PDA

View Full Version : nieuwe amp: egnater (+a/b test met rivera)



Jimi Hendrix
1 januari 2007, 16:58
Nog net in 2006 heb ik een egnater MOD100 6L6 amp aangeschaft bij gtrgear.com, met de Twin, Vox en SL (superlead) modules.
Eerste indrukken, thuis opgedaan, in vergelijking met mijn Rivera KHR (EL34's), die ik tot deze nieuwe aankoop als mijn #1 liveversterker heb gebruikt/gezien. gitaar: suhr SSS-strat, maple toets, alder body. Rivera 4x12 met V30's. Iets harder dan huiskamervolume.

Bij de vergelijking heb ik telkens de egnater zo ingesteld dat ik 'm mooi vond klinken en geprobeerd de KHR daar bij in de buurt te laten komen.

Twin-module heb ik vergeleken met clean kanaal, SL met kanaal 2.
Vox module heeft geen equivalent in de KHR, net zo min als kanaal 3 KHR
een tegenhanger in mijn eg heeft.
De vox-module is meesterlijk trouwens en een van de redenen waarom ik de egnater in eerste instantie interessant vond.

Qua features ontlopen ze elkaar niet veel, maar heeft de egnater net wat belangrijke extra's: beide hebben ze midi, fxloop (bij de rivera kun je kiezen of ie serieel of parallel is), 3 kanalen met boost per kanaal.
De egnater heeft de mixknop van de parallelle loop op de voorzijde, en als extra nog een seriële loop. Bovendien kun je de egnater zelf makkelijk biasssen zodat rommelen met eindbuizen een makkelijke aangelegenheid wordt. + het feit dat je modules kunt kiezen bij de Egnater.

Dan nu iets over de klank:

De egnater is heel erg goed gevoiced.
De Eg is bij mijn instellingen (zo'n beetje alles rond 12 uur, zonder bass-boost en trebleboost trouwens) erg helder, maar doet geen pijn aan de oren.
Niet teveel laag midden, mooi tophoog, niet teveel schreeuwerig hoogmidden.

De rivera klinkt wat wollig en als je hoog bijdraait wordt ie schreeuwerig
ipv helderder. Cleane kanaal KHR is mooi warm, meer treble maakt 'm schreeuwerig, frequentie lijkt niet goed gekozen. Eg prikt meer (vind ik heel
belangrijk) maar blijft in balans, klinkt ook wat 'droger'/is directer (kan komen door 6L6 vs EL34). Ook kunnen de JJ voorbuisjes van de KHR hier iets mee te maken hebben.

Marshall: SL ongeboost en KHR kanaal 2 ontlopen elkaar niet veel, hoewel de Eg het typische tophoog-sizzletje heeft dat ik associeer met Marshall (en mooi vind), de Rivera heeft dat niet. Geboost is de Eg echt stukken beter, heerlijk! ook met volumeknop teruggedraaid, de KHR mist dan dynamiek.

Conclusie: op 't cleane en marshall vlak zijn de verschillen niet levensgroot, hoewel de Eg duidelijk de betere is. De karakters komen behoorlijk overeen, maar de uitwerking bij de Eg is beter. Vox module alleen maakt voor
mij de Eg de moeite waard. Heerlijk open crunch geluid en wat dikkere crunchlead sound. Eg als geheel is beter uitgebalanceerd dan de Rivera en heeft duidelijk meer dynamiek.
Volgende week wsch voor het eerst gebruiken bij een gig, heb ik zin in!

Squier4ever
1 januari 2007, 17:26
very nice, thnx voor de leerzame review...
en nu willen wij: FOTOOOOOOO's

Jimi Hendrix
1 januari 2007, 17:33
bij deze:

http://www.jurgenburdorf.nl/eg+rivera.jpg

mdb
1 januari 2007, 17:48
Wowawiewa very nais!

Proficiat

Josdevos
1 januari 2007, 18:05
Nice, het lijkt alsof de demo dag van Gtrgear toch al wat vruchten afgeworpen heeft... :satisfie:

Squier4ever
1 januari 2007, 20:26
nice zag op de site van je studio dat er daar wel meer goeie shit staat, tering hee!

future2future
1 januari 2007, 22:25
Vet man! Egnater biedt echt heel interressante concepten met die modules!

srv-man
2 januari 2007, 09:46
Gefeliciteerd met je nieuwe amp, Jurgen!

