PDA

View Full Version : Is er iets mius met mijn gitaar



@rt!fex
31 december 2006, 18:55
Als ik mijn B-snaar open aanslag trilt mijn lage E-snaar ook.Is er iets mis met mijn gitaar en hoe kan ik het maken ?
Mvg

Harald
31 december 2006, 19:45
Waarschijnlijk is het een resonantie. De 7e positie flageolet op de lage E snaar is dezelfde noot als de open b. Je kunt het controleren door de b aan te slaan, en als de E meetrilt de b (en niet de e) te dempen. Hoor je dezelfde noot doorgaan, dan is het een resonantie. Staan die twee snaren in ieder geval goed gestemd tov elkaar.

ThGuitar
1 januari 2007, 03:53
eb als dat niet werkt staan je snaren gewoon te los

vulvasonic
1 januari 2007, 03:55
Leren AL JE VINGERS te gebruiken om alles wat je niet wilt horen AF TE DEMPEN.

Het kost wat moeite, maar dan heb je ook wat. :)

@rt!fex
1 januari 2007, 14:26
Waarschijnlijk is het een resonantie. De 7e positie flageolet op de lage E snaar is dezelfde noot als de open b. Je kunt het controleren door de b aan te slaan, en als de E meetrilt de b (en niet de e) te dempen. Hoor je dezelfde noot doorgaan, dan is het een resonantie. Staan die twee snaren in ieder geval goed gestemd tov elkaar.
Die b- snaar hoor je wel veel langer klinken na afdempen dan die andere snaren, maar is dit een probleem of is dit normaal?En hoe zou ik het kunnen oplossen indien het een probleem is ?

Harald
1 januari 2007, 15:38
Je bedoelt dat je de b dempt en de toon doorgaat, neem ik aan. Resonanties is een normaal fenomeen, dat kun je zelfs van de ene gitaar op de andere krijgen. Als ik hier hard nies galmen verschillende gitaren, en vooral mijn banjo enthousiast mee :)

Beheersing ligt, zoals Vulvasonic al aangeeft in het afdempen tijdens het spelen.

p604p603
1 januari 2007, 16:55
Zou om te beginnen er zeker van zijn dat de juiste snaren erop zitten en de gitaar door iemand die gitaren kan afstellen laten afstellen. Misschien zit de hals niet goed tegen de zijnkant van de body geschroefd met als gevolg resonantieproblemen. Een goeie gitaarafsteller checkt dit.

Picker
2 januari 2007, 20:12
Als ik mijn B-snaar open aanslag trilt mijn lage E-snaar ook.Is er iets mis met mijn gitaar en hoe kan ik het maken ?
MvgDat lijkt me heel normaal. Je B snaar laat de brug trillen, en de trillende brug laat je E-snaar trillen. Resonantie noemen ze dat. Niets om je zorgen over te maken.

Picker
2 januari 2007, 20:13
Je bedoelt dat je de b dempt en de toon doorgaat, neem ik aan. Resonanties is een normaal fenomeen, dat kun je zelfs van de ene gitaar op de andere krijgen. Als ik hier hard nies galmen verschillende gitaren, en vooral mijn banjo enthousiast mee :)

Beheersing ligt, zoals Vulvasonic al aangeeft in het afdempen tijdens het spelen.Vulvasonic? Is dat een pleonasme voor k*tmuziek? ;-)

Harald
2 januari 2007, 22:13
Vulvasonic? Is dat een pleonasme voor k*tmuziek? ;-)

Geen idee, dat moet je aan hem vragen (zie twee posts voor de mijne die je quote.

Dacht inderdaad dat het daar wel op neer komt, afhankelijk van hoe je het uitlegt. Vulvasonic houdt van Zappa, die weer een nummer geschreven heeft dat G Spot Tornado* heet. Mensen die geloven in de onvermoede krachten van muziek, zullen we maar zeggen ;)

* Oorspronkelijk een van zijn betere synclavier stukken. Pas door mensen uitgevoerd toen de orkestleden van het Ensemble Modern het zelf bleven proberen, terwijl Zappa weigerde de arrangementen uit te draaien, omdat het hem onmogelijk leek voor menselijke muzikanten. UIteindelijk is hij gezwicht voor het enthousiasme van die groep. Met name die uitvoering is erg gaaf, maar ik betwijfel dat het iets voor jou is. Behoorlijk druk stuk. Mocht je nog eens een uitdaging voor een solo arrangement zoeken...

vulvasonic
2 januari 2007, 22:28
Geen idee, dat moet je aan hem vragen (zie twee posts voor de mijne die je quote.

Dacht inderdaad dat het daar wel op neer komt, afhankelijk van hoe je het uitlegt. Vulvasonic houdt van Zappa, die weer een nummer geschreven heeft dat G Spot Tornado* heet. Mensen die geloven in de onvermoede krachten van muziek, zullen we maar zeggen ;)

* Oorspronkelijk een van zijn betere synclavier stukken. Pas door mensen uitgevoerd toen de orkestleden van het Ensemble Modern het zelf bleven proberen, terwijl Zappa weigerde de arrangementen uit te draaien, omdat het hem onmogelijk leek voor menselijke muzikanten. UIteindelijk is hij gezwicht voor het enthousiasme van die groep. Met name die uitvoering is erg gaaf, maar ik betwijfel dat het iets voor jou is. Behoorlijk druk stuk. Mocht je nog eens een uitdaging voor een solo arrangement zoeken...

Goed gezien, Harald! :cooler: