PDA

View Full Version : tele en aarding



Orpheo
1 januari 2007, 14:03
Ik vraag me nu al heel lang af; hoe zit 't met de aarding van een tele? bij een les paul word de aarding doorgelust naar de massa=> tailstop=> snaren. bij strats idem (dan naar t plaatje waar de veren aanzitten) maar hoe zit dat bij een tele? ik wil dat wel weten voor ik overweeg er zelf een te bouwen. op die vraag heb ik eignelijk nog niet echt een antwoord gevonden hier op t forum...

Van Dattum
1 januari 2007, 14:20
Vanuit de holte van de brug-PU een gaatje doorboren naar 1 van de 6 gaten voor de snaardoorvoer, draadje trekken en tussen de body en de brug klemmen.

Orpheo
1 januari 2007, 14:26
hmm. kan t niet eenvoudiger? ik las iets van die metalen onderplaat van de brugpup van de tele, dat die in contact staat met de metalen asbakbrug, en dat ie zo ook geaard is. klopt dat?

Van Dattum
1 januari 2007, 16:14
In principe wel. Bodemplaat van PU is via schroef en veer verbonden met brugplaat. Ik denk dat er toch een draadje getrokken wordt omdat dit elektrisch gezien een wat zekerdere verbinding geeft. Een schroefje zit toch wat lossig in het gaatje en zou kraakjes en andere bijgeluiden kunnen veroorzaken. Denk ik.....

B_2_the_a
1 januari 2007, 16:32
de brug van een tele is makkelijk te aarde


gestript draadje op het hout (onder de brug natuurlijk) leggen, brug erop schroeven :P

het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn :P

Van Dattum
1 januari 2007, 18:22
Idd, zo kan het dus ook....

Mattia
1 januari 2007, 22:41
Draadje onder de brug, gestript, brug erop. Ik zou er niet op vertrouwen dat de brug pickup baseplate (die zeker geaard is) altijd goed contact houd met de brug via twee iele schroefjes en wat veertjes.

Orpheo
2 januari 2007, 01:09
Draadje onder de brug, gestript, brug erop.

ah merci. zo eenvoudig. had t kunnen weten.

GunMetalBlue
2 januari 2007, 21:41
ah merci. zo eenvoudig. had t kunnen weten.

had na van diejen 'eenvoudig' nen 'simpel' gemaakt en khad bekan gedacht da ge nen echte vlaming waart jong, bekan... bekan...

Orpheo
3 januari 2007, 21:00
had na van diejen 'eenvoudig' nen 'simpel' gemaakt en khad bekan gedacht da ge nen echte vlaming waart jong, bekan... bekan...

mijn beste vriend is n vlaming:P it rubs of zeg maar :D die gozer is zelfs zo erg n vlaming dat ie nederlanders de vlaamsche biercultuur wil bijbrengen en in de auto bier-chansons draait.

Stief
5 januari 2007, 18:41
mijn beste vriend is n vlaming:P it rubs of zeg maar :D die gozer is zelfs zo erg n vlaming dat ie nederlanders de vlaamsche biercultuur wil bijbrengen en in de auto bier-chansons draait.

Is die cultuur dan nog niet doorgedrongen??? Of hebben ze soms chansons die ik nog niet ken/heb? :D

Orpheo
5 januari 2007, 21:54
Is die cultuur dan nog niet doorgedrongen??? Of hebben ze soms chansons die ik nog niet ken/heb? :D

de enige biercultuur die nederlanders hebben is bavaria, heineken, amstel, grolsch of, als het een GOED biertje moet zijn :seriousf: hertog jan. Geef mij maar lachouffe, kwak of westvleeteren.