PDA

View Full Version : Gibson, Gary Moore



Goldeneye
1 januari 2007, 21:39
Hallo,

Ik heb een dvd van Gary Moore-live in Montreaux waarin je kunt zien dat hij de '59 LP standard gebruikt voor o.a 'still got the blues' en het laatste nummer in de trend van 'Parasienne Walkways'. Hij gebruikt deze LP Standard met ebben toets en passieve elementen met verchroomde kapjes. Wat een geluid komt er uit dat ding zeg........ Veel distortion en toch helder met veel sustain/definitie/emotie. Het lijkt me ook dat zijn geluid mede wordt gemaakt door zijn techniek, maar dat de passieve elementen toch meer reageren op je aanslag, waardoor je er ook meer mee kunt spelen en een beter geluid eruit kan halen dan met EMG's? (EMG's vind ik niet echt aanslag-gevoelig en hebben altijd hun eigen sound...wat ik een nadeel vind als je meer met het geluid wilt spelen door eigen techiek, plectrumgebruik etc)

Kun je dit klassieke LP-geluid van Gary Moore benaderen met een een goede LP Standard in combinatie met passieve Duncan elementen? ('59/JB). Deze vraag namelijk omdat ik de EMG's wat beu ben en wel in de buurt kom van de Heritage LP van Gary Moore, maar niet in de buurt van zijn '59 LP. Ben erg kritisch. Zullen de Duncan '59/JB dit geluid veel beter benaderen dan de EMG's??

Reacties graag welkom,


:gitarist:

vulvasonic
1 januari 2007, 22:14
Ik denk dat je inderdaad daarmee dichter bij zijn geluid komt dan met die EMG's. Maar dan nog zijn er zoveel combinaties van factoren die meespelen bij het tot stand komen van wat ZIJN geluid is, komende uit JOUW vingers....., pffff

Hector_Tsolodimos
1 januari 2007, 22:28
[QUOTE=Goldeneye]Kun je dit klassieke LP-geluid van Gary Moore benaderen met een een goede LP Standard in combinatie met passieve Duncan elementen? QUOTE]
natuurlijk kun je em evenaren

bluegate
1 januari 2007, 22:42
De gitaar waar jij het over hebt is de "beroemde" Peter Green Les Paul.
Is/Was te koop voor 2 miljoen dollars in de USA onlangs.

Een van de elementen is uit elkaar gehaald en verkeerd in elkaar gezet.
Het geeft deze LP in de tussenstand zijn unieke geluid.
Tegenwoordig heeft Gary een nieuwere LP met dezelfde element configuratie,
inclusief de fout.
De nieuwe LP kun je zien op de DVD "Live at Monsters of Rock"

Vergeet niet de versterkers die hij toen gebruikte, de Soldano SLO100 en de
Marshall Bluesbreaker.
Studio was vaak de Marshall met pedalen en live de Soldano met pedalen.
Deze staan op crunch ingesteld en Hi-gain sounds komen door de combi
met pedalen.

Goldeneye
1 januari 2007, 23:01
De gitaar waar jij het over hebt is de "beroemde" Peter Green Les Paul.
Is/Was te koop voor 2 miljoen dollars in de USA onlangs.

Een van de elementen is uit elkaar gehaald en verkeerd in elkaar gezet.
Het geeft deze LP in de tussenstand zijn unieke geluid.
Tegenwoordig heeft Gary een nieuwere LP met dezelfde element configuratie,
inclusief de fout.
De nieuwe LP kun je zien op de DVD "Live at Monsters of Rock"

Vergeet niet de versterkers die hij toen gebruikte, de Soldano SLO100 en de
Marshall Bluesbreaker.
Studio was vaak de Marshall met pedalen en live de Soldano met pedalen.
Deze staan op crunch ingesteld en Hi-gain sounds komen door de combi
met pedalen.

