivo nog niet, curieus.

Willem

Pais
5 januari 2007, 21:48
Ik vind het capogebruik ook wel wazig af en toe. Ik kom soms stukken tegen waarbij staat dat je een capo gebruikt op een bepaalde fret, en vervolgens open akoorden worden benoemd alsof ze zonder capo worden gespeeld.
Vervolgens staan de voicings erbij vermeld bv E - 022100
:chicken: Nou dan weet ik het niet meer. Wat willen ze nou...? dat je die E speelt met die voicing en je capo uit het raam gooit? Of dat je zogenaamd een E speeld die geen E is, en deze voicing gebruikt ná de capo? Of dat je de vermelde voicing vergeet en een ander E akoord toepast, wat ook gewoon een echte E is....


Al vind ik capo's superleuke dingen. Het doet het altijd goed als je feestjes thuis hebt en een capo op tafel hebt liggen.
"Pais wtf is DAT???" En vervolgens zitten ze er uren mee in hun handen te klooien. :speed:

Tristan
5 januari 2007, 22:00
Zoek even op capo in speeltechnieken en theorie, ik heb daar ooit een hele mooie post, heel toepasselijk "gebruik van de capo" genaamd, over gedaan...

hoofd
5 januari 2007, 22:32
Ik gebruik Don Capo meestal om mee te zuipen en slap mee te ouwehoeren... Voor andere dingen zou ik die Capo niet eens willen gebruiken :o