PDA

View Full Version : Profielwerkstuk TUDelft zelfbouw acoustische gitaar



Alcotesto
2 januari 2007, 08:01
Mijn excuses als het volgende hier al bekend is:
Voor de zelfbouwers onder ons, en iedereen die de werking en de bouw van een gitaar interessant vinden, heb ik een wekstuk gevonden van een aantal studenten van de TUDelft. Hierin hebben zij in theorie beschreven hoe je een acoustische gitaar kunt bouwen.
Zij hebben ook, a.d.v. een natuurkundig onderzoek naar de invloed van de houtsoorten op geluid, de houtsoorten beschreven (heel gedetailleerd). Ik vond het erg interessant om te lezen en denk dat de zelfbouwers hier een goed naslagwerk aan hebben.

http://www.scholierenlab.tudelft.nl/pic/pws/accoustische_gitaar.pdf

Mattia
2 januari 2007, 10:24
Mijn excuses als het volgende hier al bekend is:
Voor de zelfbouwers onder ons, en iedereen die de werking en de bouw van een gitaar interessant vinden, heb ik een wekstuk gevonden van een aantal studenten van de TUDelft. Hierin hebben zij in theorie beschreven hoe je een acoustische gitaar kunt bouwen.
Zij hebben ook, a.d.v. een natuurkundig onderzoek naar de invloed van de houtsoorten op geluid, de houtsoorten beschreven (heel gedetailleerd). Ik vond het erg interessant om te lezen en denk dat de zelfbouwers hier een goed naslagwerk aan hebben.

http://www.scholierenlab.tudelft.nl/pic/pws/accoustische_gitaar.pdf

Mja, leuk, maar ook heel magere (lees: slechte) wetenschap. Proefopstellingen quasi nihil, nul uitleg hoe ze tot de conclusies zijn gekomen over de tooneigenschappen van het hout (meet de damping, velocity of sounds, stiffness, compliance, bereken wellicht een Q, en doe dat voor minstens een paar dozijn verschillende samples van een enkele houtsoort, en je hebt er wat aan), veeeel te veel kennis waarvan ik denk "waar is hier nou de onderbouweing voor?" en vooral een compleet gebrek aan gebruik van goede, degelijk bronnen over akoestische research, waaronder publicaties van de catgut acoustical society en de guild of american luthiers, ook over chaldni patterns en dergelijke.

Bref, aardig om te lezen, maar nogal flut qua inhoud. En ze hebben ook veel te veel betaald voor een setje mahonie, en hals, etc., en bespaard waar er beter wel geld aan was uitgegeven (de top). Bij Madinter of Maderas Barber hadden ze voor die prijzen een set inidisch palisander van topkwaliteit gekregen, of 4-5 mahonie gitaren...

Stief
2 januari 2007, 11:48
Ben het verreweg met Mattia eens. Ik had er meer van verwacht.
Er is een gebrek aan deugdelijke onderbouwing van de conclusies, en de afleidingen zijn afkomstig uit de elementaire trillingsleer die volgens mij in elk HAVO natuurkundeboek te vinden is.
Desalniettemin is het leuk om eens door te lezen (en dat ook gitaarnet bij de literatuurlijst staat).

Dirk_Hendrik
2 januari 2007, 12:56
Ik ga ook met mattia mee;

Voornamelijk een mooi stukje bij elkaar rapen van informatie uit de bekende boeken a la Wheeler in combi met wat internetdata. Middelbare school niveua...

Alcotesto
2 januari 2007, 15:30
oh, jammer.
Ik heb er de ballen verstand van, dacht ik heb wat leuks gevonden. Maar misschien, zoals Stief zegt, is het leuk om het eens door te lezen (als je verder echt helemaal niets te doen hebt) ;-)

Valt me trouwens dan best tegen van een TU-student, benieuwd wat zijn cijfer is geweest.

Javaca
2 januari 2007, 16:18
Over het bouwen zelf staat er bar weinig in.

Op internet zijn trouwens wel leuke pdf's over gitaarbouw, hout en het maken van gereedschappen te vinden.

Hans74
2 januari 2007, 22:38
Tja, erg wetenschappelijk allemaal. Wel heel leuk om te lezen.
Maar ik mis hier toch wel 1 niet onbelangrijk detail.

De gitarist zelf.

Mattia
3 januari 2007, 09:24
Tja, erg wetenschappelijk allemaal. Wel heel leuk om te lezen.
Maar ik mis hier toch wel 1 niet onbelangrijk detail.

De gitarist zelf.

Die kunnen we, wetenschappelijk gezien, makkelijk buiten beschouwing laten. Die definieert immers alleen het probleem 'hoe maak ik een gitaar' ;)

Digitech
3 januari 2007, 15:15
Evern voor de goede orde, dit is zeker geen werkstuk van TU studenten, maar van vwo scholieren...... Ik denk dat ze gewoon wat hulp hebben gehad van de universiteit. Veel universiteiten hebben zo'n hulp afdeling voor scholieren die een profiel werkstuk maken.
Dus vandaar het niveau......

armageddon
3 januari 2007, 15:26
Zonder arrogant te zijn, maar dit is echt diep beneden TUDelft/universitair niveau. Zulk soort werkjes worden er wel uitgeslagen in de eerste paar weken daar.

EDIT: Ah ik ben pas de 21e die dat zegt ofzo :P

nickbongers
3 januari 2007, 16:03
'Voor fretboard is palissander niet de meest geschikte houtsoort." :)


Mathot, Louis en Biezeveld, Hubert, Scoop VWO bovenbouw natuurkunde 1 deel 2. uitgeverij Wolters-Noordhoff Groningen, 2000

vwo dus