Bedankt voor de tip van de nieuwere dvd van Gary Moore. Zal ik weleens aanschaffen, ben benieuwd naar zijn LP-geluid van tegenwoordig. Het is natuurlijk een combinatie van verschillende factoren, alleen wat ik bij de EMG's mis naar mijn mening is die Gibson-''nagorgeling''...bij losse tonen net ff die 'uh' of 'aw' erachter alsof het vanuit de keel komt terwijl het gewone distortion is....moeilijk te beschrijven....met die lekkere sustain. Helemaal aan het einde van het nummer 'Still got the blues' eindigt hij weer met de intro, maar dan net ff die ''na-gorgeling'' in die losse tonen, feller dan de intro......begrijpt iemand wat ik hiermee bedoel? Heel duidelijk hoorbaar, kleine details....ik denk dat passieve elementen dit namelijk beter doen dan EMG elementen.....??????

bluegate
1 januari 2007, 23:09
Ja dat denk ik ook.
Het is volgens veel elementwikkelaars zo dat een lage output element veel meer
Tone heeft dan een hoge output element.
De noten zullen opener en dynamischer klinken.

Maar dat is maar één aspect van het geluid, die vent heeft een kolenschoppen
als handen en hij speelt behoorlijk heavy.
En ook pedalen in combi met goede versterkers...

savecracker85
1 januari 2007, 23:24
ik weet niet of het iets toevoegd, maar wilde deze link toch ff posten :)

http://www.maverick-music.com/scripts/vintage-guitars.asp?idproduct=1211
de huidige eigenaars van die "beroemde" les paul.. Zoals je ziet is het bovenste element, zoals al eerder beschreven, is verkeerd/andersom terug gezet wat resulteerde in die karakteristieke sound

Goldeneye
2 januari 2007, 00:05
Ja dat denk ik ook.
Het is volgens veel elementwikkelaars zo dat een lage output element veel meer
Tone heeft dan een hoge output element.
De noten zullen opener en dynamischer klinken.

Maar dat is maar één aspect van het geluid, die vent heeft een kolenschoppen
als handen en hij speelt behoorlijk heavy.
En ook pedalen in combi met goede versterkers...

Jep. Lage output heeft inderdaad meer 'tone', vandaar dat ik waarschijnlijk overstap op passieve Duncans. De JB duncan heeft in de brug weliswaar een vrij hoge uitput, maar toch denk ik dat dit element meer 'tone' heeft dan de EMG 85 die nu in de brugpositie van mn LP zit.......
En Gary Moore heeft zeker extreem grote handen waarmee hij natuurlijk ook veel toon eruit haalt....goeie versterker/pedalen in combinatie met een LP is de basis.
Zijn Les Paul was natuurlijk bijzonder zoals iemand anders al had gezegd op dit forum, vanwege de 'fout' met de elementen.

Ik hoop dus dat vooral de Duncan JB meer 'toon' in de brug zal toevoegen aan mijn Les Paul dan de EMG 85........


:gitarist:

Goldeneye
2 januari 2007, 00:36
Zal de Duncan JB in de brugpositie van mijn Gibson Les Paul meer 'tone' toevoegen dan de actieve EMG 85?
De Duncan '59 PAF vertrouw ik wel, deze gaat dan ook binnenkort in de halspositie van mijn Gibson LP i.p.v de EMG 85

Nu alleen nog de brugpositie......is de Duncan JB te vertrouwen? Muziekstijlen blues, rock, hardrock, in de trend van Gary Moore, vrij heavy dus.

vulvasonic
2 januari 2007, 00:47
Zal de Duncan JB in de brugpositie van mijn Gibson Les Paul meer 'tone' toevoegen dan de actieve EMG 85?
De Duncan '59 PAF vertrouw ik wel, deze gaat dan ook binnenkort in de halspositie van mijn Gibson LP i.p.v de EMG 85

Nu alleen nog de brugpositie......is de Duncan JB te vertrouwen? Muziekstijlen blues, rock, hardrock, in de trend van Gary Moore, vrij heavy dus.

De JB is de favoriet van veel gitaristen, waaronder meneer Seymour Duncan zelf. Er is letterlijk jaaaaaaaren van onderzoek aan vooraf gegaan voor ze dat ding op de markt brachten. En sinds het op de markt is, is het (meen ik) het best verkochte element uit de gigantische reeks elementen van Seymour Duncan.

Ik geloof dat je dan best mag stellen dat je met de SD JB iets goeds in huis haalt.


