PDA

View Full Version : Nieuwe opname (advies gevraagd!)



jw009
1 januari 2007, 20:42
Hello,

Ik ben nu sinds kort bezig met thuis opnemen en nu had ik van jullie graag wat reacties hoe ik mijn opname wat meer professioneel kan laten klinken.
Ik neem op met ableton, via een toneport en werkt met DFH2. Daarnaast beschik ik over de vst-plugins van nomad (blue tube dynamic pack) en een hele zooi Wave plugins.

Ik ontvang graag wat feedback van jullie over de volgende opname. Ik heb wat compressie/eq gebruikt over de mastertrack bass gitaar komt ook nog die moet ik nog even lenen. ALvast bedankt!

Opname KLIK (http://media.putfile.com/riff-14-69)

Als ik sommige opnames hoor van andere klinkt het veel meer "in you face" dat doel streef ik eigenlijk na.

edit: nu ook met bass

Luke-wannabe
2 januari 2007, 11:54
Klinkt best goed! Metal is niet mijn ding, maar het klinkt goed.

Edit: Drum sound doet me denken aan ...And Justice For All van Metallica

guitarchris
2 januari 2007, 13:29
Is die double bass niet een beetje over the top?

mriesenb
2 januari 2007, 15:36
Om het meer 'in your face' te krijgen zou je eens kunnen proberen om de gitaren niet stereo op te nemen maar mono. Dat kun je uiteraard dubbelen, maar daar gaat het niet strakker van klinken. Experimenteer gewoon eens met je huidige hoofd partij door die precies mono in het midden te zetten en dan de extra gitaren links en rechts voor het effect. Als je niet opnieuw wilt opnemen kun je met programma's als Sound Forge en WaveLab makkelijk een stereo spoor convereren naar mono.

Succes,

Michael

jw009
2 januari 2007, 16:51
Om het meer 'in your face' te krijgen zou je eens kunnen proberen om de gitaren niet stereo op te nemen maar mono. Dat kun je uiteraard dubbelen, maar daar gaat het niet strakker van klinken. Experimenteer gewoon eens met je huidige hoofd partij door die precies mono in het midden te zetten en dan de extra gitaren links en rechts voor het effect. Als je niet opnieuw wilt opnemen kun je met programma's als Sound Forge en WaveLab makkelijk een stereo spoor convereren naar mono.

Succes,

Michael


Ok, ga ik eens proberen. thanks

Han S
2 januari 2007, 23:42
Dat mono gitaren ben ik niet zo voor, de kicks, snare en normaal de bas zitten al in of nabij het midden van het stereobeeld, dus de gitaren mogen daar best opzij van en hard links/rechts maakt het alleen maar breder.

Wat ik hoor -en vat dit niet op als afbrekende kritiek- is een compressie op het geheel waarbij de kicks het geluid in elkaar laten vallen, dit gaat ten koste van de gitaren.

Ook hoor ik dat de gitaren in de gedeelten waarin je aan het hakken bent onstrak zijn met elkaar en met de drums. Als je dat strak krijgt zal het al veel beter klinken.

Zet dan eventueel wat compressie met een snelle release op de kicks en eventueel een andere compressor met andere instellingen op de gitaren.

En haal dan het totaalgeluid door een maximizer als bijvoorbeeld die van Steinberg, die werkt heel simpel en pompt niet, maar maakt het geluid wel 'in yer face', zoals dat heet.

Nog meer kun je doen met de PSP Vintage Warmer, die heeft meer instelmogelijkheden, maar daar kan uiteraard ook meer verkeerd aan worden ingesteld.

Gebruik je oren, een compressor mag nooit de boel laten pompen en zuchten.

jw009
3 januari 2007, 12:02
Dat mono gitaren ben ik niet zo voor, de kicks, snare en normaal de bas zitten al in of nabij het midden van het stereobeeld, dus de gitaren mogen daar best opzij van en hard links/rechts maakt het alleen maar breder.

