PDA

View Full Version : Welke pickups voor in mijn Ibanez?



Yapser
1 januari 2007, 17:43
Ik heb een Ibanez GRG170DXL, een redelijk goedkope gitaar dus. Hij speelt echter prima en een nieuwe gitaar hoeft voorlopig niet voor me. Ik erger me wel aan het 'drukke' / 'blurry ' / 'muddy' (geef het een leuk naampje) geluid van m'n humbuckers, daarom wil ik deze gaan vervangen (Of in ieder geval, die bij de brug).

Ik twijfel echter over -welke- pickups ik moet hebben. Passief is een pré, maximale prijs houd ik rond de 80 ~ 100 euro. Ik wil vooral van het muddy geluid af, als ik wat powerchords ram dan moet het duidelijk zijn itt. nu :). Lekker grindy laag is erg prettig. Ook niet een 'te modern' geluid, het mag best rommelen ipv. 'strak' scheuren.

Welke pickups ik heb gehoord (sound clips) en welke qua geluid wel bevallen, min of meer in volgorde:
-de Dimarzio Steve's Special (gezien de midscoop en het lekker lage/scheurende geluid)
-de Dimarzio Tone zone / Super Distortion (Ook hier weer, lekker veel laag)

Pickup ik niet heb gehoord maar wel geďnteresseerd in ben:
-de EMG-HZ H4 (een passieve 81 volgens zeggen)

...Of zal ik m'n gitaar gewoon volgooien met EMG Select pickups (dus ook nek en single coil) en ben ik dan tevreden? Of iig, wat zou voor mij een goede keus zijn? Andere alternatieven mogen ok, als ze maar bij de Vox Humana te koop zijn of (in Nederland! Geen GFS dus..) online te bestellen.

interessander
1 januari 2007, 18:07
Waarom niet 2ehands? Ik heb 2 dimarzio superdistortions en een evolution 2ehands gekocht, kun je rond de 50 a 60 euro krijgen en als het niks is raak je ze ook wel weer kwijt.

Yapser
1 januari 2007, 18:11
Dat is inderdaad ook een optie, maar dan weet ik nog niet zeker -welke- ik moet hebben. Tenzij ik met alle 'duurdere pickups' iig van m'n muddy sound af ben..

interessander
1 januari 2007, 18:16
Het zal zeker een verbetering zijn, ik kan de superdistortion absoluut aanbevelen, hoge output, flink wat bas en zeker niet te netjes qua scheur.

caliban
1 januari 2007, 21:42
-de Dimarzio Steve's Special (gezien de midscoop en het lekker lage/scheurende geluid)

Een midscooped pickup is volgens mij juist negatief. Je overdrive is vetter en wat vuiler met meer mids denk ik.

AART
1 januari 2007, 22:12
In je basswood Ibbi zou ik een tonezone in de brug gooien, geeft echt een lekkere sound. In de hals is dan een PAF Pro wel lekker.
Wil je iets minder bassige sound maar iets hotter dan zou ik een superdistortion ipv een tonezone in de brug gooien, is ook goeie combi met de PAF Pro.

Yapser
1 januari 2007, 23:08
Hmm die Tone Zone heeft idd vette lows/mids (lees: perfect voor powerchords rammen toch wel), dat is keus 1 toch wel denk ik. Die ander vond ik toch ook best lekker klinken Mochten andere pickups in deze prijsklas het kunstje ook doen (niet blurry, wel whoarrrr), let me know :)

-edit- bij de Steve's Special, de 1e sound clip. Zo'n soort sound (dat lage gescheur) klinkt er lekker :)

no 1 hops
2 januari 2007, 09:33
kan het niet laten
passief high gain and no mud
van clean naar mean
Bill Lawrence L500 setje

DarknessAwaits
24 januari 2007, 00:49
Ik kan je toch zeker aanraden om eens in de Duitse webshops te kijken, vooral Seymour Duncan's gaan daar voor een uitstekende prijs weg. Pasgeleden had ik nog een setje van 2 voor 120 euro gezien, het was dat ik al voorzien was...

Verzendkosten zijn zeer laag, rembours is meestal ook mogelijk (tegen kleine vergoeding uiteraard) maar bovenal zijn die grote zaken gewoon te vertrouwen.

Als aanrader zou ik zeggen de SD Jeff Beck (dat is eigenlijk de enige brughumbucker van SD waar ik echt ervaring mee heb) en in de hals misschien een Jazz (kan ook best rocken hoor, vergis je niet in de naam) of Alnico2Pro (mijn favoriet).

En als voorbeeld voor de lage prijzen: http://www.thomann.de/thoiw7_seymour_duncan_sshjb_jazz_rodded_humbucker_ prodinfo.html

no 1 hops
24 januari 2007, 08:35
in hoeverre kan die muddy sound ook aan de versterker liggen?
je geluid is niet alleen de gitaar, maar de hele keten tot en MET de luidspreker.
ga met je gitaar eens naar een muziek zaak en probeer hem eens op een betere versterker, of zoek een kennis met de elementen die je zoekt en probeer hem eens op jouw versterker.

nieuwe pups zijn niet altijd het toverwoord

koennie
24 januari 2007, 11:31
in hoeverre kan die muddy sound ook aan de versterker liggen?
je geluid is niet alleen de gitaar, maar de hele keten tot en MET de luidspreker.
ga met je gitaar eens naar een muziek zaak en probeer hem eens op een betere versterker, of zoek een kennis met de elementen die je zoekt en probeer hem eens op jouw versterker.

nieuwe pups zijn niet altijd het toverwoord

nou ik kan je vertellen; die grg heeft er echt brol erin zitten. ontzettend goedkope pu's. De gitaar zelf is t wel waard en zal er zeker beter van worden.