Nu ben ik iemand die zelfs de slechtste PU's al prefereer boven de actieve EMG's, maar dat is een hele andere discussie (en die is hier al tig keer gevoerd). :D

Goldeneye
2 januari 2007, 01:10
De JB is de favoriet van veel gitaristen, waaronder meneer Seymour Duncan zelf. Er is letterlijk jaaaaaaaren van onderzoek aan vooraf gegaan voor ze dat ding op de markt brachten. En sinds het op de markt is, is het (meen ik) het best verkochte element uit de gigantische reeks elementen van Seymour Duncan.

Ik geloof dat je dan best mag stellen dat je met de SD JB iets goeds in huis haalt.


Nu ben ik iemand die zelfs de slechtste PU's al prefereer boven de actieve EMG's, maar dat is een hele andere discussie (en die is hier al tig keer gevoerd). :D

Haha. Ja, over EMG elementen valt inderdaad lang te babbelen, heb me niet veel van de meningen aangetrokken wat betreft EMG elementen, omdat ik er altijd tevreden mee was, maar naarmate ik steeds meer met deze elementen ging spelen, ben ik er toch achter gekomen dat ze niet de toon hebben wat ik van een echte Les Paul verlang, ze laten de pure toon van de gitaar wat achterwege en hebben teveel een eigen toon, welke totaal niet aanslaggevoelig is. En een LP moet natuurlijk puur klinken naar je eigen aanslagtechnieken etc.
En wat betreft de Duncan JB....ga het gewoon proberen, moet toch inderdaad in ieder geval beter zijn dan EMG!!



:B

Orpheo
2 januari 2007, 01:24
ik denk dat de t.s. meer heeft aan een setje Mules dan aan seymour duncans. de mules zijn ongelooflijk goeie elementen. paf-like voor blues, hot genoeg voor heavy metal. veelzijdigheid tot t bot, en t doet nergens aan afbreuk. de mules zijn de lekkerste elementen die ik tot nog toe heb bespeeld. de JB is een schelle 'bee in a tin can' pickup vergeleken bij de mule. de mule-neck is juist weer lekker warm, romig, een perfecte sound voor 'parisienne sidewalk"

Goldeneye
2 januari 2007, 12:59
ik denk dat de t.s. meer heeft aan een setje Mules dan aan seymour duncans. de mules zijn ongelooflijk goeie elementen. paf-like voor blues, hot genoeg voor heavy metal. veelzijdigheid tot t bot, en t doet nergens aan afbreuk. de mules zijn de lekkerste elementen die ik tot nog toe heb bespeeld. de JB is een schelle 'bee in a tin can' pickup vergeleken bij de mule. de mule-neck is juist weer lekker warm, romig, een perfecte sound voor 'parisienne sidewalk"

Je bedoeld de elementen van Bare knuckle? The mule?
Hoe duur zijn deze elementen per stuk en zijn deze gemakkelijk te bestellen bij een goede gitarenzaak? Ik waardeer je info enorm, aangezien ik ECHT op zoek ben naar deze ''Parasienne Walkways-''Still got the blues'' sound.

Orpheo
2 januari 2007, 13:05
Je bedoeld de elementen van Bare knuckle? The mule?
Hoe duur zijn deze elementen per stuk en zijn deze gemakkelijk te bestellen bij een goede gitarenzaak? Ik waardeer je info enorm, aangezien ik ECHT op zoek ben naar deze ''Parasienne Walkways-''Still got the blues'' sound.

ze kosten wel wat... heel spijtig,maar waar. per setje ongeveer 300 euro. maarrrrr: niet naar wens? stuur je ze op, krijg je een nieuw setje (doe dat maar eens met seymour duncan!)

bestellen gaat heel eenvoudig. je kan ze bestellen via de site, en dan t geld betalen met je creditcard (of overmaken via bank).

mocht je ECHT geinteresseerd zijn, en je wilt ze, maar wilt niet betalen op die manier, PM me dan. met een setje mules in je les paul heb je zonder problemen die sound te pakken, and more.

Danny Drug
2 januari 2007, 13:17
ik ging eens kijken bij die bareknuckels vooro een trashy geluidje.. maar vond ze allemaal wat modderig...