Wat ik hoor -en vat dit niet op als afbrekende kritiek- is een compressie op het geheel waarbij de kicks het geluid in elkaar laten vallen, dit gaat ten koste van de gitaren.

Ook hoor ik dat de gitaren in de gedeelten waarin je aan het hakken bent onstrak zijn met elkaar en met de drums. Als je dat strak krijgt zal het al veel beter klinken.

Zet dan eventueel wat compressie met een snelle release op de kicks en eventueel een andere compressor met andere instellingen op de gitaren.

En haal dan het totaalgeluid door een maximizer als bijvoorbeeld die van Steinberg, die werkt heel simpel en pompt niet, maar maakt het geluid wel 'in yer face', zoals dat heet.

Nog meer kun je doen met de PSP Vintage Warmer, die heeft meer instelmogelijkheden, maar daar kan uiteraard ook meer verkeerd aan worden ingesteld.

Gebruik je oren, een compressor mag nooit de boel laten pompen en zuchten.

Kritiek is alleen maar goed! Op een gegeven moment heb je het zo vaak gehoord dat sommige dingen je niet meer opgaan vallen. De punten die je aanhaalt zijn helemaal waar. Ik ga het gelijk uitproberen met de compressie en die maximizer. Dus voor de duidelijkheid raad je aan om compressie per gitaar en drums te doen, en over het geheel een maximizer en eventueel die PSP Vintage Warmer? Iedergeval gedankt voor de goede tips!

mriesenb
3 januari 2007, 15:58
Vwb. mono, hangt ook van de muziekstijl af. Met metal e.d. is het ms lastiger om een partij bv. 3x strak mono op te nemen en dan links, rechts en midden te pannen om het breder te laten klinken dan in andere stijlen waarin minder gehakt wordt.

Op mijn eigen opnamen (melodic rock) gebruik ik deze techniek wel (regelmatig), die kleine afwijkingen in inspelen maken het wat levendiger dan gewoonweg tracks kopieren.

In de opnames waar we nu op reageren klonk het alsof er een stereo geluid gebruikt werd (dmv. een modeller oid), wat de klank toch wat minder in your face maakt, zeker als er ook nog wat reverb op zit.

Betreffende compressie, goeie tips, helpt hem zeker.

Groeten,

Michael

Han S
3 januari 2007, 17:05
Wat veel gebruikt wordt is een delay van 20 a 30 miliseconden op een mono gitaartrack. En dan zet je de gitaartrack bijv helemaal lnks en de delay daarvan helemaal rechts. Je krijgt dan breedte, maar het is net ff te gekunsteld.

Als je twee keer dezelfde partij speelt en je panned dat links en rechts, klinkt dat veel natuurlijker. Je hebt dan ook ongelijkheden want geen enkele gitarist is in staat om een tweede partij boven op de andere te spelen en als hij dat wel kon klonk het als één mono partij in het midden.

Copieer maar eens een gitaartrack, zet ze beiden links en rechts en even hard en je zult één gitaar horen vanuit het midden. Verschuif je een van de sporen 20 milisec, hoor je er opeens twee.

Ik neem wel eens acht keer dezelfde partij op en dat klinkt waanzinnig vet, maar de gitarist moet wel strak kunnen spelen dan.

Wat de compressie betreft: als je een goede opname hebt is compressie niet nodig en heb je er meer last van dan baat bij.

Luister eens naar een CD van Metallica, de bassdrum knalt er ruim bovenuit. Komt er een nummer van Metallica op de radio, dan zul je horen dat de basdrum instort en de rest van het geluid beïnvloedt, het gaat zuchten en pompen. De oorzaak daarvan is de Orban Optimod, die door elke zender wordt gebruikt ter bescherming van de apparatuur, maar door ongeveer elke zender verkeerd wordt ingesteld, want als je zo'n ding goed afregelt hoor je hem niet werken.

Vandaar dat ik zeg dat je beter verschillende compressie kunt gebruiken voor verschillende onderdelen van je geluid, die compressie heeft dan maar één taak.