Het Egnater concept is niet alleen heel erg interessant, het is wat mij betreft nog de best klinkende multichannel amp in de markt ook.

Jimi Hendrix
2 januari 2007, 10:14
dank voor de reacties


Het Egnater concept is niet alleen heel erg interessant, het is wat mij betreft nog de best klinkende multichannel amp in de markt ook.

ben ik met je eens! Bovendien de enige channelswitcher die de gitarist die niet veel gain nodig heeft zoveel mogelijkheden biedt. Nog steeds tevreden met de M4 dus? ;-)

srv-man
2 januari 2007, 10:21
Nog steeds tevreden met de M4 dus? ;-)

Vanzelfsprekend. Echt geweldig!

Jimi Hendrix
2 januari 2007, 10:24
Vanzelfsprekend. Echt geweldig!

grappig trouwens dat wij geen één module 't zelfde hebben haha!
heb je al andere pickups voor je strat?
Opeens bevalt de brug v60LP me maar matig, knopfler-soundje is niet je van het, beetje dichtgesmeerde mids. Neck en midden samen klinkt weer wel ok.
Zowel op twin als voxmodule... misschien dat er een niet overwounde in moet oid.

srv-man
2 januari 2007, 11:20
De Vox module staat ook nog op mijn verlanglijstje. SL vind ik ook erg goed, maar ik wilde iets meer gain, vandaar de SL2. Twin module is ook te gek, maar een mens moet kiezen, nietwaar.
Mogelijk koop ik er nog een paar modules erbij en doe er dan maar gelijk nog een top omheen.......

Wordt het een mooie modulaire set:
Set 1: Top
Set 2: M4 + eindtrap
Set 1+2: W/D/W met 6 x 2 kanalen.....

Waar ik ook nog aan denk:
Eindtrap: kanaal 1 EL34, kanaal 2 6L6
Samen met 2 (verschillende) speakerkasten kun je dan nog dichter bij de originelen komen.

Over grootheidswaanzin gesproken....

Nog geen andere pu's gekocht, ik overweeg mijn gitarencollectie ook wat meer op het bovenstaande af te stemmen. Speel nu vnl met superstratachtigen (HSS), maar blijft toch een compromis. Misschien wordt het wel:
Strat SSS : Bman + DLX
LP: SL2 + Erect

Nrrrk
2 januari 2007, 14:21
Ik heb de Randall buizenbak met die modules. Klinkt echt super. Egnaters schijnen nog net n tikkeltje organischer te klinken dan de Randall. Have fun with it!

Dweezman
2 januari 2007, 14:25
Zijn dit nou analoge modelling-amps? ;-)

srv-man
2 januari 2007, 14:53
Ik heb de Randall buizenbak met die modules. Klinkt echt super. Egnaters schijnen nog net n tikkeltje organischer te klinken dan de Randall. Have fun with it!

De Randall preamp met modules heb ik ook gehad, de Egnater klinkt in mijn oren toch wel een stuk beter.

Rectifier
2 januari 2007, 17:01
grappig trouwens dat wij geen één module 't zelfde hebben haha!
heb je al andere pickups voor je strat?
Opeens bevalt de brug v60LP me maar matig, knopfler-soundje is niet je van het, beetje dichtgesmeerde mids. Neck en midden samen klinkt weer wel ok.
Zowel op twin als voxmodule... misschien dat er een niet overwounde in moet oid.

Haha ik vind de V60LP op m'n strat echt niet klinken op m'n M4 set.
Veel te bright en niet lekker stratachtig. M'n EMG's klinken nog beter, sweeter.

De Egnater is wel heel eerlijk, wat je erin stopt krijg je terug.
M'n PRS klinkt opeens best wollig.

Maar je hebt een mooie set zo Jimi.

Ik vind de SL2 en de Erect echt helemaal top!

Jimi Hendrix
2 januari 2007, 20:40
Haha ik vind de V60LP op m'n strat echt niet klinken op m'n M4 set.
Veel te bright en niet lekker stratachtig. M'n EMG's klinken nog beter, sweeter.