Orpheo
2 januari 2007, 13:30
ik ging eens kijken bij die bareknuckels vooro een trashy geluidje.. maar vond ze allemaal wat modderig...

de warpig is inderdaad wat modderig, maar de miracle man modderig?!?! echt, no way. de nailbomb ook niet. (hoewel die wel meer mids en dikheid heeft de de miracleman).

wellicht verwar jij modderig met karakter ;)

Goldeneye
2 januari 2007, 14:25
ze kosten wel wat... heel spijtig,maar waar. per setje ongeveer 300 euro. maarrrrr: niet naar wens? stuur je ze op, krijg je een nieuw setje (doe dat maar eens met seymour duncan!)

bestellen gaat heel eenvoudig. je kan ze bestellen via de site, en dan t geld betalen met je creditcard (of overmaken via bank).

mocht je ECHT geinteresseerd zijn, en je wilt ze, maar wilt niet betalen op die manier, PM me dan. met een setje mules in je les paul heb je zonder problemen die sound te pakken, and more.


Enorm bedankt voor je tips! Ondanks de prijs heb ik er dit toch wel voor over, omdat ik serieus naar die (Gary) blues-rock-sound zocht. Het gaat over kleine details, maar wel belangrijke. Heb een hele tijd gedoe gehad met EMG en Gibson PAF's, maar dat echte 'Parasienne' geluid was er niet 100% uit te halen....tis dan altijd 'ongeveer' of 'eigenlijk totaal niet'....net een gemis aan 'helderheid' en dat 'organische' en zowieso over de 'overall sound' was ik nooit echt erg tevreden, voornamelijk met de EMG's. Dat de LP zowieso goed klinkt is een ander verhaal, maar goede elementen naar je eigen smaak, maken de gitaar er natuurlijk wel beter op...zeker bij een Gibson LP. Ben echt benieuwd naar een setje Mules...waarschijnlijk wil ik ze binnenkort aanschaffen, heb er namelijk al eerder veel goeds over gehoord binnen de blues/rock sferen en ook wat betreft Gary Moore/Peter Green.
Nogmaals bedankt voor je info,


:gitarist:

Orpheo
2 januari 2007, 14:42
@ goldeneye:

even een grappig detail: onlangs had iemand op t BKP forum exact (!) dezelfde vraag als jij. daar werd aangeraden eigenlijk alle 'vintage' BKP elementen. dus de riff raff, stormy monday, maar bovenal en bovendien: the mule. dit element is met lage gain lekker paf-like, maar met hoge gain word het niet gruizig of modderig of onduidelijk. het behoud zijn transparantie (net als iedere BKP overigens). het karakter van t hout, je vingers, je aanslag, alles is te horen. daarom haat ik BKP maar houd ik er ook van. wat dimarzio niet laat horen, en seymour duncan weg moffelt, laat BKP horen. de SD jazz is nog een onduidelijke boel vergeleken bij de mule (de riff raff is zelfs nog helderder). maar goed, als je kopen wilt en je hebt geen credit card, pm me maar.

Azrael
2 januari 2007, 14:53
Ja dat denk ik ook.
Het is volgens veel elementwikkelaars zo dat een lage output element veel meer
Tone heeft dan een hoge output element.
De noten zullen opener en dynamischer klinken.

Maar dat is maar één aspect van het geluid, die vent heeft een kolenschoppen
als handen en hij speelt behoorlijk heavy.
En ook pedalen in combi met goede versterkers...

Dat lage output meer tone verhaal gaat bij EMG niet meer op. Lage output bedoelt men weinig windingen mee. Je kunt geen super high output pickup maken met weinig windingen. Maar voor EMG gaat dit verhaal niet op omdat je heel weinig windingen kunt gebruiken (volgens jou verhaal meer tone) en die later versterkt waardoor je toch een hoge output krijgt.

Anders Destium
2 januari 2007, 15:18
Had je laatst niet ook al een topic over het vervangen van de EMGs in je gitaar?


Gewoon experimenteren, en als het niet bevalt kun je altijd weer de EMGs erin gooien natuurlijk!

Goldeneye
2 januari 2007, 15:37
@ goldeneye:

even een grappig detail: onlangs had iemand op t BKP forum exact (!) dezelfde vraag als jij. daar werd aangeraden eigenlijk alle 'vintage' BKP elementen. dus de riff raff, stormy monday, maar bovenal en bovendien: the mule. dit element is met lage gain lekker paf-like, maar met hoge gain word het niet gruizig of modderig of onduidelijk. het behoud zijn transparantie (net als iedere BKP overigens). het karakter van t hout, je vingers, je aanslag, alles is te horen. daarom haat ik BKP maar houd ik er ook van. wat dimarzio niet laat horen, en seymour duncan weg moffelt, laat BKP horen. de SD jazz is nog een onduidelijke boel vergeleken bij de mule (de riff raff is zelfs nog helderder). maar goed, als je kopen wilt en je hebt geen credit card, pm me maar.