Het is volslagen onzin om je eindmix zo hard mogelijk te maken door het gebruik van compressie en het is nog veel onzinniger om daarbij digitaal in het rood te gaan, blijf gewoon aan de velige kant.

En als je mix dan klaar is en goed klinkt, kun je hem zo hard maken als je wilt met een maximizer, alleen zal het wel platter gaan klinken als je daarbij te ver gaat. Maar in principe kan je een zachte mix net zo goed keihard maken, 'mastering' noemen we dat. Hoewel dat maar een onderdeel is van het masteringsproces.

Als je nog eens een CD vindt van Queen of Rush oid uit de jaren 80, laad dan eens een nummer in je audio editor en kijk eens naar de waves, hoeveel dynamiek daar in zit en hoe hoog de pieken zijn. Want die komen ook heel dicht bij 0dB op de meters.

Zet er dan eens een ME maximizer op van Steinberg en zet je schuif op +9dB.
Luister wat er gebeurt en kijk wat er met je waves is gebeurd. De pieken zijn niet harder geworden, maar het gemiddelde nivo is een heel eind richting pieken opgeschoven. Hij is dus voor het gehoor een stuk harder gaan klinken, maar de pieken zijn nog net zo hard als eerst.

Je hebt de dynamiek er uit gehaald en dit wordt zo mooi een 'in your face' geluid genoemd, maar dat is dan weer een kwestie van smaak snappie?

mriesenb
3 januari 2007, 18:11
>een delay van 20 a 30 miliseconden op een mono gitaartrack.

Dat heb ik nooit zo geprobeerd, omdat ik toch al alles 2 of 3 keer inspeel om het stereo beeld mee te maken, kan me wel voorstellen dat het wat gekunsteld gaat klinken.

>Als je twee keer dezelfde partij speelt en je panned dat links en rechts

Ik neem meestal 3x dezelfde partij op, met 2 partijen (l+r) mis ik net die definitie in de mix, vandaar dat ik eigenlijk altijd l+m+r doe. Dat werkt trouwens niet voor elk nummer.

>Copieer maar eens een gitaartrack, zet ze beiden links en rechts en even

Een truuk die ik toepas op backing vocals als ze niet breed/massaal genoeg klinken is om die (veelal stereo) track te kopieren op 1 of 2 extra tracks en die dan 20-30 ms later en 10-20 eerder laten starten. Meestal inverteer ik een van de stereo sporen dan ook nog eens, geen hond die meer hoort dat die ene stem links en rechts zit ;-) Dit alleen maar als ik echt een heeeeel breed koor nodig heb.

>Het is volslagen onzin om je eindmix zo hard mogelijk te maken door het

Ah, een man naar m'n hart! Ik hoor tegenwoordig zoveel knoeperhard gemasterde mixen met zo weinig dynamiek, ik word daar altijd triest van. Als je dan vervolgens teruggaat naar bv. Seventh One van Toto en je hoort weer hoe goed dat klinkt.... Wel grappig als je in een wave editor de wav's binnen haalt van een recente cd en die van een album van voor de trend van het masteren tot alles strak op de 0 db.

Interessant draadje....

Groeten,

Michael

Han S
3 januari 2007, 19:12
1988:

http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/i02.gif

1999:

http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/i10.gif

http://www.mindspring.com/~mrichter/dynamics/dynamics.htm

Nuff said.

Azrael
3 januari 2007, 19:27
Ik kan me daar ook onwijs aan ergeren. Vooral als het gave muziek is.............maar das wel voedsel voor een ander topic om daar over te gaan discussieren.

Ikzelf ben ook voor links/rechts pannen. Ik vind een mono gitaar het lelijkst dat er is. Vooral als je een koptelefoon opgooid (HD-25 heb ik en die is nogal eerlijk in dat opzicht helaas en gelukkig). Over de boxen valt het altijd reuze mee.

Jax
3 januari 2007, 19:28
haha, erg mooi Han :)