De Egnater is wel heel eerlijk, wat je erin stopt krijg je terug.
M'n PRS klinkt opeens best wollig.

Maar je hebt een mooie set zo Jimi.

Ik vind de SL2 en de Erect echt helemaal top!

Die Erect komt er ook nog wel 'ns als ik m'n haar laat groeien hehe.
Met z'n drieën hebben we zo'n beetje alle modules!

bluegate
2 januari 2007, 21:19
Gefeliciteerd met je aankoop!
Mooi concept en wat ik gehoord heb klinkt het erg goed.



Haha ik vind de V60LP op m'n strat echt niet klinken op m'n M4 set.
Veel te bright en niet lekker stratachtig. M'n EMG's klinken nog beter, sweeter.


Heb je al geprobeerd om je elementen een eind naar beneden te schroeven?

Michael AE
2 januari 2007, 21:41
Laatst bij Erik VD Haar een a/b testje gedaan met dezelfde gitaar met V60's en Voodoo p/u en de Suhrs klonken totaal niet als een strat. Veel te veel Neuzig midden en een veel te hoge output. De desbetreffende gitaar kwam tot leven met de voodoo's en de nieuwe eigenaar ging dus ook met de voodoo's naar huis ipv de Suhrs.

Als je veel met highgain en weinig midden speelt kan ik me nog voorstellen dat je de Suhr p/u's goed vind, maar voor een mediumgain strat tone kune je beter voor andere pu's gaan. (Fender CS p/u's bijvoorbeeld...)

Chris Winsemius
2 januari 2007, 21:54
Laatst bij Erik VD Haar een a/b testje gedaan met dezelfde gitaar met V60's en Voodoo p/u en de Suhrs klonken totaal niet als een strat. Veel te veel Neuzig midden en een veel te hoge output. De desbetreffende gitaar kwam tot leven met de voodoo's en de nieuwe eigenaar ging dus ook met de voodoo's naar huis ipv de Suhrs.

Als je veel met highgain en weinig midden speelt kan ik me nog voorstellen dat je de Suhr p/u's goed vind, maar voor een mediumgain strat tone kune je beter voor andere pu's gaan. (Fender CS p/u's bijvoorbeeld...)

HiJacking :D

Michael, heb je de Lollars al geprobeerd?
Heb hier zelf 'n P90 en heb laatst 'n waanzinnige set bf-strats gehoord v/e klant.

Michael AE
2 januari 2007, 22:00
HiJacking :D

Michael, heb je de Lollars al geprobeerd?
Heb hier zelf 'n P90 en heb laatst 'n waanzinnige set bf-strats gehoord v/e klant.

Nee nog niet geprobeerd, maar ik wilde ze wel proberen, want een kennis van me suggereerde ze voor een van mijn strats waar nog nieuwe p/u's in moeten.

Als we toch aan het hijacken zijn, heb jij binnenkort tijd om eens naar een kapotte Twin te kijken? :D

Kom er maar niet aan toe om dat ding naar een reparateur te brengen.

Chris Winsemius
2 januari 2007, 22:12
Hoi Michael

Bij die Lollar bf Strat PUs stond ik vooral te kijken v/h detail en de transparantie. Ed H. van MocamboBlues heeft zo'n set in z'n laatste Haar Strat.

't Is teringdruk hier. Hopelijk over 'n paar weken, qua nieuwe klussen...

Geef me anders na 10-en overdag even 'n belletje op 030 66 20 353 of 06 50 68 57 68.

Beste wensen nog voor 2007!

Jimi Hendrix
2 januari 2007, 22:13
Heb je al geprobeerd om je elementen een eind naar beneden te schroeven?

ja dat helpt bij mij ook wel wat ja.
Enfin, back On Topic: vandaag maar weer eens de tele (HH) ingeplugd, ik ga al steeds meer wennen aan de egnater en hem nog mooier vinden.....
binnenkort heb ik wellicht wat versterkers te koop haha.

Michael AE
2 januari 2007, 22:18
Hoi Michael

Bij die Lollar bf Strat PUs stond ik vooral te kijken v/h detail en de transparantie. Ed H. van MocamboBlues heeft zo'n set in z'n laatste Haar Strat.