Haha. Toevallig! Nou, ik ben er letterlijk naar op zoek......juist dat behouden van de transparantie en dat overduidelijk alles te horen is wat betreft vingers, aanslag en karakter van het hout met toch nog de mogelijkheid om met distortion/gain deze eigenschappen te behouden. Heeft toch een wereld voor me geopend lijkt me met die Mule. Vereist denk ik wel enige oefening, maar hiermee heb ik een groot vertrouwen in de sound die ik zoek/wil maken..ben erg ijverig en kritisch als het hier om gaat. Mooi dat je de vergelijking zo maakt met de Duncans, daar had ik mijn lichte twijfel namelijk bij wat betreft aanslaggevoeligheid, transparantie, Gary Moore sound etc....
De Mule lijkt toch veel en veel beter in mn plaatje te passen.
Thanks again...

Heb inderdaad al eerder EMG-discussies gehad op dit forum, omdat ik twijfelde of mijn LP-sound wel normaal was.....die EMG's nemen eigenlijk totaal de pure toon van de gitaar over en hebben juist geen transparantie, aanslaggevoeligheid en openheid. Geen pure klank in mijn opinie en al helemaal niet 'vintage' georienteerd. Dus....overstappen op passief is zowieso voor mij een must en dan nog eens de Mule....de sound zal er denk ik fors op vooruit gaan.




:gitarist:

Agent_Smith
2 januari 2007, 15:48
De enige BareKnuckles die ik ken zijn de P90s die ik in m'n goldtop heb (zie bareknuckle-thread), dus ik kan niet oordelen over de humbuckers. Ik kan me echter niet echt voorstellen dat SeymourDuncan minder is dan de BKs. Ik ben groot Duncan fan en heb in mijn HB les pauls eigenlijk altijd Duncans gehad. De één wat hotter dan de andere, maar altijd mijn geluid. En aangezien onze muzieksmaken zo te horen redelijk overeenkomen zou je dat ook kunnen proberen. Mijn absolute favo is een oude Duncan Custom die ik heb (begin/half jaren80). Redelijk vintage gevoiced vind ik met toch wat extra power. Maar ook weer niet te hot.
Maar nogmaals: als die bareknuckles je aanspreken (mijn ervaringen zijn ook enkel super) moet je dat zeker proberen.

Agent_Smith
2 januari 2007, 15:50
Oja, gelukkig zijn we het er over eens dat EMG's not-done zijn in een Gibson. Al helemaal niet qua looks. :)

Anders Destium
2 januari 2007, 15:59
Ik vind dat echt ontzettend gelul, als iemand EMGs in zijn LP wil doen dan moet hij dat vooral doen. Wie ben je als andere gitarist om te zeggen dat zoiets niet "hoort", zolang diegene er zelf maar tevreden mee is toch?

Azrael
2 januari 2007, 16:01
Ik vind dat echt ontzettend gelul, als iemand EMGs in zijn LP wil doen dan moet hij dat vooral doen. Wie ben je als andere gitarist om te zeggen dat zoiets niet "hoort", zolang diegene er zelf maar tevreden mee is toch?

+1 elitaire onzin!

Dirkdewaard
2 januari 2007, 16:22
Probeer ook eens een goede set pots. Ik heb zojuist een RSguitarworks setje geinstalleerd. WAUW

Ik heb heel veel elementen geprobeerd, maar met deze pots kan ik weer overnieuw beginnen. (Gelukkig heb ik ze nog) Alles klinkt zo ontzettend veel beter. Alsof iemand een natte handdoek van mijn versterker heeft gehaald.

Succes!

Agent_Smith
2 januari 2007, 16:34
Ik vind dat echt ontzettend gelul, als iemand EMGs in zijn LP wil doen dan moet hij dat vooral doen. Wie ben je als andere gitarist om te zeggen dat zoiets niet "hoort", zolang diegene er zelf maar tevreden mee is toch?

HAP HAP HAP!

