PDA

View Full Version : Hoe krijg je vette metal distorted gitaar sound



laandodeman
1 januari 2007, 19:22
He, ik ben nieuw op dit forum (zit meestal of Synthforum.nl), maar ben als 'producer' van mijn band me aan het verdiepen in opnametechnieken. Ben al een poosje aan het proberen een vette, brede metal sound op te nemen met mijn Ibanez electrische gitaar annex versterker (is een kleintje) en gebruik de versterker headphone uitgang om door te lussen naar de mixer.

Maarre, de sounds die ik opneem (in Nuendo op de PC), halen het niet bij de sounds van bijvoorbeeld Ayreon.

Wie heeft een tip?

Han S
1 januari 2007, 19:26
Ayreon werd opgenomen bij Oscar Holleman en die doet het al een jaartje of 20.
Bovendien hoor je daar geen enkele gitaar en het zou me niet verbazen als je er vier of zes hoort, zelfs acht.

Neem je gitaar op in Nuendo, copieer dat spoor en verschuif het ongeveer 20 a 30 miliseconden.

Zet nu het ene spoor helemaal links en het andere spoor helemaal rechts.

Breedte.

Ic3gl0vE
1 januari 2007, 19:31
Als je toch ook op synthforum zit, er lopen een aantal topics daar over hoe je bijvoorbeeld een dikke gitaarsound kan krijgen.

Ik betwijfel wel of je met een klein ibanez versterkertje een dikke metalsound kan maken. Vaak zie je toch de wat grotere high-gain versterkers met een hoop microfoons ervoor om een dikke brede metalsound te krijgen.

guhlenn
2 januari 2007, 12:48
hehehe, de dag dat je met een ibanez (starter?) set een dikke metal sound maakt ben je een echte topproducer. er is een reden dat mensen daar veel werk van maken nl.

Is Ayreon bij Holleman opgenomen? grappig.

Dirk_Hendrik
2 januari 2007, 12:59
Wie heeft een tip?


Vergeet dat doorlussen en ga aan de slag met een normale opstelling. Microfoon voor de speaker dus.

ruezzz
2 januari 2007, 13:39
- Probeer eens een POD XT (Live).
- Forum gericht op metal-recording: http://www.one-man-army.us/Forum/index.php
- Drumkit from Hell wordt veel gebruikt voor drumtracks in de metalscene.

cardinal
7 januari 2007, 21:21
hehehe, de dag dat je met een ibanez (starter?) set een dikke metal sound maakt ben je een echte topproducer. er is een reden dat mensen daar veel werk van maken nl.

Is Ayreon bij Holleman opgenomen? grappig.

ik heb vorig jaar een demo gehoord die mickte zijn computerspeakertjes en dat klonk helemaal te gek. Het is net hoe je de verhoudingen doet. Je hebt echt geen megastudio met dure gear nodig om een superproductie te maken.

Als de verhoudingen onderling kloppen kan je met bijna alles een goede sound maken. Het scheelt natuurlijk wel als je er een paar goede oren bij hebt (holleman) en weet hoe je het geheel goed moet mixen. Is echt een vak apart.

Nu even concreet;
Zorg dat je een geluidskaart heb en een sm 57 mic (ofzoiets) die je erop aan kan sluiten.

Zet de mic voor je amp en neem een signaal op, schuif dan met je mic totdat je een lekker geluidje hebt. Neem dan je tweede signaal op, waarbij de sound best ietsje anders mag zijn, komt de breedte van het geluid vaak ten goede. Zorg dat je het laag beperkt houdt, de meest gemaakte fout denk ik is dat in de metal gitaristen heel veel laag uit de gitaren willen halen, maar daar is de bass en basdrum voor.

Daarna even een stukje bass inspelen en kijken of het klinkt. Klinkt het niet, verschuif je mic dan weer wat totdat het goed is.

Echt wat beginnerstips hoor, er zijn nog een biljoen andere zaken die meespelen, maar hier heb je een kleine start.

guhlenn
8 januari 2007, 10:58
Ik zei dan ookd at hij heel goed zou zijn als het zou lukken met die appartuur. lezen is een kunst op zich. Maar even serieus; Koop een modeller. Neit het beste maar wel het meest efficiente. klan je later je computer speakers gaan micen, ook leuk.