't Is teringdruk hier. Hopelijk over 'n paar weken, qua nieuwe klussen...

Geef me anders na 10-en overdag even 'n belletje op 030 66 20 353 of 06 50 68 57 68.

Beste wensen nog voor 2007!

Okay, bedankt, doe ik.

Jij en Cora ook de beste wensen!

Michael AE
2 januari 2007, 22:21
ja dat helpt bij mij ook wel wat ja.
Enfin, back On Topic: vandaag maar weer eens de tele (HH) ingeplugd, ik ga al steeds meer wennen aan de egnater en hem nog mooier vinden.....
binnenkort heb ik wellicht wat versterkers te koop haha.

Ik ben wel erg benieuwd. Ik vond de clips niet enorm overtuigend, maar volgens mij is het idee wel erg geslaagd gezien de populairiteit.

Sinds ik geen preamp meer heb op dit moment, ben ik toch een beetje aan het rondkijken. Niet dat ik geld over heb, maar toch.

Jimi Hendrix
2 januari 2007, 22:33
Ik ben wel erg benieuwd. Ik vond de clips niet enorm overtuigend, maar volgens mij is het idee wel erg geslaagd gezien de populairiteit.

Sinds ik geen preamp meer heb op dit moment, ben ik toch een beetje aan het rondkijken. Niet dat ik geld over heb, maar toch.

ik ben zeker van plan binnenkort wat op te nemen (ff een fusionwankdemootje maken met een collega die net een nieuwe DW drumkit heeft ;-)), maar pin me d'r niet op vast....

Rectifier
2 januari 2007, 22:56
binnenkort heb ik wellicht wat gitaren te koop haha.

Ah eindelijk, je hebt mail....

:D

Rectifier
2 januari 2007, 22:57
Heb je al geprobeerd om je elementen een eind naar beneden te schroeven?


Nog niet geprobeerd, kan ik wel effe doen.
Tis ook het karakter wat mij wat tegenstaat. Ik vond m'n Gold Lace sensors nog meer vintage vibe hebben.

LordRiffenstein
3 januari 2007, 09:20
Laatst bij Erik VD Haar een a/b testje gedaan met dezelfde gitaar met V60's en Voodoo p/u en de Suhrs klonken totaal niet als een strat. Veel te veel Neuzig midden en een veel te hoge output. De desbetreffende gitaar kwam tot leven met de voodoo's en de nieuwe eigenaar ging dus ook met de voodoo's naar huis ipv de Suhrs.

Tja hoe klinkt een strat? Hendrix? SRV? Hank Marvin? Yngwie? Frusciante? Knopfler? Billy Corgan? Iron Maiden?

Alles hangt af van gitaar tot gitaar, heb al suhr pickups gehoord in gitaren waar ze wel degelijk heel vintage klinken en in andere gitaren waar het resultaat een stuk minder lekker is. Ik heb een setje Suhr V54s onderweg om te vergelijken met de V60LPs die nu in mijn Haar zitten. De V60LPs gaan dan in mijn 'nieuwe' ESP.

ON topic: Jimi, vette bak heb je, mocht ik die Masotti niet gekocht hebben dan zat ik nu ook aan de Egnater, ik heb er zelfs nog steeds zin in maar het kost ook wel wat.

Michael AE
3 januari 2007, 13:54
Tja hoe klinkt een strat? Hendrix? SRV? Hank Marvin? Yngwie? Frusciante? Knopfler? Billy Corgan? Iron Maiden?

Alles hangt af van gitaar tot gitaar, heb al suhr pickups gehoord in gitaren waar ze wel degelijk heel vintage klinken en in andere gitaren waar het resultaat een stuk minder lekker is. Ik heb een setje Suhr V54s onderweg om te vergelijken met de V60LPs die nu in mijn Haar zitten. De V60LPs gaan dan in mijn 'nieuwe' ESP.


Je hebt een punt, hoor. Er is niet 1 stratgeluid. Toch denk ik wel dat er een soort maatstaf is en dat is een open geluid met veel twang en een vies randje op de aanslag, dingen die je normaal gesproken alleen in een strat terugvind.

De strat, tele en LP zijn zo specefiek ontworpen dat ze allemaal toch wel hetzelfde algemene karakter hebben. P/U's die dat karakter versterken of in tact laten vind ik goed.