Chris Winsemius
2 januari 2007, 17:23
de huidige eigenaars van die "beroemde" les paul.. Zoals je ziet is het bovenste element, zoals al eerder beschreven, is verkeerd/andersom terug gezet wat resulteerde in die karakteristieke sound

en niet alleen dat; ook het magneetje zit andersom; 'n soort "fysieke" out-of-phase ipv het standaard omwisselen v/d + en de - bij 1 v/d elementen.

@goldeneye: toets is braz. rosewood (pallisander)

Azrael
2 januari 2007, 17:31
HAP HAP HAP!

Ja jaa......................'t Was gewoon een stomme opmerking.

Michael AE
2 januari 2007, 17:35
Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat een heel groot vershil maakt in het geluid van een LP is het staartstuk. Ik heb een LP CS '59 reissue en die heeft een aluminium staartstuk. Ik heb ooit eens het staartstuk van mijn LP CLassic er op gezet en hij klonk echt compleet anders. Minder hoog, minder ronkend laag, maar wel strakker. Ik vond dat strakke juist niet zo, want hierdoor werd mijn gitaar een stuk minder dynamisch.

Ook heb ik gemerkt dat er echt een ontzettend groot verschil in klank tussen de verschillende LP's zit. Vaak wordt gezegd dat je goed moet zoeken naar een goed exemplaar en dat is zeker geen onzin. Ik heb nog nooit zoveel verschil gehoord tussen identieke gitaren dan bij Les Pauls. In mijn zoektocht naar de ultieme LP heb ik er een hele hoop uitgeprobeerd en ze klonken allemaal verschillend, zelfs toen ik mijn zoektocht had beperkt tot Historic '58/'59 LP's.

Chris Winsemius
2 januari 2007, 17:41
Dat lage output meer tone verhaal gaat bij EMG niet meer op. Lage output bedoelt men weinig windingen mee. Je kunt geen super high output pickup maken met weinig windingen. Maar voor EMG gaat dit verhaal niet op omdat je heel weinig windingen kunt gebruiken (volgens jou verhaal meer tone) en die later versterkt waardoor je toch een hoge output krijgt.

+/- maar niet helemaal

Er bestaan elementen met 'n behoorlijk hoge output die weinig windingen (en ook 'n lage dc-weerstand) hebben. Je zit dan meer in het gebied van pre 50s elementen en lapsteel gitaren/etc.

Anders Destium
2 januari 2007, 18:53
HAP HAP HAP!

Liever langharig dan kortzichtig!

Azrael
2 januari 2007, 18:53
+/- maar niet helemaal

Er bestaan elementen met 'n behoorlijk hoge output die weinig windingen (en ook 'n lage dc-weerstand) hebben. Je zit dan meer in het gebied van pre 50s elementen en lapsteel gitaren/etc.

Mjah ok , maar das hier niet relevant. Wel leuk als extra informatie.

Agent_Smith
2 januari 2007, 19:24
Liever langharig dan kortzichtig!

Heb je nou nog meer honger?

Anders Destium
2 januari 2007, 19:39
Ach, laffe mensen met een suffe meeloopmening lust ik rauw ;) Niet dat ik zelf EMGs in mijn LP zou stoppen natuurlijk, ik ben niet gek :)

bluegate
2 januari 2007, 21:04
Aktieve EMG's zijn niet te vergelijken met passieve elementen.
Tone/Gain van passieve elementen is een combi van draaddikte, windingen,
bobbin, magneet, potmeters, gebruikte snoer naar pedalen/versterker.
Elke wijziging in één van deze geeft een wijziging in output & tone.
Actieve EMG's zijn ontworpen om alle invloeden te elimineren en het geluid te
geven zoals het bedacht is door de makers.



Dat lage output meer tone verhaal gaat bij EMG niet meer op. Lage output bedoelt men weinig windingen mee. Je kunt geen super high output pickup maken met weinig windingen. Maar voor EMG gaat dit verhaal niet op omdat je heel weinig windingen kunt gebruiken (volgens jou verhaal meer tone) en die later versterkt waardoor je toch een hoge output krijgt.

Azrael
2 januari 2007, 21:06
Aktieve EMG's zijn niet te vergelijken met passieve elementen.
Tone/Gain van passieve elementen is een combi van draaddikte, windingen,
bobbin, magneet, potmeters, gebruikte snoer naar pedalen/versterker.
Elke wijziging in één van deze geeft een wijziging in output & tone.
Actieve EMG's zijn ontworpen om alle invloeden te elimineren en het geluid te
geven zoals het bedacht is door de makers.

