PDA

View Full Version : Tijdloze klassiekers en liedjes die je moet kennen



armageddon
1 januari 2007, 18:13
Ok, nu speel ik dus al een jaar of 3,5 gitaar, maar mijn muziekkennis is echt schandalig slecht. Van 60% v/d bands/artiesten die ik hier lees op het forum heb ik bijna nog nooit gehoord, afgezien van de logische bekenden als Hendrix, Led Z., SRV, Vai, Gilmour etc. etc. Maar dan ken ik vaak nog maar sporadisch wat nummers (*schaam*).
Laatste paar weken probeer ik dan eindelijk eens wat oudere/bekende liedjes te oefenen op acoustisch zoals:
- Stairway to Heaven
- Tears of Heaven (euhm...nog een Heaven..)

Vooral Tears of Heaven vind ik zo fantastisch mooi en ik heb dus echt de indruk dat ik heel veel fantastische nummers nog niet ken :P Dus....ik zoek wat nummers in de trant van de bovenstaande of andere tijdloze klassiekers die ik om één of andere reden niet ken :)

WICKED
1 januari 2007, 18:30
black bird van the beatles en day tripper.

hier een leuke acoustische versie van day tripper door tommy emmanuel:

http://www.youtube.com/watch?v=vh4jGqvUGiQ

lang leven youtube:)

-=JEROEN=-
1 januari 2007, 19:35
http://top2000.radio2.nl/2006/page/lijst/0

zo genoeg klassiekers? ;)

armageddon
1 januari 2007, 20:52
Ja! Maar het is misschien handig als men wat nummers kent van hetzeltde niveau als Eric Clapton's liedje etc ;)

Bassbitch
1 januari 2007, 21:19
Topic verplaatst naar Gitaar-Diversen

Blijepanda
1 januari 2007, 21:54
En verder naar muzikanten diversen. :)

freekick
5 januari 2007, 15:01
klassieker van pionier Davey Graham; ANGI
wordt geschreven als ANJI als Paul Simon het speelt.
en als ANGIE als Bert Jansch het speelt.
waarschuwing! is verslavend. er zijn angi-addicts over de hele wereld.

oh ja classical gass natuurlijk van Mason Williams. en die speelde op een glazen gitaar!

SBloke
6 januari 2007, 10:53
Stairway to heaven
Nothing else matters
Smoke on the water
Thunderstruck
Classical Gas
Modoc
Dust in the wind
Bridge over troubled water
Voodoo Chile
All along the watchtower

om maar wat te noemen...

Helter Skelter
7 januari 2007, 11:19
Ok, nu speel ik dus al een jaar of 3,5 gitaar, maar mijn muziekkennis is echt schandalig slecht. Van 60% v/d bands/artiesten die ik hier lees op het forum heb ik bijna nog nooit gehoord, afgezien van de logische bekenden als Hendrix, Led Z., SRV, Vai, Gilmour etc. etc. Maar dan ken ik vaak nog maar sporadisch wat nummers (*schaam*).


schamen? daar moet je juist trots op zijn! ;)

freekick
8 januari 2007, 20:53
klassieker van pionier Davey Graham; ANGI
wordt geschreven als ANJI als Paul Simon het speelt.
en als ANGIE als Bert Jansch het speelt.
waarschuwing! is verslavend. er zijn angi-addicts over de hele wereld.

oh ja classical gass natuurlijk van Mason Williams. en die speelde op een glazen gitaar!

p.s . hier het angi verhaal!
http://www.daveygraham.moonfruit.com/

sjoerd5
8 januari 2007, 21:03
Is kijken hoeveel klassiekers ik uit m'n hoofd kan opnoemen, here we go:

1.Smoke On The Water
2.Child In Time
3.Purple Haze
4.Paranoid
5.I Can't Get No Satisfaction
6.Stairway to Heaven
7.Nothing Else Matters
8.Voodoo Child.
9.Hey Joe
10.In The Summertime-Mungo Jerry

Tjee ik ben moe, Kan maar beter stoppen.

Richwoodje
8 januari 2007, 21:09
wow, die nummer één hadden we niet verwacht! *kuch*

Er zijn trouwens zo veel klassiekers... White Album en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van the Beatles staan alleen al vol met klassiekers, en er zijn nog wel meer met volledig klassieke albums. Lastig om er dan zo een paar uit te kiezen om aan te bevelen. Ligt er ook aan in welke stijl je denkt, lijkt me. Voor mij is heel Dark side of the moon van Pink Floyd bijvoorbeeld een klassieker, maar er zijn zat mensen die dat album helemaal niet kennen. Omgekeerd geldt het ook. Thriller van Michael Jackson is het bestverkochte album ooit (meen ik) maar ik moet er niet aan denken om dat in huis te hebben.