De Suhrs maakten van een strat die akoestisch heel open en twangy klonk, een gitaar die dichtgesmeerd klonk en meer het karakter van een LP had. Prima natuurlijk als je dat geluid zoekt, maar ik heb het idee dat sommigen mensen Suhr elementen kopen zonder te weten dat ze niet een typisch vintage strat geluid krijgen. Suhrs zijn moderner en minder geschikt voor bepaalde stijlen dan andere merken, net zoals andere merken weer minder geschikt zijn voor andere dingen.

Jimi Hendrix
3 januari 2007, 14:04
Ik heb een setje Suhr V54s onderweg om te vergelijken met de V60LPs die nu in mijn Haar zitten.

ON topic: Jimi, vette bak heb je, mocht ik die Masotti niet gekocht hebben dan zat ik nu ook aan de Egnater, ik heb er zelfs nog steeds zin in maar het kost ook wel wat.

Die 54's klinken wel interessant.
Wat mij opvalt bij mijn SSS gitaar is dat 't hals+middenelement duidelijk die (Jimi) little-wing vibe hebben, behoorlijk middig en smooth. Dat vind ik wel mooi, maar de knopfler-sound (mid+brug) zit er dan weer niet in, (niet helder genoeg clean, niet bijtend genoeg met vervorming), dus wellicht een andere brugpickup.... Feit is wel dat ik dat met de Egnater voor 't eerst goed hoor....

Congrats met je ESP, ziet er goed uit.

LordRiffenstein
8 januari 2007, 11:10
Om toch nog even off topic verder te gaan:

Ik heb afgelopen weekend de V54s in mijn Haar strat gepleurd en DAMN wat een vette pickups. De V60LPs zijn wat te middy voor deze gitaar (swamp ash met maple neck) en de V54s zijn een stuk gebalanceerder en klinken veel meer als een strat, meer quack in de tussenstand, wat minder output ook. Ze blijven dus lekker in de Haar en de V60LPs zitten in de ESP en klinken daar ook beter dan in de Haar.

Jimi Hendrix
8 januari 2007, 11:17
Om toch nog even off topic verder te gaan:

Ik heb afgelopen weekend de V54s in mijn Haar strat gepleurd en DAMN wat een vette pickups. De V60LPs zijn wat te middy voor deze gitaar (swamp ash met maple neck) en de V54s zijn een stuk gebalanceerder en klinken veel meer als een strat, meer quack in de tussenstand, wat minder output ook. Ze blijven dus lekker in de Haar en de V60LPs zitten in de ESP en klinken daar ook beter dan in de Haar.

hmm zeer interessant.....

Jimi Hendrix
23 januari 2007, 23:36
nou vandaag eindelijk weer eens een repetitie..
Normaal zit ik daar niet op te wachten, maar dit keer kon ik de egnater voor 't eerst in bandsetting gebruiken....

Hij viel bepaald niet tegen.
't was met een jazz/pop bandje met alleen gitaar als akkoordeninstrument.
De voicing van de Egnater (had ik het al eerder over) is echt erg goed.

Twin:
Op z'n eentje misschien wat 'slank' bij mijn instellingen, maar als de hele band speelt een volvet clean geluid, zonder schel te zijn en zonder de bas in de weg te zitten (dit was met bag-end 1x12); komt dicht in de buurt van perfect... goede definitie en erg eerlijk; attack-nuances komen zeer goed door.

Weinig solo-werk in die band (daar hebben we een sax voor), maar bij een nummer mag ik ff, dus ik pakte kanaal B van de voxmodule.
Helemaal te gek! Soort Scofield on steroids-geluid kwam eruit (met m'n HH-tele).... ik overweeg nu toch echt wat versterkers te gaan verkopen.... kan me niet heugen ooit met zo veel plezier op een amp te hebben gespeeld... Bovendien zijn alle 6 geluiden meer dan bruikbaar en is het instellen zeer goed intuitief te doen... En dan heb ik nu nog de g-force in serie staan... (binnenkort nieuw ding van Ernst wat dat probleem gaat tackelen).

Ik houd u op de hoogte, de komende tijd zijn er behoorlijk wat gigs waar ik de eg zeker ga gebruiken.