Das precies wat ik vertel. Dat je het niet kunt vergelijken.

Anders Destium
2 januari 2007, 21:15
Nu weet ik de historie niet precies, maar was het niet zo dat Gary Moore Still got the blues of een van zijn andere hits heeft opgenomen met een gitaar waar EMGs inzaten? Hoe zat dat ook alweer?

Ik GAS trouwens zelf al een paar jaar op een Gary Moore LP, als ik dan zijn geluid probeer te evenaren dan koop ik "zijn model" maar ;) Niet dat ik ook maar in de buurt kom, maar het is net echt :)

Goldeneye
2 januari 2007, 21:46
Aktieve EMG's zijn niet te vergelijken met passieve elementen.
Tone/Gain van passieve elementen is een combi van draaddikte, windingen,
bobbin, magneet, potmeters, gebruikte snoer naar pedalen/versterker.
Elke wijziging in één van deze geeft een wijziging in output & tone.
Actieve EMG's zijn ontworpen om alle invloeden te elimineren en het geluid te
geven zoals het bedacht is door de makers.

Dit is een groot voordeel van passieve elementen....dat je je eigen geluid namelijk beter kunt uitpluizen. EMG elementen geven je uitzichzelf een 'degelijke' sound, met een compleet eigen geluid waar je van moet houden...voor mensen die van dit geluid houden, zijn EMG elementen een droom (je hoeft dan verder zelf nauwelijks te werken voor de sound). Als je een echte sound-workaholic bent neem je passieve elementen en kom je dichter bij de sound die je wilt dan ooit...natuurlijk is het meer gezoek en instellen dan bij EMG elementen, maar dan heb je er uiteindelijk ook iets voor...vele malen beter dan EMG.
Duncans hebben natuurlijk een herkenbaar karakter, die vooral bekend staat om zijn helderheid.....de Bare Knuckles overtreffen dit echter.
Gary Moore heeft recentelijk zijn eerste set Bare Knuckles gekocht en in zijn LP gedaan, was meteen verkocht en had alleen maar lovende woorden voor de sound van deze Bare Knuckles in combinatie met een LP Standard.



:B

Goldeneye
3 januari 2007, 20:37
Maar goed, ieder zo zijn ding.

artnaz
26 januari 2008, 20:39
Even een bumpje voor Goldeneye (mooie film, en nog leuker nummer btw :satisfie:)...

Heb je die "Still Got The Blues" sound gevonden? En hoe?

Hell's Engl
27 januari 2008, 09:40
Jep. Lage output heeft inderdaad meer 'tone', vandaar dat ik waarschijnlijk overstap op passieve Duncans. De JB duncan heeft in de brug weliswaar een vrij hoge uitput, maar toch denk ik dat dit element meer 'tone' heeft dan de EMG 85 die nu in de brugpositie van mn LP zit.......
En Gary Moore heeft zeker extreem grote handen waarmee hij natuurlijk ook veel toon eruit haalt....goeie versterker/pedalen in combinatie met een LP is de basis.
Zijn Les Paul was natuurlijk bijzonder zoals iemand anders al had gezegd op dit forum, vanwege de 'fout' met de elementen.

Ik hoop dus dat vooral de Duncan JB meer 'toon' in de brug zal toevoegen aan mijn Les Paul dan de EMG 85........


:gitarist:

Als je de kans krijgt, moet je ook maar 'ns 'n Bill Lauwrence LX-500 proberen!
Ik speel wel 'ns op 'n LP Custom met 'n LX-500 in de brug positie en deze klinkt veel gedefinieerder dan 'n LP Standard met Gibson Humbuckers, die imo wat modderig klinkt...

Joost

johanb
27 januari 2008, 15:49
Als je de dvd van gary moore luistert waar 5 verschillende concerten opstaan hoor je toch heel veel verschil in het geluid van de les pauls waar gary op speelt.Ook op you tube ,de uitvoeringen van parisienne walkways zit heel veel verschil in geluid van de les paul. Mijn voorkeur gaat dan echt wel uit naar de peter greene gitaar, het is net of dat geluid veel minder overstuurd is met veel sustain.