Michel89
8 januari 2007, 23:43
Tja, ik denk dat het wel enigsinds belangrijk is om van die typische nummers te kennen die vaak gespeeld worden. Bij jamsessies, en dat is zeker waar je ooit als muzikant terecht wil komen neem ik aan, ben ik meerdere keren terecht gekomen op het nummer Black Magic Woman van Santana, nou is het gewoon een nummer waarin je in D min overheen kan spelen (Zoiets was het dacht ik) maar de akkoord verandering is wat klooien en ik raad aan het te leren want ik heb hem zelf meerdere keren nodig gehad. Mogelijk is het toeval maarja.

Verder raad ik iedere gitaris, vooral als je solo wil spelen ipv slag, (Ook als je er niet van houdt, hoewel ik het zelf voornamelijk luister) 12 bar blues progressies te kunnen spelen. Of je er van houdt of niet, op jamsessies wordt het erg vaak gebruikt. Zo valt het me ook op dat met grote regelmaat op meerdere locaties het nummer Red House van Jimmi Hendrix wordt gespeeld, en dat soort nummers. Klassiekers gebaseert op blues, en echt het is alleen maar een blues schema; Al dit soort muziek kan je gewoon spelen als je de logica ervan snapt, zonder perse het nummer te kennen, Red House vind ik zelf bijvoorbeeld niet super boeiend maar ik ken wel lekker meespelen, zonder noot voor noot het nummer te kennen. Rock N' Roll is ook vaak op dezelfde manier opgebouwd als dit.

Eigenlijk ben ik een verschrikkelijk iemand want ik beperk me mogelijk teveel tot mijn eigen muziek, er zijn soms dingen waar ik echt niks mee kan en niet weet wat ik moet doen. :) Toch geloof ik erin dat je niet perse 'classics' hoeft te kunnen spelen, je moet spelen wat je zelf mooi vindt, ik bedoel, ik heb ook stairway to heaven etc uit plicht voor mezelf geleerd. Als je het mooi vind moet je dat ook zeker doen, maar uiteindelijk wil je toch klinken naar wat je zelf mooi vind en heb ik er nu niks aan gehad. Ik adviseer zeker niet tot beperken tot een stijl hoor maar je moet tog op iets focussen! Wel raad ik aan akkoorden te beheersen zodat simpelere nummers zo mee kunt spelen zonder ze echt van te voren te hebben geleerd, maar dat komt automatisch wel als je muzikaal bent en lang genoeg speelt.

Maareh om niet al te offtopic te gaan over mijn mening, wat typische classic riffs;

Smoke on the water (Het eerste dat ik ooit heb geleerd)
Smells like teen spirit
Sweet child of mine
Stairway to heaven zoals genoemd, maar leer ook eens riffjes van Led Zeps nummers Whole lotta love, black dog en moby dick, leuk riffjes,zeker voor beginners.
Johhny B. Goode

sjoerd5
10 januari 2007, 21:28
wow, die nummer één hadden we niet verwacht! *kuch*

Er zijn trouwens zo veel klassiekers... White Album en Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band van the Beatles staan alleen al vol met klassiekers, en er zijn nog wel meer met volledig klassieke albums. Lastig om er dan zo een paar uit te kiezen om aan te bevelen. Ligt er ook aan in welke stijl je denkt, lijkt me. Voor mij is heel Dark side of the moon van Pink Floyd bijvoorbeeld een klassieker, maar er zijn zat mensen die dat album helemaal niet kennen. Omgekeerd geldt het ook. Thriller van Michael Jackson is het bestverkochte album ooit (meen ik) maar ik moet er niet aan denken om dat in huis te hebben.

Haha sorry Tim (ik weet dat je er slecht tegen kan)
Ik dacht nog zal ik het doen of niet?? haha toch maar wel. (sorry)

Ik vraag me altijd af: Wat is een klassieker??

Tim jou mening hier over????

hoofd
11 januari 2007, 02:18
Ik vraag me altijd af: Wat is een klassieker??

Iets dat de tand des tijds kan weerstaan..

prullos
16 januari 2007, 22:39
ik vind signe van eric clapton erg leuk :hippie: